InfoNu.nl > Financieel > Lenen > Zakelijke lening afsluiten

Zakelijke lening afsluiten

Zakelijke lening afsluiten Als je ondernemer of startende ondernemer bent, dan kan het voorkomen dat je opeens geld nodig hebt. Je kunt er dan voor kiezen om een zakelijke lening af te sluiten. Een zakelijke lening kun je afsluiten bij de meeste grote banken en geldverstrekkers. Hoe kun je zo'n lening afsluiten en waar moet je op letten?

Wat is een zakelijke lening?

Een zakelijke lening is een speciale lening voor ondernemers of startende ondernemers. Je kunt de lening bijvoorbeeld gebruiken voor een kantoorruimte, winkel, of voor spullen die je nodig hebt. Een zakelijke lening wordt meestal afgesloten door startende ondernemers, maar mensen die al een tijdje in het vak zitten kunnen de lening vaak goed gebruiken. Het voordeel is dat je doorgaans bij een zakelijke lening geen problemen hebt om de lening weer af te lossen. Dit kan immers met de winst van je bedrijf. Wanneer je een goed zakelijk plan maakt, zul je geen problemen ondervinden met het afsluiten van je zakelijke lening.

Wanneer mag je een zakelijke lening afsluiten?

Een zakelijke lening afsluiten kan niet zomaar. Er zijn enkele eisen waar je aan moet voldoen. Lukt dat je niet, dan is de kans dat je geen lening kunt afsluiten. Je moet bijvoorbeeld een schoon BKR verleden hebben. Je moet ook kunnen aantonen dat je de lening weer kunt aflossen. Dit kun je bewijzen door bijvoorbeeld je bedrijfsplan te laten zien. Tevens moet je er geen problemen mee hebben om je pand of huis als onderpand op te geven. Raadzaam is dat je je verzekerd voor financiële tegenvallers, zodat je geen problemen hebt om de lening af te lossen.

BKR en een lening

Als je geen schoon BKR verleden hebt, dan kun je geen zakelijke lening krijgen. Toch betekent dit niet het einde van de wereld. Er zijn wel enkele bedrijven waar je een lening kunt afsluiten terwijl je een BKR notering hebt, echter betaal je dan wel veel meer rente. Een andere optie is om te informeren naar een borgstellingskrediet. Je kunt dit als een goed alternatief zien voor een zakelijke lening.

Een zakelijke lening afsluiten

Verdoe je wel aan de eisen voor een zakelijke lening, dan kun je een lening afsluiten. Dit kan bij de meeste banken en geldverstrekkers. Er zijn verschillende bedragen waar je uit kunt kiezen. Bedenk goed wat er bij jouw bedrijf past. Kijk ook goed naar de winst die je maakt en de mogelijkheden om je lening af te kunnen lossen. Je kunt vrijblijvend een gesprek aangaan met een financieel adviseur als je niet goed weet hoe je de dingen moet aanpakken. Bedenk wel goed of een zakelijke lening wel echt nodig is, want het kost wel altijd meer geld. Zijn er alternatieven zonder dat je een lening nodig hebt? Bekijk dit eerst.

Vergelijk de leningen

Als je een zakelijke lening overweegt af te sluiten, is het raadzaam om de verschillende aanbieders goed met elkaar te vergelijken. Ga in gesprek met meerdere aanbieders en luister goed naar het aanbod. Het is ook belangrijk om de voorwaarden goed te lezen en de verschillende rentetarieven. Denk er ook aan dat een lage rente nog niet veel zegt, omdat je ook met andere kosten te maken hebt. Bekijk dus meerdere punten als je een zakelijke lening wilt afsluiten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Zakelijke lening afsluiten"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Lenen
Schrijf mee!