InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Persoonlijke lening goedkoper dan hypotheek?

Persoonlijke lening goedkoper dan hypotheek?

Persoonlijke lening goedkoper dan hypotheek? Een persoonlijke lening of een hypotheek afsluiten voor een verbouwing, wat voor lening wordt het? Een persoonlijke lening kan namelijk goedkoper zijn. Er zijn minder kosten want geen notariskosten, geen advieskosten, maar u hebt wel de fiscale aftrek. De rente op de persoonlijke lening voor een huis is zoals een hypotheekrente. Dat maakt een lening goedkoper dan een aanvullende hypotheek afsluiten bij een bank. Nog een voordeel is dat u sneller van een persoonlijke lening af bent dan van een hypotheek. Aan een persoonlijke lening zit u immers niet dertig jaar vast. Vergelijk de verschillende rentes om uw woning zo goedkoop mogelijk te financieren.

Persoonlijke lening of hypotheek, wat is goedkoper

Wat kost een persoonlijke lening?

Bij een persoonlijke lening betaalt u maandelijks de rente op de lening en uw maandelijkse aflossing. De hoogte van de rente is van te voren vastgesteld. U loopt niet het risico dat de rente dus plotseling omhoog gaat, omdat de marktrente stijgt. Wat u wel moet doen is een aantal aanbieders van leningen offerte vragen of op hun website bekijken wat de rente is. Vervolgens kunt u de looptijd van de lening vaak zelf kiezen. Dat kan een korte periode van een aantal maanden zijn, maar ook oplopen tot tien jaar. Het voordeel van een korte periode is dat u minder rente hoeft te betalen, een nadeel dat de maandlasten hoger zullen zijn, omdat er maandelijks een hogere aflossing van de lening wordt gevraagd. De som van rente en aflossing is het bedrag dat u moet betalen.

Een persoonlijke lening hoeft niet duur te zijn

Dat betekent dat een persoonlijke lening geen dure lening hoeft te zijn. Zeker niet als u de lening gebruikt om verbeteringen aan uw huis aan te brengen. Als u een persoonlijke lening gebruikt voor verbeteringen van de eigen woning, isolatie van het huis of andere zaken die voor het eigen huis bestemd zijn, dan is de rente op uw lening gewoon als hypotheekrente aftrekbaar. Sinds 2013 geldt wel voor een nieuwe lening als voorwaarde dat u de lening in maximaal dertig jaren aflost. Welnu de persoonlijke lening voldoet ook in 2017, 2018 en 2019 aan die voorwaarde: u betaalt namelijk in maximaal tien of vijftien jaar uw lening terug en dus is uw persoonlijke lening een aanvullende hypotheek geworden en fiscaal aftrekbaar.

Een persoonlijke lening goedkoper dan een hypotheek?

Een persoonlijke lening kan goedkoper zijn, ook al is de rente vaak hoger. De hypotheekrenteaftrek helpt al enorm en kan tot een teruggave van 50% door de Belastingdienst leiden, als u een hoog inkomen hebt. Wat de persoonlijke lening vooral aantrekkelijk maakt, is dat u geen aanvullende kosten hebt. Dus deze kosten van een extra hypotheek hebt u bij een persoonlijke lening niet:
  • Er zijn geen advieskosten.
  • Geen notariskosten.
  • Geen hypotheekakte.
  • Geen taxatiekosten.
  • Geen afsluitprovisie.

Voordelen hypotheek

Als die kosten bespaart u dus door geen hypotheek te nemen, maar door het anders te regelen. En dan zijn er nog meer voordelen boven de hypotheek:
  • Bij een persoonlijke lening is uw huis geen onderpand. Een gedwongen verkoop door de bank is dus niet mogelijk.
  • Een persoonlijke lening is eenvoudig online af te sluiten. U wordt, anders dan bij een hypotheek, niet het hemd van het lijf gevraagd.
  • Het internet geeft u veel informatie. U kunt zelf narekenen waar u aan toe bent en wat voor u maximaal haalbaar is.
  • Snel aflossen is een voordeel, omdat u dan ook geen restschuld opbouwt.

Tot ongeveer 25.000 euro is door de bijkomende kosten van een hypotheek, een persoonlijke lening dikwijls goedkoper.

Rente op lening vergelijken via het internet is goedkoper geld lenen

Vergelijk dus op het internet eenvoudig wat voor u de beste oplossing is en wie voor u de beste aanbieding in huis heeft. Lenen kost altijd geld, maar als u dat geld ook voor de verbetering van uw huis of verbouwing gebruikt, is het negen van de tien keer een waardevolle investering die zich vanzelf zal terug verdienen. Een persoonlijke lening kan een stuk goedkoper uitvallen dan een extra hypotheekl afsluiten en gaat bovendien vaak veel sneller.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Persoonlijke lening of hypotheek: Blok-hypotheek?Persoonlijke lening of hypotheek: Blok-hypotheek?Een Blok-hypotheek betekent een combinatie van hypotheken afsluiten. Wat is sinds de nieuwe hypotheekregels in 2018 en 2…
Rente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnRente doorlopend krediet kan aftrekbaar zijnEen doorlopend krediet kan gebruikt worden ter financiering van een verbouwing aan de woning. Onder voorwaarden is de re…
Lening afsluiten voor een verbouwingLening afsluiten voor een verbouwingU kunt een verbouwing financieren met een tweede hypotheek, maar u kunt ook kiezen voor een vorm van krediet. De rente o…
Lening met variabele rente goedkoperLening met variabele rente goedkoperEen lening met een variabele rente in 2019, hypotheekrente of leenrente, is vaak goedkoper. Een lening met een lage vari…

Reageer op het artikel "Persoonlijke lening goedkoper dan hypotheek?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 20-02-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Lening aanvragen
Schrijf mee!