InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheek Duitse bank afsluiten in Nederland

Hypotheek Duitse bank afsluiten in Nederland

Hypotheek Duitse bank afsluiten in Nederland Duitse hypotheek in Nederland afsluiten? Een goedkope hypotheek in Duitsland afsluiten was in 2012 en 2013 al aantrekkelijk door de lagere Duitse hypotheekrente en in 2014 is de hypotheekrente verder gedaald. Sinds kort kunt u ook een Duitse hypotheek bij een prijsvechter gewoon in Nederland afsluiten aldus Adfinis uit Deventer en hoeft u de grens niet meer over. Alles met behoud van de hypotheekrenteaftrek. De systematiek van het geleidelijk aflossen van uw hypotheek is in Duitsland gebruikelijk zoals dat in Nederland vanaf 2013 ook het geval is, maar de rente is in Duitsland tot 2% lager. Binnenkort kunt u in Nederland een Deense hypotheek afsluiten, ook voordelig.

Hypotheek afsluiten in Duitsland in 2014, eigen geld meenemen

Veel Nederlanders die aan de grens met Duitsland wonen, sluiten hun hypotheek al in Duitsland af. De voornaamste reden is dat de hypotheekrente daar lager is dan bij een Nederlandse bank, terwijl de hypotheekrenteaftrek gewoon in stand blijft. Daar staat tegenover dat de voorwaarden voor het verstrekken van een hypotheek in Duitsland meestal strenger zijn dan in ons land. De Duitsers lenen u meestal niet meer dan 90% van de executiewaarde (70% nieuwwaarde), wat betekent dat u ook eigen geld moet meenemen. Constructies als de aflossingsvrije hypotheek of spaarhypotheek zijn in Duitsland onbekend. U moet elke maand aflossen, wat de maandlasten weer wat hoger maakt. Als de rente voldoende laag is, bent u ook met de maandelijkse aflossing vaak goedkoper uit dan in Nederland. Bovendien bouwt u zo kapitaal op, wat de kans op een restschuld later veel kleiner maakt. Overigens werkt u vanaf 2013 ook met een Nederlandse hypotheek aan de aflossing van uw hypotheek doordat de hypotheekrenteaftrek nog mogelijk is voor een hypotheek waarop maandelijks wordt afgelost..

Duitse hypotheek in Nederland bij Duitse hypotheekbank Emmerich-Rees

De hypotheekmarkt in Nederland wordt gedomineerd door een paar grote Nederlandse partijen waarvan de Rabobank de grootste is. Toch betreden ook buitenlandse banken als prijsvechter de Nederlandse markt met aantrekkelijke aanbiedingen. En dat is een goede zaak, omdat het wat meer concurrentie geeft en daarmee een neerwaartse druk op de hypotheekrente in ons land. U kunt bij de Bank of Scotland terecht, bij Argenta en sinds kort ook bij de Volksbank Emmerich-Rees voor een Duitse hypotheek.

Voorwaarden voor een Duitse hypotheek

Emmerich-Rees stelt als voorwaarde dat het hypotheekbedrag minimaal 50.000 euro bedraagt als het om een nieuwe hypotheek gaat. Als u een bestaande hypotheek oversluit naar deze bank, wordt de nieuwe hypotheek vooral boven de 250.000 euro voordelig, omdat u onder dit bedrag in ons land ook nog relatief goedkoop terecht kunt met de Nationale Hypotheekgarantie. Andere voorwaarde is de maandelijkse aflossing van de hypotheek en het inbrengen van eigen geld. Dat betekent ook dat een starter zonder geld niet bij deze Duitse bank een hypotheek kan afsluiten. Deze bank is vooral interessant voor een doorstromer en mensen die hun bestaande hypotheek graag willen aflossen.

Hypotheekrenteaftrek Duitse bank

Het feit dat u uw hypotheek bij een Duitse bank afsluit, heeft geen gevolgen voor de hypotheekrenteaftrek. Voorwaarde voor de hypotheekrenteaftrek is immers dat het huis uw eigen huis en het huis als hoofdwoning. Dat u uw hypotheek dan bij een buitenlandse bank afsluit, doet niet ter zake. Een Duitse bank financiert niet de 2% overdrachtsbelasting en de eventuele kosten van advies.

Hypotheekrente vergelijken

Met de lagere rente van een Duitse hypotheek in het achterhoofd, blijft het verstandig om de hypotheekrente online te vergelijken met die van andere banken in ons land. Bekijk daarbij niet alleen het aanbod van de grote banken, want die blijken niet altijd het goedkoopste te zijn. Dat hebben ook buitenlandse banken door. De verwachting is dat nog meer Duitse banken de Nederlandse markt zullen betreden. Veel Nederlanders hebben een hypotheek, de hypotheekrente is hier vaak relatief hoog, en daarom kunnen ook nieuwe banken hier goede zaken doen. Vanaf mei 2013 was dit al het geval met als nieuwe toetreders een consortium van zo'n twintig Duitse instellingen. Hieronder Deutsche Bank en Allianz. Bespreek ook voor hoe lang u een hypotheek afsluit met een vaste rente. Niemand weet of de rente verder zal dalen, maar het risico van een stijging in de komende jaren kan straks een tegenvaller voor uw budget zijn. Dit geldt overigens ook voor een hypotheek bij een Nederlandse bank.

Lees verder

© 2011 - 2014 Info4mij, gepubliceerd in Hypotheek (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hypotheek in het buitenland voor woning in NederlandHypotheek in het buitenland voor woning in NederlandIn Nederland zijn de hypotheekrentes veel hoger dan in andere Europese landen. In landen zoals Spanje, België,Duitsland…
ING bank: hypotheekrente en hypotheekING bank: hypotheekrente en hypotheekDe ING bank presenteert zich in 2014 als de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hy…
Nederlands huis: buitenlandse hypotheekNederlands huis: buitenlandse hypotheekDe hypotheekrente in Duitsland of België is ongeveer een procentpunt lager dan de hypotheekrente in Nederland. Voor een…
Sparen in Duitsland kan aantrekkelijk zijnSparen in Duitsland kan aantrekkelijk zijnSparen in Duitsland kan aantrekkelijk zijn: het is vooral ook veilig. Vergeet ook Zwitserland niet. Vooral in de grensst…
Risico van aflossingsvrije hypotheekRisico van aflossingsvrije hypotheekHet is bijna te mooi om waar te zijn. De aflossingsvrije hypotheek: lage maandlasten, geen aflossing en maximaal profijt…

Reageer op het artikel "Hypotheek Duitse bank afsluiten in Nederland"

Reacties

Bruijgom, 13-11-2013 14:23 #6
Heb zakelijk pand waar ik zelf mijn bedrijf heb. het is in Amstelveen. pand heeft woz van circa 700000 en ik heb 320.000 nodig. rente staat nu op variabel. kunt u mij helpen? Reactie infoteur, 15-11-2013
Beste Bruijgom,
Helaas bemiddel ik zelf niet.

A. F. Kooistra, 30-08-2013 13:08 #5
Is het voor bedrijven ook mogelijk om een lening af te sluiten in Duitsland, ik wil namelijk een nieuw bedrijfspand bouwen. Zo ja wat is dan de rente ongeveer? Reactie infoteur, 30-08-2013
Beste A. F. Kooistra,
Voor een bouwbedrijf aan onze grensstreek is het mogelijk om een zakelijke hypotheek in Duitsland af te sluiten. Zoals bekend worden aan een zakelijke hypotheek extra eisen gesteld wat betreft de prestaties van uw bedrijf. De hypotheekrente is afhankelijk van de duur van de hypotheek en begint te lopen vanaf 2,5 à 3%. Het is ook mogelijk om een extra krediet af te sluiten, alleen zal die rente hoger zijn.

D. van Wijk, 05-06-2013 14:20 #4
Wat voor rentepercentage betaal je in Duitsland voor 20 jaar vast, (naast de aflossing)?
En als ik wegga bij mijn bank, waar ik nog een rentevaste periode van ca 13 jaar over heb, moet ik dan een boeterente betalen? Hoe kom ik erachter hoeveel dat is? Reactie infoteur, 05-06-2013
Beste D. van Wijk,
De bank waar de hypotheek loopt kan aangeven hoeveel de boeterente bedraagt en die zou best hoog kunnen zijn voor 13 jaar. De rente in Duitsland is grofweg 2% punt lager dan in Nederland (2% voor vijf jaar vast).

Van Woerden, 05-06-2013 11:30 #3
Is het mogelijk om mijn hypotheek over te sluiten. Ik bezit een eigen woning in Griekenland met een kleine hypotheek er op. Ik bezit geen woning in Nederland. Reactie infoteur, 05-06-2013
Beste Van Woerden,
Oversluiten van een hypotheek is bijna altijd mogelijk, maar afhankelijk van uw rentevaste periode kan er een boeterente verschuldigd zijn:

http://www.financieel.infonu.nl/hypotheek/79322-boeterente-direct-aftrekbaar-boeterente-berekenen.html

Arends, 03-06-2013 08:39 #2
Doen Duitse banken wel iets op hypotheek gebied met recreatie woningen? Reactie infoteur, 03-06-2013
Beste Arends,
Ja, maar dit is wel afhankelijk van hoeveel eigen geld u meeneemt. Vaak is 50% eigen geld nodig.

Pgmvandegoor, 31-05-2013 09:54 #1
Is het mogelijk om een aflossingsvrije hypotheek af te sluiten als de overwaarde van het huis meer dan de helft bedraagt? Reactie infoteur, 31-05-2013
Beste Pgmvandegoor,
Bij een Duitse bank is dat niet mogelijk, bij een Nederlandse bank wel.

Infoteur: Info4mij
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: BKR lenen
Reacties: 6
Schrijf mee!