InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Lening woonboot, woonark of stacaravan

Lening woonboot, woonark of stacaravan

Lening woonboot, woonark of stacaravan Ook bij een lening afsluiten voor uw woonboot, stacaravan, woonark, watervilla of woonvilla is de rente soms fiscaal aftrekbaar. Onder voorwaarden wordt die lening door de belastingdienst fiscaal hetzelfde behandeld als een hypotheek op de eigen woning op de wal. Met hypotheekrenteaftrek dus en andere gevolgen van de inkomstenbelasting, waardoor het relatief goedkoop lenen is. Benut deze fiscale aftrekposten.

Woonboot of stacaravan als eigen woning

Als duidelijk is vast te stellen dat er vaste aansluitingen op de nutsvoorzieningen zijn, uw woonboot of stacaravan een vaste ligplaats of stek heeft, worden deze eigendommen fiscaal gelijk behandeld als een andere eigen woning. Met de voordelen en nadelen van de inkomstenbelasting. Voordeel is de hypotheekrenteaftrek en andere aftrekposten bij de belastingdienst, nadeel de bijtelling van het eigenwoningforfait. Het saldo van deze twee posten bepaalt hoeveel uw maandlasten maandelijks zullen bedragen.

Lening woonboot, woonark of stacaravan

U kunt voor de financiering een gewone persoonlijke lening nemen, maar ook een hypotheek afsluiten. In beide gevallen is de hypotheekrente aftrekbaar, zolang lening of financiering voor de woonboot en stacaravan worden gebruikt. Ook een eventuele verbouwing aan deze eigendommen is fiscaal aftrekbaar. Voor welke financiering u kiest, hangt vooral af van de inbreng van eigen geld en de waarde van woonboot of woonvilla.

De hypotheek voor woonark, woonboot of woonvilla zorgt voor goedkoop lenen

Om voor een hypotheek en hypotheekrenteaftrek in aanmerking te komen moet aan een aantal eisen zijn voldaan:
  • U moet beschikken over vaste legale ligplaats.
  • De ligplaats moet van overheidswege zijn vergund.
  • U moet beschikken over de noodzakelijke vergunningen, waaronder een permanente woonvergunning hebben.
  • Er moet een taxatierapport worden opgesteld.
  • Het eigendom moet beschikken over een all risk verzekering.
  • Woonboot, woonark of woonvilla moeten kadastraal zijn ingeschreven.
  • Vaak is inbreng eigen geld nodig.

Onder deze voorwaarden is ook de financiering van een verbouwing fiscaal aftrekbaar.

Uitspraak gerechtshof Den Bosch

Het gerechtshof in Den Bosch heeft al begin maart 2011 bepaald dat Nederlanders die een watervilla kopen, ten onrechte overdrachtsbelasting betalen. De fiscus zou deze woningen ten onrechte als onroerende goederen zien. Daar staat tegenover dat u dan op een watervilla ook geen hypotheekrenteaftrek krijgt en het is juist de hypotheekrenteaftrek die het lenen relatief goedkoop maakt.

Waar hypotheek woonboot afsluiten

Drie banken verstrekken hypotheken voor woonboten:
  • De ING is marktleider;
  • De Rabobank.

Lening stacaravan

Er zijn grote verschillen tussen stacaravans. Van zeer luxe chalets tot minder luxe. Ook hier worden eisen gesteld om voor lening of hypotheek in aanmerking te komen:
  • De stacaravan staat op een vaste gegunde plaats en mag permanent voor bewoning worden gebruikt.
  • U bent eigenaar van de grond waarop de caravan is geplaatst.
  • U hebt een woonvergunning.
  • De stacaravan of chalet is beschikt over een officieel taxatierapport.
  • Het eigendom is goed verzekerd.
  • De stacaravan is aangesloten op de plaatselijke infrastructuur zoals de gas, elektriciteit, waterleidingnet, riolering.
  • De stacaravan is een registergoed.

Slot

Een woonboot of stacaravan bezitten is vaak iemands droom. Men wil niet anders en maakt er een mooi hoofdverblijf van. Door ook de aftrekposten in de inkomstenbelasting te gebruiken, waaronder de hypotheekrenteaftrek, wordt deze droom voor vele mensen haalbaar. Laat u zich hierover goed informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lening, schulden en belasting betalenLening, schulden en belasting betalenEen lening, een hypotheek of andere schulden kunnen ook een grote fiscale aftrekpost zijn bij uw aangifte inkomstenbelas…
Registratie belastingdienst van onderhandse akte of leningRegistratie belastingdienst van onderhandse akte of leningRegelmatig wordt een lening of akte onderhands aangegaan. Tot voor kort kon u alle akten, een onderhandse lening of akte…
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…

Reageer op het artikel "Lening woonboot, woonark of stacaravan"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 27-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekinformatie
Schrijf mee!