InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Fiscaal voordelig geld lenen aan uw kinderen: de familiebank

Fiscaal voordelig geld lenen aan uw kinderen: de familiebank

Fiscaal voordelig geld lenen aan uw kinderen: de familiebank Is uw kind binnenkort van plan om een hypotheek af te sluiten voor een koopwoning of een verbouwing? En heeft u wat geld achter de hand wat u voorlopig nog niet nodig heeft? Dan is het waarschijnlijk voordelig om dit aan uw kind uit te lenen. U kunt dan een hogere rente krijgen dan bij de bank en de betaalde rente is voor uw kind gewoon aftrekbaar.

Hoe werkt het?

U leent uw kind bijvoorbeeld 10.000 euro om de verbouwing van de badkamer te financieren. U komt overeen dat uw kind hiervoor 6% rente betaalt. Dit is per jaar 600 euro, of 50 euro per maand. Uw kind kan dan elk jaar 600 euro aftrekken van zijn belastbaar inkomen, waardoor hij netto ongeveer 250 euro zal terugkrijgen. De rente is voor u echter onbelast. U betaalt alleen 1,2% vermogensrendementsheffing, maar die moest u ook al betalen als u het geld op de spaarrekening had staan.

Het is zelfs voordelig om uw kind een zo hoog mogelijke rente in rekening te brengen. Voor uw kind levert dit immers meer fiscaal voordeel op. De belastingdienst zal echter geen rente van bijvoorbeeld 10% accepteren. U kunt ongeveer een kwart meer rente vragen dan dat banken vragen voor een vergelijkbare lening. Als de gemiddelde rente voor 5 jaar rentevast onder NHG bijvoorbeeld 6 procent is, dan kunt u tot maximaal 7,5% vragen.

Ook als u afsluitprovisie in rekening brengt aan uw kind, is deze voor u onbelast en voor uw kind aftrekbaar. Het kan dus zeer voordelig zijn om uw kind 1,5% afsluitprovisie in rekening te brengen (meer kan ook, maar maximaal 1,5% en 3.630 euro is aftrekbaar).

U kunt uw kind ook af en toe een deel van de betaalde rente terugschenken. Per jaar kunt u uw kind 4.479 euro schenken (bedrag 2008), zonder dat daar schenkingsrecht over betaald moet worden. Hierdoor kunt u het voordeel met uw kind delen. Zorg er wel voor dat uw kind de rente ook daadwerkelijk aan u betaalt. Als u uw kind de rente kwijtscheldt, dan is deze rente voor uw kind niet meer aftrekbaar.

Voordelen

Deze ‘familiebank’ heeft voor u en uw kind dus een aantal voordelen. Uw rente zal hoger zijn dan de rente die u van de bank gekregen zou hebben. Daarnaast heeft uw kind nog steeds recht op de hypotheekrenteaftrek. Indien u een deel van de rente terugschenkt aan uw kind, kan de lening ook voor uw kind voordeliger zijn dan een hypotheek bij de bank.

Een ander voordeel is dat u niet naar de notaris hoeft om de geldlening vast te leggen. Als uw kind anders naar de notaris had gemoeten voor een hogere inschrijving van de hypotheek, dan scheelt dit uw kind in de kosten.

Mogelijk kunt u met uw lening ook voorkomen dat uw kind een topopslag moet betalen voor de hypotheek bij de bank. Als uw kind tot 125% van de executiewaarde van het huis bij de bank moet lenen, dan zal de bank daar een risico-opslag voor vragen.

Waarop letten?

Ondanks alle voordelen zijn er wel een aantal punten waar u op moet letten. Uiteraard moet u het geld dat u uitleent voor een langere tijd niet nodig hebben. Uw kind zal u waarschijnlijk niet zomaar terug kunnen betalen als u het geld ineens weer nodig heeft.

Als u meer kinderen heeft, dan moet u er rekening mee houden dat zij later misschien ook een huis gaan kopen. Heeft u dan wel genoeg om hen ook geld te kunnen lenen? Anders zou dit voor de andere kinderen erg zuur kunnen zijn.

Overeenkomst registreren

Als u besluit om uw kind geld te lenen, dan is het verstandig om een overeenkomst te maken en deze bij de belastingdienst te registreren. In de overeenkomst staan gegevens over de lening: de namen van u en uw kind, het bedrag, rentepercentage, wanneer de rente betaald wordt, enz. Op internet zijn hiervoor verschillende modelovereenkomsten te vinden.

U kunt een getekende overeenkomst opsturen naar een belastingkantoor bij u in de buurt. Vermeld dan ‘ter registratie’ op de overeenkomst. Na enkele weken ontvangt u uw overeenkomst weer terug en heeft u een officieel bewijs dat uw kind een geldlening bij u heeft afgesloten.
© 2008 - 2014 Arjen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld lenen van ouders en familieGeld lenen van ouders en familieKinderen lenen regelmatig geld bij hun ouders of andere familieleden. Zij kiezen voor deze familiebank, zodra de gebruik…
Wat is een familiebank hypotheek?Wat is een familiebank hypotheek?Banken gaan steeds meer eisen stellen bij het verstrekken van een hypotheek. De spaarrente is op dit moment dermate laag…
Lenen met huis als onderpandLenen met huis als onderpandDe overwaarde van de woning kunt u benutten om geld te lenen met het huis als onderpand. Oftewel: het afsluiten van een…
Extra hypotheek voor uw kind nemenExtra hypotheek voor uw kind nemenGeld lenen aan een kind. Een extra hypotheek afsluiten voor een kind of een schenking tot 100k belastingvrij. Lenen met…
Het kasrondje bij kopen huisHet kasrondje bij kopen huisOuders kunnen hun kind helpen bij het kopen van het huis, door te lenen, te schenken of door de overwaarde van hun wonin…
Bronnen en referenties
  • Stappenplan ‘familiebank’, FiscAlert juni 2007, jaargang 13, nr 6, pag. 20

Reageer op het artikel "Fiscaal voordelig geld lenen aan uw kinderen: de familiebank"

Reacties

C. Lachman, 21-03-2013 10:46 #23
Beste Mensen,

Ik wil 20000,00 euro per kind lenen aan mijn twee kinderen voor hypotheek af te lossen.
Wat is mijn voordeel?

Met vriendelijke groet,

C Lachman

Peter van den Hoek, 12-12-2012 06:32 #22
Hypotheek bij de ouders en 'nieuwe' regels m.b.t. aflossing huidige kabinet.

Heb een bestaande Hypotheek sinds 1999 combinatie van Sparen en beleggen + stukje aflossings vrij gedeelte. Wil nu i.o.m. ouders/schoonouders gebruik maken vd 'familiebank regeling'. Bedrag € 50.000, = rente percentage van 6.5%, voor verbouwing/verbetering van huidige woning. Geen aflossingsverpichting en in principe onbepaalde looptijd + gebruikmakend van jaarlijkse belastingvrije schenking aan kinderen.
Vragen:
1. Wat veranderd er voor de 'familiebank regeling' i.c.m. de nu afgesproken hypotheekplannen van huidige kabinet, inzake nieuwe leningen verplicht aflossen etc.
Aangezien er bij een Familiebanklening vaak GEEN aflossings afgesproken wordt, maar eigenlijk een 'voorschot' wordt genomen op (deel) van erfenis.
2. Zo ja; is het dan verstandig om de afspraak dit jaar of in ieder geval voor 01-04-2013 vast te leggen.
3. Moet dit per sé notarieel of kan dit ook onderhands? Evt. met naast de beide handtekingen van van ouder en kind, ook van erkend (fiscaal) accountantskantoor.
Zie reactie tegemoet.

Lsp, 10-10-2012 15:28 #21
Hi Sanne,
Als je ouders geld vrijmaken en dit rechtstreeks aan je uitlenen is er idd sprake van een onderhandse lening. Of dit op de starterslening invloed heeft is niet direct te zeggen. Het wordt niet uitgesloten. Het voordeel voor jou en je ouders zit hem in de aftrekconstructie.
Stel je leent euro 50.000 van je ouders tegen 7,5% (= randje maximum) aflossingsvrij. Jij betaalt dan aan je ouders per jaar 3750 euro. Van de belasting krijg je terug +/- 30% = 1100 euro. Je ouders krijgen nu op de bank 2,5% rente (= nu wel beetje standaard) en schenken je 5% terug = 2500 euro

Netto maandlasten op de lening is dan 3750 - 1100 - 2500 = 150 euro

Val je in een hogere tariefschaal loopt het voordeel verder op.

Sanne, 09-06-2012 12:55 #20
Hallo,

Ik ben toe aan het kopen van mijn eerste huis, maar heb nog niet de mogelijkheid om zelf een hypotheek op nemen. Nu hebben mijn ouders hun huis afbetaald en kunnen zij een nieuwe hypotheek opnemen om voor mij geld vrij te maken voor een huis. Is er dan ook sprake van een familiebank en van de voordelen die hierbij horen? En heb je dan ook recht op de startersregeling, aangezien dit het eerste huis is wat ik (mogelijk gemaakt door mijn ouders) koop? Het huis komt namelijk wel op mijn naam te staan.

Alvast bedankt voor de reactie.

Niek, 05-03-2012 14:17 #19
@Jose
Dit zou ik dan zo niet doen. Dit betreft een vorm waarbij het alleen voordelig is als het voor een huis is (of verbouwing of aflossing van een hypotheek), omdat het namelijk gebaseerd is op de hypotheekrente aftrek! Je kind krijgt dus geen geld terug van de belastingdienst als het niet voor een huis is! Let dus op! In het geval van jou kind is het van belang dat de rente zo laag mogelijk is!

Jose, 26-01-2012 15:28 #18
Wij lenen geld aan ons kind maar niet voor een huis!
Welke rente kunnen wij bereken?
Hij betaald ons per mnd of kwartaal de rente en maken een afspraak voor deaflossing

F. B., 09-06-2011 12:46 #17
Welke regels zijn er verbonden aan rente berekenen aan je kinderen? Ik zie overal dat je meer mag vragen dan de banken, maar ik kan nergens vinden wat de laagst toegestane percentages zijn?

Patrick, 31-03-2011 00:19 #16
@A. den Tuinder
Bedragen zullen misschien afwijken, maar de inhoud is zeer relevant. Dit artikel stond in de top 3 van mijn google zoekterm en is precies wat ik zocht + zelfs meer tips. Ook al is het artikel oud, het heeft mij i.i.g. goed gelopen dus anno 2011 nog steeds relevant. Met steekwoorden uit het artikel kun je weer googlen om exacte cijfers te vinden.
Succes

A. den Tuinder, 28-03-2011 16:06 #15
In dit artikel worden bedragen genoemd met als datum (2008). Wat betekent dit voor 2011? Geldt dit artikel nog in 2011? Zoniet haal het er dan af.

Janw, 17-03-2011 14:16 #14
Mijn zoon leen ik een bedrag voor de aankoop van een huis. T.z.t. moet hij deze lening wel terugbetalen. Om hem de eerste jaren niet op extra kosten te jagen wil ik met terugbetalen pas over een jaar of 10 beginnen. Is dat toegestaan?

F. Post, 15-11-2010 07:25 #13
Wij willen graag 35000.00 lenen van schoonmoeder.Wij betalen in jan/feb.15000 in een keer terug.de rest wordt terugbetaald met 100.00 per maand.hoe kunnen wij dit het beste doen en op papier laten zetten?

Monique, 14-10-2010 08:57 #12
Het is dus mogelijk dat ik het pand van mijn moeder ga overnemen en dat ik daarvoor een lening bij mijn moeder krijg. en krijg dan gewoon belastingvoordeeel zoals ik een hypotheek bij de bank had gekregen?

Wilke, 16-08-2010 18:36 #11
Verbeterde constructie: ik wil graag een huis kopen met hulp van mijn ouders en heb zelf 50.000?. Is het dan mogelijk dat ik dit bedrag aan mijn ouders leen (tegen marktrente) en dat die dit daarna aan mij lenen voor het kopen van een huis? Kan ik dan deze rente aftrekken via de constructie hierboven?

Volgens mij is dit namelijk precies wat er met spaarhypotheken bij banken gebeurt (een spaarrekening en hypotheek bij dezelfde bank), maar mogelijk zit er een fiscaal addertje onder het gras. Uiteraard zou het met deze constructie nooit gunstig zijn eigen geld in een woning te stoppen, maar zou het altijd beter zijn dit via je ouders te doen.

Anton, 14-08-2010 17:04 #10
Geachte lezer,
Een kind heeft een bestaande hypotheek. Hij lost 20% van de hoofdsom boetevrij af:stel 20.000 Euro's.
Hij betaalt deze aflossing met een onderhandse lening van z'n ouders en betaalt hiervoor een bepaalde rente.
Is de betaalde rente van deze lening dan ook fiscaal aftrekbaar?

Olga van Veen, 31-07-2010 22:09 #9
Interessante forum! Ik heb een vraag die ik (nog) niet terugvind op het forum.
Geldt de constructie met terugschenken ook voor broers/zusters onderling? Zo ja, waar moeten we dan op letten? Ik heb begrepen dat broers/zussen ongeveer 2.000,- jaarlijks kunnen schenken aan elkaar… Bij voorbaat bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten, Olga van Veen

Jan van Ees, 17-01-2010 14:33 #8
Onze zoon gaat voor het eerst (35) een flatje kopen van pm 90000 euro.wij geven hypoteek voor 100000 en heeft zelf geen geld hoeveel procent rente mogen wij rekenen. Reactie infoteur, 28-01-2010
Hallo Jan,

U mag een kwart meer rente vragen dan de banken voor een vergelijkbare hypotheek (zelfde rentevastperiode, zelfde percentage van de executiewaarde) vragen.

Bijvoorbeeld: Als de banken voor 10 jaar rentevast bij 125% van de executiewaarde gemiddeld 5,6% vragen, dan mag u maximaal 1,25 x 5,6% = 7,0% vragen.

Op internet kunt u rentepercentages van verschillende aanbieders vergelijken.

Diana, 16-01-2010 13:30 #7
Stel dat ik voor een dergelijke lening zelf een (2e) hypotheek moet afsluiten met een variabele rente van circa 4 % en ik leen het hele bedrag door? 100.000 aan mijn kinderen (het bedrag valt binnen de overwaarde van mijn huis). Is het dan nog steeds fiscaal aantrekkelijk of geldt dat alleen bij "eigen"geld? Reactie infoteur, 28-01-2010
Hallo Diana,

In deze constructie is de rente die u zelf betaalt voor de 2e hypotheek niet aftrekbaar. De enige manier dat deze constructie nog voordelig voor u en/of uw kinderen kan zijn, is door een relatief hoge rente aan uw kinderen te vragen en een deel terug te schenken.

Als de banken voor een vergelijkbare hypotheek (zelfde rentevastperiode en percentage van de executiewaarde) bijvoorbeeld 6% vragen, dan kunt u tot 7,5% aan uw kinderen vragen. Het voordeel van een hogere rente is dat uw kinderen meer renteaftrek hebben. U kunt de extra 1,5% gewoon weer terug schenken, maar uw kinderen kunnen nog steeds de volledige 7,5% rente aftrekken.

Ik raad u wel aan om een dergelijke constructie eerst met een hypotheekadviseur te bespreken.

Arjen (infoteur), 27-12-2009 20:16 #6
Hallo Thor,

De rentebetaling hoeft u niet aan de belasting op te geven. U betaalt namelijk al 1,2% belasting over het vermogen en dat is voor de inkomsten die u uit het vermogen hebt (o.a. de rentebetalingen).

De belastingdienst gaat ervan uit dat u 4% rendement maakt en heft hier 30% belasting over. 30% van 4% is dus de 1,2% die u betaalt.

Thor, 27-12-2009 16:12 #5
Beste Infoteur,
De contructie zoals geschetst heb ik sinds medio dit jaar mijn mijn dochter; geld geleend voor koop huis met een hypothecaire acte via de notaris. Ik begrijp dat het uitgeleende bedrag mijn vermogen blijft en als zodanig opgevoerd dient te worden in Box3, waarover uiteindelijk 1,2% belasting wordt betaald. Wat te doen met de (jaarlijkse) rentebetaling (in december ieder jaar), welke ik haar in januari als jaarlijkse schenking terug geef? Moet ik deze "inkomsten" nog ergens opgeven?

Gonny Meijer, 15-11-2009 12:26 #4
Is het mogelijk om een renteloze lening van bijv. 20.000 euro aan een kind te geven en die in 5 jaar af te boeken als jaarlijkse schenking? Wat zijn de voor- en nadelen? Reactie infoteur, 16-11-2009
Hallo Gonny,

Als ik het goed begrijp, heeft u het over een renteloze lening waarbij ook de aflossing wordt geschonken. Dus de 20.000 euro wordt nooit afgelost? Dan is het eigenlijk een schenking van 20.000 euro. (Mocht ik uw vraag verkeerd geinterpreteerd hebben, dan hoor ik dat graag.)

De belastingdienst zegt het volgende:
"U hoeft pas schenkingsrecht te betalen als u in een periode van 1 kalenderjaar meer dan € 2.734 krijgt geschonken door dezelfde persoon of hetzelfde echtpaar. Als de schenking van uw ouder(s) komt, is het bedrag hoger. Uw ouders mogen u jaarlijks € 4.556 belastingvrij schenken. Tussen uw 18de en uw 35ste verjaardag mag u zelfs eenmalig € 22.760 belastingvrij van uw ouders ontvangen."
(bedragen zijn uit 2009).

In uw geval zou dit eenmalig mogen als uw kind tussen 18 en 35 jaar is. Hierover dient uw kind dan wel aangifte te doen.

Jannie Noort, 19-08-2009 16:15 #3
Vraag: ik heb mijn kind? 6.000,= geleend voor het aflossen van zijn creditcards. Ik wil de lening schriftelijk vastleggen en door beide partijen laten tekenen. Voor de aflossing daarvan hoef ik geen rente te ontvangen. Is dit mogelijk?
Mijn andere kind wil ik wanneer ik de erfenis, van mijn nu nog levende ouder, heb ontvangen ook een lening geven zonder rente om schulden af te lossen. Er is dus geen sprake van hypotheekrenteaftrek. Ik wil wel weten of er eventuele consequenties zijn. Reactie infoteur, 05-09-2009
Hallo Jannie,

Een lening zonder rente is inderdaad mogelijk. Het is wel verstandig van tevoren de leningovereenkomst bij de belastingdienst te registreren, omdat de belastingdienst het overmaken van 6000 euro anders als schenking kan zien. Met een leningovereenkomst die bij de belastingdienst geregistreerd is, kunt u veel makkelijker aantonen dat het om een lening gaat.

Overigens is een renteloze lening ook een vorm van schenking. U vraagt immers minder rente dan gebruikelijk voor een dergelijke lening. In dit geval valt het gebruikelijke rentebedrag echter ruim binnen de schenkingsvrijstelling, dus levert dat geen probleem op.

Henk, 22-07-2009 11:55 #2
U schrijft: De rente is voor u echter onbelast. U betaalt alleen 1,2% vermogensrendementsheffing, maar die moest u ook al betalen als u het geld op de spaarrekening had staan. Kun U mij dit nader uitleggen, je betaald toch alleen maar vermogensrendementsheffing over een bedrag dat er werkelijk is en niet over wat ik niet meer heb, want ik heb het toch uitgeleend? Reactie infoteur, 13-08-2009
Hallo Henk,

Ook als je geld hebt uitgeleend, moet je het nog steeds meetellen bij je vermogen. Hoewel het geld tijdelijk niet beschikbaar is, blijft het nog steeds je eigen geld en krijg je het aan het einde van de looptijd terug. Ook zul je normaal gesproken maandelijks rente ontvangen voor deze lening.

Vermogensrendementsheffing is namelijk een belasting op het rendement wat je met je vermogen maakt. De fiscus gaat er (voor het gemak) van uit dat je 4% rendement maakt en rekent hier 30% belasting over. 30% van 4% is 1,2%.

Groet,
Arjen

Jan, 24-04-2009 12:34 #1
Hallo, ten aanzien van bovenstaande heb ik een opmerking/vraag.
In bovenstaande situatie is reeds sprake van een hypo bij de bank met woning als onderpand. Hier bovenop komt de lening van ouders, ook voor de woning bedoeld. Moet deze 2e (hypothekaire) lening dan niet bij de notaris vastgelegd worden en moeten niet alle facturen twv de lening overlegd worden van de verbouwing? Immers, consumptieve lening is niet aftrekbaar. Reactie infoteur, 25-04-2009
Hallo Jan,

Hierbij een reactie op je opmerking/vraag. De lening van de ouders hoeft niet bij de notaris vastgelegd worden. (Het is wel verstandig de lening bij de belastingdienst te registreren.) Bij elke lening die is afgesloten voor de aankoop of verbouwing van het huis, is de rente aftrekbaar. Dit geldt niet alleen voor een hypotheek, maar ook voor een niet-hypothecaire lening.

Je moet inderdaad wel kunnen aantonen dat het geld voor de aankoop of verbouwing is gebruikt. Dit doe je door de bonnen/facturen te bewaren. Deze moet je kunnen overleggen als de belastingdienst daar om vraagt.

Groet,
Arjen

Infoteur: Arjen
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 23
Schrijf mee!