InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Verdienen op je tweede huis

Verdienen op je tweede huis

Verdienen op je tweede huis Wanneer je tegenwoordig een tweede huis wil kopen mag je de hypotheekrente niet meer van je belasting aftrekken in tegenstelling tot vroeger. Of je het huis nu koopt voor je eigen vakantie of om te verhuren. De mensen die willen verdienen aan hun huis zijn echter nu beter af. Ze kunnen dankzij de nieuwe regeling belastingvrij hun huis verhuren.

Waarom een tweede huis

Vaak wordt gedacht dat een tweede huis iets is voor ouderen, maar je kunt ook op jongere leeftijd al een tweede huis bekostigen. Vaak is het dan een investering om er winst op te maken met de verhuur of om later van de overwaarde te profiteren. Je kunt zowel een tweede huis in het buitenland als in Nederland kopen. In Nederland zijn de huizen vaak gelegen aan natuurgebieden en horen ze bij een recreatiepark. De prijzen van vakantiewoningen liggen meestal tussen de 125.000 en 350.000 euro. Vaak is het dan ook nodig om een hypotheek af te sluiten.

Hypotheekaftrek

Omdat het nemen van een hypotheek voor het kopen van een tweede huis als comsumptieve lening wordt beschouwt en daarmee in Box III valt. Kun je de hypotheekrente niet meer van je belasting aftrekken. Ook als je de Hypotheek laat samenvallen met die van je woonhuis zul je deze wetgeving moeten hanteren. Het is tegenwoordig ook lastig om een bank te vinden die een hypotheek wil aflsuiten op een recreatie woning, ook al ga je hier permanent wonen. Er moet aan enkele voorwaarden voldaan worden, het moet bijvoorbeeld van steen zijn gebouwd, op een fundering, en met pannen gedekt zijn. Wanneer je echter fiscaal kan vaststellen dat het vakantiehuis je hoofdwoning is, valt de hypotheek in box 1 waardoor de belasting weer aftrekbaar wordt. Ook rente over een hypotheek voor de verbouwing van uw tweede huis is niet aftrekbaar.

Belasting vrij verhuren

Ondanks het feit dat je de hypotheekrente niet mag aftrekken, zijn er ook positieve punten aan deze wet. Zo mag je bijvoorbeeld je vakantiehuisje belastingvrij verhuren. Waardoor er voor de mensen die het als bron van inkomen gebruiken, toch nog geld aan te verdienen valt. Als u tevens in gedachte heeft een tweede huis te kopen, wil ik u advieseren om dit niet alleen te doen om de verhuuropbrengsten maar ook om een plek te hebben waar u zelf tot rust kunt komen.
© 2008 - 2017 Etjuh007, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheek-aanvragen.nl http://hypotheek.planeet.biz

Reageer op het artikel "Verdienen op je tweede huis"

Reacties

Ed, 14-05-2011 20:59 #3
Ik wil een 2e huisje kopen. Ik heb hier geen hypotheek voor nodig. Moet ik de inkomsten uit de verhuur opgeven voor de jaaropgave inkomstenbelasting?

Menno, 14-04-2011 16:12 #2
"Zo mag je bijvoorbeeld je vakantiehuisje belastingvrij verhuren"
Bronvermelding? Ik geloof er niks van.

Bianca, 28-09-2009 09:48 #1
Prettige informatie die ik goed kan gebruiken bij de keuze mijn huis wel of niet te gaan verkopen.

Infoteur: Etjuh007
Laatste update: 17-01-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Reacties: 3
Schrijf mee!