InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bespaartips 2017

Bespaartips 2017

Bespaartips 2017 Wilt u bespaartips voor 2016 en 2017? Tip 1 financieel: voorkom rood staan, want dat is duur. Bespaar in 2016 op uw uitgaven, vaste lasten en leef goedkoper met deze bespaartips. De echte rijkaards op deze wereld vaak ook de spaarzame mensen. Ze geven alleen geld uit voor dingen die echt nodig zijn. Eigenlijk volgen we dit voorbeeld te weinig. Zeker in tijden van een kredietcrisis is het goed om uw inkomsten en uitgaven eens goed tegen het licht te houden. Daarom enkele gouden tips om te sparen, nuttig in crisistijd. Laat ook gratis geld zoals een zorgtoeslag niet liggen. Betaal de hypotheekrente vooruit.

Inhoud

Spaar en bespaar en leef goedkoper in 2016: een aantal bespaartips die uw leven goedkoper maken

Hoe u het beste kunt besparen, ligt voor ieder individu weer anders. Toch zijn er wel een aantal hoofdlijnen te schetsen. Ook hier is meten gelijk aan weten. Maak een checklist met uw uitgaven en inkomsten. Dat is geen leuk werk, maar noodzakelijk om inzicht te krijgen in uw huishoudelijke begroting. Soms vliegt het geld het huis uit, zonder dat u weet waar het blijft. De checklist zal daar verandering in brengen.

Op verzekeringen besparen, welke wel afsluiten en welke niet?

De post verzekeringen is in veel huishoudens een grote uitgavenpost. Dat, terwijl er maar een paar verplichte verzekeringen zijn:
  • WA: een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering particulier plus WA motorrijtuigen als u in het bezit bent van een auto, motor, brom- en snorfiets.
  • Ziektekostenverzekering, al of niet collectief.
  • Opstalverzekering als eigenaar woning.

Minder verzekeringen, betekent ook financieel minder vaste lasten.

Bespaartips: hoe kan ik geld besparen op de verzekeringen?

Sommigen verzekeren alle persoonlijke spullen. Dat kan wel, maar is duur en nergens voor nodig. U kunt zelfs stellen dat u aanvullend alleen dat hoeft te verzekeren, waarvan u de schade zelf niet kunt dragen, gegeven wat u hebt aan spaargeld en inkomen. Zo is bij een dure inboedel de inboedelverzekering zeker aan te bevelen, maar niet noodzakelijk. Beperk u dus in verzekeringen. Bekijk wanneer overbodige verzekeringen kunnen worden opgezegd. Verstuur wanneer u wilt opzeggen meteen een opzeggingsbrief. Doet u dat niet, dan loopt u de kans dit te vergeten, waardoor de verzekering meestal automatisch verlengd wordt. Wilt u een bepaalde verzekering toch behouden, begin dan nu al met vergelijken van concurrerende polissen. Uitstel is helaas maar al te vaak afstel.

Ziektekostenverzekering afsluiten, overstappen?

Probeer als het even kan collectief een ziektekostenverzekering af te sluiten. Meerdere organisaties op internet bieden zo flinke kortingen aan. Begin ook op tijd met het vergelijken van uw zorgverzekering met andere aanbiedingen op het internet. Vergeet niet om de zorgtoeslag of huurtoeslag aan te vragen.

Creditcard, wel of niet doen?

Bekijk nut en noodzaak van uw creditcard. Elk jaar moet u een contributie betalen en als u hem niet gebruikt, is dat toch weer zonde. Bovendien is op krediet kopen niet goedkoop.

Financieel besparen op het huis

De uitgaven voor een woning zijn zonder meer hoog. Door hoge huren, dure huizen en niet te vergeten de vele heffingen van de Belastingdienst van het Rijk als de gemeentelijke. De WOZ is zo’n plaaggeest. De hoogte lijkt vaak onontkoombaar, maar niets is minder waar wanneer u met redenen omkleed tijdig bezwaar aantekent. Binnen zes weken na dagtekening van de aanslag onroerend goed moet u uw bezwaar indienen. Doet u dat niet, dan zijn we weer een jaar verder. Ook hier kunnen de vaste lasten vaak omlaag. Denk ook aan een vooruitbetaalde hypotheekrente voor volgend jaar: nu al belastingaftrek in plaats van volgend jaar.

Hypotheek afsluiten en minder hypotheekrente betalen

Voorkom allerlei ingewikkelde ondoorzichtige hypotheken. Hebt u al een hypotheek, loop de voorwaarden van uw hypotheek eens goed door. Wanneer er een mogelijkheid is om boetevrij af te lossen, kunt u daar het beste gebruik van maken. Althans, wanneer het geld beschikbaar is, en niet kort daarop weer moet worden geleend. Dit geldt te meer voor wie een kleine hypotheek heeft. Door de wet Hillen geldt dat als de hypotheekrente gering is ook de bijtelling van het eigen woning forfait komt te vervallen. Bovendien vervalt in ons land de hypotheekrenteaftrek na 30 jaar. De opslag op de hypotheekrente zal bij kleine hypotheken lager zijn, door een verminder risico voor de hypotheekbank: minder hypotheekrente betalen in 2015 en 2016.

Beperk de energielasten

De energielasten zijn terecht een gevoelig punt. Bovendien gaat de cost meestal voor de baat uit. U zult eerst moeten investeren in isolatie en dergelijke voordat de energielasten op termijn zullen dalen. Een graad minder kan vaak ook, maar het moet natuurlijk wel voldoende behaaglijk blijven. Voorts geldt dat wie een dubbele elektriciteitsmeter heeft met piek- en dalurenregistratie, er goed aan doet om te bekijken of dat echt wel goedkoper is dan een enkelvoudige meter. Bij een enkelvoudige meter is het piekurentarief duidelijk lager dan bij een dubbele meter. Op uw verzoek kan de energieleverancier het zo voor u omzetten.

Belastingdienst en toeslagen

De Belastingdienst heft niet alleen belastingen, maar deelt ook allerlei toelagen uit. Het is zeker de moeite waard om eens te bekijken of u, gegeven uw inkomen en situatie voor de toeslagen in aanmerking komt. Denkt u aan zorgtoeslag, huursubsidie, toeslagen voor het kind en zo verder. Bovendien denken mensen nog wel eens dat het slim is, om een belastingteruggave maandelijks terug te laten betalen en dus over het jaar uit te smeren. Het tegendeel is waar. Doet u dat namelijk niet en ontvangt u de teruggave in één keer, dan ontvangt u van de Belastingdienst een rente die hoger is dan u kunt krijgen bij de spaarbank.

Spaarbank

Het is zeker de moeite waard om te shoppen tussen spaarbanken. Waar een enkele bank u 0,5% rente geeft, geeft een andere bank gemakkelijk 1,3% rente op een rekening zonder aanvullende voorwaarden. Het drievoudige of meer dus. Dat levert niet alleen extra inkomsten op, maar gegeven de huidige inflatieverwachtingen van 1% is het gewoonweg pure noodzaak. Deze inflatie plus de vermogensrendementsheffing, snoepen dus 2,2% van uw rente inkomsten af. Bij 0,5% rente blijft dus een negatieve rente van ruim 1,5% over. Puur verlies dus, als u daar niets aan doet. En toch blijft een dergelijke eenvoudige overstap naar een andere spaarbank vaak liggen. Sterker nog: banken vertrouwen er op dat u de bank volledig trouw blijft. Maar waarom zou u niet de bank deels trouw blijven en wel ergens anders sparen? Let er wel op dat de bank volledig onder de garantieregeling van De Nederlandse Bank valt. Maar dat zijn er in ons land nog heel wat.

Beleggen of sparen voor rendement

Beleggen kan veel rendement geven, maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Op dit rendement hebt u normaliter niet zo veel invloed. Waar u wel invloed op hebt, is het kostenaspect. Kies daarom betrouwbare maar goedkope online brokers, zoals Binck bank, en kies niet voor producten met onnodig hoge beheerskosten. De hoge kosten zullen uw rendement opsnoepen. SNS Bank onthulde recent nog, dat de afgelopen tien jaar, ongerekend de kosten, het rendement op zowel aandelen als spaarrekeningen 38% was. Halen we de kosten eraf dan was sparen dus een veel betere keuze.

Goedkoper geld lenen

Wie leent, moet beseffen dat rood staan zeer duur is, evenals allerlei versnipperde leningen. Als u de lening nog niet zonder boete kunt af lossen, is het te overwegen, om de verspreide leningen samen te voegen tot één goedkopere lening. Vermijd daarbij zo veel mogelijk extra opgelegde verzekeringen die de lening weer onevenredig duur maken. Vergelijk de offertes van de verschillende aanbieders goed en ga bij uw keuze niet over één nacht ijs.

Goedkope vakanties boeken, vakantieveilingen

De vakantiebrochures zien er meestal fantastisch uit, maar heeft u wel eens gedacht aan last minute reizen, of een woningruil. Een groot deel van het budget gaat immers aan vakanties op, maar als u even zoekt zult u zien dat u vaak goedkoper uit kunt zijn.

Slot bespaartips 2017

Houd uw inkomsten en uitgaven eens tegen het licht. Het internet bijvoorbeeld geeft vele aanbiedingen en informatie om de juiste en goedkoopste keuzes te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kredietcrisis en geld besparenKredietcrisis en geld besparenDe kredietcrisis is gaande, dure feestmaanden staan voor de deur. Het geld lijkt je zakken 'uit te vliegen'. Voor wie ee…
Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?Hypotheek aflossen voordeliger dan sparen?Hypotheek aflossen of sparen, wat is voor u fiscaal voordeliger? Is honderd procent aflossen wellicht toch goedkoper? St…
Inboedelverzekering en bijzondere verzamelingenIn de polisvoorwaarden de inboedelverzekering vind je vaak een rubriek opgenomen voor “bijzondere verzamelingen”. Dat kl…
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…

Reageer op het artikel "Bespaartips 2017"

Reactie

Cs, 15-03-2016 09:19 #1
Goedemorgen,

Op 7-1-2015 is het eigenaarsdeel van mijn vorige hoofdverblijf overgedragen aan mijn ex en ben ik ontheven van mijn deel in de hypotheekschuld en alle financiële verplichtingen die bij het eigenaarschap horen. Vanaf 1-7-2014 had ik de woning al verlaten en betaalde ik geen hypotheekrente meer. Vraag is nu welke gegevens ik moet opvoeren in de IB2015. Ik lees e.e.a. over een termijn van 2 jaar of geldt dit alleen als ik nog in die twee jaar financiële verplichtingen had? Is die termijn in mijn geval vanaf 1-7-2014 of 7-1-2015? Uw reactie zie ik graag tegemoet. Reactie infoteur, 15-03-2016
Beste Cs,
De termijn van twee jaar kan een rol spelen als u een nieuwe woning met hypotheek wilt kopen. Als u op 1-7-2014 was uitgeschreven en niet een andere woning wilt kopen, is uw aandeel in de woning per 1 januari 2015 box 3 vermogen geworden. De tweejaarstermijn ging in op 1-7-2014.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-11-2016
Gepubliceerd: 22-04-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Spaar verstandig
Reacties: 1
Schrijf mee!