InfoNu.nl > Financieel > Geld > Hoeveel tijd neemt een internationale overboeking in beslag?

Hoeveel tijd neemt een internationale overboeking in beslag?

Hoeveel tijd neemt een internationale overboeking in beslag? Moet je dringend geld overmaken naar het verre buitenland, dan wil je uiteraard dat het snel aankomt en gemakkelijk is geregeld. Meestal denk je aan het overmaken via je eigen rekeningen, echter er bestaan andere wegen om de betaling rond te maken. Het is daarbij afhankelijk van hoe snel alles rond moet zijn en wil je op de kosten letten. Wat voor mogelijkheden heb je zoal om de internationale overboeking rond te maken en hoe lang duurt het?

Tijd internationale overboeking

Europese overboeking

Binnen Nederland en Europa wordt gebruikgemaakt van de IBAN codering (International Bank Account Number). Met een enkel 22 cijferig getal wordt het bankrekeningnummer, het land en de desbetreffende bank geïdentificeerd. Bij een vol automatisch betalingssysteem kan men dus rechtstreeks en per direct geld overmaken. Het hangt dan puur af van hoe snel de afzonderlijke banksystemen werken, hoe snel de tegenrekening het geld overgemaakt krijgt. Het kan inhouden dat het geld binnen een minuut erop staat, maar kan ook een paar uur of een dagdeel duren. Het is de meest directe manier voor het overboeken van geld, waarbij de dienst binnen Europa gratis is. Maar wat als je naar een rekening buiten Europa geld wilt overboeken, hoe lang duurt het dan?

Eigen bank en internationale overboeking

Via ieder in ons land gevestigde bank kun je internationale betalingen doen. Heb je een digitale account dan kun je online handig de overboeking zelf regelen. Daartoe heb je de SWIFT-code (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication) nodig, welke je via het internet voor iedere bank wereldwijd kunt vinden. Denk bijvoorbeeld aan de Bangkok Bank, waarvan de SWIFT-code BKKBTHBK is. Houdt er rekening mee dat bij de overboeking tien euro aan kosten in rekening worden gebracht. De overboeking neemt vaak enkele dagen in beslag. Een snelle overboeking komt binnen drie dagen aan, echter het kan tot op een week duren.

Western Union

Een alternatieve maar betrouwbare methode om geld te versturen is via Western Union. Daarbij heb je twee opties. Enerzijds kun je coderingen aanmaken, waarbij het geld wordt verstuurd naar een specifieke vestiging van dat land. De coderingen in combinatie met identificatie dienen door de ontvangende partij te worden getoond, alvorens het geld kan worden afgehaald. Deze manier van betalen kan direct worden afgehandeld. Anderzijds kan er via de bank op rekening worden betaald. Daartoe dient een account te worden aangemaakt, waarop de overboeking inclusief onkosten van een creditcard op moeten worden geboekt. Het kan rechtstreeks op de tegenrekening worden overgeboekt, mits de juiste bankcode binnen het desbetreffende land en branchecode bekend zijn. Deze manier van betalen duurt drie tot vier werkdagen.

PayPal

Direct betalen terwijl praktisch geen persoonlijke of rekeningnummers worden uitgewisseld, kan met PayPal. Deze betalingsvorm is gebaseerd op een e-mailadres als identificatiemiddel. Oftewel beide partijen zullen geen aanvullende informatie te weten komen. Het is de meest anonieme methode om betalingen wereldwijd te kunnen doen. Er dient met een creditcard geld op gestort te worden, waarna het naar de tegen account (e-mailadres) de betaling kan worden uitgevoerd. Men heeft het geld op die account direct, zodat daarmee ook per ommegaande betalingen kunnen worden uitgevoerd. Wil je echter de balans doorstorten naar je eigen bankrekening dan duurt het meerdere dagen. Het systeem zelf neemt het pas na een drietal dagen in behandeling, waarna het nog een week duurt voordat het op je rekening staat. Soms duurt een betaling erg lang tot enkele weken. Houd dus rekening met overboekingstijd. Let wel met een niet-geverifieerde PayPal-rekening mag in een jaar maar 2.500 euro ontvangen (anno 2016). Overschrijdt men dit bedrag dan kan het worden geblokkeerd.

Welke betalingsmethode nemen?

Afhankelijk van hoe snel je het geld overgemaakt wilt hebben en de daarbij gerekende kosten heb je ruime keus. Samengevat kan voor internationale betalingen buiten Europa het volgende worden gesteld:

BetalingsmethodeKostenHoe snel beschikbaar?
Eigen rekening10 euro3-7 werkdagen
WU/ code afhalenPer land afhankelijkDirect
WU/ overboeking5 euro + 2%3-4 werkdagen
PayPal0,35 euro + 3,4%Direct te gebruiken/ 7+ werkdagen eigen rekening

Let wel dat de tarieven per land iets kunnen variëren, echter meestal worden voorgaande kosten in rekening gebracht. Houd er rekening mee dat je ook creditcard kosten bij je afweging in beschouwing neemt. Hoeft het geld niet direct aan te komen, echter wil je wel een goede manier van betalen hebben dan heb je keuzemogelijkheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union is al jaren actief in het beheren van wereldwijde financiële verrichtingen. Wereldwijd gebruiken miljoenen…
Western Union: Geld overmaken naar het buitenlandMen kan verschillende redenen hebben om geld over te willen maken naar personen in het buitenland. In die gevallen is er…
Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Soms is het nodig dat iemand in het buitenland plotseling geld nodig heeft. Ook zijn er mensen in Nederland die anderen…
Dure transacties en stijgende koers bij de Western UnionDe Western Union Company meestal verkort de Western Union genoemd is een bank die al sinds 1851 actief is in de dien…
PayPal account aanmaken - Stap voor stap instructiesPayPal account aanmaken - Stap voor stap instructiesEen paypal account aanmaken maakt het mogelijk om online te betalen. Naast je credit card is PayPal een heel handige man…
Bronnen en referenties
  • http://www.overopiban.nl/
  • http://www.westernunion.nl/
  • https://www.paypal.com/
  • https://www.paypal-community.com/t5/About-Payments/Lifting-European-Receiving-Limit-of-2500-EUR/td-p/1040307 (toegevoegd 19-04-2016)

Reageer op het artikel "Hoeveel tijd neemt een internationale overboeking in beslag?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-04-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Betalingen
Schrijf mee!