InfoNu.nl > Financieel > Geld > Western Union: geld naar internationale rekening overmaken

Western Union: geld naar internationale rekening overmaken

Western Union: geld naar internationale rekening overmaken Geld overmaken moet altijd op een betrouwbare en veilige manier verlopen. Daartoe biedt Western Union reeds jaar en dag de mogelijkheid om geld te verzenden, waarbij de ontvanger met codes en de juiste papieren het bedrag in contanten kan afhalen. Nu biedt de bank eveneens de mogelijkheid om overboekingen te doen, waarbij het giraal wordt overgeboekt en wel rechtstreeks op de tegenrekening. Waar moet je rekening mee houden als je via Western Union geld wilt overmaken naar een internationale niet Europese bankrekening?

Geld overmaken met Western Union

Reeds 135 jaar geld versturen

Western Union is een ingeburgerde bank voor het handig en betrouwbaar verzenden van geld naar het buitenland. De versturende partij creëert via de bank een aantal codes, welke de ontvangende partij in combinatie met identificatie (juiste paspoortnummer en dergelijke) moet overhandigen. Deze methode van werken geeft zekerheid, dat de betaling in juiste handen terechtkomt. Het wordt reeds jarenlang toegepast en vormt daarmee een handige betalingsmethode. Binnen de steeds drukker wordende wereld hebben we alsmaar minder tijd om in persoon naar de bank te gaan om betalingen te regelen of het geldbedrag af te halen. Daarom is het ook via Western Union mogelijk gemaakt om geld rechtstreeks op een internationale rekening over te maken, zonder dat beide partijen een vestiging moeten bezoeken. Hoe gaat dat in zijn werk?

Volgende stap: digitaliseren

Om de handelingen voor de bank gemakkelijk en vol automatisch te laten verlopen, is er de mogelijkheid om geld digitaal over te maken. Het houdt in dat de verzendende partij en ontvanger niet meer als vanouds in persoon naar een lokale vestiging moeten gaan. Er hoeven slechts de juiste bankgegevens te worden verstrekken. Het zorgt ervoor dat het in persoon melden bij een lokale Western Union vestiging overbodig is, waardoor veel tijd en ongemak wordt bespaard. Waar moet je op letten indien je op deze manier geld internationaal wilt overmaken?

Stappen versturende partij

Indien je via deze bank geld naar een andere rekening wilt overmaken, dan moet je je uiteraard aanmelden. Wil je slechts een enkele keer een betaling doen, dan is een verkorte aanmeldprocedure voldoende. Daarbij zijn naam, contactgegevens en creditcardgegevens benodigd. Ben je van plan om vaker dan twee maal per jaar een transactie via Western Union te doen, dan ben je verplicht je te identificeren. Toekomstige betalingen vergen daardoor minder tijd. Uiteraard moet je de beschikking hebben over een creditcard. De kosten worden daarmee afgerekend, zodat het bedrag kan worden overgemaakt en aanvullende overboekingskosten zijn gedekt.

Ontvangende partij

In tegenstelling tot de oude vorm van geld versturen is de meldplicht of identificatieplicht overbodig geworden. Het hangt per land af welke informatie aanvullend moet worden verstrekt. Aangezien het vaak om transacties gaat buiten Europa naar het verre Oosten, Afrika of Amerika, betreft een speciale codering van de bank. Soms kan de Swiftcode voldoende zijn, maar vaak dient de volgende codering te worden gebruikt. Er moet duidelijk worden aangegeven welke bank het betreft (bankcode binnen het desbetreffende land (3-cijferig) in combinatie met branchecode oftewel vestigingscode (4-cijferig)). De vestigingscode kan normaal worden gevonden in het rekeningboekje met het rekeningnummer, waarnaast per land bankenlijst met nummering beschikbaar zijn. Door deze gegevens te verstrekken kan het geld op de desbetreffende rekening worden overgemaakt. Let wel het duurt 3-4 werkdagen alvorens het bedrag is overgemaakt.

Kosten Western Union

Tot een bedrag van 500 euro kun je via de bank gemakkelijk geld versturen naar een internationale bankrekening. Het basisbedrag oftewel onkosten voor de handeling zijn standaard 5 euro. In vergelijking bij een reguliere bank bedraagt het normaal 10 euro. Daarnaast wordt er 2% per bedrag in rekening gebracht. Wil je 45 euro overmaken dan kost het je 45 + 5 + 45*2% = 50,90 euro. Bij 115 euro is dat dus 115 + 5 + 115*2% = 122,3 euro. Oftewel je betaalt respectievelijk 5,90 en 7,30 euro aan overboekingskosten. Daarmee vormt het een relatief goedkope manier om overboekingen te doen. Let wel als er een zakelijke rekening bij de bank wordt geopend dan kunnen de kosten lager uitvallen in tegenstelling tot eenmalige overboekingen. Laat je informeren door de bank.

Vergelijk met PayPal

Een goede concurrent wordt gevormd door PayPal. Daarbij wordt standaard 0,35 euro per transactie in rekening gebracht in combinatie met 3,4% over het bedrag. Hierbij dient een account op basis van een creditcard (voor het instorten van geld) worden aangemaakt of op basis van een bankrekening (slechts ontvangen van geld). De tegenpartij ziet geen rekeningnummer, echter slechts het e-mailadres ter identificatie. Oftewel hierbij worden geen aanvullende rekeninggegevens versterkt en beschermt in hoge mate de privacy. Ook hierbij geldt dat voor zakelijke rekeningen de betalingen veel gunstiger uitvallen.

Let wel: voorgenoemde percentages en bedragen kunnen per jaar worden aangepast. Lees daartoe de voorwaarden van Western Union. Houd er rekening mee dat je ook kosten maakt over het creditcardgebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union, alle antwoorden omtrent dit betalingssysteem!Western Union is al jaren actief in het beheren van wereldwijde financiële verrichtingen. Wereldwijd gebruiken miljoenen…
Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Geld naar het buitenland sturen, hoe doe je dat?Soms is het nodig dat iemand in het buitenland plotseling geld nodig heeft. Ook zijn er mensen in Nederland die anderen…
Western Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenlandWestern Union: Eenvoudig geld overmaken naar het buitenlandMet Western Union kun je snel en eenvoudig geld overmaken naar iemand in het buitenland. Western Union heeft in bijna al…
Internet bankieren SNS bankInternet bankieren SNS bankDe SNS bank is een Nederlandse bank die de mogelijkheid biedt om de bankzaken via het internet te regelen. Tegenwoordig…
Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Banktransfers: wat zijn de BIC/SWIFT- en IBAN-codes?Om een banktransfer te doen kon je voorheen gewoon de rekeningnummers ingeven en de betaling kon gedaan worden. Vanaf 1…
Bronnen en referenties
  • http://www.westernunion.nl/WUCOMWEB/staticMid.do?method=load&countryCode=NL&languageCode=nl&pagename=HomePage
  • http://www.thaivisa.com/forum/topic/542872-western-union-new-service-tsf-to-bank-account/
  • https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/paypal-fees

Reageer op het artikel "Western Union: geld naar internationale rekening overmaken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Betalingen
Schrijf mee!