InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een kind per maand?

Wat kost een kind per maand?

Wat kost een kind per maand? Wat kost een kind per maand? Is een vraag die veel mensen zich af vragen voordat zij kinderen nemen. In dit artikel leest u wat een kind per maand kost en welke kosten er allemaal komen kijken bij het opvoeden van een kind.

Artikel Indeling

Gemiddeld kost een kind 17% van het besteedbare gezinsinkomen / Bron: DasWortgewand, PixabayGemiddeld kost een kind 17% van het besteedbare gezinsinkomen / Bron: DasWortgewand, Pixabay

Wat kost een kind per maand?

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kost een kind gemiddeld 17% van het besteedbare gezinsinkomen. Bij twee kinderen ligt dit percentage op 26%. Heeft u bijvoorbeeld een besteedbare gezinsinkomen van 2000 euro per maand, dan zullen de kosten van een kind ongeveer 340 euro zijn per maand en de kosten van twee kinderen ongeveer 520 euro per maand. Dat komt neer op 4080 euro aan kosten per jaar voor een kind en 6144 euro aan kosten per jaar voor twee kinderen.

Wanneer uw kind zal gaan studeren zullen de kosten nog hoger oplopen. Men gaat ervan uit dat u 100.000 euro nodig heeft het voor het opvoeden van een kind tot zijn of haar 18e levensjaar.

Welke kosten komen er allemaal kijken bij het opvoeden van een kind?

U zult zich nu wel afvragen waar die 100.000 euro heengaat. Hieronder ziet u uitgaven die u zult tegenkomen tijdens het opvoeden van uw kind.

Wat kost een baby per maand?

Wanneer u wilt weten wat uw baby u per maand gaat kosten, kunt u dit berekenen met behulp van de Baby kosten calculator. Dit is ook een goed middel om te kunnen zien welke kosten er allemaal bij zullen komen wanneer een baby geboren wordt.

De grootste kostenposten vanaf de geboorte

Vanaf de geboorte gebruikt een kind ongeveer 5000 luiers voordat hij of zij zindelijk is. Dit komt neer op een kostenpost van 1500 euro. Ook het maken van een babykamer zal u al snel 500 tot 600 euro kosten. Daarnaast maken de meeste ouders tegenwoordig ook gebruik van de kinderopvang. Kinderopvang kost tegenwoordig ongeveer 7 euro per uur.

Ook dient u er rekening mee te houden dat meestal een van de twee ouders minder zal gaan werken, na de bevalling van een baby.

Wat kost een basisschool?

Hoe hoog de kosten zijn van het basisonderwijs van uw kind zal per school verschillen. Het basisonderwijs zelf is gratis, maar de basisschool zal wel activiteiten zoals schoolreisjes en schoolfeesten organiseren, die geld kosten. De meeste basisscholen vragen een vergoeding hiervoor die minder dan 100 euro zal zijn. De gemiddelde vergoeding zal ongeveer 30 euro zijn.

U kunt vooraf informeren bij de basisschool hoe hoog de kosten zullen oplopen.

Wat kost het voortgezet onderwijs?

Wanneer uw kind naar het voortgezet onderwijs gaat is het onderwijs zelf ook gratis. Ook de schoolboeken zullen door het onderwijs beschikbaar worden gesteld, en zullen dus niet te hoeven worden aangeschaft. Door het nieuwe kabinet kan hier echter verandering in komen, vanaf 2015. Zaken die u tijdens deze fase wel voor uw kind dient aan te schaffen zijn woordenboeken, een rekenmachine en gymkleding.

Wat kost een studerend kind?

Wanneer uw kind gaat studeren zullen de kosten pas echt hoog op gaan lopen. Het collegegeld voor een studiejaar is voor de jaren 2013/2014 vastgesteld op een bedrag van 1.835 euro per jaar. Wanneer uw kind gaat studeren dient u verder aan kostenposten zoals huur, boodschappen en studieboeken te denken.

Gemiddeld is een thuiswonende student per maand 550 euro kwijt. bij een uitwonende student ligt dit bedrag zelfs op 950 euro per maand.
© 2013 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Baby op komst, wat verandert er financieel?Baby op komst, wat verandert er financieel?De komst van uw eerste kind brengt hoge kosten met zich mee. Deze kosten worden niet alleen veroorzaakt door de uitgaven…
Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Wat kost het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs?Een studie voor de kinderen kost jaarlijks duizenden euro’s. Het basisonderwijs en voortgezet onderwijs wordt grotendeel…
Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig?Hoeveel slaap heeft je kind nodig? Kinderen hebben veel slaap nodig om weer op te laden. Het herstelt het lichaam van de…
Mijn kind wil alleen maar merkkledingMijn kind wil alleen maar merkkledingKinderen onderling kunnen hard zijn en elkaar afrekenen op uiterlijk vertoon. Kinderen die niet voldoen aan de verwachti…
Schoolkosten en schoolboeken/studieboekenSchoolkosten en schoolboeken/studieboekenHoeveel zijn de kosten van de basisschool/basisonderwijs? Hoeveel kost het middelbaar onderwijs? Wanneer school weer beg…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jakob F, Pixabay
  • http://www.rtlnieuws.nl/economie/robeco/wat-kost-een-kind
  • http://www.nibud.nl/uitgaven/kinderen/kosten.html
  • Afbeelding bron 1: DasWortgewand, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat kost een kind per maand?"

Reacties

Bankdrukker (infoteur), 27-01-2015 01:38 #2
Bedankt voor uw reactie, fout aangepast!

Dieleman, 01-01-2015 09:15 #1
Grote fout op deze pagina mbt kosten die een thuiswonende student kan hebben nl: Gemiddeld is een thuiswonende student per jaar? 550 euro kwijt. Bij een uitwonende student ligt dit bedrag zelfs op 950 euro per maand.

Infoteur: Bankdrukker
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!