InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid credit

Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid credit

Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid credit De prepaid creditcard is vooral geschikt voor mensen die geen klassieke creditcard toegekend krijgen. Vaak gaat het om mensen die door de bank niet meer als kredietwaardig worden gezien, of mensen die geen bewijs van inkomen kunnen voorleggen zoals werklozen of studenten. Om een prepaid creditcard te krijgen hoef je ook geen BKR-toetsing te ondergaan. Bij deze voorafbetaalde kredietkaart kan je geen schulden maken, omdat je enkel kan beschikken over een vooraf betaald geldbedrag.

Creditcards: praktisch

Creditcards zijn haast niet meer weg te denken uit de moderne wereld, waar electronische verrichtingen aan de lopende band gebeuren. Creditcards zijn uiterst praktisch om electronische betalingen te doen, zoals bijvoorbeeld het kopen van dingen op het internet of het betalen van de rekening van een etentje. De creditcard is vooral handig als je geen cash geld op zak hebt. Met een kredietkaart bij de hand hoef je je niet altijd zorgen te maken of je wel genoeg biljetten op zak hebt. Ook bij betalingen in het buitenland is een creditcard uitermate handig.

Wat is een prepaid creditcard?

De prepaid creditcard is een van de meest recente kredietkaartsoorten, die vooral handig zijn voor mensen die geen gewone creditcard meer toegekend kunnen krijgen. Het gaat om mensen die volgens de banken niet meer als kredietwaardig beschouwd worden. Om een prepaid creditcard aan te vragen zal de bank geen bewijs van inkomen vragen en zal de aanvrager geen BKR-toetsing hoeven te ondergaan. De bedoeling is dat je vooraf een bepaald bedrag betaalt, dat neerkomt op een krediet waarover je daarna zal kunnen beschikken. De prepaid creditcard gaat dus uit van hetzelfde systeem als bijvoorbeeld een prepaid telefoonkaart. Een andere benaming voor prepaid creditcard is de debetcard.

Voor wie is een prepaid creditcard geschikt?

Als je een klassieke kredietkaart aanvraagt bij de bank, dan zullen je enkele vragen gesteld worden. Belangrijkste vraag is of je een vast inkomen hebt. De bank wilt er zeker van zijn dat je het opgenomen geld zal kunnen terugbetalen. Als je geen vast inkomen hebt, dan is het heel moeilijk om een klassieke creditcard te krijgen. Daarom is er het systeem van de prepaid creditcard bedacht. De prepaid creditcard kan aangevraagd worden door mensen zonder vast inkomen zoals bijvoorbeeld werklozen of studenten.

Hoe werkt de prepaid creditcard?

De prepaid creditcard is een kredietkaart waarbij je op voorhand een bepaald bedrag op je kredietkaart stort. Bij het systeem van de prepaid creditcard kan je dus geen schulden maken; je hebt immers al vooraf een bedrag op de kaart gestort. Je kan de prepaid creditcard verder opwaarderen door er meer geld op te storten. Eens je geld gestort is, kan je dus volledig genieten van alle voordelen die de creditcard met zich meebrengt. Voorbeelden van prepaid creditcards in Nederland zijn de Medius Prepaid Mastercard en de Exacard.

Voordelen van de prepaid creditcard

Geen kredietrisico
Met de prepaid creditcard heb je het voordeel dat je geen kredietrisico hebt. Doordat je je krediet vooraf betaalt, kan je immers geen schulden maken. Dat is een groot voordeel voor mensen die in het verleden al problemen hadden met een effectief beheer van hun budget.

Geen BKR
Om een prepaid creditcard te krijgen hoef je geen bewijs van inkomen voor te kunnen leggen, en hoef je geen BKR-toetsing te ondergaan. De bank zal bij je aanvraag dus niet de gewoonlijke strenge eisen stellen, zoals het hebben van een inkomen.

Vlotte betalingen
De prepaid creditcard beschikt ook over de voordelen die vasthangen aan de klassieke kredietkaart, zoals bijvoorbeeld vlotte electronische betalingen via internet en het betalen met de kredietkaart in winkels, hotels en restaurants overal ter wereld. Ook kan je overal ter wereld geld afhalen aan geldautomaten.

Geen maandelijkse kosten
Doorgaans betaal je bij de klassieke creditcards maandelijks of tweemaandelijks extra kosten voor het hebben van een kredietkaart. Dit is niet het geval bij de prepaid creditcard, waar je enkel een eenmalige kost betaalt voor het activeren van de prepaid creditcard.

Nadelen van de prepaid creditcard

Beperkt krediet
Nadeel bij de prepaid creditcard zou kunnen zijn dat je enkel krediet krijgt over het geld dat je vooraf op de creditcard hebt gestort. Als je een betaling doet die duurder is dan het resterende saldo, dan wordt je kaart geweigerd. Het krediet dat je hebt is dus volledig afhankelijk van je gestorte bedrag.

DB Card: de eerste Nederlandse prepaid mastercard

Op de Nederlandse markt van de prepaid creditcards is er een belangrijke speler actief: de DB Card van DB Cardservice B.V. De DB Card is uitgegeven onder licensie van MasterCard International en beschikt over alle typische eigenschappen van de prepaid creditcard. DB Cardservice is een in Nederland gevestigde vennootschap, die kantoor houdt in Amsterdam.

Lees verder

© 2010 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Diversen (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Soorten creditcards, Creditcard zonder BKR, Met je creditcard op vakantie, Creditcards vergelijken en Creditcardoverzicht.
Gerelateerde artikelen
Een ander soort Creditcard: de Prepaid CreditcardEen ander soort Creditcard: de Prepaid CreditcardIn Nederland komt de vorm Prepaid Creditcard amper voor, maar deze ‘nieuwe’ vorm van Creditcard biedt vele voordelen, vo…
Prepaid creditcard is voordeligPrepaid creditcard is voordeligDe prepaid creditcard zonder BKR. We kennen de gewone creditcard, maar ook de prepaid creditcard heeft grote voordelen e…
De Prepaid Credit Card; Gewone Creditcards, maar dan andersDe Prepaid Credit Card; Gewone Creditcards, maar dan andersIedereen kent we de oude vertrouwde Creditcard. Maar tegenwoordig zijn er ook prepaid creditcards. Wat zijn prepaid cred…
Prepaid creditcard: MoneybookersPrepaid creditcard: MoneybookersHet gebruik van de creditcard neemt steeds meer toe in populariteit. Dit is mede te danken aan dat Internetwinkels en be…
Een ander soort creditcard: de 3V prepaid credit cardEen ander soort creditcard: de 3V prepaid credit cardIn Nederland is de prepaid credit card nog redelijk onbekend en er zijn maar enkele aanbieders van deze credit card. De…
Bronnen en referenties
  • www.dbcardservice.com

Reageer op het artikel "Prepaid creditcard: voordelen en nadelen van prepaid credit"

Reacties

Kloosterman, 09-02-2014 01:54 #29
Ik wil graag deze zomer een auto huren in Spanje. Vanaf de luchthaven in Malaga. Bij welke organisatie kan ik met de DBcard betalen? Want de meesten vragen een creditcard voor de borg en betalingen.

Dick van den Broek, 17-01-2014 16:44 #28
Graag een antwoord op deze vraag indien mogelijk, ik las dat iemand en wia uitkering had, die heb ik ook maar kon ook geen creditkaart verkrijgen dus een DBcard aangevraagd en gekregen met mogelijkheid tot vele duizenden euro indien dat nodig mocht zijn.
nu heb ik deze DBcard sind augustus en bevalt goed, in Spanje en Engeland geen problemen en online betalingen.
Ik wilde mijn account bij Itunes mijn DBcard registreren, kwam eruit dat mijn card niet in Nederland geregistreerd staat en dus deze card niet te gebruiken was in Itunes. bij navraag bij DBcard services zeggen dat Apple deze card niet accepteert?
heb jij enig idee wat er gaande is?

vriendelijke groet

D. van den Broek Reactie infoteur, 18-01-2014
Hallo Dick,

Mogelijk aanvaardt Apple alleen creditcards en prepaid creditcards die in bepaalde landen zijn uitgegeven om aan betalingen voor iTunes te kunnen voldoen. Als jouw prepaid card, in dit geval dus een DBcard, niet tot die landen behoort, dan kan je op een weigering van Apple stuiten. Aangeraden is om eerst te kijken naar de mogelijkheden van betaling die Apple aanbiedt om voor iTunes te betalen.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Fred, 24-09-2013 21:53 #27
Hoeveel kan er aan euro's opgewaardeerd worden op de card? Mvg Fred

Niels van Campen, 01-09-2013 16:52 #26
Ik lees dat je geld erop moet zetten via je eigen bankpas? moet er dat saldo op je eigen bankpas staan? zo ja wat is het nut van deze pas dan? en zo nee hoe moet ik het dan zien? mvg niels

Marco, 28-05-2013 08:27 #25
Kan iemand ook betalingen naar mij doen? Bijv. als ik wat verkoop via internet. En hoe kom ik aan het rekening nummer waar ze op kunnen storten?

Mvg.
Marco Reactie infoteur, 28-05-2013
Hallo Marco,

Bij de meeste creditcards en prepaid creditcards is het mogelijk om betalingen te ontvangen op het nummer van je prepaid creditcard zelf. Mensen die je betalen hebben dus je creditcardnummer nodig om er geld op te kunnen storten.
Lees meer op:
http://www.creditcard-vergelijk.nl/nieuws/gratis-geld-ontvangen-op-je-creditcard-16.htm

Vriendelijke groet,
Verdanov

Joop, 24-04-2013 18:28 #24
Vraagje kan je er dan ook mee met pay pal betalen wil er ook itunus mee kunnen kopen.
Als dit kan is het een topper en maar €.10.00 per jaar.
Gr Joop

Muhammet Oz, 06-09-2012 14:23 #23
Hallo
Ik heb een vraag over bpaid. Krijg je een betalingsoverzicht toegestuurd naar mijn huisadres of krijgen we helemaal geen betalingsoverzicht zoals bij visa?

Alvast bedankt Reactie infoteur, 06-09-2012
Hallo Muhamet,

Bij aanbieders van prepaid creditcards kan je je overzicht van betalingen steeds online checken, maar doorgaans kan je ook wel aanvragen om een betalingsoverzicht op je adres toegestuurd te krijgen als je dat wenst.
Om te weten of dit ook geldt voor de Bpaid card, kan je je vraag stellen aan de klantendienst van Bpost op:
http://www.bpost.be/site/nl/residential/customerservice/contact/faq/index.html

Vriendelijke groet,
Verdanov

Marjo, 20-07-2012 22:30 #22
Beste Verdanov,

Het artikel was erg duidelijk maar nu heb ik toch nog een vraag. Als student kan ik een creditcard aanvragen bij mijn bank omdat ik daar een studenten rekening heb. Nu ga ik voor een half jaar in het buitenland in Europa studeren en wil ik, mocht ik een keer niet kunnen betalen, een creditcard bij de hand hebben. Welke van de twee zou u aan een student adviseren? Heeft de moneybookers card ook een datum waarop hij niet meer geldig is? (Dit was op een gegeven moment het geval met prepaid telefoon kaarten, het nummer verviel dan) Reactie infoteur, 21-07-2012
Hallo Marjo,

Het kan inderdaad erg handig zijn om een creditcard achter de hand te hebben in het buitenland, zeker als je niet voldoende cash bij je hebt. Het kan voordelig zijn om een gewone klassieke creditcard aan te vragen bij je bank, omdat je daar normaal gezien ook mee in het rood kan gaan. Het is te zeggen, je kan geld uitgeven dat nog niet op je rekening hoeft te staan op het moment van de uitgave, maar dat er pas de volgende maand op hoeft te staan.

Bij een prepaid creditcard daarentegen kan je maar zoveel geld uitgeven als je erop gestort hebt. Je kan dus niet in de min gaan.
Wat je ook nog moet nagaan, is hoeveel de kosten van een klassieke creditcard bij je bank zijn en de hoeveel de prepaid creditcard van Moneybookers kost.

Net als de gewone creditcards hebben ook prepaid creditcards een vervaldatum. Vanaf die dag kan je de kaart dan niet meer gebruiken. Maar let op: vaak is het zo dat de kaart niet echt vervalt maar stilzwijgend verlengd wordt, als je ze niet expliciet opzegt. Deze voorwaarden moet je nagaan bij de aanbieders van de (prepaid) creditcard zelf.

Alvast veel succes met je studies in het buitenland.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Helen Siemaszko, 22-06-2012 18:07 #21
Ik wil een creditcard hebben om kleine dingen te kopen van internet.Ik heb een vaste inkomen voor 15 uren per week een een vast uitkering tot 2014 omdat ik had ontslag gekreken (naar 8 jaren vaste full time baan) door economische reden.Ik wil geen geld leenen.Of kan ik geld storten op een creditcard? Ik wil alleen veilig kopen op internet. Reactie infoteur, 22-06-2012
Hallo Helen,

Een creditcard is inderdaad ideaal om aankopen te doen via internet. Je kan een prepaid creditcard aanvragen en er geld op storten zodat je zonder probleem online dingen kan kopen. In dat geval koop je niet op krediet zoals met een gewone creditcard.
Anderzijds is het misschien ook zo dat je een klassieke creditcard kan aanvragen, als je dat zou willen tenminste. Als je een vast inkomen hebt maken de banken er normaal gezien geen probleem van om je een gewone Visa of Mastercard toe te kennen. Bij zowel de prepaid creditcard als bij de klassieke kredietkaart betaal je jaarlijkse kosten.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Paul, 18-05-2012 18:55 #20
Als je een internetbetaling van 40 euro moet doen, moet je dus een prepaid credit card van minstens 50 euro kopen. Die 10 euro ben je dus in veel gevallen gewoon kwijt. Wel een heel dure wijze van betalen dus. Reactie infoteur, 19-05-2012
Hallo Paul,

Het hangt van de kaartverstrekker van de prepaid creditcard af hoeveel het minimumbedrag bedraagt. En die 10 euro ben je natuurlijk niet echt kwijt; ze blijft gewoon op je prepaid creditcard staan. Je kan die 10 euro gewoon gebruiken bij een volgende betaling in de toekomst.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Bobo, 10-05-2012 12:38 #19
Hallo Infoteur, Helder artikel. Wel heb ik een vraag aangaande het volgende. Ik bestel geregeld goederen bij een bedrijf in de VS. Is het wellicht verstandiger om een PPC aan te schaffen in USD om zo kosten te vermijden? Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 10-05-2012
Hallo Bobo,

Bedankt voor je compliment voor het artikel.
Het is zeker geen slecht idee om een prepaid creditcard te kopen in dollars, vooral als je regelmatig dingen koopt bij een Amerikaans bedrijf. Op die manier kan je bij elke aankoop de transactiekosten vermijden om euro in dollar om te zetten.
Wat je bijvoorbeeld kan doen is enkele dagen de wisselkoers EUR/USD in het oog te houden, en euro's in dollar om te wisselen als de euro sterk staat. Dan krijg je er meer dollars voor en zo kan je prepaid creditcard aardig opvullen. Daarna kan je rustig aankopen doen in dollar.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Tania, 26-03-2012 13:15 #18
Kan ik op mijn bpaid kaart van bpost geld laten storten door iemand die bv in Limburg woont en ik in Oost Vlaanderen? Dit omwille ik dringend geld zou nodig hebben en het anders door middel van een storting via de bank te lang duurt eer ik over mijn geld kan beschikken? Reactie infoteur, 26-03-2012
Hallo Tania,

De plaats waar een bezitter van een bpaid kaart woont lijkt me niet echt belangrijk om een storting van geld mogelijk te maken. Dus daar moet geen probleem liggen, denk ik.
Van de andere kant is een storting via de bank toch ook relatief snel tegenwoordig (1 à 2 dagen ongeveer), dus denk ik niet dat je daar veel tijd bij zal verliezen?

Meer info is te vinden op:
http://www.bpost.be/site/nl/residential/finance/bpaid/index.html
onder de titel: "Hoe laad ik mijn prepaid betaalkaart op?"

Alvast veel succes,
Vriendelijke groet,
Verdanov

Niels, 06-03-2012 21:50 #17
Beste,
Ik zie veel vragen over de kaart maar soms geen echte antwoorden.
Kunt u mij met zekerheid zeggen of ik een auto kan huren in Amerika met de Moneybookers card.
Want hier staat regelmatig te lezen in uw antwoorden dat het geen probleem mag zijn, maar bij navraag bij enkele verhuurmaatschappijen blijkt toch dat een debetcard niet wordt geaccepteerd.
Kunt u mij dudielijkheid verschaffen.
Alvast bedankt. Reactie infoteur, 07-03-2012
Hallo Niels,

Vaak hangt het af van de verhuurmaatschappij of je prepaid card al dan niet geaccepteerd wordt. Het is dan ook moeilijk om een eenduidig antwoord te geven en met zekerheid te zeggen of je de Moneybookers card overal kan gebruiken voor de huur van een auto.
Meer info en ervaringen van prepaid card-gebruikers kan je vinden op de interessante site:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=95456

Daar staat onder meer het volgende te lezen in verband met het huren van een auto door middel van de Moneybookers card:
ik citeer:

"De Moneybookers prepaid card wordt (over het algemeen) niet geaccepteerd in de VS voor de borgsom. Je kan er wel de eindbetaling mee verrichten. De prepaid card wordt bij de amerikaanse verhuurders gezien als een giftcard (zie het als een soort van tegoedbon van de Bart Smit).
Je kan voor de zekerheid natuurlijk even informeren bij de verhuurder zelf, maar reken er maar op dat, indien je geen creditcard hebt, je dit cash zult moeten voldoen. Dat op zich is niet zo'n probleem, maar je moet wel even een paar honderd USD neertellen (afhankelijk van de duur) en je krijgt de cash borg niet contact terug. Ik geloof dat je na het inleveren van de auto, binnen zoveel dagen een cheque krijgt thuisgestuurd en deze kunt verzilveren. Het allerergste in dit verhaal, is dat je (ook al heb je geboekt via een reisorganisatie/touroperator) diverse bescheiden, facturen e.d. moet meenemen van thuis, om te bewijzen wie je bent, waar je woon en etc. "
Einde citaat.

Op voorhand even informeren bij de verhuurmaatschappij of de kaart geaccepteerd wordt kan natuurlijk ook nooit kwaad.

Alvast succes.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Paulus, 27-02-2012 22:24 #16
Ik heb even een paar vragen.
Ik heb een tijdje een online prepaid creditcard gehad met een vestiging in Duitsland.
Elke keer als ik daar geld op storte koste me dat ook weer geld voor een internationale storting denk ik.
Daarbij heb ik een andere genomen daarna en daarvoor betaalde ik dik 70 euro per jaar.
Ik vroeg me af of er ook hele goedkope of zelfs gratis online prepaid creditcards zijn waar je niet ook nog eens moet betalen per transactie?
Ik betaal toch ook niet om bijv. paypal te gebruiken of daar een transactie mee te doen.
Waarom wel voor andere online functies. Dat doe ik liever niet natuurlijk.
Iemand ideeën of suggesties? Of er een lijst met de best geteste online creditcards met bepaalde standaard info erbij incl. dit soort dingen? Reactie infoteur, 28-02-2012
Hallo Paulus,

Prepaid creditcards bieden naast de voordelen ook de nadelen van de gewone creditcard, en kosten horen daar ook bij. Een volledig gratis prepaid creditcard heb ik nog niet kunnen vinden. Als je internationale kosten voor je prepaid creditcard wilt vermijden, kan je misschien een Nederlandse aanbieder proberen, zoals bijvoorbeeld DB Card.
Meer info over prepaid creditcards en de eventuele kosten van transacties kan je onder andere vinden op:

-http://www.creditcard-vergelijk.nl/creditcards/prepaid-creditcard/
-http://www.prepaid-creditcard.info/

Vriendelijke groet,
Verdanov

Danny, 04-11-2011 12:57 #15
Beste,

eerst, goede informatie hier.
nu ik heb gehoord dat je met een prepaid creditcard van moneybookers de kaart niet met itunes kan gebruiken klopt dit?

mvg danny Reactie infoteur, 04-11-2011
Hallo Danny,

Ten eerste bedankt voor je compliment voor het artikel over de prepaid creditcard.
Misschien kan je meer informatie vinden over betalen van iTunes met de prepaid creditcard van Moneybookers op de volgende link:
http://itunes.apple.com/us/app/moneybookers-pro-fee-calculator/id362120363?mt=8
Alvast veel succes.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Remco, 03-11-2011 08:24 #14
Geachte…
Op 24-07-2011 stelt u dat de Exacard op 29 miljoen adressen wordt geaccepteerd en de Medius card "maar" op 24 miljoen adressen wordt geaccepteerd. Waar ligt dit verschil aan, een Mastercard is toch een Mastercard…?

Ikzelf heb via Moneybookers een Masterdcard in US$ aangevraagd voor mijn komende bezoek aan de VS. Een erg handige optie om dubbele wisselkoersen te vermijden.
Dank voor het heldere artikel. Reactie infoteur, 03-11-2011
Hallo Remco,

Bedankt voor je compliment voor het artikel over de prepaid creditcard.
Het verschil tussen de Exacard en de Mediuscard waarover u het heeft ligt gewoon aan de wetten van de vrije markt. De ene handelaar kiest voor de Mediuscard, terwijl de andere voor de Exacard kiest, zonder dat er een belangrijk verschil tussen de twee hoeft te zijn. De twee zijn inderdaad gewoon soorten Mastercards.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Camiel Hulst, 13-10-2011 19:58 #13
Ik gebruik al een aardig tijdje de prepaid MasterCard, en is mij heel erg goed bevallen.
Alles onder controle. Mijn vraag aan u is: kan ik mijn Mediuscard in Amerika gebruiken voor de huur van een auto? In Noorwegen was dit geen enkel probleem. Verder kan ik iedereen die geen Credit Cart wil of kan krijgen dit aanbevelen, vooral anno 2011. Reactie infoteur, 14-10-2011
Hallo Camiel,

In het algemeen zijn de prepaid creditcards internationaal geldig. Vermits de MediusCard ook een prepaid creditcard is, zie ik geen enkele reden waarom je hem in Amerika niet zou kunnen gebruiken. Alvast veel succes.

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Iteke, 05-10-2011 22:12 #12
Fijn om achter het bestaan van prepaid creditcards te komen! En dat dankzij dit artikel.
Ik baalde altijd zo dat ik geen online aankopen kon doen buiten nederland omdat ik geen recht op een creditcard had. Ik heb nu een account bij moneybookers aangemaakt en als je geen pas aanvraagt lijkt het je ook niks te kosten. Ook heb ik al geld erop gezet. Alleen vraag ik mij nu af of je ook zonder pas online aankopen kunt verrichten… Weet jij dit? Reactie infoteur, 10-10-2011
Hallo Iteke,

Bedankt voor je compliment voor mijn artikel over de prepaid creditcard.
Op het eerste zicht lijkt het me moeilijk om online dingen te kopen zonder pas. Ook al staat er geld op je account.
Het beste is om info over je prepaid creditcard rechtstreeks te vragen aan moneybookers zelf. Je kan je vraag concreet stellen bij de helpdesk of bij de support, zodat je meteen weet waar je aan toe bent.
Best eerst inloggen en dan naar de email support gaan:
https://www.moneybookers.com/app/faqlogin.pl

Vriendelijke groeten,
Verdanov

Raaid, 09-08-2011 02:06 #11
Ik ga voor 3 weken naar usa toe, en wil een prepaid creditcard aanschaffen die voor mij heel handig is. Mijn vraag is bv hotels kunnen hun zien als het een prepaid card is of een normale creditcard. Want ik hoorde dat sommige bedrijven geen prepaid card accepteren, dat bedrijven een risco hebben met een achteraf borg die ze moeten incasseren dat ze bang zijn dat er niks meer op staat. Ik hoop hierop een reactie op tekrijgen. De prepaidcard van moneybookers wil ik aanschappen (mastercard) is die aanbevolen om in de usa mee te betalen? Reactie infoteur, 12-08-2011
Hallo Raaid,

Bedankt voor je reactie op het artikel in verband met de prepaid creditcard.
Waarschijnlijk is het wel zo dat hotels kunnen zien of het een prepaid creditcard is of een gewone creditcard, maar dit hoeft geen nadeel te zijn, toch? Een prepaid creditcard kan immers gebruikt worden als een klassieke creditcard.
Ik zie hoegenaamd niet waarom en op welke manier bedrijven een risico zouden lopen omdat er geen geld meer op de rekening staat. Je kan met de prepaid creditcard sowieso niet meer geld uitgeven dan dat je er oorspronkelijk op hebt gestort. De voordelen van een prepaid creditcard zijn vooral dat je ze kan gebruiken als een gewone creditcard, met alle gemakken in het buitenland vandien, zoals betalen op hotel, restaurant, op internet…
De prepaid creditcard van moneybookers kan je net als enige andere prepaid creditcard in de usa gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Floris, 26-07-2011 10:05 #10
Ik vind het erg jammer dat de strekking van het artikel is dat een prepaid creditcard alleen handig is wanneer je bij de bank geen "normale" creditcard kunt krijgen. Net alsof iedereen met een prepaid creditcard niet kredietwaardig zou zijn. U doet hiermee een heleboel mensen tekort. Reactie infoteur, 27-07-2011
Hallo Floris,

Prepaid creditcards zijn bijvoorbeeld handig voor wanneer je bij je bank geen klassieke creditcard kan krijgen, zoals in het artikel aangegeven, maar niet alleen in dat geval. Ook als je kredietwaardig bent, kan je in theorie een prepaid creditcard aanvragen.
In het artikel heb ik proberen aan te geven dat mensen die geen klassieke creditcard kunnen krijgen, ook nog andere mogelijkheden hebben, zoals het aanvragen van een prepaid creditcard. Op deze manier probeer ik deze mensen interessante info te bieden waardoor ze dus wel aan een prepaid creditcard kunnen geraken. Wie weet zijn deze mensen al lang op zoek naar informatie om toch aan een creditcard te kunnen geraken. Hopelijk worden sommigen onder hen via de informatie in dit artikel geholpen waardoor ze naar eigen inzicht een beslissing kunnen nemen. (De beslissing om al dan niet een prepaid creditcard te nemen is op ieders eigen verantwoordelijkheid en dit artikel heeft in geen enkel opzicht de bedoeling om de aankoop van een prepaid creditcard te stimuleren.)

Voor alle duidelijkheid: dit artikel is dus louter informatief bedoeld en heeft in de verste verte niet de pretentie om een oordeel te vellen over wie dan ook.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Daniël, 24-07-2011 19:33 #9
Wat een top artikel! Het heeft mij overgehaald om een prepaid creditcard aan te schaffen.

Wel heb ik een vraag:
Zou u mij de verschillen willen opsommen tussen de:
Medius Prepaid Mastercard en de Exacard Prepaid Mastercard.
Dit zou ik zeer waarderen.

Een fijne avond,
Daniël. Reactie infoteur, 24-07-2011
Hallo Daniël,

Ten eerste bedankt voor je reactie op het artikel in verband met de prepaid creditcard.
Er zijn niet zoveel verschillen tussen de Medius Prepaid Mastercard en de Exacard Prepaid Mastercard. Wel kan je met de Exacard terecht op 29 miljoen locaties, terwijl dat bij de Mediuscard "maar" op 24 miljoen locaties is.
Voorts kost de Medius Prepaid Mastercard 39,90 euro, terwijl dat bij de Exacard 39,00 euro is.

Ook bedankt voor het compliment met mijn artikel.

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Lambert, 24-06-2011 16:46 #8
Geachte Infoteur,
Wordt een (exacard) pre-paid creditacard geaccepteerd als borgstelling bij autohuur in frankrijk? ik begrijp dat er dan wel voldoende saldo op de kaart moet staan.
Vr groet,
Lambert. Reactie infoteur, 25-06-2011
Hallo Lambert,

Bedankt voor je reactie op het artikel in verband met de prepaid creditcard. De prepaid creditcard kan je gebruiken als een echte creditcard en dit overal ter wereld. Of een autoverhuurfirma jouw specifieke prepaid creditcard aanvaardt als borgstelling, hangt af van die firma zelf. In het buitenland kom je soms ook op plaatsen waar je alleen met een creditcard van Visa kan betalen of alleen met MasterCard. Dit moet je dus vragen bij de firma ter plaatse zelf.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

E. Evenhuis, 09-03-2011 21:26 #7
Vraag 1. Als je ergens betaalt, wordt de afschrijving nog ergens geregistreerd, van een betaalrekening die bij de creditcard hoort?
Of gaat het net zoals bij een "chipknip": er gaat geld vanaf en je kunt nooit meer terugzien aan welke transactie?
vraag 2. Kan ik met de Prepaid Mastercard gewoon betalen aan een Japans benzinestation, d.w.z. in Yens? (Aangenomen dat
de mastercard daar geaccepteerd wordt)
vraag 3. Kan ik aan een postkantoor (dwz. géén automaat) méér dan?250 per dag opnemen?
vraag 4. Is er inderdaad sprake van "10% rente of méér over het openstaande bedrag?" Wat betekent dat? Reactie infoteur, 16-03-2011
Beste E. Evenhuis,

Bedankt voor je reactie in verband met het artikel over de prepaid creditcard.
Om een antwoord te geven op vraag 1: Normaal gezien moet je bij creditcards altijd kunnen zien welke transacties je hebt gedaan, en ook bij prepaid creditcards moet je dit kunnen zien op een soort van betalingsoverzicht. Dit hangt af van de soort prepaid credicard die je hebt gekozen.
Vraag 2: De prepaid mastercard kan je net als de gewone creditcard gebruiken in het buitenland en dus ook in de lokale munt, zoals bijvoorbeeld de Japanse yen. Als je met de creditcard in het buitenland betaalt, worden de euro's op je rekening automatisch omgezet in de lokale munt, om de betaling ter plaatse te kunnen doen. Uiteraard zal je dan wel de kosten van de wisselkoers moeten betalen.
Vraag 3: Of je aan het postkantoor meer dan 250 euro per dag kan opnemen, daar kan ik niet meteen op antwoorden. Best neem je contact op met de instelling die de prepaid creditcard uitgeeft om te vragen of je aan een postkantoor kan opnemen en hoeveel.
Vraag 4: In het geval van de prepaid creditcard kan er geen openstaand bedrag zijn, vermits je alleen maar kan beschikken over krediet over het geld dat je vooraf op je rekening hebt gestort. Bij een betaling die hoger is dan het resterend bedrag op je kaart, wordt je kaart immers geweigerd.

Miranda, 01-01-2011 13:10 #6
Goedenmiddag,

Super artikel dit, Ik wil er graag 1 gaan aanvragen daar ik naar de USA op vakantie ga dit jaar en een cc daar een must is.

Ik heb alleen een vraag, stel ik stort er 1000 eur o op, ik kom terug en er staat nog geld op hoe krijg je dat terug?
En hoe lang duurt het voordat je hetw eer terug hebt? Reactie infoteur, 02-01-2011
Beste Miranda,

Ten eerste bedankt voor je compliment over mijn artikel over de voordelen en de nadelen van de prepaid creditcard.
Een groot voordeel van de (prepaid) creditcard is inderdaad dat je er overal ter wereld mee kan betalen en dat ze overal aanvaard wordt, waar je ook bent. En zeker in de Verenigde Staten van Amerika is de creditcard een uiterst praktisch betaalmiddel.

Als er nog geld op je prepaid creditcard staat als je terugbent van je vakantie uit de VS, dan zijn er meerdere mogelijkheden om het resterende geld te recupereren. In de eerste plaats kan je gewoon het resterend bedrag van je prepaid creditcard verder opgebruiken in je thuisland.

Ook kan je gewoon naar de geldautomaat gaan om te pinnen: dan haal je rechtstreeks het overblijvende geld van je prepaid creditcard af en heb je het meteen cash in je handen.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Melissa, 09-12-2010 18:15 #5
Ik heb veel interesse in het aanvragen van een prepiad creditcard. Mede ook omdat je op deze manier geen schulden kunt maken. Mijn vraag is: Is zo'n creditcard wereldwijd te gebruiken? Ik zou hem namelijk voornamelijk nodig hebben om bijvoorbeeld vliegtickets te boeken of als borg op te geven bij hotels of bijv. het huren van een auto in het buitenland. Zo ja; welke card is dan het meest geschikt? Reactie infoteur, 09-12-2010
Hallo Melissa,

De prepaid creditcard is net zoals alle gewone creditcards wereldwijd te gebruiken. Je kan je prepaid creditcard dus ook gebruiken om een vliegticket te boeken, een hotel te reserveren of een auto in het buitenland te huren.

Welke prepaid creditcard het meest geschikt is, hangt af van de verschillende aanbieders en de kosten die ze aanrekenen voor het ter beschikking stellen van een creditcard. Het komt erop aan uit te zoeken hoeveel kosten je moet betalen voor het gebruik van de prepaid creditcard en welke voordelen en troeven de kaart heeft. De twee bekendste uitgevers van kredietkaarten in de wereld, MasterCard en Visa, bieden prepaid creditcards aan. Enkele voorbeelden zijn:

-de Medius Prepaid MasterCard
-de 3V Prepaid Visa card
-de Exacard Prepaid MasterCard

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

Kees Blok, 04-11-2010 06:56 #4
Ik heb eeb WIA uitkering daarom heb ik geen creditcard. Ik bestel vaak via internet, voor buitenland en Itunes is een creditcard de beste betaalmethode. Dankzij uw duidelijke artikel heb ik een prepais creditcard aangevraagd.Ik heb precies de informatie gevonden die ik zocht.

De Fries, 22-10-2010 08:04 #3
1:``De prepaid creditcard kan aangevraagd worden door mensen zonder vast inkomen zoals bijvoorbeeld werklozen of studenten.``

Dit is wel erg zwart-wit! Hard werkende mensen zoals zelfstandigen, freelancers of mensen die via een uitzendburo werken, allemaal geen vast inkomen!

2:``De prepaid creditcard is een kredietkaart waarbij je op voorrand een bepaald bedrag op je kredietkaart stort``

Op voorrand? moet ik dit artikel wel serieus nemen? Op voorhand lijkt me beter Nederlands.

Ook erg veel dubbele teksten in dit artikel, zo krijg ik ook wel een pagina gevuld.
Ben erg blij dat ik geen creditcard heb, want wie wil nou 10 procent of meer rente betalen over het openstaande bedrag? Reactie infoteur, 22-10-2010
Beste De Fries,

Bedankt voor uw reactie in verband met de prepaid creditcard.

Wat betreft deel 1 van uw reactie:

Ik schrijf nergens dat zelfstandigen, freelancers of mensen die via een uitzendbureau* werken geen vast inkomen hebben (dat zijn uw woorden). Waar het hier om gaat is dat de prepaid creditcard handig is voor mensen die bij de bank geen klassieke creditcard kunnen krijgen omdat ze weinig maandelijkse inkomsten hebben zoals BIJVOORBEELD werklozen of studenten.

Wat betreft deel 2 van uw reactie:

'Voorrand' is inderdaad een typfoutje van mijnentwege, en werd inmiddels verbeterd naar 'voorhand'. Alvast bedankt voor deze tip.

Wat betreft het laatste deel van uw reactie:

-dat er soms dubbele teksten in het artikel voorkomen kan gebeuren, en is vooral bedoeld om het geheel begrijpelijker te maken en de uitleg over de prepaid creditcard voor een groot publiek toegankelijk te maken. U bent vrij om ook een pagina te vullen, we leven immers in een vrije wereld.

-het staat u volledig vrij om geen creditcard te nemen en daar blij om te zijn. Dit artikel is louter informatief bedoeld en heeft in geen enkel opzicht de bedoeling de aankoop van een prepaid creditcard te stimuleren.

Met vriendelijke groeten,
Verdanov

*uitzendbureau: de officiële en enige juiste spelling is "uitzendbureau" en niet "uitzendburo" zoals u schrijft in uw reactie.
zie: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/153/

Rogue3000@hotmail Com, 16-06-2010 16:33 #2
Via RTLZ vandaag gehoord dat er dan eindelijk een Visa pre-paid debit card beschikbaar is. Het is online te kopen of via de Primera tijdschriftenwinkel. Voor bepaalde mensen is dit echt een uitkomst.

Via hun website:

"Een 3V prepaid Visa card werkt heel eenvoudig: u koopt met contant geld een 3V prepaid Visa card met een unieke activatiecode. U bepaalt zelf de hoogte van het bedrag. Met deze activatiecode kunt u vervolgens op de website www.3Vcash.nl uw 3V Visa nummer ophalen en dan wereldwijd op internet betalen waar Visa wordt geaccepteerd. Deze prepaid card wordt verstrekt door ABN AMRO bank in samenwerking met Visa en 3V Benelux BV.

Met de 3V prepaid Visa card kan er nooit met uw gegevens gefraudeerd worden. Uw 16-cijferig Visa-nummer is uniek en de beveiligingsgegevens van uw prepaid Visa card (de bekende 3-cijferige code en de vervaldatum) krijgt u los van elkaar toegestuurd via e-mail."

Naoual Khayati, 21-04-2010 15:10 #1
Waar kan ik zo een prepaid creditcard bestellen.

Mvg,
Naooual Reactie infoteur, 21-04-2010
Beste Naoual,

Voor de prepaid creditcard kan je onder meer terecht op websites als:

-easykard.nl
-colibricard.be
-moneybookers.com
-wirecard.com

Met vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Creditcards
Reacties: 29
Schrijf mee!