InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Pensioen bij een nieuwe baan

Pensioen bij een nieuwe baan

Een nieuwe baan en hoe zit het dan met het pensioen? Best moeilijk voor werknemers om in de gaten te houden hoe het met hun pensioen gesteld is. Toch is het van belang voor de oude dag. Zeker als iemand van baan verandert. De oude pensioenregeling overzetten naar een nieuwe met goede pensioenafspraken is zeer de moeite waard. Wat te doen bij een nieuwe baan met het pensioen?

Waardeoverdracht pensioen

Sinds juli 1994 heeft iedere werknemer die naar een andere baan gaat recht op “waardeoverdracht” van zijn pensioen. Dit betekent dat hij of zij de waarde van het opgebouwde pensioenrecht kan overdragen op het pensioenfonds van de nieuwe werkgever. Wel staat er een termijn voor. Het kan tot zes maanden nadat een werknemer is begonnen bij de nieuwe werkgever.

Weinig mensen zijn bezig met hun pensioen als ze een andere baan krijgen

Onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft uitgewezen dat weinig werknemers zich bezighouden met hun pensioenoverdracht als ze een andere baan krijgen. Veel mensen laten alles bij het oude of kiezen voor die overdracht, gewoon omdat dit het gemakkelijkst is. Dit is voor hun eigen positie echter niet voordelig. Pensioenregelingen worden namelijk steeds minder goed en wie het pensioen zomaar overdraagt kan daar later wel eens de wrange vruchten van plukken.

Pensioenregister

Per 1 januari 2011 hoeft het overigens niet meer zo moeilijk te zijn om inzicht te krijgen in de opbouw van pensioen. Dan treedt namelijk het pensioenregister in werking, waar iedereen eenvoudig zijn pensioenaanspraken kan terugvinden. Op dit Pensioenregister kan iedereen (de website www.mijnpensioenoverzicht.nl) zien wat hij inmiddels heeft opgebouwd aan pensioen, maar ook wat zijn AOW rechten zijn. Het Pensioenregister toont ook bij welke maatschappijen het pensioen is opgebouwd. Wie vervolgens informatie wil kan daar dan terecht. Om gebruik te kunnen maken met het Pensioenregister moet iemand wel beschikken over een Burger Service Nummer en DigiD. Als die gegevens zijn gecheckt worden vervolgens de gegevens verzameld bij de SVB, pensioenfondsen en verzekeraars. Het duurt overigens nog wel wat langer voordat er ook echt berekeningen kunnen worden uitgevoerd met het Pensioenregister.

Vergelijking maken tussen oude en nieuwe pensioenregeling

Iemand die een andere baan krijgt en dus een andere pensioenregeling kan het beste eerst de beide pensioenregeling vergelijken. In zo’n 40 procent van de gevallen is het overigens wel de moeite waard om aan waardeoverdracht te doen, maar de resterende 60 procent kan beter andere voorwaarden eisen. Bij het pensioenfonds van de nieuwe werkgever kan het best een offerte worden opgevraagd voor waardeoverdracht. In die offerte staan de opgebouwde rechten en beide pensioenregelingen beschreven. Blijkt dat de nieuwe regeling beter is dan de oude, dan is het vanzelfsprekend goed om daar op in te gaan.

Offerte voor waardeoverdracht; aandachtspunten

Toch klinkt dit simpeler dan het in werkelijkheid is. Want er staan ook heel veel zaken in die voor de doorsnee werknemer niet zo begrijpelijk zijn.
Let daarom in ieder geval op het volgende:

Vorm van pensioenregelingen: middelloon of eindloon

Verschillende de pensioenregelingen qua vorm van elkaar. Het maakt nogal uit of een pensioen wordt opgebouwd volgens de middelloon of de eindloonregeling. Bij de eindloonregeling wordt het pensioen bepaald door het loon dat de persoon in kwestie het laatst heeft verdiend. Een middelloonregeling gaat uit van het gemiddelde van het salaris over de hele carrière die iemand heeft gehad. In veel gevallen is het zo dat werknemers steeds meer zijn gaan verdienen. In dat geval is een eindloonregeling veel beter.

Partnerpensioen

Ook het partnerpensioen is van groot belang en zeker de opbouw en het tijdstip van uitbetalen. Als de afspraken bij de nieuwe werkgever ongunstiger zijn voor de man of vrouw van de persoon in kwestie dan kan het ouderschapspensioen worden overgedragen. Het partnerpensioen kan niet overgedragen worden.

Indexatie

De indexatie van het pensioen is verder van heel groot belang. Dit is de aanpassing van het pensioen aan de inflatie of de prijsontwikkelingen. Er zijn pensioenfondsen die dit wel doen en anderen die het niet doen. Per 1 april 2010 is er trouwens een indexatielabel dat duidelijk maakt hoeveel een pensioenfonds indexeert. Dit systeem werkt met muntjes en heeft een pensioenfonds 4 muntjes dan indexeert het beter dan een fonds met slechts 2 muntjes.

Pensioenadviseur

Wie de materie allemaal veel te ingewikkeld vindt (dat is hij ook) kan ook terecht bij een pensioenadviseur. Uitzoeken wat het beste pensioen is kan ten slotte heel wat opleveren op het einde van de rit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadWaardeoverdracht pensioen in gevaar door lage dekkingsgraadAls je van baan wisselt kun je het via de vorige werkgever opgebouwde pensioen in principe overhevelen naar het pensioen…
Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Nieuwe baan: meenemen pensioen of niet?Wanneer je een nieuwe baan hebt, krijg je vaak ook een nieuwe pensioenregeling. Je kan ervoor kiezen om je opgebouwde pe…
Pensioen waardeoverdracht: zesmaandstermijn vervallenPensioen waardeoverdracht: zesmaandstermijn vervallenWilt u een waardeoverdracht van uw pensioen in 2019 of 2020 laten plaatsvinden? Een andere werkgever of andere baan stel…
Waardeoverdracht wel of niet gunstig bij wisseling van baanVeel mensen denken bij een wisseling van baan niet aan hun pensioen. Toch kan het wisselen van baan gevolgen hebben voor…
Klein pensioen afkopenKlein pensioen afkopenEen pensioenfonds kan zelfstandig een klein pensioen afkopen. De reden daarvoor is vaak dat de administratieve rompslomp…
Bronnen en referenties
  • www.opf.nl
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Pensioen bij een nieuwe baan"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Pensioen
Schrijf mee!