InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Naakt short gaan op de effectenbeurs - short selling

Naakt short gaan op de effectenbeurs - short selling

Naakt short gaan op de effectenbeurs - short selling Naakt short gaan op de volatiele effectenbeurs bestaat al heel lang en is een manier om veel geld te verdienen. De speculanten uit begin 1600, de VOC tijd, deden dat al. Maar wat zijn de gevolgen van naak short gaan ook wel short selling genoemd? Short gaan mag weer en maakt grote winsten mogelijk. Short gaan is wel iets voor beleggers met ervaring, het moet dus wel een belegging zijn dat bij uw beleggersprofiel past. Het is niet zonder risico, maar bij veel beweeglijkheid en volatiliteit kan er veel winst worden gemaakt.

Derivaten om mee te beleggen

De klassieke manier van beleggen op de beurs is de aankoop van een pakket aandelen en die vasthouden. Het liefst goedkoop inkopen en duur verkopen. Maar dat is voor veel handelaren en steeds meer particulieren onvoldoende. Die willen door middel van derivaten ook geld kunnen verdienen met de schommelingen op de beurs. Vele derivaten zijn beschikbaar.

Short gaan of long gaan?

Wie speculeert op een daling van het aandeel gaat short, wie speculeert op een stijging gaat long. Via de derivaten kunnen beide posities worden ingenomen en veel rendement en verlies worden gemaakt. Wie verkeert gokt, kan namelijk ook veel verliezen. Nu is het wel zo dat het verlies met de turbo's en sprinters beperkt kan worden door de automatisch ingebakken stop loss waarde. Van de andere kant kunnen kleine investeringen tot veel rendement leiden.

Geleend short gaan

Bij geleend short gaan ligt het allemaal nog iets anders. De drive om veel rendement te maken is weliswaar gelijk, maar de wijze waarop een geheel andere. Wie geleend short wil gaan, leent onder voorwaarden een pakket aandelen van een pensioenfonds. Het pensioenfonds brengt voor dat lenen een bedrag in rekening en eist dat de aandelen op een vooraf afgesproken moment weer worden teruggestort. Lukt dat niet, dan moet in ieder geval een boete worden betaald van 60% en wordt het leen contract verbroken.

Groot risico met short selling

De short seller verkoopt tussentijds de geleende aandelen, in de veronderstelling dat hij het pakket tijdig tegen een lagere koers op de beurs kan terugkopen. Het verschil tussen de geleende waarde plus kosten en de waarde van de teruggekochte aandelen vormen de winst. Het is evident dat de risico’s groot zijn. Als de beurs niet daalt, maar stijgt, zal men als de wiedeweerga tegen een hogere prijs aandelen terug moeten kopen, om niet de boete van 60% te hoeven betalen en op tijd te kunnen leveren.

Groot risico voor de effectenbeurs

Maar ook de beurzen lopen een groot risico. Wanneer speculanten massaal overgaan op naked short selling, leidt dit grote aanbod van aandelen tot een overmatig aanbod en daarmee lagere koersen. Iets waar de speculanten blij mee zijn, maar niet degenen, die de aandelen echt bezitten. Bovendien kan het leiden tot een plotselinge beurscrash.

Naakt short gaan

Naakt short gaan gaat nog verder: men gaat short op aandelen die men niet in bezit heeft, noch heeft geleend.

Bankaandelen als belegging

De bankaandelen zitten duidelijk in de hoek, waar de klappen vallen. Krediet crisis en gebrek aan vertrouwen komen deze koersen niet ten goede. Bovendien nemen deze aandelen in hun kielzog vele andere aandelen mee naar beneden. Om die reden heeft de Amerikaanse SEC eerder al besloten dat deze short selling met bankaandelen niet is toegestaan. De SEC zegt deze maatregel niet te beperken tot de bankaandelen alleen.

Slot

De bankaandelen zijn nog niet in beter vaarwater en de naked short selling is weer toegestaan. Ben benieuwd hoe lang dat haalbaar zal blijken, nu grote Amerikaanse banken met slecht nieuws zijn gekomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggen in een 130/30 fondsBeleggen in een 130/30 fondsFondsen die zowel long als short beleggen om zo nog meer rendement te maken, trekken steeds meer de aandacht. Ze hantere…
In turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstIn turbo’s beleggen, bescherm uw winst en maak winstWat zijn turbo's eigenlijk en hoe kunt u in 2017 het beste in een turbo of turbo xl beleggen? Hoe beleggen in turbo's en…
Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2017? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
Mix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesMix & match en de verschillende soorten bikinibroekjesJe hebt tegenwoordig heel veel keuze als het gaat om bikinibroekjes. Mix & match speelt daar op in, je kunt kiezen uit v…
Voordelen turbo als beleggingVoordelen turbo als beleggingBeleg in 2017 eens anders, beleg als alternatief in een turbo of sprinter en maak superwinsten. Met een turbo belegt u i…

Reageer op het artikel "Naakt short gaan op de effectenbeurs - short selling"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Turbo beleggen
Schrijf mee!