InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Revisierente voorwaarden en hoogte

Revisierente voorwaarden en hoogte

Revisierente  voorwaarden en hoogte De revisierente van de belastingdienst kan de afkoop van een lijfrenteverzekering, stamrecht of pensioenrecht een stuk duurder maken. Wie in 2013 of 2014 contant geld ineens wil opnemen en daarvoor zijn lijfrenteverzekering wil afkopen in plaats te kiezen voor een jaarlijkse betaling, kiest voor afkoop of vervreemding van lijfrente. Maak gebruik van de tegenbewijsregeling, dan is de afkoop van de polissen een stuk goedkoper. In het slechtste geval houdt u bij een positieve dagwaarde maar 28% over het bedrag van afkoop. Let op de regeling afkoop kleine lijfrenten.

Wat is revisierente, wat is de hoogte?

Revisierente is een heffing van de belastingdienst van 20%. Deze heffing wordt berekend over de waarde in het economische verkeer van uw lijfrentepolis zodra u de lijfrenteverzekering afkoopt of het tegoed van een lijfrentespaarrekening opneemt. De economische waarde is inclusief de opgebouwde rente of beleggingsresultaten. De revisierente moet het rentenadeel van de belastingdienst compenseren dat door uw fiscale aftrek is ontstaan. De revisierente is een soort van boete en sanctie die in 2001 werd ingevoerd en nog steeds geldt. U betaalt niet alleen bij afkoop van uw lijfrente revisierente maar ook bij de voortijdige:
  • Afkoopsom van een stamrecht na ontslag tot 2014. Vanaf 2014 is een vrije afkoop toegestaan;
  • Afkoopsom van een pensioenrecht;
  • Bij vervreemding van een lijfrenteverzekering, stamrecht of het pensioenrecht door het aan een ander te schenken, te verkopen of verpanden.

De belastingdienst vindt dat u zich dan niet aan de fiscale regels hebt gehouden en daardoor ten onrechte voordelen hebt gehad van de fiscale aftrek van de premies of stortingen.

Welke lijfrente, welke voorwaarden gelden?

Het gaat om de polissen van na 15 oktober 1990, waarvoor u bovendien na 1991 nog premies hebt betaald. Hebt u een polis van na 15 oktober 1990 waarvoor u na 1991 geen premie meer hebt betaald, dan bent u ook geen revisierente verschuldigd. Uitgesloten van revisierente zijn ook de gevallen waarbij u de volledige waarde van een lijfrenteverzekering of een lijfrentespaarrekening in 1 keer laat uitbetalen, waarbij de waarde van de afkoopsom niet hoger is dan 4.146 en er nog geen termijnen van deze lijfrenteverzekering zijn uitgekeerd of gedeblokkeerd. In 2013 en 2014 is dit bedrag maximaal 4.242.

Afkoop lijfrente of pensioen kan ook zonder revisierente

Bij afkoop van lijfrente of pensioen laat u de waarde na aftrek van belastingen direct storten op uw betaalrekening. U hoeft geen revisierente te betalen bij de afkoopsom van een klein pensioen dat:
  • Lager is dan 420,69 per jaar, niveau 2010 of 427,29 per jaar, niveau 2011, of 438,44, niveau 2012.
  • Waarvan de afkoopsom wordt uitgekeerd op grond van de Pensioenwet.

Regeling afkoop kleine lijfrenten

De regeling afkoop kleine lijfrenten waarbij u geen revisierente betaalt bij bedragen tot ruim 4000 euro geldt als:
  • Het bruto bedrag beneden deze grens blijft;
  • Er niet nog andere polissen met lijfrentebij dezelfde bank of verzekeraar lopen, waardoor u toch boven genoemde grens komt;
  • De lijfrente nog niet is ingegaan.

De tegenbewijsregeling bij afkoop lijfrente uitgelegd

Met de 20% heffing neemt de belastingdienst een voorschot op het werkelijke fiscale voordeel dat u behaald hebt met uw polis. Als uw polis minder dan 10 jaar oud is, kunt u voor een lijfrente, pensioenrecht of stamrecht ook gebruik maken van de tegenbewijsregeling. Is de door u verschuldigde berekende heffingsrente in de jaren van fiscale aftrek lager dan 20%, dan mag u dit lagere bedrag als revisierente op uw aanslag inkomstenbelasting invullen. Zo niet dan laat u het bij 20%. Dan bent u met deze 20% zelfs beter af. De belastingdienst accepteert dit.

Heffingsrente 2006 - 2013, 2014

De heffingsrente kan per kwartaal anders zijn. Een aantal percentages van de afgelopen jaren en ook 2014 vindt u in onderstaande tabel:

Heffingsrente belastingdienst 2006-2013:
welk jaar1e kwartaal2e kwartaal3e kwartaal4e kwartaal
20143%4%4%4%
20134%3%3%3%
20122,85%2,35% 2,5%2,25%
20112,5%2,5% 2,75%3%
20102,5%2,5% 2,5%2,5%
20094,90%3,50% 2,75%2,5%
20085,30%4,75%5,15%5,45%
20074,70%5,00%5,25%5,40%
20063,50%3,75%4,00%4,25%

Vanaf 1 januari 2013 is de heffingsrente voor particulieren gelijk aan het wettelijk rentepercentage voor niet ­handelstransacties.

Hoeveel belasting betaal ik dan op mijn lijfrenteverzekering

De verzekeringsmaatschappij of bank zijn verplicht om 52% loonheffing op uw uitkering ineens in te houden. De belastingdienst verrekent vervolgens de revisierente met de reeds ingehouden loonheffing. Als uw jaarinkomen zich evenwel in de belastingschijf met 52% belasting bevindt, is dit niet mogelijk en komt de revisierente bovenop deze 52%. Bij uw belastingaangifte ziet u de revisierente terug bij de te verrekenen bedragen.

Slot

Afkoop van een lijfrente, pensioen of stamrecht (tot 1-1-2014) kan door de revisierente soms duurkoop zijn. Let dus op de voorwaarden en maak zo mogelijk gebruik van de tegenbewijsregeling van de belastingdienst. Bereken wat u betalen moet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is lijfrenteverzekering?Wat is lijfrenteverzekering?Wat is een lijfrenteverzekering? Met een lijfrenteverzekering kunt u aanvullend pensioen opbouwen. De premie of de uitke…
Lijfrente berekening doet u onlineLijfrente berekening doet u onlineZelf online uw lijfrente berekenen? Uw lijfrente komt vrij, maar hoeveel geld krijgt u dan netto, wat is de saldomethode…
Kinderalimentatie afkopen en partneralimentatie afkopenKinderalimentatie afkopen en partneralimentatie afkopenAfkoop van alimentatie? Alimentatie voor uw ex-partner en uw kind kan een langdurige verplichting zijn. Het in 2013 of 2…
Levensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteLevensverzekering: renteverzekering: lijfrente en erfrenteEr zijn verschillende soorten levensverzekeringen. In dit artikel gaat het om de renteverzekering. Er zijn twee soorten:…
Vrijgekomen lijfrente en de belastingdienstVrijgekomen lijfrente en de belastingdienstVoorkom met de saldomethode dat de belastingdienst onnodig veel belasting heft op uw extra inkomen uit de premievrij vri…

Reageer op het artikel "Revisierente voorwaarden en hoogte"

Reacties

John J., 07-07-2014 12:26 #34
Beste Zeemeeuw,
In 2005 werd bij mijn ontslag in Nederland een bedrag op een stamrechtverzekering gestort. Ik heb als Belg en wonende in België een aantal jaren in Nederland gewerkt tot op de datum van ontslag. Nadien dus geen inkomsten meer uit Nederland.
In het begin heb ik een deel van de polis onttrokken en maandelijks laten uitbetalen waarop ik loonbelasting betaalde. Het restbedrag is nadien onaangetast gebleven. Gezien de nieuwe regeling heb ik de keuze dit jaar (80% loonbelasting) het volledige bedrag af te kopen of volgende jaren (100%). Moet ik dit jaar hierop revisierente betalen? Wacht ik met afkopen beter tot afloop van polis op 65e? Moet ik loobelasting of loonheffing betalen? Ander advies.
Dank bij voorbaat. Reactie infoteur, 07-07-2014
Beste John J,
Als u dit jaar uw geld opneemt, betaalt u geen revisierente. Of nu opnemen of de polis laten doorlopen verstandig is hangt af van uw totale inkomen (hebt u het geld nodig, betaalt u nu een hogere belasting dan als u 65 plus bent) en de kosten die u eventueel maakt om de polis in stand te houden. Als de stamrecht bv blijft doorlopen, houdt u daarmee een fiscaal handige constructie die bij het nu openbreken volledig komt te vervallen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rg Robeerts, 04-07-2014 12:43 #33
Ik heb in 1990 een lijfrente polis afgesloten die in september 2014 afloopt. Nou heeft de verzekering zonder mijn toestemming of handtekening deze polis gesplitst. Nu valt een polis onder het oude regime en de andere onder het nieuwe regime. Ik zou nu revisie kosten voor de polis van nieuwe regime moeten betalen. Wat kan ik hier nu aan doen? Reactie infoteur, 04-07-2014
Beste Rg Robeerts,
Dat is raar. Als u geen splitsing wilt, kunt u het beste nu schriftelijk aangeven dat de verzekering dit moet herstellen. Natuurlijk zonder u kosten in rekening te brengen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wienod, 08-06-2014 19:51 #32
Ik heb in 2011 een vertrekpremie ontvangen. Deze heb ik toen in een.stamrecht bv geparkeerd. Wegens omstandigheden heb ik in 2012 het volledige bedrag opgenomen. Ik krijg nu een vordering over 2012, waarin naast de inkomstenbelasting ook revisierente van ruim 25500 is opgenomen. Wat zijn de mogelijkheden om bezwaar te maken en is het tegenbewijs regeling ook van toepassing in mijn situatie. Reactie infoteur, 09-06-2014
Beste Wienod,
Als er in 2012 een lijfrentepolis is afgekocht, is de revisierente aan de orde. De tegenbewijsregeling geldt ook in dit geval. Als er nog niets was aangekocht (alleen storting van kapitaal), kan wellicht nog worden gekozen voor het belasten van het kapitaal als verkregen inkomen (zonder revisierente), maar daar moet de Belastingdienst dan wel mee akkoord gaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 24-05-2014 03:40 #31
Ik heb in 2012 een Gouden Handdruk premie bij ontslag meegekregen. Deze gedeeltelijk op een geblokkeerde rekening gezet. In 2013 heb ik door omstandigheden een gedeeltelijke afkoop aangevraagd. Hierover 52% inkomstenbelasting betaald en 20% revisierente, deze laatste ingehouden door de bank en bij hen op een tussenrekening terecht gekomen. In mijn aanslag inkomstenbelasting heb ik deze afkoopsom opgegeven en tevens de met de rekenhulp van de belastingdienst berekende revisierente die ik zou moeten betalen. Nu wil ik van de bank mijn ingehouden revisierente terug omdat ik deze betaal aan de belastingdienst. De bank echter claimt dat zij een verklaring van de belastingdienst moeten hebben m.b.t. de aansprakelijkheid. Nu zegt de belastingdienst dat zij deze niet afgeven omdat er geen aansprakelijkheid is. Wat kan ik ondernemen of naar verwijzen zodat de bank de betaalde revisierente toch vrij geeft? Reactie infoteur, 24-05-2014
Beste Peter,
De bank moet geen revisierente inhouden, wel de 52% belasting. Bij uw aangifte inkomstenbelasting wordt duidelijk of de 52% niet te hoog was en daar komt vervolgens de revisierente bij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karel, 09-05-2014 00:26 #30
Er komt voor mij een lijfente (nieuw regime)vrij. Ik wil een deel van het bedrag op een bankspaarrekening zetten om later een lijfrente mee aan te kopen en een deel uit laten keren in 1 keer. ik ben mij bewust dat er 52% ingehouden wordt en ik over dat bedrag revisierente moet betalen. in feite koop ik dus een deel af. Is dit mogelijk of wordt op deze manier de totale waarde als afkoop beschouwd? Reactie infoteur, 09-05-2014
Beste Karel.
U kunt niet een deel van de polis openbreken, wat betekent dat het hele bedrag als afgekocht wordt gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mike, 19-03-2014 10:34 #29
Goedemorgen,
Ik wil mijn lijfrente afkopen. Zojuist een saldoverklaring ontvangen van de belastingdienst waarin staat dat ik aannemelijk heb gemaakt dat ik een totaalbedrag van 6466,- niet heb afgetrokken. De polis is afgesloten in 2001 en de waarde van de polis ligt hoger dan het hierboven vermelde bedrag. Moet ik nu revisierente betalen?
En als ik alles goed begrijp wordt er 52% loonbelasting ingehouden over het verschil tussen het bedrag saldoverklaring en de daadwerkelijke waarde? Reactie infoteur, 19-03-2014
Beste Mike,
U hoeft geen reviserente te betalen, omdat u ook geen belastingvoordeel hebt gehad. Wel betaalt u inkomstenbelasting over de meerwaarde. Er wordt in eerste instantie 52% ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aart, 06-03-2014 12:03 #28
Ik heb over 2013 ook nog een tweede compensatie van AEGON ontvangen, die lager was dan 4242. Op het reeds ingevulde belastingformulier 2013 staat dat bedrag gewoon bij mijn overige inkomsten en wordt dus niet opgeteld bij die andere. Uit de jaaropgave van AEGON hebben ze beide bedragen gewoon opgeteld en wordt de totale loonbelasting vermeld. Niets over revisierente. Als ik 0 invul moet ik dan nog een aparte brief hierover naar de inspecteur versturen?
P.S.Door de compensaties kom ik gedeeltelijk in een verhoogde belastingschijf is dit later nog te middelen?
Met vriendelijke groet,
Aart Reactie infoteur, 06-03-2014
Beste Aart,
Neen hoor, niet als de belastingdienst daar niet om vraagt. Middeling is mogelijk voor alle inkomen in box 1:

http://financieel.infonu.nl/belasting/16642-belastingdienst-minder-belasting-via-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Aart, 03-03-2014 16:24 #27
Ik heb in 2013 een aanvullende uitkering voor kostenmaximering voor een beleggingsverzekering van AEGON gekregen welke juist boven de vrijstelling van 4242- valt.
Over de aanvullende uitkering is al direct 52% loonbelasting ingehouden.
Navraag bij AEGON : Zij waren dat verplicht te doen en het zou verrekend worden bij de inkomstenbelasting 2013.
Nu op het vooraf ingevulde formulier van de belastingsdienst over 2013 wordt vermeld dat ik de Revisierente moet opgeven.
Revisierente vanwege een afkoopsom of iets dergelijks.
Wat moet ik hier invullen?Het betreft hier een compensatie voor te veel berekende kosten. Reactie infoteur, 03-03-2014
Beste Aart,
Kennelijk gaat de belastingdienst ervan uit dat u uw verzekering hebt afgekocht, wat niet het geval is. U kunt het beste bij Aegon checken wat zij aan de Belastingdienst hebben doorgeven en vragen om dat even voor u op papier te zetten. U kunt dat goed gebruiken om hier 0 in te kunnen vullen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Irene, 03-03-2014 14:40 #26
Hallo,
Mijn vraag is of ook revisierente moet worden berekend over het totaalbedrag van een kapitaalverzekering met lijfrenteclausule (geen KEW) die na expiratiedatum in een keer is uitgekeerd, zonder ingehouden loonheffing en zonder dat een lijfrenteverzekering is aangekocht. Het betreft een vrijgekomen bedrag uit een vorige kapitaalverzekering die in 2006 is overgesloten (nieuwe polis en verzekeraar dus). Er zijn sindsdien geen premies meer (bij)gestort en dus ook niet afgetrokken. Het enige rendement in al die jaren is de rente die daarover is opgebouwd.
Met vriendelijke groet,
Irene Reactie infoteur, 03-03-2014
Hallo Irene,
Als de polis niet is afgekocht, maar gewoon uitbetaalt, is er geen revisierente, maar er is straks wel inkomenstenbelasting verschuldigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cas, 01-03-2014 13:17 #25
Beste; hierbij het volgende;
Heb in april 1988 een lijfrente afgesloten; deze wil ik nu afkopen.
Heb van de verzekeraar, reaal, inmiddels 3x een opgaaf van het uit te keren bedrag gekregen, maar tot mijn verbazing is dit iedere keer een ander bedrag en scheelt het hoogste met het laagste een leuke middenklasser!
Er is onduidelijkheid over het volgende; de verzekeraar rekent revisierente over het volledige bedrag; op de site van de belastingdienst staat dat er geen revisierente betaald hoeft te worden "indien de lijfrenteverzekering is afgesloten voor 16 oktober 1990 ".
Hoe ziet ú de afwikkeling van deze polis?
Vr. groet A. Schipper Reactie infoteur, 02-03-2014
Beste Cas,
Zie bijgaande zin uit bovenstaand artikel: " Het gaat om de polissen van na 15 oktober 1990, waarvoor u bovendien na 1991 nog premies hebt betaald."
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jit, 11-02-2014 14:16 #24
Hallo,

Vraagje! Ik heb een lijfrentepolis afgesloten per 1-1-2000 met einddatum 1-1-2015, maar in 2015 ben ik pas 44 jaar. Als ik de polis in 2015 laat afkopen (dus na afloopdatum polis), moet ik dan ook revisie rente betalen?

Alvast bedankt. Reactie infoteur, 11-02-2014
Hallo Jit,
Bij een lijfrentepolis is alleen de opbouwperiode van het kapitaal beëindigd op de afloopdatum. Geen lijfrente kopen maar in één keer laten uitkeren (voor zover mogelijk) is gelijk aan afkoop.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

P. Weijzig, 22-01-2014 11:42 #23
Goedemorgen,

Ik heb een lijfrente polis die ik graag wil afkopen, Deze loopt af 2018. Destijds heb ik eenmalig een bedrag gestort en dit ook verrekend bij mij belasting aangifte. Inmiddels woon ik al 7 jaar in het buitenland, ben ik bij uitbetaling nog steeds een bedrag schuldig aan de belastingdienst in Nederland?

Alvast bedankt voor uw reactie Reactie infoteur, 22-01-2014
Beste P. Weijzig,
De wet verplicht een verzekeringsmaatschappij om belasting in te houden. Het is afhankelijk van het land waar u woont en of er een belastingverdrag is met dat land om te weten of u (een deel van de ) belasting terug kunt krijgen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 15-10-2013 23:48 #22
Beste D.Koopman,
Mijn lijfrente komt vrij per 1-1-2014. Ik heb deze in 1997 afgesloten en per 1-1-2014 in totaal 28.000 euro aan premies betaald die ik nooit heb afgetrokken. Ik wil de lijfrentebedrag die vrijkomt per 1-1-2014 (denk 38.000 euro) in 1 keer laten uitbetalen. Volgens mij gaat dan het volgende gebeuren:
- de verzekeraar houdt 52 % in van de 38.000 euro bij het uitkeren
- omdat ik nooit de premies heb afgetrokken kan ik deze dan in mijn IB aangifte 2013 volledig aftrekken
- over het bedrag van 10.000 euro betaal ik dan eindelijk belasting volgens de schijf van mijn jaarinkomen
- ik betaal geen revisierente omdat mijn lijfrente vrij komt.

En hoe moet ik aan de belastingdienst aantonen dat ik nooit de lijfrente afgetrokken had in de jaren 2001 en eerder? Alvast bedankt voor uw antwoord! Met vriendelijke groeten, Jan Reactie infoteur, 16-10-2013
Beste Jan,
Klopt. U maakt dan gebruik van de saldoregeling, waarvoor u een verklaring van de belastingdienst nodig hebt. De belastingdienst zou in de eigen archieven moeten kunnen zien dat u de premies nooit hebt afgetrokken. In de praktijk is echter het vaak zo dat aan u wordt gevraagd dit aan te tonen door middel van een kopie van uw eerdere aangiften.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

D. Koopman, 19-09-2013 16:14 #21
Ik heb sinds 2000 een beleggingsverzekering die ik afgesloten heb in Nederland terwijl ik in het buitenland woon. Ik heb deze polis altijd betaald van gespaard geld en heb nooit enige premies afgetrokken van de belasting. Ik heb tot nu toe meer geld in de polis gestoken dan dat die nu waard is. Ik wil deze polis nu afkopen en heb mij laten vertellen dat ik geen belasting hoef te betalen over het bedrag dat de polis nu waard is, omdat het minder is dan ik betaald heb en omdat ik nooit premies afgetrokken heb. Ik ben ook niet belastingplichtig in Nederland. Klopt dit? Moet ik wel revisierente betalen? Ik zie graag uw reactie tegemoet. Vriendelijke groet, Danielle Reactie infoteur, 19-09-2013
Beste D. Koopman,
U kunt inderdaad gebruik maken van de saldoregeling en saldoverklaring van de belastingdienst:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/79587-saldoverklaring-lijfrente-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rob, 04-09-2013 08:15 #20
Beste Zeemeeuw,

Ik heb zojuist bruto 4277,- ( 2052,96,- netto) uitgekeerd gekregen. Moet ik nu rivisierente betalen over 35,- (4277-4242) of over de volledige 4277,-?
Dit laatste zou wel heel zuur zijn.

vriendelijke groet,
Rob Reactie infoteur, 04-09-2013
Beste Rob,
Een revisierente kan aan de orde zijn als u een lijfrentepolis hebt afgekocht. Als u met uw pollis premies hebt afgetrokken bij uw aangifte inkomstenbelasting, is de totale afkoopsom met revisierente belast, tenzij u gebruik kunt maken van de tegenbewijsregeling.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Simon, 20-07-2013 21:09 #19
Beste Zeemeeuw,

Mijn polis die ik ben begonnen in 1994 loopt eerdaags af en ik heb een paar vragen. Ik hoop dat u mij en mijn vrouw kunt helpen. Als ik het gehele bedrag laat uitkeren moet ik 52% belastingbetalen maar moet ik dan ook nog die revisierente betalen? Aangezien de polis is afgelopen? Mijn jaarinkomen zonder de uitkering valt in een lagere schijf dan de 52%. Ik heb ergens gelezen dat je dan de revisierente via de IB mag verrekenen met de loonheffing is dit waar? Betekend dit dat ik een gedeelte van de betaalde belasting terug krijg?

Ik heb de keuze gekregen om het bedrag in een keer op te nemen of in deel betalingen te laten uitkeren. Het geld komt dan op een soort geblokeerde rekening met 4% rente, voor een tijds duur van vijf jaar.
Wat mij niet verteld is en wat ik graag wil weten. Als de uitkering bijvoorbeeld 400 euro per maand is moet je dan ook nog 52% belasting en revisierente betalen? Of komt dit geheel te vervallen?

Hellaas is dit mij nooit verteld bij het afsluiten anders was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Alvast bedankt voor uw hulp! Reactie infoteur, 21-07-2013
Beste Simon,
1. Als uw polis regulier afloopt, dat wil zeggen dat er geen sprake is van een voortijdige afkoop maar van een uitbetaling vanaf het moment dat de looptijd ten einde is, betaalt u geen revisierente.
2. Er wordt 52% belasting ingehouden, maar dat kan gegeven uw inkomen in een jaar te hoog blijken te zijn. In dat laatste geval (te hoog) krijgt u bij uw belastingaangifte wat teveel is ingehouden weer terug.
3. Waarschijnlijk hebt u in eerdere jaren ook een belastingvoordeel gehad door premieaftrek. Als dat niet zo is, moet niet de gehele uitkering worden belast maar de aangroei ten opzichte van uw inleg via de saldomethode:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/53560-vrijgekomen-lijfrente-en-de-belastingdienst.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G. L. Duijser, 16-05-2013 15:38 #18
Is het mogelijk om de revisierente bij de ABM-amro op te vragen en in één keer te laten uitbetalen? En als dat mogelijk is, hoe moet ik dat opvragen? Reactie infoteur, 16-05-2013
Beste G. L. Duijser,
De revisierente is geen spaarrente, maar een boete van de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

K. Haag, 05-04-2013 04:14 #17
Hallo,

Ik woon al tien jaar in het buitenland. Ik heb twee lijfrente polissen in Nederland. De eerste drie jaar heb ik belasting voordeel gehad bij het betalen van de premie. Toen werkte ik in Nederland. Daarna ben ik geemigreerd en heb ik vanuit het buitenland nog 5 jaar lang geld in deze verzekeringen gepompt: geen belasting voordel meer dus. Ik betaal nu al 5 jaar geen premie meer. Beide polissen zijn ongeveer 4000 euro. Ik wil deze polissen graag afkopen. De verzekeringsmaatschappij houdt 52% in. Moet ik ook nog revisierente betalen? Krijg ik dat later weer terug? Kan de verzekeringsmaatschappij 52% inhouden als ik 5 jaar lang premie heb betaald met geld waar al belasting over betaald is: mijn man's netto salaris? Alvast bedankt voor uw antwoord! Reactie infoteur, 05-04-2013
Hallo K. Haag,
1. De verzekeringsmaatschappij is wettelijk verplicht om 52% loonbelasting in te houden.
2. Afhankelijk van het land waarin u woont en of er in dat land een belastingverdrag met Nederland is, kunt u een deel van deze belasting terug krijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting.
3. De polissen lopen langer dan 10 jaar waardoor de tegenbewijsregeling niet van toepassing is. Bij afkoop zult u wel nog revisierente moeten betalen.
3. Al met al lijkt het voordeliger om de polissen nog even door te laten lopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Heidinga, 25-03-2013 22:49 #16
Mijn lijfrente t.w.v.2200 euro komt per 1 mei tot uitkering. dit kan volgens mij in 1 keer worden uitbetaald volgens nationale nederlanden, maar hoeveel inkomstenbelasting betaal ik hier over? Reactie infoteur, 26-03-2013
Beste J. Heidinga,
Zeer waarschijnlijk houdt NN 52% in. Als uw jaarinkomen in een lagere belastingschijf valt, kunt u het te veel betaalde terugkrijgen via de aangifte inkomstenbelasting of via de voorlopige teruggaaf.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Edwin, 06-03-2013 11:12 #15
Beste Zeemeeuw,

Bedankt voor de informatie op de site.

Ik heb nog wel een vraag:
Ik wil graag mijn lijfrente (bij AEGON afgesloten) dit jaar afkopen, de waarde van de lijfrente is 5.400 euro. De lijfrente is afgesloten in juli 2002. De pech die ik nu waarschijnlijk heb is dat ik, omdat de lijfrente ouder dan 10 jaar is, in aanmerking kom voor de de revisierente van 20%, dus ik heb een verschuldigd bedrag aan revisierente van 5.400 * 0.20 = 1.080 euro. Ik ben net een jaar te laat met afkopen, als ik het vorig jaar afgekocht had dan had ik geen revisierente hoeven te betalen.

Klopt mijn verhaal? Reactie infoteur, 06-03-2013
Beste Edwin,
Als uw polis jonger was geweest dan 10 jaar, had u inderdaad wellicht minder hoeven te betalen dan 20%. Pech.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 26-02-2013 21:59 #14
Beste Zeemeeuw,

Afgelopen jaar oktober heb ik mijn lijfrente afgekocht. De verzekeringsmaatschappij heeft hierover 52% aan belastingen ingehouden. Bij het invullen van de aangifte over 2012 wordt gevraagd hoeveel de revisierente bedroeg. Wordt deze 20% berekend over het bruto vrijgekomen bedrag of over het netto gedeelte m.a.w.het bedrag wat overblijft ná aftrek van de loonbelasting? Mijn jaarinkomen valt in de 42%categorie.
Alvast bedankt voor je reactie. Reactie infoteur, 27-02-2013
Beste Bert,
De revisierente wordt berekend over het bruto uitgekeerde bedrag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor Broekhuizen, 24-02-2013 18:47 #13
Beste Zeemeeuw,
Bedankt voor uw antwoord, dat ik niet helemaal begriijp.
Premie vrij is de polis al, ik betaal sinds juli 2011 al geen premie meer.
Als u zegt : " afkoop op basis van art.65 PW kan niet.", wat bedoelt u dan.

Is afkoop idd onmogelijk t.g.v. dit artikel of is er een andere optie?

Het niet langer betalen van premie verlicht weliswaar de maandlasten maar waar het mij om gaat is dat ik over het kapitaal wil besschikken, om redenen zoals aangegeven. Reactie infoteur, 25-02-2013
Beste Cor Broekhuizen,
1. Het door Zwitserleven genoemde artikel 65 PW biedt alleen een kapstok waar het gaat om de afkoop van een klein pensioen (tot bijna 460 euro per jaar).
2. Of afkoop van de door u genoemde polis kan, hangt af van de voorwaarden in de polis. De MFP polis is me niet bekend.
Met vriendelijk egroeten,
Zeemeeuw

Cor Broekhuizen, 23-02-2013 20:23 #12
Mijn probleem. Heb bij SNS Reaal/ Zwitser Leven een MFP polis lopen sinds 1993. Zelf afgesloten zonder tussenkomst van werkgevers. Polis is C polis incl. overlijdensrisico.
Huidige afkoopwaarde ca. 97k. Sinds jaar en dag betaald middels loonadministratie van opvolgende werkgevers op basis van 50 / 50 wg/wn en daardoor fiscaal voordeel.
Ben sinds juli 2011 werkloos en betaal sindsdien geen premie meer.
Heb nu het geld heel hard nodig ivm een voorgenomen bedrijfsovername, niet in de laatste plaats om de bijstand voor te blijven. Heb dat verzekeraar ook uitgelegd.
Realiseer me de fiscale gevolgen. Zuur, jammer maar helaas. Wat moet dat moet.
Zwitser Leven weigert afkoop, verwijzend naar art.65 PW.
Wat is hier eventueel nog wel mogelijk? Reactie infoteur, 24-02-2013
Beste Cor Broekhuizen,
Afkoop op basis van art. 65 PW kan niet, omdat het hier geen klein pensioen betreft. Ik vraag me af of u de polis niet nagenoeg premievrij kunt houden (u betaalt nu geen premie) zonder fiscale gevolgen:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/36882-klein-pensioen-afkopen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Adriana, 11-02-2013 10:58 #11
Ik snap het even niet: ik zet mijn vrijkomende lijfrentre om in banksparen. Halverwege dit jaar word ik 65. Wil het dan uit laten keren. Looptijd 10 jaar, denk ik. Mijn bank noemt het bedrag (126 euro per maand) wat ik ga krijgen. Kennelijk een bruto bedrag want nu blijkt dat mijn bank eerst van alles in kan houden - hoe weten ze hoe dat bedrag moet zijn? Is er een relatie tussen mijn bank en de belastingdienst? Hoe hoog is die inhouding als ik het pas na mijn 65 laat uitbetalen? Heel veel dank voor uw reactie? Reactie infoteur, 11-02-2013
Beste Adriana,
1. Het inhouden van die 52% is wettelijk zo geregeld bij afkoop van de polis.
2. De bank houdt belasting en premies in en draagt deze voor u af aan de Belastingdienst. Daarbij wordt gekeken naar uw inkomen van het afgelopen jaar.
3. Elk jaar rapporteert een bank over uw vermogen aan de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 04-02-2013 21:54 #10
Wij zijn bezig met de aangifte 2012. Wij hebben mijn lijfrente afgekocht in april 2012. Het bedrag was 6493, 00. Delta Lloyd heeft hierop 52% loonheffing ingehouden. Nu viel ons op, dat bij onze eerste poging tot aangifte ik nog wel een bedrag moest betalen van 181,00, maar dat hieronder stond dat ik ook nog 1298, 00 aan revisierente verschuldigd ben.

Ik had begrepen dat de fiscus dit verrekend met het 52% ingehouden loonheffing door Delta Lloyd. Mijn vraag derhalve is, kan ik nu een een aanslag verwachten van de 181, 00 die ik verschuldigd ben volgens de aangifte, of komt hier ook nog die 1298, 00 aan revisierente bovenop.

Bij de aangifte wijzigt het te betalen bedrag van 181,00 niet, maar staat er wel een extra regel onder. Het scheelt nogal of uit de spreekwoordelijke hoge hoed ik niet 181, 00, maar 181, 00 + 1298, 00 moet betalen.

Groet,

Jan Reactie infoteur, 05-02-2013
Beste Jan,
Als u revisierente moet betalen, komt dat tot uitdrukking bij de aangifte inkomstenbelasting. In het slechtste geval (afhankelijk van uw jaarinkomen) betaalt u bij afkoop 72% belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

`j G. Janzen, 04-02-2013 14:28 #9
Vraag: Eind 2012 kreeg ik van de Nat. Ned. bericht dat door mijn afgesloten en in 2006 geexpireerde lijfrente, ik nog een bedrag van 6000, - te goed heb (woekerpolis). Daar ik in november 2011 70 jaar geworden ben kan ik dit bedrag niet meer omzetten in een lijfrente.
Komt het tot uitbetaling, zou ik bovenop de loonbelasting nog eens 20% revisierente betalen. Is dit geen dubbel onrecht? Reactie infoteur, 04-02-2013
Beste J G. Janzen,
U kunt het beste met Nationale Nederlanden overleggen hoe u aan uw geld kunt komen. Als ik u goed begrijp, hebt u niets afgekocht en bent u dus ook geen revisierente verschuldigd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. van Kuijk, 16-01-2013 00:06 #8
Beste hr/mevr.,
Ik denk erover om mijn lijfrentepolis (participatie sparen) met een waarde van E 12.750= af te kopen, maar ik moet dus naast inkomstenbelasting van 52% ook nog 20% aan de belasting betalen als boete? Betekent dit dat ik dus 72% kwijt ben? Kunt u aangeven wat ik precies overhoud? Reactie infoteur, 16-01-2013
Beste J. van Kuijk,
In dat geval houdt u maar 4845 euro over. Het premievrij maken is vaak veel goedkoper.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. Nollkaemper, 15-10-2012 16:43 #7
L.S.,
In juli jl. ben ik 65 geworden. Van een enige jaren durend werkverband medio jaren 70 heb ik een pensioenaanspraak van bruto E 6191, - opgebouwd. Het pensioenfonds wil dit afkopen. Daarbij houdt het fonds 21% in, nl. loonbelasting en sociale premies.
N.B.: Ik heb verder geen pensioen elders opgebouwd, ontvang alleen AOW. Mijn echtgenote (64 j.) heeft prepensioen.
Het wettelijk recht tot pensioenafkoop ligt bij een pensioenbedrag van E 438, 44 bruto per jaar, en mijn pensioenbedrag per jaar schijnt lager te liggen. De beslissing tot afkoop schijnt uitsluitend bij het pensioenfonds te liggen.
Vraag 1:
Kan ik het pensioenfonds verzoeken om toch tot pensioenuitkering over te gaan (dus geen afkoop), en zijn zij verplicht op dit verzoek in te gaan? [Zij zullen dit i.v.m. de administratiekosten wel niet willen.]
Vraag 2:
Klopt die 21% heffing voor een 65-jarige, of moet ik dit kalenderjaar ik was deel jaar nog geen 65 toch over een deel meer betalen? Kan ik de uitbetaling afkoopbedrag in verband hiermee beter verschuiven naar januari 2013, als ik het gehele kalenderjaar 65+ jaar ben?
Vraag 3:
Moet ik, indien toch uitsluitend afkoop pensioenaanspraak mogelijk is, ook nog revisierente betalen over het bedrag van bruto E 6191, -? Of wordt er revisierente geheven over een lager bedrag, bijv. het netto-bedrag (na aftrek van loonbelasting en sociale premies), of alleen over bedrag boven het grensbedrag van 4.146? En bedraagt die revisierente 20% in mijn geval?
Vraag 4:
Is het mogelijk de heffing van revisierente te vermijden door het afkoopbedrag niet zelf te incasseren, maar rechtstreeks door het pensioenfonds over te laten maken naar een bank/verzekeraar, die het dan in periodieke lijfrenteuitkeringen aan mij uitkeert? [Ongeveer zoals je een kapitaal tbv een lijfrente van de ene verzekeraar rechtstreeks laat overmaken naar de andere verzekeraar, teneinde onnodige en onbedoelde belastingheffing te voorkomen.] Of maakt dat geen verschil in geval van een pensioenafkoop, en moet je sowieso altijd revisierente betalen?
Ik kom er zelf niet uit, dus graag uw advies. Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 16-10-2012
Beste A. Nollkaemper,
1. Meer over de regels bij de afkoop van een klein pensioen vindt u in het artikel:

2. Als ik het goed begrijp is uw pensioenaanspraak van voor 2007. Dat betekent dat u bezwaar mag maken tegen afkoop.
3. Het 65 plus tarief gaat in vanaf het moment dat u 65 bent. Dat betekent dat een deel van uw inkomen wordt afgerekend tegen het normale tarief en een deel tegen het 65 plus tarief.
4. U hoeft geen revisierente te betalen. Deze geldt wel bij de afkoop van een lijfrenteverzekering:

http://www.financieel.infonu.nl/belasting/77544-revisierente-voorwaarden-en-hoogte.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ber, 04-09-2012 19:49 #6
Ik word in december 65 jaar nu krijg ik 2 pensioentjes afgekocht daar word 15, 2% belasting afgehouden. Hoe word het op mijn belastingaangifte verekend word er daar dan meer afgehouden of niet? Kan ik deze pensioentjes ook in januari laten uitbetalen?M.v.g. Ber Reactie infoteur, 05-09-2012
Beste Ber,
1. Hoeveel belasting u betaalt, hangt af van uw totale jaarinkomen. Het kan dus zijn dat er met 15,2% (eerste schijf) te weinig loonbelasting is ingehouden.
2. U kunt met het pensioenfonds regelen wanneer de bedragen worden uitbetaald, maar het pensioenfonds is daar in beginsel vrij in.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marc, 06-08-2012 14:26 #5
Ik ben in mei 2001 een levensverzekering aangegaan bij de ASR, vervolgens in maart 2010 afgekocht en over laten boeken naar de Fortis, inmiddels ABN in een pensioenaanvulling. Er zijn bij de overdracht geen belastingen geheven. Inmiddels wil ik de ABN rekening graag afkopen maar vraag me af of de tegenbewijsregeling voor mij ook geldt. Ik heb in al die jaren alleen in 2003 de premies niet afgetrokken (bij controle van belastingdienst gebleken). Als ik nu ga afkopen neem ik aan dat ik de betaalde premies als basis moet nemen, vervolgens 52% loonheffing eraf moet halen en vervolgens de revisierente van 20% of kom ik in aanmerking om de tegenbewijsregeling te gebruiken en dat ene jaar niet afgetrokken premies ook te gebruiken? Mvg, Marc Reactie infoteur, 06-08-2012
Beste Marc,
Bij de tegenbewijsregeling gaat het om een polis of voortzetting van een polis die maximaal 10 kalenderjaren loopt vóór het jaar van afkoop. Uw polis is zoals u aangeeft echter een voortzetting van de polis uit 2001 (langer dan 10 jaar terug).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A. de Regt, 23-05-2012 10:33 #4
Moet ik over mijn afgekochte levensloopregeling revisirente betalen? Reactie infoteur, 23-05-2012
Beste A. de Regt,
Over een afgekochte levensloopregeling betaalt u geen revisierente, maar waarschijnlijk wel belasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J. Wielemaker, 06-05-2012 21:50 #3
Ik wil afkopen maar ik heb de premies afgetrokken tegen een lager belastingtarief 37%
nu ga ik er 52 % van betalen en ook nog eens 20% revisierente? Gaat de belastingdienst het verschil tussen de 52% en de toen 37 % verrekenen? Reactie infoteur, 07-05-2012
Beste
De belastingdienst kijkt niet naar het extra fiscale nadeel (52% t.o.v. 37%) dat voor u optreedt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Frissen, 11-04-2012 09:23 #2
Is revisierente van toepassing indien men een kapitaalverzekering met lijfrenteclausule, tegen een eenmalige koopsom betaald in 1992, per expiratie verlengd (opschort) via bancair lijfrente spaarrekening. Of m.a.w. blijven dan de oude rechten gehandhaafd? Reactie infoteur, 11-04-2012
Beste Frissen,
Als u bent overgegaan naar bancair sparen, gelden de nieuwe regels van het banksparen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marius van Welie, 18-10-2011 23:15 #1
Zelfs na zes jaar en acht maanden weigert Robeco - Interpolis mijn geld uit te keren wat in 2005 door hen is gereserveerd 50% plus 20% ivm afkoop lijfrente. De AWR is volgens beide banken niet van toepassing op hun: arrogantie ten top! Reactie infoteur, 19-10-2011
Beste Marius van Welie,
Ik zou graag willen weten waarom de AWR, die voor iedereen in ons land geldt, niet voor Robeco-Interpolis zou gelden. Misschien staat in de polis dat u niet voortijdig mag afkopen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Heffingsrente belastingdienst
Reacties: 34
Schrijf mee!