InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?

Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?

Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen? Een vakantiebaan die niet meer dan 1250 euro oplevert heeft geen gevolgen voor de kinderbijslag, mits een kind niet meer inkomsten heeft. Maar als een kind een bijbaantje heeft, hoe zit het dan met de kinderbijslag? En hoe zit het met kinderbijslag en een stagevergoeding? Alles over een kind met inkomsten en kinderbijslag.

Kinderen jonger dan 16 jaar die nog thuis wonen: geen invloed op de kinderbijslag als er wordt bijverdiend

Kinderen die nog geen 16 jaar oud zijn en nog thuis wonen, mogen geld bijverdienen zonder dat dit invloed heeft op de kinderbijslag.

Kind dat ouder is dan 16 jaar met inkomsten: de hoogte van het inkomen telt voor de kinderbijslag

Een kind van 16 jaar of ouder dat werkt kan daardoor kinderbijslag of een deel daarvan mislopen. Overigens geldt dan alleen dat er inkomsten uit arbeid moeten zijn. Een kind dat ouder is dan 16 jaar en een bijbaan heeft naast school of studie, mag per kwartaal 1240 euro netto bijverdienen. In dat geval blijft de kinderbijslag nog gewoon van kracht.

Wat valt er onder de bijverdiensten van kinderen voor de kinderbijslag?

  1. Inkomsten uit arbeid kunnen bestaan uit een bijbaan, maar ook uit
  2. stagevergoedingen
  3. betaling in natura, zoals kost en inwoning bij au pairs.

Hoe wordt bekeken of een kind niet te veel heeft verdiend voor de kinderbijslag?

Na afloop van elk kwartaal wordt bekeken hoeveel eigen inkomsten een kind gehad heeft gedurende dat kwartaal.

Vakantiewerk: tot 1250 euro is vrijgesteld

Een kind of student ouder dan 16 jaar met een vakantiebaan mag maximaal 1250 euro bijverdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor de kinderbijslag. Daarbij geldt wel een maar: dit mag niet een voortzetting zijn van de bijbaan die iemand al had. Dus de bijbaan die in de vakantieperiode voor een aantal weken een tijdelijke baan wordt, geldt niet voor die vrijstelling van 1250 euro. Als iemand een bijbaan heeft en daarnaast vakantiewerk bij een andere baas, dan geldt de vrijstelling wel weer.

Inkomsten kind tot 800 euro altijd doorgeven aan de Sociale Verzekerings Bank

Ouders van kinderen die kinderbijslag ontvangen, zijn overigens altijd verplicht om elk inkomen dat hun kind verdient en dat hoger ligt dan 800 euro netto per kwartaal door te geven aan de SVB (Sociale Verzekerings Bank)
Gerelateerde artikelen
Kinderbijslag 2013Kinderbijslag 2013De hoogte van de kinderbijslag 2013 is al sinds januari 2012 en juli 2012 lager dan het was in 2011 en de kinderbijslag…
Kinderbijslag, de meest gestelde vragenDe overheid verstrekt mensen met kinderen een tegemoetkoming in de kosten van het opvoeden van kinderen. Iedereen die in…
Alles over kinderbijslag 2016 en kindgebonden budget 2017Alles over kinderbijslag 2016 en kindgebonden budget 2017Het kindgebonden budget 2016 is voor ouders met kinderen jonger dan 18 jaar een belangrijke financiële bijdrage in de ko…
Alles over vakantiewerk en bijbaantjesAlles over vakantiewerk en bijbaantjesIn 2009 hadden 1,2 miljoen jongeren een vakantiebaan. Anderen hadden een bijbaantje. Veel van hen verdienen dan wel op h…
Algemene Kinderbijslagwet (AKW)Algemene Kinderbijslagwet (AKW)Hoe lief en aandoenlijk kinderen ook zijn: ze vreten geld, letterlijk en figuurlijk. De kosten voor de zorg van het kind…
Bronnen en referenties
  • Sociaal Raadslieden

Reageer op het artikel "Kinderbijslag en een vakantiebaan: hoeveel bijverdienen?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 15-07-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Schrijf mee!