InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Uitstel belastingaangifte 2014 of 2015 (controleer gegevens)

Uitstel belastingaangifte 2014 of 2015 (controleer gegevens)

Uitstel belastingaangifte 2014 of 2015 (controleer gegevens) Uitstel, u moet belastingaangifte doen in 2014 of 2015? Wie 1 april 2014 voor zijn aangifte inkomstenbelasting 2013 als deadline niet haalde of 1 april 2015 niet haalt voor de belastingaangifte 2014, kan snel bij de fiscus uitstel van de belastingaangifte aan te vragen. Deze regels zijn in 2014 aangescherpt, wie te laat is en geen uitstel heeft gekregen kan een boete verwachten. Uw uitstel voor de belastingaangifte 2012, 2013 of 2014 aanvragen kan schriftelijk, telefonisch of digitaal. Voorkom zo de vergrijpboete van de belastingdienst. De belastingdienst let sinds de belastingaangifte 2010 en bij de belastingaanslag 2011 en 2012 al extra op de correcte datum van belastingaangifte, maar dit kan u nu nog parten spelen als u in 2014 of 2015 uitstel vraagt. Controleer uw gegevens altijd goed.

Belastingaangifte 2014 doen in 2015, controleer de belastinggegevens goed

Wie de belastingaangifte 2014 moet doen, zal zich ook afvragen of de uiterste inleverdatum van 31 maart 2015 op 24.00 uur haalbaar is. Dan moet uw aangifte namelijk bij de belastingdienst binnen zijn. En de belastingdienst gaat daar dit jaar extra op letten. Wie niet op tijd is en geen uitstel heeft gekregen kan tegen een forse verzuimboete of vergrijpboete aanlopen, waardoor de belastingaanslag hoger zal uitvallen.

Uitstel belastingaangifte aanvragen

En dat terwijl een uitstel van de belastingaangifte aanvragen zo eenvoudig is. Telefonisch kunt u uitstel vragen voor een periode van maximaal vier maanden na de laatste vervaldag. Als u dat niet voldoende is, moet u een schriftelijk verzoek indienen bij de belastingdienst en kunt u maximaal 12 maanden uitstel krijgen. Al met al kan uitstel van het invullen van de belastingaangifte inkomstenbelasting op een snelle, maar ook op een langzame manier:

1a. Een brief schrijven
Langzaam, maar wel correct is dat u een brief stuurt naar de belastingdienst. Schriftelijk uitstel aanvragen bij de fiscus met in uw brief uw naam, adres, welke belastingaangifte het betreft, uw BSN nummer en het verzoek tot uitstel moet u sturen naar uw eigen belastingkantoor of:

Belastingdienst
Postbus 2523
6401 DA Heerlen

Deze methode is wat traag, omdat het enkele weken kan duren voordat u een bevestiging van het uitstel thuis hebt.

1b. Digitaal uitgifte belastingaangifte aanvragen
U kunt ook digitaal uitstel aanvragen in de periode 1 februari 2014 tot 1 april 2014.

2a. Digitaal bezwaar maken
Digitaal bezwaar maken kan ook. Vul het in en verzendt het elektronisch. Welke gegevens nodig zijn blijkt uit de vragen op het formulier. Verzending gaat met DigiD. Ook dan duurt het een tijdje voordat u uitsluitsel krijgt, maar hebt u wel de zekerheid dat u tijdig om uitstel hebt gevraagd.

2b. Formulier betalingsregeling en uitstel van betaling via het internet
Print het formulier Aanvraag uitstel aangifte inkomstenbelasting 2014 uit, vul het in en stuur het op. Dit formulier is tot 1 april beschikbaar.

3. Bellen met de belastingtelefoon
Bellen met de belastingtelefoon is nog het eenvoudigste. Ook hier krijgt u allerlei vragen via een menu en moet u uw BSN nummer opgeven. Als dat goed verloopt hoort u de stem zeggen dat u binnen uiterlijk 10 dagen een bevestiging van uitstel van aangifte krijgt.

Uitstel van belastingaangifte 2013 of 2014 levert soms geld op

Uitstel van belastingaangifte kan u ook extra geld opleveren als u zeker weet dat u geld terug krijgt van de belasting. De belastingdienst zal uw aangifte pas op een later moment kunnen afhandelen en voor die tussenliggende periode krijgt u rente vergoed. Als u moet bijbetalen is het natuurlijk niet zo voordelig, maar dan nog kan uitstel vragen gunstig zijn. Ten eerste voorkomt u zo de hoge verzuimboete van de belastingdienst. Ten tweede hebt u wat meer tijd om geld apart te leggen om straks de rekening aan de belastingdienst te betalen.

Uitstel belastingaangifte 2014 in 2015

Wie in 2014 of 2015 uitstel vraagt voor zijn belastingaangifte 2013 of 2014, zal merken dat de regels strenger zijn geworden. Zo wordt er door de belastingdienst op gelet of u de laatste jaren wel op tijd uw belastingaangifte deed. Uw verzoek tot uitstel wordt in 2014 afgewezen als:
  • U te laat belastingaangifte deed over 2012 en ook over 2011 of 2010.

Was u op tijd in 2012 maar niet in 2011 of 2010, dan kunt u in 2014 nog gewoon uitstel krijgen voor uw belastingaangifte 2013. In 2015 wordt daarbij naar uw gedrag gekeken in 2011, 2012 en 2013.

Conclusie uitstel belastingaangifte

Vraag op tijd uitstel van belastingaangifte aan als u dat beter uitkomt. Het kan zeer eenvoudig en voorkomt een boete van de fiscus bovenop de gewone belastingaanslag. U kunt eind 2014 ook al een voorlopige aanslag 2015 inkomstenbelasting invullen en zo voorkomen dat u straks moet bijbetalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belastingaangifte 2013 en de verzuimboete en heffingsrenteBelastingaangifte 2013 en de verzuimboete en heffingsrenteWie te laat zijn belastingaangifte doet, kan ook in 2013 en 2014 van de belastingdienst een hoge verzuimboete en heffing…
Heffingsrente, belastingrente en invorderingsrenteHeffingsrente, belastingrente en invorderingsrenteU krijgt een aanslag met een te betalen of te ontvangen bedrag, en hierbij wordt heffingsrente berekend. Maar waar wordt…
Verdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteVerdien aan de Belastingdienst - heffingsrenteGeld verdienen aan de Belastingdienst. Dat kan met de heffingsrente en belastingrente op de belasting. Ook gezamenlijk b…
DigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelastingDigiD machtiging belastingaangifte 2014 inkomstenbelastingGaat u ook digitaal belastingaangifte dit voorjaar 2014 over het jaar 2013? Sinds de belastingaangifte 2010 kunt u met D…
Actieve informatieplicht belastingdienst 1 januari 2014Actieve informatieplicht belastingdienst 1 januari 2014U hebt in 2013 en 2014 een wettelijke actieve informatieplicht naar de belastingdienst toe. Dit is al in 2012 ingevoerd.…

Reageer op het artikel "Uitstel belastingaangifte 2014 of 2015 (controleer gegevens)"

Reacties

Ruesink, 04-08-2014 13:07 #5
Je krijgt een boete als je te laat aangifte doet, maar de belastingdienst mag wel nalatig zijn. Ik heb een brief gekregen dat ik een x bedrag terug krijg, maar heb nog niks gekregen! dit speelt af vanaf eind mei. een aantal keer gebeld; ja mevrouw, ik weet het ook niet, de belastingdienst heeft een achterstand, erg vervelend! heel boos wordt ik ervan… Reactie infoteur, 04-08-2014
Beste Ruesink,
Dat is inderdaad vervelend. Misschien krijgt u nog een extra rente vergoed.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erhan Tokmak, 27-05-2014 19:19 #4
Beste,
Ik woon in Hoboken mijn vrouw woont in Turkije, ik stuur elke mand met via de western union € 200 is de mandelijks papieren blasting intevullen.?
Groetjes
Er Han Tokmak Reactie infoteur, 28-05-2014
Beste Erhan Tokmak,
Zolang dit geen alimentatie is, is het niet in uw belastingaangifte aftrekbaar en hoeft u het niet op te geven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Glenn, 31-03-2014 14:32 #3
Waarom krijg ik de opmerking via de belastingtelefoon "al onze medewerkers zijn in gesprek…, we verbreken nu de verbinding"terwijl ik geen medewerker wil spreken. Ik wil gewoon via de telefoon/computer uitstel aanvragen. Daar heb ik geen medewerker voor nodig. En waarom kun je geen uitstel aanvragen via internet? Reactie infoteur, 31-03-2014
Beste Glenn,
Tot 1 april 2014 kunt u ook digitaal uitstel van belastingaangifte aanvragen (via DigiD).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

I. R. Ton, 03-04-2011 14:09 #2
Door vele tevergeefse pogingen te voldoen aan de DigiD machtiging (voortdurend afgewezen worden van volgens regels ingevulde gebruikersnaam en wachtwoord) ben ik genoodzaakt u hierbij uitstel aan te vragen, alsmede gebruik te moeten maken van een P-formulier. Gaarne toezending. Reactie infoteur, 03-04-2011
Beste I.R. Ton,
U kunt terecht bij de belastingtelefoon: 0800 - 0543.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M. Arends, 29-03-2011 11:21 #1
Het zou prettig zijn om b.v. bij het artikel, telefonisch uitstel vragen meteen een telefoonnummer te vermelden Reactie infoteur, 29-03-2011
Beste M. Arends,
U kunt bellen met 0800 - 0543.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Inkomstenbelasting 2014
Reacties: 5
Schrijf mee!