InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Wat is loonheffingskorting?

Wat is loonheffingskorting?

Belastingplichtigen hebben recht op een loonheffingskorting. Werkgevers verrekenen deze kortingen in de meeste gevallen bij in de berekening van bruto loon naar netto loon.
De loonheffingskorting heeft eigenlijk betrekking op een aantal heffingskortingen waar u recht op hebt. Iedere werknemer heeft recht op deze kortingen eventueel afhankelijk van de persoonlijke situatie. De heffingskorting wordt verrekend door de loonadministratie van de werkgever. Door deze korting wordt het bruto loon minder zwaar belast.

Verschil in heffing standaardloon en extra loon

Indien u extra salaris ontvangt door over te werken of als loonverhoging, merkt u dat het extra bedrag zwaarder belast is. Dit verschil ten opzichte van het standaardloon wordt veroorzaakt doordat over het extra bedrag geen loonheffingskorting toegepast is. Dit bedrag wordt namelijk al verrekend in uw reguliere loon. Extra inkomsten komen bovenop uw inkomen en worden zwaarder belast. De hoogte van de belastingheffing is afhankelijk van welke belastingschijf dit bedrag in valt.

Loonheffingskorting: Algemene heffingskorting

Het grootste deel van de korting is toe te rekenen aan de algemene heffingskorting. Deze korting verschilt per jaar, maar grofweg kunt u het afronden op tweeduizend euro. Aan deze heffingskorting kleven geen voorwaarden. Iedere belastingplichtige heeft hier recht op.

Twee banen, twee keer korting?

Bij het hebben van twee banen, moet u erop letten dat niet beide werkgevers uitgaan van de heffingskorting. De korting kan namelijk maar één keer worden toegepast. Hiermee moet u rekening houden bij het invullen van de loonbelastingverklaring. Doet u dat niet, dan zult u over het betreffende belastingjaar een hoog bedrag terug moeten betalen. Door het opnieuw invullen van een loonbelastingverklaring bij één van de twee werkgevers kunt u de dubbele korting aan laten passen voor de toekomst. De loonheffingskorting kunt u het beste laten toepassen bij de werkgever waar u het hoogste loon ontvangt.

Waar wordt loonheffing over geheven?

De werkgever is verplicht om loonheffing op uw salaris in te houden. Het wordt geheven over loon, maar ook over stagevergoedingen, uitkeringen, overwerk en provisies. De werkgever gaat het geld afdragen aan de Belastingdienst.

Geen loonheffingskorting

Indien de werkgever geen rekening houdt met de korting, draagt u teveel belasting af. Bij de aangifte over het betreffende belastingjaar wordt het kortingsbedrag alsnog verrekend. Gedurende het jaar wordt uw bruto loon te zwaar belast.

Wat maakt het verschil tussen bruto- en netto loon?

Het inkomen is progressief belast. Naarmate uw inkomen stijgt, stijgt dus ook de belastingheffing. In de eerste schijven wordt naast loonbelasting ook premievolksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomstenafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet ingehouden.

Lage inkomens krijgen aanvullend een gedeeltelijke loonheffingskorting uitbetaald

Iemand die niet fulltime werkt, krijgt mogelijk niet het volledige bedrag aan korting. In dat geval zal de resterende korting verrekend worden met de jaarlijkse aangifte over het betreffende belastingjaar.

Voorkomen hogere heffing op overwerk

Werknemers die overuren maken, zullen merken dat er verhoudingsgewijs een groot deel van de overuren naar de fiscus gaat. Dit is te voorkomen door de uren niet uit te laten keren, maar weer op te nemen. Het bruto uurloon voor het overwerken kan belast worden tot maximaal 52%. De zware heffing geldt echter ook voor loonsverhogingen. Deze worden op dezelfde manier belast als overuren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Loonheffingskorting toepassen?Loonheffingskorting toepassen?Bij elke baan moet opgegeven worden of u loonhefftingskorting wilt laten toepassen. Vaak wordt hier voor gekozen. Echter…
Hoogte algemene heffingskortingHoogte algemene heffingskortingDe algemene heffingskorting is een korting waar iedereen recht op heeft. De werkgever kan deze korting toepassen via de…
Belasting betalen over thuiswerkBelasting betalen over thuiswerkWanneer je voor een werkgever werkt, wordt de belasting automatisch betaald. Over iedere bron van inkomsten moet je bela…
Algemene heffingskorting 2012Algemene heffingskorting 2012Iedere belastingplichtige in Nederland heeft in 2012 of 2013 recht op de algemene heffingskorting. Deze algemene loonhef…
Belasting en thuiswerkBelasting en thuiswerkHoe zit het met de belasting als je vanuit huis werkt? Waar moet je als thuiswerker rekening mee houden? Het betalen van…

Reageer op het artikel "Wat is loonheffingskorting?"

Reacties

Peter, 05-03-2015 14:22 #15
Ik heb bij mijn werkgever vergeten de loonheffing aan te zetten. Nu heb ik een erg laag bedrag ontvangen. Komt dit door de loonheffing en is het mogelijk om dit dan volgend jaar bij de aangifte alsnog te krijgen of is het verloren geld?

Knight, 04-12-2014 16:56 #14
Hallo,

ik heb nu twee bannen en heb bij mijn eerste baan aangegeven dat ik geen loonheffingskorting toegepast eil hebben. toch hebben ze dat gedaan. hoe is het mogelijk om dit te corrigeren want om eerlijk te ziijn heb geen zin om later geld terug te moeten betalen aan de BD.

Thanks

Dennis, 05-08-2014 10:51 #13
Hallo,
Ik heb een vraag aangaande de loonheffingskorting.
Is het toegestaan om dit met terugwerkende kracht toe te passen? Bijvoorbeeld dit in juli per april te laten ingaan?
Het internet geeft hier teveel variatie in antwoorden en op de site van de belastingdienst is er weinig over terug te vinden.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen en eventueel met bronvermelding.

Cheers,
Dennis

Theo, 03-08-2014 14:01 #12
In verband met ziekte werk ik nu nog voor 20 uur per week bij een werkgever en krijg ik een WIA-uitkering van het UWV. Mijn werkgever past al loonheffingskorting toe. Ik krijg nu van het UWV de mededeling dat zij de loonheffingskorting bij het bereken van de netto-uitkering niet toepassen. Zij vragen mij of ik wil dat zij dat alsnog gaan doen. Lijkt mij toch niet meer nodig? Of moet ik anders straks teveel gaan bijbetalen?

Nicolette, 28-04-2014 05:45 #11
Hallo,

Ik heb op dit moment 2 bijbaantjes (bij de Albert Heijn en Shoeby Fashion). Nu heb ik alleen de fout gemaakt om mijn heffingskortingen bij beide werkgevers te laten toepassen. Ik heb dit weer veranderd, maar ik krijg nu zeker van een maand teveel terug. Nu weet ik dat ik dan sowieso moet gaan terugbetalen. Is dit dan in eerste instantie het teveel ontvangen bedrag of ook boete? En krijg ik dit geld uiteindelijk alsnog terug?

Met vriendelijke groet,
Nicolette

Th Engels, 24-04-2014 11:26 #10
Ik heb Aow en een pensioen dat hoger is dan mijn aow. De heffingskorting wordt bij mijn Aow toegepast. Nu heb ik begrepen dat je dat beter bij de hoogste uitbetaling kan doen. Is dat zo? En zo ja, kan ik dat nog veranderen?
Gaarne een antwoord,
Bvd
Th.Engels

K. Zonneveld, 10-03-2014 11:54 #9
Ik heb een 0 urencontract en ik werk elke maand een ander aantal uren. Nu kwam ik er reeds achter dat mijn brutoloon/gemaakte uren verschilt per maand. Het wordt iedere maand lager, zelfs als ik minder uren heb gemaakt dan de maand ervoor. Dit betekent toch dat mijn uurloon iedere maand verlaagd wordt, of kan dit ook door iets anders komen?

Groeten K.

Anita Sikkema -. Carels, 08-08-2013 12:14 #8
Ik heb een ww uitkering maar nu ga ik ook op oproepbasis werken voor een uitzendbureau. Om hoeveel uur dit per week zal gaan dat is onbekend, dit zal elke week verschillen.
Bij mijn WW-uitkering wordt de loonheffing toegepast.
Kan de loonheffing ook door het uizendbureau laten toepassen aangezien ik op oproepbasis werk en alles wat ik aan uren werk en verdien moet opgeven aan de ww?

Graag verneem ik uw reactie.

Met vriendelijke groet. Reactie infoteur, 09-08-2013
Nee, dat is niet aan te raden. De loonheffingskorting kan maar een keer worden gebruikt. Als u beide de loonheffingskorting laat toepassen loopt u het gevaar dat er flink bijbetaald moet worden.

P. Knijnenburg, 29-04-2013 17:37 #7
Ga ik bij 2 parttime banen op jaarbasis, waarvan een met Loonheffingskorting en een zonder Loonheffings korting relatief meer belasting betalen op jaarbasis, dan bij een fulltimebaan? B.V. een fulltime baan met 2200 en Loonheffings korting, ten opzichte van en een parttimebaan van 1300,= met Loonheffingskorting tegelijk met een parttimebaan van 900,= zonder Loonheffingskorting.

Laceulle, 23-01-2013 15:53 #6
Geachte heer, mevrouw: ik word in juni 65. Hoe zit het met de combinatie
ouderenkorting/loonheffingkorting?

Otter, 28-11-2012 12:39 #5
Momenteel heb ik twee banen, waarbij ik vergeten ben bij één van de banen loonheffingskorting aan te geven, dit was per juni tot nu. Waarschijnlijk heb ik er per december een nieuwe baan bij, waarbij ik het meeste zal werken, dus zal ik daar de loonheffingskorting aanvragen. Weet u ook of het gat van juni tot december (qua loonheffingskorting) van allebei weer terug kan krijgen bij de teruggaaf over 2012? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 28-11-2012
De loonheffingskorting is slechts gebaseerd op een voorheffing. Bij de jaarlijkse belastingaangifte wordt het teveel betaalde belasting teruggestort.

J. E. Rozeboom, 08-10-2012 18:37 #4
Ik ben geb. op 09-12-1950 en krijg per 9 dec 2012 een tijdelijke ouderdomspensioen van bruto 2.140, 21/mnd. Heb echter ook een baan met bruto 4.111, =/mnd. Moet werken tot 09-12-2015 + 5 mnd. Ik wil echter op 1-07-2015 hypotheekschuld van 37.000, = aflossen om lagere woonlasten te hebben als ik 65 ben. Vraag is nu wat het verstandigste is: a) laten uitbetalen per mnd en sparen of uitstel van uitbetaling vragen. b) Als ik het nu laat uitbetalen, betaal ik dan meer belasting i.v.m. betaalde baan dan na mijn 65e? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 09-10-2012
Uw vraag is teveel omvattend om op basis van deze gegevens een advies te verstrekken. U kunt hiervoor beter naar een financieel planner om een advies in te winnen.

J. Derikx, 08-06-2012 18:37 #3
Heb een parttime vast baan voor 15u.per week. heb ook 2 weken per kwartaal een bijbaantje voor 7.5u.per week.
Indien ik een loonbelastingverklaring invul, waarom mag ik dan bij de kleinste werkgever geen loonbelastingkorting toepassen? Het is maar voor een paar uurtjes, deze worden nu sterk belast. Reactie infoteur, 09-06-2012
Indien ook door de "kleinste" werkgever uit wordt gegaan van loonheffingskorting, krijgt u dat twee keer, terwijl u er maar een keer recht op hebt. Bij de jaarlijkse belastngaangifte zal dat resulteren in een terug te betalen bedrag.

R. F. Loskamp, 26-03-2012 15:53 #2
Mijn vrouw en ik hebben beide AOW en pensioen. Mijn pensioen is hoger dan mijn AOW. Bij mijn vrouw is dat andersom. Haar AOW is hoger dan haar pensioen. Dus ik zou de loonheffingskorting op mijn pensioen moeten laten toepassen en mijn vrouw op de AOW. Wanneer ik de AOW van ons samen neem is dat meer dan ons gezamenlijk pensioen. In dat geval moet de korting op de AOW worden toegepast. Wat is nu wijsheid? Reactie infoteur, 26-03-2012
De loonheffingskorting toe laten passen bij het hoogste inkomen. Op deze manier kunt u mogelijk een tariefvoordeel krijgen. AOW wordt verstrekt per persoon en de loonheffingskortingen gelden ook per persoon. Toe laten passen op het hoogste inkomen is dus het slimst.

W. Poort, 27-01-2012 13:58 #1
Vraag over loonheffingskorting.
Ik heb twee functies oa ik heb sedert 2006 een nul uren contract in de zorgsector en ik heb daarnaast een vaste functie van 32 uur bij een andere werkgever. ik werk via mijn o uren contract ongveer 16 uur per maand bij. Ieder. Bij de O uren functie heb ik geen loonheffingskorting toegepast bij de vaste functie wel. Doch ieder jaar moet ik een bedrag aan de belasting betalen van 1400 euro. Ik vernam dat je na drie jaar daarvan weer iets terug kan laten berekenen; klopt dat en hoe werkt dat ik kan er nergens iets over terug vinden namelijk en zo ja heb ik dan recht op terugwerkende kracht.

Infoteur: Juul
Laatste update: 15-12-2011
Gepubliceerd: 06-10-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 15
Schrijf mee!