InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Bijzonder tarief loonheffing

Bijzonder tarief loonheffing

Bijzonder tarief loonheffing Wie een extra inkomen ontvangt, een dertiende maand, krijgt dat inkomen niet belastingvrij. Vaak is er sprake van een bijzonder tarief loonheffing, bijverdienen door overwerk, een dertiende maand, een bonus, bijbaan, vakantiegeld of uitbetaling van vakantiedagen. De belasting hierop is hoog. Het bijzonder tarief in de loonheffing kan in 2016, 2017 en 2018 oplopen tot 52 procent aan loonbelasting. U houdt door dit belastingtarief netto veel minder over dan gedacht, maar kunt later de te veel betaalde loonheffing terugvragen via de aangifte inkomstenbelasting. De maand mei is de maand waarin het vakantiegeld wordt uitbetaald. Let op de loonheffingskortingen en de heffingsrente.

Loonheffing en premies en dus niet belastingvrij

Iedereen die loon en salaris ontvangt van een werkgever zal zien dat deze een bepaalde loonheffing inhoudt. Deze loonheffing is hoger naarmate u meer verdient. In Nederland onderscheiden we daarvoor een aantal belastingschijven. Wie bijvoorbeeld tot ruim 18.000 euro per jaar verdient en jonger is dan 65 jaar zit in de belastingschijf van 34 procent belasting. Daarboven loopt het op van 42 procent naar 52 procent. Anders gezegd u houdt van uw verdiende geld 66 procent tot 48 procent netto over. Sinds 2015 is er ook een verrekeningsbijdrage, waarover straks meer.

Loonheffingskortingen 2015, 2016 en 2017

Bij de loonheffing houdt de werkgever niet met alle heffingskortingen rekening. Daardoor kan te veel belasting worden ingehouden. De loonheffingskortingen waarmee de werkgever of uitkeringsinstantie rekening houden zijn:
  • De algemene loonheffingskorting;
  • De arbeidskorting;
  • De ouderenkorting;
  • De alleenstaande ouderenkorting. Deze heffingskorting verdwijnt in 2015.
  • De jonggehandicaptenkorting;

Bij het aanvaarden van uw baan moet u opgeven welke van deze zes heffingskortingen voor u gelden. De levensloopregeling is al per 2013 vervallen.

Wat is een loonheffing?

De loonheffing bestaat uit 3 delen:
  • De loonbelasting en premies volksverzekeringen, zoals AOW, ANW, ANW en AWBZ.
  • De premies werknemersverzekeringen, zoals ZW, WW, WAO en WIA.
  • De inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet, ZVW.

Geen belasting bijbetalen over inkomen of loon, maar belastingvrij bijverdienen

Het kan het zo zijn dat u inmiddels zoveel hebt verdient dat u een hoog belastingtarief betalen moet. Als u verder geen aftrekposten hebt en ook geen extra inkomsten, zou het zo moeten zijn dat de loonheffing via de werkgever ook precies goed is. In de praktijk is dat vaak anders doordat:
  • Er extra aftrekposten zijn, zoals hypotheekrenteaftrek of ziektekosten.
  • Er extra inkomsten zijn en bijvoorbeeld bij een andere werkgever.
  • Er een tweede baan is.

Bijzonder tarief loonbelasting is hoog

Bij extra inkomsten kunt u ook te maken krijgen met het bijzonder tarief in de loonheffing. Het bijzonder tarief is de belasting die u betaalt over bijzondere inkomsten, zoals een dertiende maand, achterstallig loon, uitbetaalde vakantiedagen, vakantiegeld. In feite gaat het om inkomsten die bovenop het normale inkomen komen. Dit bijzondere tarief kan een stuk hoger liggen dan u gewend bent. Zo kan het gebeuren dat u normaal gesproken 34 procent belasting betaalt, maar over uw uitbetaalde vakantiedagen toch 52 procent moet betalen. En dat valt natuurlijk flink tegen. Tegen dit onbedoelde effect kunt u actie ondernemen via een teruggaaf van de belastingdienst.

Bijzonder tarief en vakantiegeld 2016, 2017 en 2018

Het vakantiegeld in de maand mei is vaak een mooie meevaller, maar u betaalt wel het hoge belastingtarief: banken en belasting willen uw vakantiegeld 2017 en 2018.

Aangifte inkomstenbelasting doen, heffingsrente

De werkgever houdt bij extra inkomen meer belasting en soms te veel belasting in om te voorkomen dat u later belasting moet bij betalen. Maar deze voorzorg kan er dus toe leiden dat u veel te veel belasting betaalt. Daar staat tegenover dat de werkgever niet weet of u ook extra vermogen hebt of andere zaken die een hogere belasting wel rechtvaardigen. Het moment om te bepalen hoeveel belasting u echt moet betalen is het moment van het invullen van de aangifte inkomstenbelasting en de daaruit volgende belastingaanslag. Hebt u te veel belasting betaald dan krijgt u geld met rente terug. Hebt u te weinig betaald dan moet u bijbetalen met daarbij een heffingsrente.

Verschil tussen loonheffing en inkomstenbelasting

Bij de aangifte inkomstenbelasting worden namelijk alle inkomsten meegenomen en niet alleen uw salaris of loon. U kunt dan ook allerlei fiscale aftrekposten opvoeren die u gedeeltelijk van de belasting terugkrijgt. Deze aangifte is dus het moment om echt te bepalen hoeveel u aan de belastingdienst moet betalen of wat u terug krijgt. Nu is het wel zo dat u de aangifte pas na afloop van het jaar doet en dus enige tijd op uw belastingteruggave moet wachten, maar ook daar is een oplossing voor. Als u denkt dat u te veel belasting hebt betaald kunt u ook gedurende het jaar bij de belastingdienst een verzoek indienen om eerder uw geld te krijgen.

Huurtoeslag en bijzonder inkomen

Bij het aanvragen van een huurtoeslag wordt naar uw gezamenlijke inkomen gekeken. Extra inkomsten kunnen er toe leiden dat u meer verdient dan is toegestaan. Gelukkig is het zo dat sommige inkomsten niet worden meegenomen. Zo hoeft u bij de huurtoeslag niet een nabetaling van loon of uitkering over eerdere jaren op te geven en ook niet extra inkomsten als:
  • Een afkoopsom. Bijvoorbeeld een afkoopsom van een ouderdomspensioen, nabestaandenpensioen of een afkoopsom op grond van de Liquidatiewet ongevallenwetten.
  • Een wezenuitkering aan een ander dan de wettelijke vertegenwoordiger
  • Extra WAZ-uitkering, Wajong-uitkering of WAO-uitkering in verband met kosten voor oppas en verzorging.

Uw inkomen wordt voor deze posten gecorrigeerd waardoor deze niet leiden tot een te hoog inkomen en daarmee een afwijzing van de huurtoeslag. Of het inderdaad om een bijzonder inkomen ging en of er terecht werd gecorrigeerd wordt bepaald bij de definitieve vaststelling van de huurtoeslag na afloop van het jaar.

Twee banen en de fiscus, hoeveel belasting moet u betalen?

Ook als u een tweede baan hebt, kan het fout gaan met de loonheffing. Vaak is het zo dat er dan te weinig loonheffing wordt ingehouden. Dat komt doordat de ene werkgever niet weet dat u ook een andere werkgever hebt. Bijvoorbeeld omdat u dat bent vergeten te vertellen of omdat u niet wilt dat de werkgevers weten dat u twee banen hebt. In dat geval rekenen de werkgevers allebei met een te lage belastingheffing. U denkt dan relatief veel netto aan loon over te houden, maar zult aan het einde van het jaar, wederom bij de aanslag inkomstenbelasting, moeten bijbetalen aan de fiscus. Weten daarentegen de werkgevers wel van elkaars bestaan dan zal de tweede werkgever waarschijnlijk meer belasting inhouden dan de eerste. Dat komt niet doordat een tweede baan netto minder oplevert, maar doordat uw totale inkomen hoger is, waardoor u in een hogere belastingschijf valt. Dit terwijl uw heffingskortingen al verbruikt zijn. Bij de aanslag inkomstenbelasting blijkt dan wel weer of het allemaal terecht was.

Dertiende maand ontvangen en de belastingdienst

Een dertiende maand is normaliter een extra uitkering van 8 procent van het jaarloon. Als het anders is, wordt dat aangeven in de CAO. Zo kan een 13e maand ook afhankelijk zijn van de bedrijfsresultaten en dus hoger of lager uitvallen. Meestal is het zo dat de 13e maand niet bijdraagt aan de opbouw van extra pensioen. Ook dit extra loon wordt in eerste instantie extra belast tegen maximaal 52%. Of u hiervan nog belasting terug krijgt hangt af van uw inkomen en de aangifte inkomstenbelasting voor het hele jaar.

Bijzondere loonheffing 2014 en de algemene heffingskorting die tot naheffingen leidt

Sinds 2014 is de algemene heffingskorting in de inkomstenbelasting inkomensafhankelijk. Tot een inkomen van circa 20.000 euro ontvangt u de maximale korting maar daarboven wordt het minder. Als u dus extra inkomen ontvangt via een dertiende maand of overwerk, kan het zijn dat u belasting moet terugbetalen (als u een voorlopige aanslag inkomstenbelasting hebt ingevuld) of minder belastinggeld terug krijgt bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2014, in het voorjaar van 2015. Zo betaalt u een dubbele heffing: en het bijzonder tarief en de terugbetaling. Samen kan de heffing hoger zijn dan 52% en daarmee is in 2014 geen rekening gehouden door de Belastingdienst. In 2015 wordt dat anders met de introductie van het verrekeningspercentage.

Nieuw in 2015, 2016, 2017 en 2018: het verrekeningspercentage loonheffingskorting

In 2015, 2016 en 2017 wil de Belastingdienst naheffingen door een extra beloning voorkomen. Daardoor wordt niet alleen 52% bijzonder tarief ingehouden maar ook 4% à 5% verrekeningspercentage loonheffingskorting. Zo wordt dus maar liefst 56% à 57% ingehouden en houdt u van elke extra euro maar 44 of 43 eurocent over. In mei 2016 is het bijzondere tarief dat bij 40,4% behoort 45,22%. In 2017 en 2018 kan dit, afhankelijk van uw jaarloon, hoger uitvallen. De verrekeningstabel voor 2017 ziet er als volgt uit:

Verrekeningspercentage 2017:

InkomenVerrekeningspercentage loonheffingskorting
€ 19.9834,79%
€ 21.4114,79%
€ 32.4454,79%
€ 33.7928,39%
€ 34.1318,39%
€ 67.0733,60%
€ 131.7300%

Slot bijzondere loonheffing 2015, 2016, 2017 en 2018

Als u veel belasting moet betalen over extra inkomsten zou het de moeite lonen om een belastingteruggaaf te vragen bij de Belastingdienst. Dan beschikt u veel eerder over u geld dan bij de gewone aangifte inkomstenbelasting. Helaas maakt de Belastingdienst dit niet mogelijk. Bij de huurtoeslag hoeft u niet al uw inkomsten in een jaar op te geven als ze een bijzonder of eenmalig karakter hebben, bij de zorgtoeslag wel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Inkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2019: twee belastingtarieven en schijvenTwee belastingschijven in 2019 en voor wie AOW heeft drie belastingschijven. De veranderingen in de belastingtarieven in…
65 jaar belastingtarief – de houdbaarheidsbijdrage 2016-201765 jaar belastingtarief – de houdbaarheidsbijdrage 2016-2017De Bos-belasting is het belastingtarief voor wie 65 jaar of ouder is, recht heeft op AOW en ook nog eens is geboren na 1…
Bijverdienen en de AOW – wat is het belastingtariefBijverdienen en de AOW – wat is het belastingtariefMag u geld bijverdienen met een AOW in 2015, 2016 of 2017? Ja, want een extra inkomen verkrijgen met een bijbaan mag ook…
Saldoverklaring lijfrente belastingdienstSaldoverklaring lijfrente belastingdienstGebruik de saldomethode bij over 2015, 2016 en 2017 uitgekeerde lijfrente, betaal zo niet meer belasting aan de belastin…
Inkomstenbelasting 2017 & belastingtarieven en schijvenInkomstenbelasting 2017 & belastingtarieven en schijvenWat zijn de tarieven inkomstenbelasting 2017, met de bijbehorende belastingschijven 2017 en de heffingskortingen. Op wel…

Reageer op het artikel "Bijzonder tarief loonheffing"

Reacties

Waldemar, 21-09-2017 23:09 #55
Ik woon sinds 2010 on Suriname. Mijn leeftijd is 65 jaar en heb 1 of meerdere pensioen(afkoop) uitkeringen in 1 keer ontvangen uit Nederland. Ben niet meer in Nederlandse loondienst. Op deze uitgekeerde bedragen is het bijzonder belasting tarief (32%) toegepast. Logisch. Kan ik bij de Fiscus nog om een soort belasting teruggaaf vragen en hoe in geval het kan.
Dank en groet.
Waldemar Reactie infoteur, 22-09-2017
Beste Waldemar,
Als u denk dat u in Nederland belasting kunt terugkrijgen, dan kunt u hier belastingaangifte inkomstenbelasting doen over uw inkomen uit Nederland. Dat kan online nadat u een gebruikersnaam en een wachtwoord hebt aangevraagd (http://tinyurl.com/yaklt6st).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 04-07-2017 16:21 #54
Als oproepkracht (wisselende aantal uren per week/maand) geeft mijn jaaropgaaf 2016 aan dat mijn "loon loonheffingen" 25.657,= en de "ingehouden loonheffing" 3880,= is. Volgens de salarisadministratie is de ingehouden loonheffing zo laag omdat het bijzonder tarief voor 2016 8,85% is (voor 2015 was dat 36,50%!). Volgens de aangifte 2016 moet ik circa 900 terugbetalen. Dus wat is er mis gegaan met een te lage ingehouden loonheffing in 2016? En hoe kan het dat het bijzonder tarief zo verschillend kan zijn ( 2015 >36,5 % en 2016 >8,85%). Kunt u e.e.a. toelichten?

Met een groet,
Wim Reactie infoteur, 04-07-2017
Beste Wim,
Voor 2016 bedroeg het bijzonder tarief niet 8,85% en daarom is er bij u feitelijk te weinig belasting ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

J., 30-06-2017 10:34 #53
Hallo,

klopt het nog steeds dat je eenmalig een bonus onder 2.400 euro belastingvrij mag overmaken naar een werknemer?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 01-07-2017
Hallo J,
Een bedrijf mag een bonus van maximaal 2.400 euro onderbrengen in de vrije ruimte van de WKR. Dat bedrag wordt zonder aanvullende eisen door de Belastingdienst nog net als gebruikelijk en als eindheffingsloon gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans, 28-06-2017 11:27 #52
Beste redactie,
onlangs heb ik een lijfrentepolis uit laten keren. ivm langdurige AO werd er geen revisietoeslag ingehouden. Wel ca de helft aanloonheffing. Terwijl er de mogelijkheid bestond om volledig uit te keren wegens langdurige AO. De MIJ vertelde later dat ik dat zelf maar moet doen dan bij de fiscus en dat een laag inkomen dat mogelijk maakt.
klopt dat? Reactie infoteur, 29-06-2017
Beste Hans,
Een verzekeringsmaatschappij houdt het hoge belastingtarief in inclusief zvw premie en als dat te hoog is geweest, kunt u het te veel aan ingehouden belasting en premies weer terugkrijgen bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dorine, 27-06-2017 16:30 #51
Hoe komt het dat de loonheffing over een nabestaandenpensioen veel hoger is dan die over eenzelfde bedrag aan salaris? Reactie infoteur, 28-06-2017
Beste Dorine,
Over een nabestaandenpensioen betaalt u zelf de bijdrage Zvw, niet de werkgever of de uitkerende instantie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

A., 31-05-2017 20:44 #50
Hoe kan je weten hoeveel vakantiegeld je krijgt? Ik heb het idee dat het bij mij niet klopt. Reactie infoteur, 01-06-2017
Beste A,
Uw bruto bedrag aan vakantiegeld is ongeveer gelijk aan een maandsalaris als u tenminste een jaar in dienst bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sam, 29-05-2017 15:46 #49
Ik heb twee banen, baan 1 pas ik de heffingskorting toe. Baan 2 niet, hier betaal ik 36,55% belasting. Nu is het zo dat ik simpelweg te weinig belasting betaal eind van het jaar (inkomsten aangifte).
Mijn vraag is; ik wil graag een hoger tarief nu betalen voor mijn tweede baan 42% of hoger om te voorkomen dat ik dit later moet doen? Reactie infoteur, 29-05-2017
Beste Sam,
U kunt als u dat wilt een voorlopige aanslag inkomstenbelasting invullen voor 2017 en dan betaalt u maandelijks extra belasting om dit recht te trekken en te voorkomen dat u op een later moment een groot bedrag moet bijbetalen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gertjan, 29-05-2017 10:08 #48
Hoe kan het dat als ik een voorschot vraag op mijn WW uitkering, ik daar 52% belasting over betaal? Reactie infoteur, 29-05-2017
Beste Gertjan,
Het voorschot wordt dan door het UWV als extra beloning gezien voor de loonbelasting. Als dit percentage niet overeenkomt met wat u aan normaal aan loonbelasting betaalt, krijgt u een deel van de belasting weer terug bij uw aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Chris, 29-03-2017 08:15 #47
Hoe kan het zo zijn als je bruto 400 euro per week verdiend dat je dan 100 euro belasting betaald en 300 euro overhoud is dat niet veel voor zo n klein bedrag? Reactie infoteur, 29-03-2017
Beste Chris,
Toch kan dat wel kloppen, want het laagste belastingtarief voor niet AOW'ers bedraagt ruim 36%.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eddy Linthorst, 16-03-2017 13:41 #46
Van een collega heb ik begrepen dat je door een combinatie van een parttime en een onregelmatigheidstoeslag belasting terug kunt krijgen. En dat dat behoorlijk in de papieren kan lopen. Kan iemand mij aangeven of dat klopt en zo ja, uitleggen hoe dat zit. Reactie infoteur, 17-03-2017
Beste Eddy Linthorst,
Dat kan inderdaad. Bij de loonbelasting worden bij bijzondere inkomsten hogere heffingen gerekend dan wanneer het een normaal inkomen is. Bij de inkomstenbelasting wordt al uw inkomen uit werk wel in box 1 samengevoegd. Dit verschil kan tot een teruggave leiden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Karin, 31-05-2016 16:57 #45
Beste,
Sinds 02-12-2015 heb ik een baan met een nul uren contract. De loonheffingskorting stond op ja. In mei 2016 ontving ik vakantiegeld wat niet werd belast met bijzonder tarief loonheffing. Het werd zelfs helemaal niet belast!
Sinds 02-04-2016 heb ik een tweede baan ernaast voor 8 uren per week. De loonheffingskorting is daar op ja gezet en bij mijn baan met het nul uren contract op nee gezet. Nu heb ik afgelopen week opnieuw vakantiegeld ontvangen bij mijn baan met nuluren (loonheffingskorting nee) maar dit keer is het belast met het bijzonder tarief loonheffing. Hierdoor houd ik veel minder vakantiegeld over. Komt dit doordat de loonheffingskorting op nee is gezet en kan ik dit nog eventueel terug ontvangen van de belastingdienst?
Karin Reactie infoteur, 01-06-2016
Beste Karin,
De belasting op het vakantiegeld is hoger wanneer er geen rekening wordt gehouden met heffingskortingen, maar het bijzonder tarief is ook maar een tussenheffing. Bij uw aangifte inkomstenbelasting rolt de belasting eruit die u werkelijk moet betalen, gegeven uw jaarinkomen. Geld terugvragen kan door het invullen van uw voorlopige aanslag 2016, waarbij u uw geschatte jaarinkomen voor 2016 inclusief vakantiegeld invult.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul de Corte, 26-05-2016 13:27 #44
Hallo,
We hebben 3 vaste mensen in dienst in onze horecazaak, 1 fulltimer en 2 parttimers die 20 uur werken per week. Ik heb de loonstroken vakantiegeld van onze accountant ontvangen. Nu is het zo dat de parttimers in verhouding tot afgelopen jaren ineens veel meer over houden! Er wordt nu ineens maar 8,85% loonheffing ingehouden, terwijl dit andere jaren hoog tarief was. De uren zijn gelijk gebleven. Klopt dit? Ik kan het me namelijk niet voorstellen. Het komt er nu op neer dat de fulltimer netto €100,00 meer ontvangt dan de 2 parttimers die per uur ongeveer hetzelfde verdienen. Reactie infoteur, 27-05-2016
Hallo Paul de Korte,
Zeer waarschijnlijk niet. Dat betekent namelijk dat er is gerekend alsof er bijna geen ander inkomen is. De kans dat straks moet worden bijbetaald is groot. Dit zijn de bekende risicogroepen (vooral flexwerkers, parttimers).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy, 25-05-2016 20:52 #43
Hallo,
In de voorgaande jaren was mijn percentage bt. lh/heff.korting rond de 36/37 procent dit werd ook ingehouden op mijn vakantiegeld. Vanaf januari dit jaar is dit tarief ineens gewijzigd naar 8.85 procent en dit wordt nu ook over mijn vakantiegeld berekend waardoor ik veel meer over houd dan voorgaande jaren.
Ik werk nog steeds hetzelfde aantal uren. klopt dit? Reactie infoteur, 26-05-2016
Hallo Wendy,
Neen, dat kan haast niet kloppen. Dat lijkt me een fout van de salarisadministratie.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Robert, 20-05-2016 16:56 #42
Beste,
Ik werk onregelmatig hierbij ontvang ik onregelmatigheids toeslag klopt het dat me toeslagen onder het bijzonder tarief vallen of valt dat onder je normale loon? Reactie infoteur, 21-05-2016
Beste Robert,
Meestal wordt een onregelmatigheidstoeslag als bijzonder loon gezien en is een bijzonder tarief correct. Bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting geeft u uw jaarloon op (inclusief onregelmatigheidstoeslag) en zal duidelijk worden of u niet te veel loonbelasting hebt betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

William, 18-05-2016 18:25 #41
In maart was mij LH bijz. tarief 8.85 in april ging ik 3 uur meer per week werken dus 12 uur per maand dus ging mij LH bijz. tarief naar 45.22… dus mijn vraag is hoe kan dat van 8.85 naar 45.22 of is er een fout gemaakt of zo…? Alvast bedankt. Reactie infoteur, 19-05-2016
Beste William,
Het tarief van 8,85% is correct voor lagere inkomen. Kennelijk is men er nu vanuit gegaan dat uw jaarinkomen in een hogere belastingschijf terecht zal komen en daarbij hoort ook een hoger belastingtarief. Die 45,22% kan dus best juist zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maarten, 12-05-2016 22:35 #40
Een deel van mijn inkomen bestaat uit extra uren waarvoor ik een netto vergoeding ontvang die gebruteerd wordt (bijzonder tarief). In april/mei zijn dit relatief veel uren. VRAAG: betaal ik in mei over zowel VU als die vergoeding een hoger bijzonder tarief omdat ik een loongrens overschrijd qua bijzondere beloningen? En zou het verstandig zijn om die uren pas in juni uit te laten keren? Reactie infoteur, 13-05-2016
Beste Maarten,
Een maand later uitkeren in hetzelfde jaar kan helpen om nog een maand in een lager tarief te zitten. Al met al vindt de correcte berekening plaats bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Agnas, 04-05-2016 13:42 #39
Ik heb LH bijz tarief van maand jan t/m maart 49.020% en afgelopen maand april wordt dat 49.220%?! Kan dat zo maar? En waar kan ik terug vinden? Hoe ze hebben dat opgebouwd?
mvg, Reactie infoteur, 05-05-2016
Beste Agnas,
Tot een jaarinkomen van ruim 34.000 euro zou het bijzonder tarief 49.020% moeten zijn.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Dimitri, 22-04-2016 17:59 #38
Ik had bij mijn vorige werkgever nog een winstdelingsuitkering tegoed over 2015 over de maanden januari tot en met oktober. Nu heb ik onlangs bericht ontvangen van uitkering van de winstdeling en het bedrag dat daar bij hoort. Normaal valt dit onder het bijzonder tarief a 52%, maar nu is in totaal 56% ingehouden door mijn vorige werkgever. Is dat te verklaren? Reactie infoteur, 23-04-2016
Beste Dimitri,
Ja die 56% is een voorzorgmaatregel, omdat bij een hoger inkomen een lagere algemene heffingskorting kan gelden. Bij uw aangifte inkomstenbelasting wordt dan duidelijk of u belasting terug krijgt of niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ave, 21-03-2016 22:30 #37
Vraag, valt een aanvulling op een WW-uitkering door werkgever onder "loon" voor de inkomstenbelasting of onder "pensioenen en andere uitkeringen"? Reactie infoteur, 22-03-2016
Beste Ave,
Is die aanvulling een ontslagvergoeding of wordt die rechtstreeks door de werkgever betaald, dan is het loon, anders een uitkering.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sjors, 12-02-2016 09:10 #36
Vraag, via de rechter is bepaald dat mijn ex werkgever mij nog achterstallig salaris moest betalen. Dit is gedaan maar tot mijn verbazing gaat er 45% vanaf, Klopt dit? Reactie infoteur, 12-02-2016
Beste Sjors,
Dat kan en als dat een te hoog percentage is, krijgt u bij uw belastingaangifte inkomstenbelasting nog geld van de Belastingdienst. Als het een aardig bedrag is, zijn deze inkomsten ook van invloed op uw algemene heffingskorting (bijbetalen) en daarom wordt uit voorzorg gerekend met een hoger percentage dan u normaal gesproken gewend bent.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mark, 29-01-2016 19:55 #35
Vraag, ik krijg elke maand een vaste onregelmatigheidstoeslag voor het werken in de avonden en weekenden. Dit is een vaste vergoeding die ik elke maand ontvang. Nu is mijn vraag, valt dit onder bijzonder tarief of niet? Normaal wordt deze belast volgens het bijzonder tarief, maar deze maand (januari) zie ik dat dit niet onder bijzonder tarief valt en is dus mijn maandloon netto hoger.

Als dit niet onder bijzonder tarief valt, heb ik dan nog recht op uitkering van het ingehouden belastinggeld van de afgelopen 4 jaar? Reactie infoteur, 30-01-2016
Beste Mark,
Of in een maand het bijzonder tarief wordt berekend is een momentopname, u kunt beter kijken naar uw totale inkomen in een jaar en of u dan te veel belasting hebt betaald. Bij uw aangifte inkomstenbelasting blijkt dan of dat het geval is. Als u geen aangifte inkomstenbelasting hebt gedaan afgelopen jaren, kan het zijn dat u alsnog recht hebt op een teruggave (tot vijf jaar terug).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sean B., 27-01-2016 16:39 #34
Vraagje, ik heb van de maand december me salarisstrook gehad. En er stond dat er een loonheffing vanaf is gegaan van 960euro wat in de vorige maanden altijd rond de 350 euro was. Met nu dus als resultaat dat ik 5 a 600 euro minder salaris heb gekregen. Wat kan hier de rede van zijn en krijg ik dit nog terug van de belasting. Mvg Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste Sean B,
Waarschijnlijk gaat het om de algemene heffingskorting. Die korting wordt kleiner naarmate uw inkomen hoger wordt en kan dus tegen u gaan werken:

https://financieel.infonu.nl/belasting/125915-algemene-heffingskorting-2015.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sandra, 02-06-2015 17:16 #33
Voor teveel ingehouden loonheffingen wegens bijzondere inkomsten kan geen elektronische voorlopige aangifte 2015 gedaan c.q voorlopige aanslag 2015 aangevraagd worden. Niet via mijnbelastingdienst en niet via het aangifteprogramma. Kan wel op papier, waarbij je de situatie schetst, worden aangevraagd bij je eigen belastingkantoor. Of wachten tot het doen van de definitieve aangifte in 2016… Makkelijker kunnen ze het niet maken… Reactie infoteur, 03-06-2015
Beste Sandra,
Specifiek voor bijzondere inkomsten kan dit niet, wel kunt u uw gegevens wat aanpassen als u zeker weet dat u te veel betaalt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Joris, 23-05-2015 17:47 #32
Salarisstrook 2015: wat valt mij op LH-bijz beloning 44,320? moet dit geen 42% zijn?
2015 heeft toch 36,5%, 42% en 52%
Alvast bedankt voor uw reactie! Reactie infoteur, 24-05-2015
Beste Joris,
Dat heeft te maken met uw heffingskortingen die inkomensafhankelijk zijn. Meer inkomen kan er dan toe leiden dat u meer belasting moet betalen of moet terugbetalen. Om hier een voorschot op te nemen wordt bij u ruim 44% ingehouden in plaats van 42%.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ruben, 23-04-2015 16:02 #31
Ik krijg netto pensioen premie gestort en daar word 56% over geheven hoe zit dit precies. Het is toch geen beloning dit had normaal voor 1 jan in mijn pensioen pot gegaan en was uiteindelijk bij uitkering max 52% over worden betaald klopt dit? Bedankt voor jullie tijd. Reactie infoteur, 23-04-2015
Beste Ruben,
Die 56% is een verhoogde voorheffing omdat uw algemene heffingskorting lager kan worden door het extra inkomen. Bij uw aangifte inkomstenbelasting wordt duidelijk of daarmee niet te veel belasting is ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erik, 04-04-2015 22:38 #30
Ik heb in 2014 na een juridisch geschil met werkgever een bedrag van 15k extra ontvangen wat betrekking heeft op 2012 en 2013. Hier is 42% belasting over geheven. Mij is toen verteld dat ik dit bij de aangifte 2014 kon corrigeren. Als ik gewoon in 2012 en 2013 was uitbetaald had mijn inkomen de 2e belastingschijf niet overschreden.
Hoe kan ik dit nu terugkrijgen? In het aangifteprogramma zie ik nergens dat ik een veld waar ik een bijzondere beloning kan opvoeren. Op mij jaaropgave is ook geen onderscheid gemaakt.
Snap er niets van.
Wie kan mij helpen? Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste Erik,
U kunt dit opgeven als inkomen uit een vorige dienstbetrekking. Daarbij geeft u het bruto bedrag en de ingehouden belasting op. Vervolgens rekent het programma door of u, gegeven uw totale inkomen, geld terug krijgt. Misschien kunt u ook gebruik maken van de middeling van inkomens over de afgelopen drie jaar:

https://financieel.infonu.nl/belasting/16642-minder-belasting-bij-middeling-van-inkomen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lisa Bergsma, 02-03-2015 11:45 #29
Ik moet aan het Pensioenfonds geld bruto geld terubetalen. Ik zou dat met de belasting kunnen verrekenen omdat ik het bedrag maandelijks netto ontving. Hoe doe ik dat? Ontvang geen inkomsten meer van het pensioenfonds. Reactie infoteur, 02-03-2015
Beste Lisa Bergsma,
Dat doet u via uw aangifte inkomstenbelasting. U geeft bij de inkomsten aan hoeveel belasting is ingehouden en hoeveel u per saldo werkelijk hebt ontvangen aan pensioen. Het terugbetaalde pensioen vult u in met een minteken. Dan zal blijken dat er per saldo te veel belasting is ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

M., 30-01-2015 10:06 #28
Vraagje, heb in jan 2015 mijn overuren van dec 2014 en onregelmatigheidstoeslag dec 2104 uitbetaald gekregen. Hier is een loonheffing bijzondertarief van 36,25% op los gelaten. Waardoor ik veel minder over houd als anders. Kan dat zomaar, want dan gaat niemand meer overuren maken in december. Onregelmatigheidstoeslag wordt altijd de maand erna pas verrekend, dan hoef dat toch niet extra loonheffing op afgedragen te worden? Of krijg ik dat via de belastingaangiften weer terug? Reactie infoteur, 30-01-2015
Beste M,
Er wordt een hoog bijzonder tarief ingehouden, maar als dat belastingtarief te hoog is voor uw inkomen, kunt u dat geld terugvragen. Dat doet u via een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of uw aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronaldo, 27-01-2015 16:22 #27
Ik heb gebruik gemaakt van een vrijwillige vertrek regeling, nu kreeg ik nog een nabetaling en daar werd 56% bijzondertarief ingehouden, terwijl ik vorig jaar een bijzonder tarief had van 52%? Het bedrag van de 56% is in Januari jl uitgekeerd, terwijl het een nabetaling was van 2014. Klopt dit wel? Ik ga ervan uit dat het bijzonder belastingtarief maar max. 52 % is. Ik kan verder nergens info vinden over belasting bijzonder tarief van 56%. Wie kan mij opheldering geven a.u.b. Reactie infoteur, 28-01-2015
Beste Ronaldo,
Die 56% is waarschijnlijk opgebouwd uit 52% belastingtarief en 4% verrekeningspercentage voorheffingskorting in verband met een te hoge algemene heffingskorting (zie artikel).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan van Buul, 20-01-2015 15:04 #26
Ik werk in de supermarkt met een 20 uren (per week) contract. Elke 6 perioden betalen ze mijn overuren die nog staan uit. Op dit moment heb ik nog 110 overuren staan die uitbetaald gaan worden en werk ik 20 tot 24 uur per week. Deze overuren gaan belast worden op 52%.
Is het nog steeds zo dat ik hier een deel van terugkrijg? Of zijn hier weer nieuwe wetten voor waardoor ik naar mijn overgewerkte uren kan fluiten? Jaarlijks verdien ik onder de 18.000 euro grens. Reactie infoteur, 20-01-2015
Beste Jan van Buul,
Die 52% belastingheffing is een voorheffing op de heffing inkomstenbelasting. Het inkomen uit overuren wordt straks bij uw andere inkomen opgeteld en dan wordt duidelijk of u belasting terugkrijgt. Dat lijkt me, gegeven uw inkomen, zeer waarschijnlijk. Daarvoor moet u straks wel aangifte inkomstenbelasting doen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rudi Pardoel, 21-03-2014 09:35 #25
In 2013 is mijn levensloopregeling afgekocht. Dit is uitbetaald door de levensloopinstantie omdar mijn vorige werkgever hier niet voor wilde zorgen, maar hier is loonheffing op ingehouden. Kan ik dit terugvragen via mijn aangifte? En waar moet ik dit precies invullen?

Bedankt,
Rudi Reactie infoteur, 21-03-2014
Beste Rudi Pardoel,
Als dit bedrag niet in uw jaaropgave zit, vermeldt u het bedrag apart bij loon uit werk en woning met daarbij de belasting die is ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Demelza, 14-03-2014 08:50 #24
Bij de aangifte van mijn vriend staat er dat hij 800 euro moet betalen. na het uitzoeken ervan kwam ik erachter dan er te weinig loonheffing is betaald. nu zegt zijn werkgever dat het klopt omdat ze het bijzonder tarief van 0% hebben toegepast omdat hij in 2012 1 maand bij hun in dienst was en het percentage is gebaseerd op het loon van 2012.
en als je het salaris herleidt naar een volledig jaar kom je uit op 0%. nu snap ik zelf niks van die belastingen maar volgens een goede kennis wordt het bijzonder tarief gebruikt voor 13e maand etc. klopt het wat de werkgever zegt?

met vriendelijke groet,
Demelza Reactie infoteur, 14-03-2014
Beste Demelza,
1. Een werkgever houdt bij de inhouding van de loonbelasting rekening met de algemene heffingskorting, een belastingteruggave waarop iedereen in beginsel recht heeft.
2. In plaats van een belastingteruggave achteraf wordt dit direct verrekend. Dit kan in 2012 nul procent belasting betekenen als het loon lager is dan 6140 euro. Daarboven moet weer wel belasting worden ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harmen, 01-03-2014 14:53 #23
In verband met het niet verlengen van mijn contract bij mijn werkgever, zijn mijn vakantie/verlof. etc - uren uitbetaald en dit bedrag ontving ik in januari 2014. Hier is veel loonheffing bijzonder tarief op ingehouden. Kan ik hier iets van terugkrijgen in de belastingaangifte van 2014? Zo ja, waar kan ik dat dan invullen?

Met vriendelijke groeten,
Harmen

Reactie infoteur, 26-02-2014
Beste Harmen,
U vult dit in bij uw ontvangen loon in 2014. Vervolgens wordt hierover het "normale" tarief berekend.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Beste Zeemeeuw,

Bedankt voor de reactie. Maar begrijp ik dan goed dat ik het nu op moet geven bij de inkomstenbelasting over 2013? Of moet ik wachten tot 2015 en het over 2014 invullen? En waar vind ik "ontvangen loon in 2014" in het aangifteprogramma?

Met vriendelijke groeten,

Harmen Stuit Reactie infoteur, 02-03-2014
Beste Harmen,
U moet wachten tot 2015 (belastingaangifte over 2014), omdat u dit loon pas in 2014 ontving. Let er wel op dat dit bedrag niet ook per ongeluk in uw jaaropgave van het loon 2013 staat weergegeven.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Johan, 27-02-2014 16:51 #22
Onlangs heb ik een jaaropgaaf ontvangen. Hierin staat dat mijn loon 20k meer is dan het normaal is. Echter, die 20k is bonus die ik vorig jaar ontvangen heb. op mijn loonstrook wordt geen onderscheid gemaakt tussen bonus en inkomen uit loon/werk. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik dit onderscheid maak bij mijn belastingaangife? Reactie infoteur, 28-02-2014
Beste Johan,
Ook een bonus is voor de inkomstenbelasting loon uit werk.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Harmen, 26-02-2014 14:32 #21

Met vriendelijke groeten,
Harmen Reactie infoteur, 26-02-2014
Beste Harmen,
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Louis, 23-02-2014 12:11 #20
In verband met een reorganisatie binnen het bedrijf waar ik werk, heb ik in overleg met de werkgever besloten om 12 uur minder te gaan werken. Dit is ook in het belang van de werkgever. Voorwaarde was dat ik gebruik ging maken van mijn vroegpensioen voor de 12 uur dat ik minder ging werken. Ter compensatie hiervoor is overeengekomen dat ik een schadeloosstelling krijg uitgekeerd. Het mag geen ontslagvergoeding heten, maar schadeloosstelling. Dit bedrag is inmiddels uitgekeerd en er is loonheffing bijzonder tarief van af getrokken. Mijn vraag: is dit correct? Ik had er op gerekend dat ik dit zelf met de fiscus kon regelen. Reactie infoteur, 23-02-2014
Beste Louis,
De schadeloosstelling valt onder het bijzonder tarief en als dat hoger is dan wat u normaal aan belasting betaalt, kunt u de belastingdienst vragen om een teruggave. U kunt om een maandelijkse teruggave vragen via een voorlopige teruggaaf of het teveel betaalde terugkrijgen bij uw aangifte inkomstenbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 30-05-2013 20:21 #19
Ik heb vorige maand de reiskostenvergoeding van 2012 er bij gekregen. Wordt dit bedrag ook bij de inkomsten geteld. En zo ja, kan ik hier nog iets aan doen, zodat het er niet bij geteld wordt. Reactie infoteur, 31-05-2013
Beste Eric,
De normale reiskostenvergoeding is een onkostenvergoeding en geen loon.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 27-03-2013 21:04 #18
Ik heb mijn pensioen bij ASR afgekocht, hierovert betaalde ik 53% loonbelasting kan ik nog iets van deze loonbelasting terug krijgen van de belasting dienst? Reactie infoteur, 28-03-2013
Beste Jan,
Ja als uw inkomen normaal in een lager belastingtarief ligt, kunt u het te veel betaalde bedrag van de belastingdienst terug krijgen. Die 52% is een voorheffing.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 18-03-2013 16:23 #17
Beste Zeemeeuw,
Is de werkgever hiertoe niet verplicht? Immers staat in het contract 2000,- netto. Reactie infoteur, 18-03-2013
Beste Jan,
Als er in het contract 2000 euro netto staat, moet de werkgever dat leveren. Maar afspraken worden niet zo snel over netto bedragen gemaakt, omdat je als werkgever niet zeker weet wat iemand verder nog verdient of aan aftrekposten heeft. In uw voordeel is dat u inmiddels precies kunt aantonen hoe het voor u heeft uitgepakt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 18-03-2013 14:27 #16
In 2012 had twee werkgevers, met beide een uitbetaling van 4500 euro bruto per jaar. Met één van de twee werkgevers heb ik mijn contract beeindigd tegen een ontslagvergoeding. In de overeenkomst staat dat de ontslagvergoeding 2000,- NETTO bedraagt. Nu is het uitbetaalde brutobedrag 2000 euro, en omdat ik bij deze werkgever de loonheffingskorting heb toegepast komt dit overeen met 2000 euro netto. Maar over de eerste 2000 van mijn tweede werkgever moet ik nu 33,10% betalen!

Ik had bij eerste werkgever de loonheffingskorting toegepast. Mijn vraag is of de werkgever het brutobedrag mag scharen onder de algemene heffingskorting ongeacht het feit dat ik nog meer inkomsten heb, en mij daarom maar 2000 hoeft uit te betalen. Simpelweg omdat het totaal verdiende bedrag bij deze werkgever 4500+2000= 6500 is waarvan de belasting binnen de heffingskorting valt. Als ik de loonheffingskorting had toegepast op mijn andere werkgever, was de ontslagvergoeding dan 3000 bruto geweest? Kan ik hier iets aan doen? Want door de algemene heffingskorting was ik met een normale verdienste van 9000 euro al heen en over de extra netto vergoeding van 2000 heb ik nu 33,1% moeten betalen. Reactie infoteur, 18-03-2013
Beste Jan,
Eigenlijk moet u dit met de werkgever bij wie u de ontslagvergoeding hebt gekregen regelen en wel zo dat u van hem ook echt 2000 euro netto ontvangt. U zou dit bedrag moeten bruteren waardoor u van hem ruim 3000 euro zou moeten krijgen. Maar of die werkgever daartoe ook feitelijk bereid is, is nog maar de vraag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Boekbros, 29-01-2013 11:26 #15
In 2012 kwam mijn fiscaal loon uit op zo'n 56.500 euro. Omdat de ZKV-bijdrage in 2013 niet meer tot het fiscaal behoort, komt mijn fiscaal loon voor 2013 lager uit op zo'n 52.700 euro. Dit ligt onder de schijf van 52%. Toch is mijn percentage bijzonder tarief (vakantiegeld, 13e maand) vastgesteld op 52%. Mijn werkgever zegt dat dit wettelijk moet: het fiscaal loon van het vorige jaar (toen mijn bijzonder tarief 42% was) is bepalend voor het bijzonder tarief van het nieuwe jaar, nu dus 52% Vraag 1: komt dit met de aangifte 2013 (begin 2014) in orde? Vraag 2: kan ik voor die extra heffing alvast een voorlopige teruggave doen? Reactie infoteur, 29-01-2013
Beste Boekbros,
Beide zijn mogelijk: of u vraagt om een voorlopige teruggaaf tijdens dit jaar of u wacht tot uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2013 (in 2014).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diana, 24-11-2012 12:29 #14
Ik heb mijn pensioen laten uitkeren is het normaal dat ik hierover een percentage van 33.10% loonheffing betaal? Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste Diana,
Hoeveel loonbelasting u over uw pensioen moet betalen is afhankelijk van uw totale inkomen in een jaar en uw leeftijd. Zie voor de tarieven inkomstenbelasting 2012:

https://financieel.infonu.nl/belasting/81171-inkomstenbelasting-2012-belastingtarieven-en-schijven.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jacqueline, 09-10-2012 15:23 #13
Hallo
Ik heb een contract van 15 uur per week. Nu heb ik al vanaf 1 januari 2012 tot en met 30 september 250 overuren gemaakt. Heb ook vakantiedagen ingevuld. Hoeveel overuren mag je maken met een part-time baan. Alles wat ik werk gaat naar de belasting en het is geen extra inkomen. Is hier iets voor zodat het niet zo zwaar belast wordt? Reactie infoteur, 23-09-2017
Hallo Jacqueline,
1. De CAO van de bedrijfstak waarin u werkt bepaalt hoeveel overwerk is toegestaan. Is die CAO er niet dan geldt de Arbeidstijdenwet die bepaalt dat u maximaal 12 uur per dienst en 60 uur per week mag werken en gemiddeld per 16 weken 48 uur per week. Pieken mogen dus wel, maar gemiddeld genomen is e.e.a. beperkt toegestaan.
2. Als de overuren worden uitbetaald en u betaalt daarover een hoge belasting, dan kunt u een deel daarvan bij de belastingdienst terugvragen:

https://financieel.infonu.nl/belasting/65057-voorlopige-aanslag-2017-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ral, 12-09-2012 12:12 #12
Zowel werkgever als uwv hebben loonheffing berekend. Dus nu klopt mijn jaaropgaaf niet zowel van vorig als van dit jaar. En bij sommige meedogenloze instanties gaat dit problemen opleveren. Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 12-09-2012
Beste Ral,
Dat werkgever en UWV loonbelasting hebben berekend, is op zich niet raar. De vraag is alleen of ze wel het juiste bedrag hebben ingehouden. Daar komt u alleen maar achter door de ingehouden belastingen en premies te vergelijken met de hoogte van het totale inkomen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erica, 30-08-2012 01:03 #11
Bij Twee banen en de fiscus schrijft u:
Dat komt niet doordat een tweede baan netto minder oplevert, maar doordat uw totale inkomen hoger is, waardoor u in een hogere belastingschijf valt.

Ook omdat bij die 1e baan al rekening wordt gehouden met heffingskorting.
(Zeker bij lagere inkomens van toepassing, lijkt me) Reactie infoteur, 30-08-2012
Beste Erica,
Als de heffingskortingen al verbruikt zijn, gaat men vaak ook meer belasting betalen door de progressie in de belastingtarieven in ons land. Als de heffingskortingen nog niet op zijn, kan het zo zijn dat bij de tweede baan teveel belasting wordt ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans B., 12-06-2012 06:01 #10
In 2009 werd ik in december 65 jaar, sinds mijn 62ste jaar al met prepensioen van de spoorwegen. Na mijn prepensioen ben ik blijven werken voor een spooraannemer maar dit verhaal gaat over 2009 waar ik in december 65 jaar werd. Nu is er over dat loon wat ik in 2009 verdiende 37,5 % loonbelasting en premie volksverzekering betaald. Ik ben van mening dat, omdat ik in 2009 nog 65 jaar ben geworden, er maar 24,1 % belasting ingehouden had hoeven te worden? Is mijn suggestie juist of niet, graag hoor ik van u. Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste Hans B,
Als iemand gedurende het jaar 65 jaar wordt, vindt er een knip in de heffingen plaats: een deel van het inkomen is tegen het gewone tarief en het andere deel (eenmaal 65) tegen het tarief voor 65 en 65 plus. Als u in december 65 jaar werd, zal het meeste tegen het gewone belastingtarief uit 2009 zijn:

https://financieel.infonu.nl/belasting/12847-belastingdienst-2008-en-2009-tarieven-inkomstenbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Teleurgestelde Werkende Mama, 07-03-2012 16:22 #9
Ik zit met de volgende situatie; ik heb afgelopen december een eenmalige bonus van mijn werkgever ontvangen van € 1500,- Bruto als beloning voor mijn grote inzet tijdens een uitzonderlijk druk jaar.
Netto hield ik ± 850,- over. (belasting is naar mijn mening dus al betaald)
Ik werk 20 u/w en neem 4u/w (onbetaald) ouderschapsverlof op. 208 uren totaal in 2011.
Op mijn jaaropgave is mijn fiscaal loon nu beduidend hoger dan in 2010. Ik heb geen hoger tarief per uur ontvangen en ook geen urenuitbreiding gehad. Wel dus die bonus. Tijdens het invullen van de aangifte inkomstenbelasting is nu gebleken, dat die € 1500 bruto ervoor zorgen dat ik maar € 52,- terugval in salaris heb tov het jaar voorafgaand aan het ouderschapsverlof. Resultaat: ik krijg geen ouderschapsverlofkorting à 854,-. Ik houd dus helemaal niets over van een bonus à €1500 Bruto. Alles is naar de belastingdienst. Klopt dit wel? Alvast bedankt voor een reactie. Grtn van een zeer teleurgestelde werkende mama Reactie infoteur, 23-09-2017
Beste Werkende Mama,
1. Dat u bent teleurgesteld, kan ik me goed voorstellen. De regel bij het ouderschapsverlof is dat de ouderschapsverlofkorting niet niet meer kan bedragen dan de terugval in het belastbare loon ten opzichte van het vorige kalenderjaar:

https://financieel.infonu.nl/belasting/29573-belastingdienst-de-heffingskortingen-in-2012-en-2013.html

2. Als u in een belastingschijf zit met een lager belastingtarief dat is ingehouden bij uw bonus, kunt u er per saldo nog iets van overhouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 21-02-2012 09:31 #8
Ik ben gedeeltelijk werkloos (werk ca. 50%) en ontvang hiervoor een WW-uitkering. Nu heeft het UWV het aantal uren dat ik werk dubbel gekort op mijn uitkering. Hierover heb ik gereclameerd en vervolgens een brief gekregen met excuses voor de gemaakte fout en berekening over wat er feitelijk betaald had moeten worden. Nu komt het: het verschil wordt nu aan mij uitgekeerd, echter met een loonheffing van 45%. Op hun website geeft het UWV aan:
"U ontvangt al een uitkering van UWV. Maar wij stelden achteraf vast dat u recht had op een hogere uitkering. Daarom hebben wij uw uitkering opnieuw berekend. Het verschil tussen de oude en de herziene uitkering betalen wij nu aan u uit. Op de nabetaling houden wij loonheffing in. Hiervoor gebruiken we de tabel voor bijzondere beloningen."
Klopt dit wel? Dit is toch het gevolg van een fout en niet het achteraf vaststellen dat er recht was op een hogere uitkering? Reactie infoteur, 21-02-2012
Beste Paul,
Ja, maar dat zijn de regels bij het UWV. Via uw aangifte inkomstenbelasting of een voorlopige aanslag kunt u het teveel betaalde terugkrijgen van de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hardwerkendejuf, 31-01-2012 22:43 #7
Toch is het mij niet geheel duidelijk in mijn eigen situatie. Ik heb minimaal 2 en soms wel 3 werkgevers. Ik werk voornamelijk voor onderwijsstichting A waar ik gemiddeld 16 uur per week voor werk. Daarnaast werk ik nog in een winkel 10 uur per week en soms daarbij nog 8 uur voor onderwijsstichting B.

Voor stichting A heb ik de loonheffingskorting opgegeven, voor de andere 2 niet. Wat ik nu bij de andere 2 banen overhoud, is erg weinig omdat er veel aan heffingen vanaf gaat. Mijn inkomen is hierdoor geen vetpot.

Als deze uren alleen bij werkgever A zou maken, zou ik makkelijk(er) rondkomen. Is dit nu een situatie waar ik bij het invullen van mijn belastingopgave straks geld terug kan verwachten? Of kan ik beter op zoek gaan naar 1 werkgever met meer uur?

Alvast bedankt voor het reageren op mijn vraag. Reactie infoteur, 01-02-2012
Beste Hardwerkendejuf,
Over het gehele jaar gezien mag 1 of meerdere werkgevers voor de inkomstenbelasting niets uitmaken. In het jaar zelf kan er wel degelijk verschil zijn doordat te veel of te weinig belastingen en premies worden ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Imo, 31-01-2012 12:24 #6
Hoe bereken je de netto-bedrag van je 13e maand? Ik heb begrepen dat de 13e maand als bijzondere loon wordt gezien dus zowiezo met 52 % wordt belast. Reactie infoteur, 31-01-2012
Beste Imo,
U betaalt belasting over uw jaarinkomen via de aangifte inkomstenbelasting. Gedurende het jaar betaalt u een loonheffing en als er extra inkomsten zijn soms ook het bijzonder tarief. Als alles bij elkaar is geteld, kan pas worden bekeken of u te veel of te weinig belasting hebt betaald. In eerste instantie kunt u bij een bijzonder beloning uitgaan van een bijzonder tarief van 52%.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 26-01-2012 19:05 #5
Hallo, ik zit sinds deze maand bij een nieuwe baan. Krijg net mijn eerste loonstrook, en die heb ik eens naast die van mijn vorige baan neergelegd. Nu ben ik bruto 150 euro meer gaan verdienen, maar er gaat 250 euro meer loonheffing vanaf! Op die manier heeft het allemaal niet veel zin… is dit een teveel aan inhouding waar je weer een deel van terugkrijgt met de aangifte inkomstenbelasting? Reactie infoteur, 26-01-2012
Beste Martijn,
Dat hangt van het inkomen af in een jaar en niet zozeer van je nieuwe werkgever. Wie tot ongeveer 6050 euro per jaar verdient, betaalt per saldo geen belasting, omdat die wegvalt tegen de algemene heffingskorting die je krijgt. Daarboven betaal je wel belasting. Bovendien weet ik niet of de werkgever met al je heffingskortingen rekening houdt.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Asv, 08-12-2011 16:59 #4
Situatie: bijzonder tarief van 42% die is toegepast op bonussen, vakantiegeld etc gedurende 2011. De schijf 42% loopt tot ongeveer 55K euro. Nu is met een bonus / winsdeling in december de 55K euro grens waarschijnlijk overschreden met ongeveer 1500 euro. betekent dit dat alle extra inkomsten in 2011 die met 42% belast zijn gecorrigeerd gaat moeten worden met 10% (verschil tussen 52 %en 42%) omdat mjin bijzonder tarief dan hoger zou zijn. OF is het zo dat men kijkt naar het verschil dus 1500 en dat daarover allen 52% betaalt moet worden. ik begrijp namelijk niet goed of het Bijzonder tarief een vast tarief dat sowieso gebruikt moet worden of dat het een schatting is om te voorkomen dat te weinig wordt betaald aan het eind. alvast bedankt voor uw antwoord. Reactie infoteur, 08-12-2011
Beste Asv,
1. Die 1500 euro is met 52% belast, maar de werkgever zal bij een bijzondere beloning in eerste instantie over de hele bonus 52% loonbelasting in rekening brengen. Dan kunt u bij de aangifte inkomstenbelasting het teveel betaalde van de belasting terugkrijgen.
2. Als er aftrekposten zijn, krijgt u ook over de 1500 euro het teveel betaalde terug. Ook voor dat deel kan de 52% weer 42% worden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssen, 03-11-2011 09:07 #3
Beste Zeemeeuw,
U geeft aan dat men recht heeft op een algemene heffingskorting van grofweg 2000, corresponderend aan 6060 euro belastingvrij loon. Wanneer ik in 3 maanden minder als 2500 zou hebben verdient en daarvoor in 6 maanden 1200 euro stagegeld heb ontvangen. kom ik totaal niet boven de 3600 euro zou dit betekenen dat het bijzonder tarief onrechtmatig is afgetrokken? Reactie infoteur, 03-11-2011
Beste Zeemeeuw,
Onrechtmatig is niet het goede woord. Vaak wordt uit zekerheid het bijzondere tarief afgetrokken om te voorkomen dat te weinig belasting en premies worden ingehouden en u straks moet bijbetalen. Maar als daardoor te veel is ingehouden, kunt u bijvoorbeeld via een voorlopige aanslag inkomstenbelasting het teveel betaalde terugvragen bij de belastingdienst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Janssen, 01-11-2011 15:18 #2
Het bijzonder tarief is de belasting die u betaalt over bijzondere inkomsten, zoals een dertiende maand, achterstallig loon, uitbetaalde vakantiedagen, vakantiegeld.

Geldt dit ook voor vakantiewerk? Mijn werkgever waar ik afgelopen jaar heb stage gelopen en 3 maanden heb gewerkt heeft een loonheffing van 33% bijzonder tarief van mijn bruto salaris afgetrokken. In mijn vorige 2 maanden werd helemaal geen bijzonder tarief van mijn loon afgetrokken. Wel is het zo dat ik de laatste maand meer heb gewerkt. Kan dit komen omdat ik boven een bepaald bedrag uit kom? Of is dit een fout van de werkgever? Reactie infoteur, 01-11-2011
Beste Janssen,
Dat nu wel loonheffing is ingehouden kan komen doordat je nu boven de belastingvrijstelling bent uitgekomen. Iedereen heeft recht op een algemene heffingskorting van grofweg 2000 euro. Dat correspondeert met een belastingvrij loon van 6060 euro. Als je daar nu boven zit, ga je wel belasting betalen en worden wel belasting en premies ingehouden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Riesewijk, 05-09-2011 20:41 #1

Mijn ex-werkgever heeft 2 maanden voor 25% loon moeten aanvullen naast de WW-uitkering, in verband met ontslag uit bedrijfseconomische redenen. Hierop is het loonheffing bijzonder tarief toegepast. Dit valt niet onder de bepalingen die u hierboven weergeeft. Heb ik het recht dit door mijn ex-werkgever te laten corrigeren? Reactie infoteur, 06-09-2011
Beste Riesewijk,
Ook een ontslagvergoeding valt onder het bijzonder tarief. Als dat te hoog is gegeven uw inkomen kunt u het teveel betaalde bij de belastingdienst terugvragen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 18-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingvrij bijverdienen
Reacties: 55
Schrijf mee!