InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Bijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor de belasting

Bijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor de belasting

Bijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor de belasting Een vaak gehoorde klacht van mensen met een tweede baan, bijbaan of bijverdiensten is dat ze zoveel belasting moeten betalen over de extra verdiensten en dat het amper loont. Maar is dit wel zo? Betaal je echt meer belasting over een tweede baan? En hoe zit het met de loonheffingskorting? Kortom, loont het om een tweede baan of bijbaan te hebben?

Inhoud

Meer belasting betalen

Allereerst meteen het misverstand weghalen dat je veel meer belasting betaalt voor de verdiensten van een tweede baan. Dit is namelijk niet waar. Er wordt bij een tweede baan of bijbaan net zoveel belasting ingehouden als voor je eerste baan.

Loonheffingskorting

Het verschil in netto loon komt doordat je meestal bij een tweede baan geen loonheffingskorting kunt toepassen. Loonheffingskorting wordt namelijk maar eenmalig toegepast. Het wordt toegepast op de baan met het hoogste inkomen. Het kan dus voorkomen dat de loonheffingskorting wordt toegepast op de tweede baan.

Rekenvoorbeelden

Om te onderstrepen dat je daadwerkelijk niet meer belasting betaalt bij een tweede baan volgt onderstaand enkele berekeningen:

Situatie: je verdient 18.000,- bij één werkgever:

  • Salaris: 18.000,-
  • Belasting 33,1%: 5.958,-
  • Loonheffingskorting: 2.001,- (peildatum: 2013)

Je betaalt in dit geval dus 5.958 - 2.001 = 3.957,- belasting.
Hierdoor houd je netto over: 14.043,-

Situatie: je verdient bij twee werknemers beide keren 9.000,-:

Werkgever 1:
  • Salaris: 9.000,-
  • Belasting 33,1%: 2.979,-

Je betaalt in dit geval dus 2.978 - 2.001 = 978,- belasting. Hierdoor houd je netto over: 8.022,-

Werkgever 2:
  • Salaris: 9.000,-
  • Belasting 33,1%: 2.979,-
  • Loonheffingskorting: 0,- (peildatum: 2013)

Je betaalt in dit geval dus 2.979,- belasting. Hierdoor houd je netto over: 6.021,-

Wanneer je de netto bedragen optelt komt je op 8.022 + 6.021 = 14.043,-. Zoals je ziet zijn de netto bedragen uit de voorbeelden exact gelijk.

Maar hoe zit het dan met de belastingschijven?

In Nederland kennen we vier belastingschijven. Het percentage belasting dat je moet betalen varieert van 33,1% (schijf 1) tot 52% (schijf 4). Per schijf geldt een maximumbedrag, wanneer je meer gaat verdienen kom je in een volgende schijf terecht. Het kan natuurlijk voorkomen dat je door het nemen van een tweede baan een schijf opschuift. Betekent dit dan dat je bijvoorbeeld van 42% loonbelasting (schijf 3) ineens 52% loonbelasting (schijf 4) moet gaan betalen? Ja dat klopt. Gelukkig is er sprake van een progressief stelsel. Dit betekent dat je alleen over het bedrag dat de bovengrens van schijf 3 overschrijdt 52% hoeft te betalen. Het overige loon valt nog onder de overige schijven. Je zult dus altijd netto meer overhouden wanneer je meer gaat verdienen!

Meer recht op aftrekposten?

Wat veel mensen vergeten is dat je ook recht hebt op hogere aftrekposten. Een voorbeeld hiervan is de hypotheekrenteaftrek. Wanneer je in een hogere belastingschijf terechtkomt betekent dit ook dat je je hypotheeklasten (deels of geheel) tegen het hogere tarief mag aftrekken. Hierdoor valt de hypotheekrenteaftrek hoger uit. Stel je betaalt over 4.000,- 52% belasting (schijf 4), dan mag je ditzelfde bedrag rekenen tegen 52% voor de bepaling van de hoogte van de hypotheekrenteaftrek. Het overige deel van de hypotheeklasten moeten nog gewoon tegen 42% worden gerekend voor de hypotheekrenteaftrek.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Belasting over bijbaan en overwerkBelasting over bijbaan en overwerkVeel mensen denken dat over een bijbaan en overwerk extra belasting wordt geheven, maar dit is onjuist. Het verschil zit…
Bijbaan overblijfjuf en belasting betalenBijbaan overblijfjuf en belasting betalenAls u een bijbaan als overblijfjuf hebt, wordt u in sommige gevallen vrijgesteld voor het betalen van belasting. Uw werk…
Thuiswerk als bijbaantjeThuiswerk als bijbaantjeThuiswerk is een goede bron van inkomsten. Veel mensen verdienen op deze manier een extraatje, dat zij per maand kunnen…
Belastingvrij verdienen 2016 en 2017Belastingvrij verdienen 2016 en 2017Meer belastingvrij verdienen wordt mogelijk in 2015, 2016 en 2017 doordat een aantal heffingskortingen omhoog gaat en he…
Bronnen en referenties
  • www.rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Bijbaan of bijverdiensten: gevolgen voor de belasting"

Reacties

Jan, 06-04-2016 15:12 #5
En hoe zit 't nu juist met die loonheffingskorting als de ene baan in Nederland is en de andere in Belgie?

Jeroen van der Klis, 25-01-2016 14:31 #4
Volgens mij heeft Alex van Dijk (reactie 28-4-2015 ) gelijk
Met kleine bijbaantjes vooral voor jongeren en studenten die toch al geen geld hebben, is dit zeer ONVOORDELIG. Je verdient met alle 2 de baantjes bij elkaar zoveel dat de totale belasting onder het loonheffingskorting nivo blijft. Dan betaal je over je 2de baan toch 33 % belasting.

Alex van Dijk, 28-04-2015 13:16 #3
"Allereerst meteen het misverstand weghalen dat je veel meer belasting betaalt voor de verdiensten van een tweede baan. Dit is namelijk niet waar. Er wordt bij een tweede baan of bijbaan net zoveel belasting ingehouden als voor je eerste baan."

Dit is volgens mij niet waar. Het voorbeeld klopt alleen als je meer belasting betaalt dan 2.001,-. Hier een voorbeeld:

Salaris: 6.000,-
Belasting 33,1%: 1.986,-
Loonheffingskorting: 2.001,- (peildatum: 2013)

Je betaalt in dit geval dus 1.986- 2.001 = -15, wordt 0,- euro belasting.
Hierdoor houd je netto over: 6.000,-

Werkgever 1:
Salaris: 3.000,-
Belasting 33,1%: 993,-

Je betaalt in dit geval dus 993 - 2.001 = -1008, wordt 0,- euro belasting. Hierdoor houd je netto over: 3.000,-

Werkgever 2:
Salaris: 3.000,-
Belasting 33,1%: 993,-
Loonheffingskorting: 0,- (peildatum: 2013)

Je betaalt in dit geval dus 993,- belasting. Hierdoor houd je netto over: 2.007,-
Wanneer je de netto bedragen optelt komt je op 3.000 + 2.007 = 5.007,-. Zoals je ziet zijn de netto bedragen uit de voorbeelden NIET gelijk. Is dit artikel foutief of zie ik iets over het hoofd?

Met vriendelijke groet,

Alex van Dijk

Heidi, 12-12-2013 19:11 #2
Goedenavond,

Ik begrijp iets niet in het rekenmodel. De heffingskorting is bij een verdienste van 18000 gelijk in vergelijking met een verdienste van 9000 euro. (bij beide is de lonheffingskorting: 2.001,). dat snap ik niet helemaal. De heffing is toch afhankelijk van wat je verdient? Volgens mij is je kortingsbedrag lager bij 9000 euro dan bij 18000. Als dit zo is betekent dat vervolgens dat je niet op dezelfde bedragen uitkomt.

ik hoor graag hoe het zit!

Groet, heidi Reactie infoteur, 12-12-2013
Beste Heidi,

De loonheffingskorting is een vaststaand bedrag.
Over de verdiensten boven de 2001 euro ga je belasting betalen. En hoe meer je verdient, hoe meer belasting je betaalt (schalen). Hier lees je meer:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/loonbelasting-en-premieheffing/loonheffingskorting

W. van Leeuwen, 08-10-2013 09:02 #1
Houd de werkgever altijd de loonbelasting in?

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 13-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Tweede baan
Reacties: 5
Schrijf mee!