InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Hypotheekrenteaftrek 2016 omlaag

Hypotheekrenteaftrek 2016 omlaag

Hypotheekrenteaftrek 2016 omlaag De hypotheekrenteaftrek 2016 gaat voor vele mensen omlaag. Niet alleen voor hogere inkomens, maar ook voor iedereen met een inkomen in de tweede en derde belastingschijf vanaf 34.000 euro. Jaarlijks is er vanaf 2016 minder aftrek voor alle aftrekposten. Voor de hypotheekrenteaftrek omdat u maandelijks moet aflossen, maar ook de verlaging van de belastingtarieven inkomstenbelasting en de verlenging van de derde schijf in de belasting betekenen minder fiscale aftrek bij uw belastingaangifte. Dat is een belastingverhoging en een lastenverzwaring in 2016 in schijf 2, 3 en 4.

Hypotheekrenteaftrek omlaag en in 2016 verliest u nog meer

Het kabinet verplicht iedereen met een nieuwe hypotheek om op de hypotheek af te lossen. Daardoor is de te betalen hypotheekrente lager en gaat dus ook de belastingteruggave als gevolg van de hypotheekrenteaftrek naar beneden. Dat is wel bekend. Nieuw en onderbelicht is dat de belastingverlaging voor 2016 ook voor veel mensen een verkapte belastingverhoging inhoudt.

Belastingverlaging 2016 voor werkende mensen

Wie een baan heeft in 2016 zal een belastingverlaging tegemoet zien, vooral door de verhoging van de arbeidskorting. Maar het kabinet doet meer waar velen in eerste instantie blij mee zullen zijn: de tarieven in de tweede belastingschijf gaan van 42% naar 40,4% als u nog geen recht hebt op een AOW. Als u wel recht hebt op AOW gaan de tarieven naar 22,5% en 40,4%, ook een verlaging met ruim 1,5%. Ook begint de hoogste belastingschijf in 2016 bij een hoger inkomen dan in 2015 het geval was. Maar deze verlagingen van het belastingtarief betekenen ook dat uw aftrekposten minder geld opleveren.

Minder hypotheekrenteaftrek 2016, minder belasting terug

Wie evenveel verdient in 2016 als in 2015 en een belastingverlaging krijgt met 2%, krijgt ook 2% minder terug van zijn aftrekposten. Als u in 2015 op een aftrekpost van 10.000 euro 2% (of 1,5%) minder terugkrijgt betekent dat een verlies van 200 euro. Sterker nog als u een hoger inkomen hebt en in 2015 een aftrek had tegen 51%, wordt dat in 2016 mogelijk een aftrek tegen 40,4%. Dat is een verlies met maar liefst 10,5%. Op 10.000 euro is dat 1.050 euro minder belastingteruggave. De belastingverlaging is op deze manier voor de eigenaar van een woning deels een belastingverhoging. En dan zijn er nog mensen die voor een deel met een lager tarief te maken zullen krijgen omdat ze toch nog voor een deel hun inkomen in de schijf van 52% houden. Voor hen is er een ander verlies, een verlies dat sinds 2014 al gaande is. Het voordeel van aftrekposten blijft overigens nog wel, dat u mogelijk meer van uw algemene heffingskorting overhoudt (die daalt immers vanaf de tweede schijf).

Elk jaar 0,5% minder hypotheekrenteaftrek

Sinds 2014 is het belastingtarief in de hoogste belastingschijf 52%, maar is de aftrek slechts tegen 51,5%. En deze vermindering in fiscale aftrek voor de belasting neemt elk jaar toe in de hoogste belastingschijf de komende jaren, elk jaar een aftrek tegen een lager tarief:
  • 2015: 51%;
  • 2016: 50,5;
  • 2017: 50%;
  • 2018: 49,5%;
  • 2019: 49%;
  • 2020: 48,5%;
  • 2021: 48%;
  • 2042: 38%.

Conclusie hypotheekrenteaftrek 2016 daalt

Op allerlei manieren wordt de hypotheekrenteaftrek door de belastingdienst belemmerd. De aftrek gaat omlaag en in 2016 kan het verlies aan aftrek oplopen naar 10,5% voor hogere inkomens. De eigenaar van een huis die zijn woning voor lange tijd heeft gekocht, heeft bij de berekening van de woonlasten niet met deze extra lastenverzwaring rekening gehouden. Het belastingplan 2016 van het kabinet Rutte-Asscher wordt verkocht als een stimulans en lastenverlichting. Dat is maar voor een deel het geval. De eigenaar van een woning heeft in veel gevallen minder hypotheekrenteaftrek, maar ook chronisch zieken krijgen minder geld terug van de belastingdienst dan in 2015 het geval was. Het pijnlijke is dat de belastingverlaging vooral gericht is op mensen met een baan terwijl de lastenverzwaring door minder aftrek elke huiseigenaar en elke zieke kan raken. En daarbij maakt het niet uit of u al dan niet werk hebt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hypotheekrenteaftrek 2016 omlaag"

Reactie

David, 09-05-2016 13:54 #1
"De belastingverlaging is op deze manier voor de eigenaar van een woning deels een belastingverhoging." Hier ben ik het niet mee eens. Je krijgt weliswaar minder terug van de belastingdienst, maar je houdt ook netto meer inkomen over dan voorheen. Ik zou zeggen wel een verlies in teruggave, maar geen absoluut verlies. Reactie infoteur, 09-05-2016
Beste David,
Daarom is het ook deels een belastingverhoging voor de eigenaar van een woning met hypotheek. Hoe nadelig dit uitpakt is afhankelijk van de hoogte van de hypotheek, de hypotheekrente en het inkomen. Het is dus niet allemaal winst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 26-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Reacties: 1
Schrijf mee!