InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Belastingvoordeel ouderen 2015 en 2014

Belastingvoordeel ouderen 2015 en 2014

Belastingvoordeel ouderen 2015 en 2014 Is er een belastingvoordeel voor ouderen in 2015 en 2014? De koopkracht van veel ouderen daalt door een lager pensioen en ingrepen in de AOW. De politiek lijkt bezig om steeds meer voordelen van ouderen en wie recht heeft op een AOW af te pakken. Dit onder het mom dat ouderen, 65 plus, relatief rijk zijn en allerlei voordelen hebben. Wat is hun fiscale voordeel dan nog in 2014 of 2015? De grootste wijziging doet zich voor vanaf 2016: dan wordt de ouderenkorting verlaagd en wordt de oudertoeslag afgeschaft als het aan het kabinet ligt. Dat heeft in 2016 ook gevolgen voor de toeslagen en inkomensafhankelijke regelingen.

Koopkracht ouderen daalt

De koopkracht van ouderen daalt, niet van alle ouderen, maar toch van veel ouderen. Dit komt ook in 2015 en 2014 door allerlei ingrepen van de politiek. Het kabinet laat rapporten opstellen waaruit moet blijken dat ouderen relatief rijk zijn, terwijl velen dat niet zo zullen ervaren. Bij ouderen, personen die AOW-gerechtigd zijn, lijkt van alles te halen. Ik noem een paar maatregelen:
  • De partnertoeslag AOW kan wel minder of worden afgeschaft.
  • De AOW is steeds later.
  • De AOW wordt vanaf 2014 verlaagd als u een tijdje in het buitenland hebt gewerkt dor te korten op de MKOB in de AOW en die soms ook af te schaffen.
  • De aftrek van ziektekosten wordt minder in 2014 en raakt vele ouderen.
  • Grote delen van de zorg gaan in 2015 naar de gemeenten.
  • Pensioenen gaan omlaag en worden al jaren niet meer geïndexeerd.
  • Fiscalisering van de AOW is een plan.
  • Fiscale ouderentoeslagen liggen onder druk.
  • Steeds meer wordt alles inkomensafhankelijk gemaakt.
  • De overwaarde van huizen van ouderen zou meer in de belastingheffing en toeslagen moeten worden betrokken.

En het lijkt niet uit te maken of er een kloppende redenering is. Zo wordt gesteld dat ouderen een belastingvoordeel hebben omdat ze vaak de hypotheek op hun huis hebben afgelost. Dat kan dan wel zo zijn, maar dat betekent ook dat ze geen hypotheekrenteaftrek hebben. Of er wordt gesteld dat de overwaarde van een huis meegenomen moet worden in de berekening van de toeslagen. Maar van een overwaarde kun je niet leven als je in het huis woont. Door allerlei beperkende maatregelen in de hypotheekrenteaftrek zijn de huizen in waarde gedaald. Ook dat raakt ouderen dan extra, in hun nadeel wel te verstaan, maar geen kabinet die deze schade bij ouderen compenseert.

Belastingvoordeel ouderen 2014 en 2015

Voor ouderen bestaan wel een paar fiscale regelingen die speciaal voor ouderen zijn, maar de vergelijkbare voordelen die jongeren die geen recht hebben op AOW hebben, hebben ze niet. Het is dus niet dubbelop. Enkele fiscale voordelen op een rij die ik hierna toelicht:
  • De ouderentoeslag in box 3 van de inkomstenbelasting.
  • Een lager belastingtarief in belastingschijf 1 en 2.
  • De ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting.

Ouderentoeslag 2013 en 2014

De ouderentoeslag is een extra vrijstelling voor de vermogensbelasting in box 3 als u een relatief laag inkomen hebt. Iedere volwassen Nederlander heeft een vrijstelling van 21.139 maar dat kan worden verhoogd met de ouderentoeslag:

Ouderentoeslag 2013 en 2014 box 3:

Inkomen uit werk en woning per jaarHoogte ouderentoeslag
lager dan 14.302 27.984
tussen 14.302 en 19.895 13.992
meer dan 19.895nul

Dit is dus extra op de 21.139 vrijstelling waardoor de maximale vrijstelling per persoon bij een inkomen lager dan 14.302 in 2014 gelijk is aan 49.123.

Ouderentoeslag 2015 en 2016

Door indexatie veranderen de schijven in 2015:

Ouderentoeslag 2015 box 3:

lager dan 14.431 28.236
tussen 14.431 en 20.075 14.118
meer dan 20.075nul

Elke 1000 euro minder vrijstelling betekent dat u 12 euro meer belasting betaalt. Maar deze toeslag verdwijnt vanaf 2016.

Een lager belastingtarief in belastingschijf 1 en 2, fiscalisering van de AOW

Wie AOW gerechtigd is, betaalt ook geen AOW premie meer. Niet onlogisch want er is dan al vele jaren betaald voor de AOW. Al met al betekent dit een belastingtarief van 19,1% in de eerste belastingschijf waar jongeren 37% betalen. De fiscalisering van de AOW kan dus veel geld opleveren, maar betekent voor u extra koopkrachtverlies. U hebt ook geen algemene heffingskorting van 21.330 euro in 2015 zoals bij jongeren, maar grofweg de helft. Ook als voor dit nadeel van een lagere algemene heffingskorting wordt gecorrigeerd, houdt u een nadeel over dat kan oplopen tot 2.500 euro per jaar. Dat bedrag zal te hoog zijn, maar een geleidelijke verhoging van het belastingtarief in de eerste belastingschijf moet zeker niet worden uitgesloten.

De ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting 2013 en 2014

Wie aan het eind van een jaar recht heeft op AOW heeft ook recht op de ouderenkorting:
  • 1.032 als uw verzamelinkomen in 2013 of 2014 lager is dan 35.450.
  • 150 als uw verzamelinkomen in 2013 of 2014 hoger is dan 35.450.

Als u een alleenstaande oudere bent, hebt u nog recht op de alleenstaande ouderenkorting van 429. Ongeveer 2,8 miljoen mensen hebben de ouderenkorting en ongeveer 1,2 miljoen personen nog eens de alleenstaande ouderenkorting. Deze ouderen kortingen dienen als inkomensondersteuning van ouderen. De regeling zou niet worden afgeschaft, maar worden meegenomen in een huishoudtoeslag waarbij een lagere inkomensgrens op termijn zeker niet werd uitgesloten. Nu de huishoudentoeslag niet doorgaat, wordt de ouderenkorting in 2016 met 83 verlaagd en het is nog maar de vraag of een verdere verlaging van de korting dan inderdaad is gestopt.

De ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting 2015

In 2015 is het beeld van de ouderenkorting als volgt:
  • 1.042 als uw verzamelinkomen in 2015 lager is dan 35.770.
  • 152 als uw verzamelinkomen in 2015 hoger is dan 35.770.

Stapeling van inkomenseffecten voor wie 65 plus is

Het grootste gevaar schuilt in de stapeling van inkomenseffecten voor ouderen. Het Centraal Planbureau en ook het kabinet baseren zich voortdurend op een gemiddeld koopkrachtcijfer. Een sterk staaltje is de opmerking dat met de Miljoenennota 2014 mensen niet gemiddeld 0,5% achteruit gaan, maar met 0,25% in 2014, omdat ambtenaren minder achteruit zullen gaan. Maar als u geen ambtenaar bent, wat is dan uw voordeel? Geen, zeker niet voor de ouderen, maar gemiddeld klopt het cijfer vast wel en komt het politiek goed uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ouderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenOuderenkorting 2013 en 2014: de wijzigingenWie in 2013 of 2014 recht heeft op AOW, heeft ook recht op de ouderenkorting 2013 of 2014. Dat is dus anders dan in 2012…
Geniet ook van het belastingvoordeel voor durfkapitaalGeniet ook van het belastingvoordeel voor durfkapitaalHet belastingvoordeel voor groene beleggingen is vrij algemeen bekend, maar apart daarvan was er tot en met het jaar 201…
Benut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingenBenut belastingvoordeel maatschappelijke beleggingenAls uw vermogen in box 3 boven een grens (heffingsvrij vermogen) komt, betaalt u over het meerdere een vermogensrendemen…
Vlaktaks, tweetaks en fiscalisering AOW slecht voor ouderenVlaktaks, tweetaks en fiscalisering AOW slecht voor ouderenEen vlaktaks is hetzelfde belastingtarief voor iedereen en geen belastingschijven met verschillende tarieven meer. Sommi…
Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018Inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018Laat de inkomensafhankelijke combinatiekorting 2018 niet aan u voorbij gaan als uw jongste kind jonger is dan 12 jaar wa…

Reageer op het artikel "Belastingvoordeel ouderen 2015 en 2014"

Reacties

Mieke P., 20-03-2016 10:54 #2
Mogen ouderen, na een spaarzaam werkzaam leven, niet wat meer geld hebben dan jongeren? Ouderen zijn reeds en worden steeds meer geplukt om de blunders van de regenten (EU, Euro, begrotingstekorten, bankiers, etc etc) te betalen. Vandaag belasting aangifte ingevuld. Van een exedente pensioen wordt belasting al ingehouden en ontvang ik 100 netto/mnd. Door verandering van ouderen aftrek gaat van het netto bedrag 900 extra af. Van dit pensioen van bruto ca 1500/jr hou ik slechts 300 netto over. Ik adviseer mijn kinderen om maximaal te lenen, minimaal af te lossen en minimaal te sparen. Dit doet de regering ook (zie begrotingstekorten) en het geld voor de tekorten worden immers altijd bij de spaarders en bezitters afgepakt. Het demotiveert mij enorm. Dank U. Reactie infoteur, 21-03-2016
Beste Mieke P.,
Dat is begrijpelijk, wie wat bewaart heeft wat lijkt niet meer altijd op te gaan.

J. Moor, 09-03-2014 08:33 #1
Geachte redactie,

Zojuist heb ik de aangifte 2013 voor mijn bejaarde moeder ingevuld. Ze blijkt fors te moeten bijbetalen vanwege het hogere tarief in de eerste schijf. Want weliswaar hebben ouderen een lager tarief in de eerste schijf dan jongeren maar t.o.v 2012 is het wel fors verhoogd. Kennelijk hebben svb en pensioenfonds hier bij de maandelijkse uitkering geen rekening mee gehouden. De inkomensachteruitgang is dus nog groter dan veel ouderen begin 2013 dachten toen ze hun AOW/pensioen ontvingen.

Met vriendelijke groet,

Jacqueline moor Reactie infoteur, 10-03-2014
Geachte J. Moor,
Er is wel een (gedeeltelijke) compensatie via de ouderenkorting die in 2013 omhoog is gegaan:

http://financieel.infonu.nl/belasting/115645-ouderenkorting-2013-en-2014-de-wijzigingen.html

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 04-04-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Belastingaangifte 2014
Reacties: 2
Schrijf mee!