InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigenwoningforfait 2014

Eigenwoningforfait 2014

Eigenwoningforfait 2014 Als er geen extra bezuinigingen komen, is nu ook het eigenwoningforfait 2014 bekend. Een forse stijging. U gaat weer meer betalen, het tarief gaat verder omhoog. Deze fiscale bijtelling van de waarde van uw woning op 1 januari 2013 zal vooral voor huizen met een hoge WOZ-waarde zwaar aantikken. Voor deze woningen loopt het eigenwoningforfait 2014 op tot een tarief van maar liefst 1,8%, terwijl dat in 2011 nog 1,1% was. Wat is voor uw huis de hoogte van het eigenwoningforfait 2014 ofwel huurwaardeforfait 2014, wat is uw fiscale bijtelling en belasting? Een eigen woning is in 2014 een dure zaak.

Eigenwoningforfait 2014 en de villabelasting, weer een stijging

Wanneer het woord eigen woning valt, valt ook vaak het woord villabelasting. Dan wordt gedoeld op het eigenwoningforfait. Dit forfait is fiscaal gezien een extra inkomen waarover u tot 52% inkomstenbelasting betaalt. Niet omdat u extra inkomen hebt, maar omdat de politiek uw eigen woning ook als extra inkomen ziet. En de dure huizen zullen steeds meer gaan betalen. In 2016 zal dit percentage dat in 2011 nog 1,1 % was opgelopen zijn tot 2,35%. Meer dan een verdubbeling dus.

Waarom moet een eigenaar eigenwoningforfait betalen?

Het eigenwoningforfait is iets van vroeger. De gedachte was dat uw huis ook extra inkomen betekende omdat u uw huis ook kon verhuren. Toen heette deze belasting huurwaardeforfait, omdat uw huis een zogenaamde huurwaarde had. Nu heet het eigenwoningforfait. En ook al zou men ervan af willen, de politiek doet dat nog niet, omdat de extra belastingheffing geld oplevert voor de staatskas. Daarom moet u betalen.

Hoe hoger de WOZ-waarde, hoe meer u betaalt

De hoogte van het eigenwoningforfait voor uw woning hangt af van de WOZ-waarde van uw woning. Het percentage loopt op van 0,25% tot 1,8% in 2014 (was 0,2% tot 1,8% in 2013). De meeste mensen bewonen een koophuis van meer dan 75.000 euro en hebben dus een fiscale bijtelling van 0,7% (was 0,6% in 2013):

Hoogte eigenwoningforfait 2014, huurwaardeforfait 2014, de bijtelling bij uw inkomen:
WOZ-waarde meer danWOZ-waarde is lager danEigenwoningforfait 2014
- 12.500 Geen bijtelling bij uw inkomen
12.500 25.000 0,25 procent bijtelling
25.000 50.000 0,4 procent bijtelling
50.000 75.000 0,55 procent bijtelling
75.000 1.040.000 0,7 procent bijtelling
1.040.000 - 7.350 plus 1,8 procent bijtelling voor de waarde hoger dan 1.040.000 euro

Hoe werkt deze fiscale bijtelling voor uw eigen huis in 2014?

De werkwijze is als volgt. Als u als eigenaar een woning bewoont van 200.000 euro, bedraagt het eigenwoningforfait 0,7% ofwel 1400 euro. Dit wordt gezien als extra inkomen en daarom betaalt u hierover inkomstenbelasting. Als u in de belastingschijf zit van 42%, betekent dat u ruim 580 euro aan extra inkomstenbelasting moet betalen ten opzichte van een huurder van een gelijkwaardige woning. Als u een duur huis hebt en een hoog inkomen, dan betaalt u dus nog veel meer. Ook voor ouderen die al lang in hun huis wonen, kan de fiscale bijtelling duur uitpakken. Het forfait kan dan een zware last zijn. De enige manier om aan de lasten van dit forfait te ontkomen, is om de hypotheek op uw huis helemaal af te lossen. In dat geval valt het effect van de bijtelling volgens de wet Hillen weg tegen de aftrekpost geen of geringe eigen woning schuld. Maar alleen dan. In alle andere gevallen kost het hebben van een eigen huis u extra belasting, dit nog los van de onroerende zaakbelasting ozb, andere gemeentelijke lasten en de waterschapslasten.

Lees verder

© 2013 - 2014 Zeemeeuw, gepubliceerd in Belasting (Financieel) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eigenwoningforfait 2014"

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Hypotheekrenteaftrek 2014
Schrijf mee!