InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigen huis aan kind of kinderen verkopen

Eigen huis aan kind of kinderen verkopen

Eigen huis aan kind of kinderen verkopen U wilt in 2013 of 2014 uw eigen huis aan een kind of uw kinderen verkopen, maar hoe doet u die overdracht fiscaal slim? Met de verkoop en overdracht van uw woning kunt u vermogen doorschuiven naar uw kinderen en zo belasting besparen. U kunt verkopen onder voorbehoud van huurrecht, onder voorbehoud van vruchtgebruik of het volledige eigendom verkopen. Maar dan wel voor een zacht prijsje graag. Wat vindt de belastingdienst hiervan, wat zijn de fiscale gevolgen? Gebruik de schenkingsvrijstelling van 100.000 euro.

Eigen huis verkopen omdat u kleiner wilt gaan wonen

Het eigen huis aan een kind verkopen wanneer u kleiner wilt gaan wonen, ligt voor de hand. Maar u kunt uw woning ook verkopen onder het beding dat u in het huis blijft als huurder of onder gebruikmaking van het recht tot vruchtgebruik. Als u huurder wordt, spreken we over verkoop onder voorbehoud van een huurrecht en bij vruchtgebruik over overdracht van het blote eigendom van de woning. Wat u ook doet, de fiscus kijk mee en stelt een aantal voorwaarden. Als de verkoop voor een te lage prijs is, zal een deel van de overdracht als schenking worden gezien waardoor schenkbelasting moet worden betaald. In alle gevallen is ook 2% overdrachtsbelasting verschuldigd en zult u naar een notaris moeten gaan om de overdracht van het huis te regelen. De overdrachtsbelasting kan wel worden verrekend.

Verkopen woning onder voorbehoud van huurrecht

In dit geval verkoopt u uw woning als eigenaar en wordt u de nieuwe huurder van het pand. Het voordeel van deze manier van overdracht van het huis is dat:
  • U bij de bepaling van de koopprijs mag uitgaan van de woning in bewoonde staat. Dat betekent een lagere koopprijs en daarmee een direct voordeel voor uw zoon of dochter. Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;
  • U niet hoeft te verhuizen, maar lekker in uw woning kunt blijven wonen;
  • U gebruik kunt maken van de jaarlijkse vrijstellingen om te schenken;
  • U niet meer het onderhoud van de woning te hoeft betalen noch de belastingen voor eigenaars van woningen.

Het voordeel van de lagere koopprijs is een voordeel voor uw kind. Wat een redelijke prijs is, laat u het beste via een taxatie bepalen. Vervolgens kunt u ervoor kiezen dat uw kind of kinderen de koopsom gedeeltelijk schuldig aan u blijven, waardoor ze via jaarlijkse schenkingen relatief goedkoop in het bezit van de woning kunnen komen. U kunt uw kinderen wel om een rentevergoeding vragen die u vervolgens weer kunt verrekenen met de huurprijs die u gaat betalen. Een renteloze lening is niet aan te raden, omdat de belastingdienst dat als schenking ziet. U blijft in de woning, maar als u de woning zou verlaten kan de woning door uw kind voor de leegwaarde worden verkocht. Als u komt te overlijden terwijl u nog in het door u gehuurde huis woont, maakt het verkregen deel van het huis geen deel uit van de erfenis. Dat is anders bij verkoop onder behoud van het vruchtgebruik.

Overdracht van het blote eigendom huis via vruchtgebruik

U kunt ook een deel van de woning aan uw kinderen overdragen, het zogenaamde blote eigendom. In dat geval behoudt u het vruchtgebruik van de woning. Ook hier zijn er mogelijkheden om vermogen over te dragen aan uw nageslacht en om een deel van de betaling schuldig te blijven. Met de vrijstellingen bij het schenken kunnen de kinderen relatief goedkoop het eigendom in bezit krijgen. Er is wel een belangrijk verschil met de casus van verkoop met behoud van het huurrecht. Als u komt te overlijden terwijl u in het huis woont, vervalt het vruchtgebruik. Over dit vruchtgebruik zijn de kinderen erfbelasting verschuldigd. Dit komt door de nieuwe fictiebepaling in de Successiewet zoals die sinds 2010 geldt. Zij moeten dus sinds 2010 belasting betalen over de aanwas tot het volledige eigendom. Verlaat u de woning en schenkt u het vruchtgebruik aan een kind of de kinderen, dan moeten zij over deze meerwaarde schenkbelasting betalen. Natuurlijk voor zover de waarde hiervan de geldende vrijstellingen overschrijdt. Hier is nog wel een mouw aan te passen door bij de overdracht van het blote eigendom te bepalen dat het recht van gebruik en bewoning eindigt bij uw overlijden of het moment dat u het huis eerder verlaat. Dat leidt er wel tot dat de fiscale waarde van het blote eigendom dan hoger wordt. De notaris kan u hierover verder inlichten.

Hypotheek aflossen, fiscale gevolgen

Als u uw huis verkoopt aan een kind, moet u met de opbrengst van de verkoop uw huis aflossen. U hebt dan geen hypotheek en natuurlijk geen hypotheekrenteaftrek meer. Voor uw kind of kinderen geldt dat als zij een hypotheek op het huis nemen de hypotheekrente voor hen alleen aftrekbaar kan zijn als zij ook in het huis gaan wonen. Voor u geldt dat de meerwaarde, dat is de verkoopprijs minus hypotheek, onderdeel wordt van uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.

Slot woning verkopen aan kind of kinderen

Uw woning aan een kind verkopen kan op meerdere manieren. In alle gevallen zult u langs de notaris moeten. Dit biedt de mogelijkheid om een woning relatief goedkoop aan het nageslacht over te dragen, terwijl u wel in het huis blijft wonen. Relatief goedkoop, want door de fiscus kunt u het ook weer niet te gek maken. Er zijn wel degelijk regels en voorwaarden waarmee u rekening moet houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waardeHuis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waardeU wilt uw huis of tweede woning goedkoop verkopen aan uw kind, bijvoorbeeld een stuk lager dan de WOZ-waarde. Mag dat en…
Zelf hoogte belastingheffing over schenking berekenenZelf hoogte belastingheffing over schenking berekenenBedragen die u schenkt aan derden, kunnen belast worden met schenkbelasting. De bedragen boven de vrijstellingen worden…
Uw kind een schenking verstrekken om een huis te kopenDoor de hoge huizenprijzen hebben jonge starters moeite om een huis te kopen. Als ouder kunt u bijdragen door een verhoo…
Meer bijzondere vormen van vermogensoverdrachtMeer bijzondere vormen van vermogensoverdrachtNaast het schenken op papier vormt ook vaak de overdracht van de ouderlijke woning een bron van schenking. Zo bereik je…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…

Reageer op het artikel "Eigen huis aan kind of kinderen verkopen"

Reacties

Willem, 29-10-2014 10:24 #18
Zijn er nog voorwaarden verbonden aan de minimale termijn dat een ouder in een huis met voorbehoud van huurrecht moet blijven wonen om niet alsnog door de Belastingdienst te worden " aangeslagen " voor de lagere koopprijs ten opzichte van leeg opgeleverd? Reactie infoteur, 29-10-2014
Beste Willem,
Termijnen zijn mij niet bekend, maar het moet duidelijk genoeg zijn dat het geen tijdelijk opzetje is. Als u het veilig wilt doen, kiest u voor een huurrecht voor onbepaalde tijd. De huurder kan op een later moment altijd nog verhuizen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G., 17-09-2014 10:22 #17
Mag mijn vader het huis verkopen aan 1 zoon? En de andere eigenlijk met lege handen laten. En hoeveel onder marktwaarde mag de eigenaar het verkopen? Reactie infoteur, 17-09-2014
Beste G,
Een vader mag een huis aan zijn zoon verkopen. Als dit onder de marktwaarde is, is het verschil een schenking. In 2014 mag tot 100.000 euro belastingvrij worden geschonken als aan een aantal voorwaarden is voldaan:

http://financieel.infonu.nl/belasting/120291-schenking-vrijstelling-eigen-woning-100000-euro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thomas, 03-09-2014 18:48 #16
Mijn ouders willen de garage aan mij en mijn zus overdoen. Welke vorm is gunstiger schenken of kopen? Hoe en waar (notaris denk ik) kunnen we dit te de meest gunstige voorwaarden regelen?
Kan dit ook alleen op papier of zijn er weldegelijk geldtransacties voor nodig? Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Thomas,
Bij het kopen van de garage bent u notariskosten en 6% overdrachtsbelasting kwijt. Bij een schenking notariskosten, overdrachtsbelasting en 10% schenkbelasting boven de vrijstelling van 5.229 euro per kind.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 31-08-2014 17:13 #15
Kan in 2014 een eigen huis ook aan meerdere kinderen worden verkocht, onder voorbehoud van een huurrecht? De kinderen betalen niet, maar de schuld die ze daarmee hebben, zou dan kunnen worden kwijtgescholden door jaarlijks gebruik te maken van de schenkingsvrijstelling te beginnen met eenmalig € 100.000,- per kind (hun leeftijden zijn nog onder de 40). Dat zou meteen een flink deel van de schuld van de kinderen aflossen. Wat zijn de verder spelregels, indien deze optie reëel zou zijn? Reactie infoteur, 01-09-2014
Beste Gerrit,
1. Een kind kan alleen gebruik maken van de 100.000 euro vrijstelling als het huis ook het huis van hoofdbewoning is.
2. Er zijn hier allerlei mogelijkheden die u het beste met een notaris kunt bespreken. U kunt uw kinderen een onderhands lening verschaffen waarmee ze het huis kopen en u huurt voor een zakelijke huurprijs. U kunt het huis schenken op papier. U kunt het eigendom van een huis opsplitsen in het blote eigendom en het vruchtgebruik.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mart, 12-07-2014 20:25 #14
Wat is acceptabel (welk percentage) voor de Belastingdienst, dat een woning ONDER de taxatiewaarde wordt verkocht i.v.m. de verkoop van een woning aan een kind. Dus hoeveel kun je (zonder opmerkingen van de Belastingdienst) onder de taxatiewaarde verkopen, zonder dat er sprake is van een schenking. Indien ik mijn woning door 3 taxateurs laat taxeren komt er mogelijk 3 x een ander bedrag naar voren. Daarom vraag ik me af wat het verschil hierin mag zijn. Reactie infoteur, 13-07-2014
Beste Mart,
De precieze prijs is ook niet aan te geven. De Belastingdienst gaat gemakshalve meestal van de WOZ-waarde uit en dan moet u desgevraagd motiveren waarom u lager bent uitgekomen. Overigens mag u in 2014 als het pand ook het hoofdverblijf wordt, tot 100.000 euro belastingvrij schenken:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 05-06-2014 11:53 #13
Hallo,
Dit is mijn vraag;
Mijn moeder heeft een huis, waarde rond de 150.000 euro. Ik woon in het huis en mijn moeder woont bij haar vriend maar niet op papier. Me moeder had het erover om het huis aan mij te schenken. Ik lees overal schenken tot een ton, lees dan wel dat het over een geldoverdracht gaat. Kan dit ook met een huis? Dat mijn moeder het huis aan mij kan schenken?

gr, nick Reactie infoteur, 05-06-2014
Beste Nick,
Uw moeder kan bij de notaris het huis aan u overdragen. Dan is tot 100.000 euro belastingvrij en moet over de rest van de waarde (voor zover ze die ook schenkt) wel schenkingsbelasting worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 23-05-2014 16:24 #12
Ik hoorde onlangs dat een fiscaal gunstige mogelijkheid zou zijn om het blote eigendom van het eigen huis te verkopen aan een BV op te richten door zoon of dochter. Het vruchtgebruik blijft daarbij in eigen bezit en de hoogte van de waarde van het blote eigendom zou dan (heel) laag kunnen worden vastgesteld. Ik heb geen idee of dit een reële mogelijkheid is en wat de consequenties hiervan zijn. Zou u uw deskundig licht hier over kunnen laten schijnen? Reactie infoteur, 24-05-2014
Beste Paul,
U kunt in theorie onroerend goed inderdaad ook aan een op te richten bv verkopen, maar dan moet er wel voldoende geld in de bv aanwezig zijn en moet het ook voor de bv zakelijk een logische transactie zijn (geen schijnconstructie). Problemen kunnen ook ontstaan als men het onroerend goed weer aan de bv wil onttrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verbong, 19-05-2014 12:06 #11
Ik heb een vraagje de vader van een kennis van mij heeft zijn huis aan een zoon verkocht terwijl de andere 3 op vakantie waren, er niks van wisten en ver onder de prijs mag dat zo maar? er is nog een broer die het huis wilde hebben en bij dat huis heeft hij ook nog een stuk grond verkocht aan dezelfde zoon terwijl een andere zoon de grond wil hebben. graag een reactie Reactie infoteur, 19-05-2014
Beste Verbong,
1. Dat hangt er van af.
2. Uw vader mag wat hem is verkopen aan wie hij wil, maar als het ver onder de prijs is, is er ook sprake van een schenking. Van de fiscus mag dit in 2014 belastingvrij als het zijn woonhuis wordt (tot 100.000 euro), maar voor jullie kan het een rol gaan spelen bij de erfenis later. Dan kan deze schenking (deels) in mindering komen op het aandeel van de bevoorrechte zoon, als de schenking aantoonbaar is en niet onder de voorwaarde is gedaan dat het geen deel uitmaakt van de verdeling van nalatenschap.
3. Als de zoon die ook interesse had, afspraken met de vader had of in onderhandeling was over de verkoop, is de verkoop niet netjes en wellicht bij de rechter civielrechtelijk aanvechtbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sierd, 27-02-2014 11:36 #10
Ik wil mijn huis verkopen aan mijn dochter en daarna dit huis huren. Doordat haar echtgenoot in dienst is van de EG wonen zij altijd buiten Europa en staan hier niet ingeschreven bij GBA. Hij wordt vanuit Brussel uitgezonden voor steeds 4 jaar. Tz.t. zullen ze terugkeren naar Nederland. Zij hebben allebei de Nederlandse nationaliteit.
Betekent dit dat ik (en zij) met afwijkende regels rekening moet houden omdat zij niet in Nederland woonachtig is en hier niet staat ingeschreven? Reactie infoteur, 27-02-2014
Beste Sierd,
Als u een schenking doet aan uw dochter, gelden voor de schenking de Nederlandse regels als u Nederlander bent en in Nederland woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan-Willem de Regt, 07-02-2014 22:07 #9
Mijn ouders zijn voornemens om hun huis aan mijn zus te verkopen, zij willen dit voor ca. € 5.000 onder de taxatiewaarde doen om zo een voordeel te geven aan mijn zus. Nu zei een collega van mij dat als mijn ouders dit doen, ik en mijn jongste zus ook recht hebben op € 5.000.

Eerlijk gezegd vond ik dit maar als klinkklare onzin klinken en ik weiger het eigenlijk te geloven. Is er iemand hier die mij uitsluitsel over dit geval kan geven? Reactie infoteur, 08-02-2014
Beste Jan-Willem de Regt,
Als uw ouders het huis onder de prijs verkopen aan uw zus, doen ze feitelijk een schenking. Die schenking kan later bij overlijden van uw ouders terugkomen bij de verdeling van de erfenis. Tijdens hun leven zijn de ouders nergens toe verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B&w, 02-02-2014 17:47 #8
We zijn voornemens het huis van mijn ouders over te nemen (koop) waarbij mijn ouders in een deel van de woning blijven wonen en daar recht op blijven houden, zij willen er nooit weg.

De constructie met huurrecht lijkt voor ons de beste oplossing, de woning wordt eigendom kind en de ouders betalen huur met een garantie dat zij kunnen blijven wonen, ook al zou er “worst case” iets mogen voorvallen waarbij het "kind" de woning niet kan aanhouden.

De regel wordt hier uitgelegd met alleen de ouders in de woning. Wat als de woning gezamenlijk wordt bewoond?

Vraag 1:
Deze woning (met hypotheek) is na de overdracht eigendom van het kind en tevens hoofdverblijf. Het lijkt ons voor de hand liggend dat deze woning als vermogen in Box 1 valt en de hypotheek rente aftrekbaar blijft, is dat zo?

Vraag 2:
In de reactie op Lou Heunen wordt aangegeven dat “Als een huis in verhuurde staat wordt verkocht, ” Dit is in ons geval nog niet aan de orde, het huis nog eigendom van ouders. Mag dit wel zo worden gebruikt als het huis wordt verkocht onder voorbehoud van huurrecht?

Vraag 3:
“Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;”

Wie bepaalt het percentage? Neemt de makelaar dit mee in het taxatierapport? Of kunnen we dat zelf bepalen aan de hand van de tabellen? Reactie infoteur, 03-02-2014
Beste B&W,
1. Als het huis uw hoofdverblijf is en de ouders ook in huis wonen, wordt het deel van het huis dat niet door uw ouders is bewoond fiscaal als uw eigen woning in box 1 gezien. Naar rato is ook de hypotheekrente aftrekbaar.
2. Het maakt voor de waarde van het huis verschil of het huis met behoud van vruchtgebruik wordt gekocht of dat u na aankoop van het geheel besluit om een deel van het huis te verhuren. Bij een constructie vruchtgebruik bepaalt de leeftijd van de vruchtgerechtigden de waarde van het vruchtgebruik en koopt u (deels) een bloot eigendom. De waardering gebeurt aan de hand van de door de Belastingdienst opgestelde tabellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard Blom, 15-01-2014 14:32 #7
Interessant artikel, doch de zin "U de 100.000 euro vrijstelling kunt gebruiken die tot 1 januari 2015 geldt" vind ik misleidend.

Mede in reactie op Hans van Rosmalen, 03-12-2013 15:24 #4 en de reactie daarop van infoteur, 03-12-2013: U schrijft "Als u het huis volledig voor uzelf behoudt (100% huurrecht) zonder dat een ander er ook woont en een deel bezit, geldt de vrijstelling inderdaad niet." Daarmee suggereert u dat als de ouder de woning niet volledig voor zichzelf behoudt, er nog sprake kan zijn van recht op de 100K vrijstelling. Daar geloof ik niets van.

Of de 100K vrijstelling geldt dat ligt niet aan de "ouder-kant" (wel of geen 100% huurrecht), dit ligt aan de "kind-kant": of de woning al dan niet een Eigen Woning vormt voor het kind. Als de woning voor het kind een tweede woning is geldt de vrijstelling sowieso niet. Maar ook als het kind nog bij de ouders zou inwonen, en bijvoorbeeld een kamer heeft ter grootte van 10% van de woning, en de ouders dus 90% van het huurrecht voorbehouden hebben, dan geldt heus niet opeens wel de vrijstelling van een ton, zo lijkt mij.

Kijk je naar de situatie van eigen woning / hypotheekrenteaftrek, dan kan je te maken hebben met een percentage vd hypotheekrenteaftrek die aftrekbaar wordt, als de ontvangen huur boven de kamerverhuurvrijstelling valt. Volgens mij gaat percentuele verdeling etc. gewoon niet op bij de 100K eigen woning vrijstelling: die geldt, of die geldt niet. En om te gelden moet het gewoon een 100% eigen woning voor het kind zijn. Het is niet zo dat je met 50% eigen woning, 50% verhuurd nog aanspraak kunt maken op een halve ton schenkingsvrijstelling, zo dunkt mij. En daarmee is die vrijstelling dus van de baan bij een huurrecht, want een huurrecht impliceert uiteraard dat het NIET volledig de eigen woning van het kind is. Eerstgenoemde zin betreft dus eigenlijk een vergissing? Graag hoor ik of u een andere mening bent toegedaan. Reactie infoteur, 15-01-2014
Beste Gerard Blom,
1. De zin kan onder bepaalde omstandigheden wel, maar omdat die zo specifiek zijn, heb ik betreffende zin maar geschrapt.
2. De regels voor de 100k vrijstelling kunt u nu terugvinden in het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 02-01-2014 15:56 #6
Het ouderlijk huis wordt aan één zoon verkocht terwijl vader erbij gaat wonen(apart gedeelte wordt aan de garage gebouwd als woning) Het huis wordt minder waard omdat vader erbij blijft wonen zolang hij leeft(nu 70 jaar).Als dat niet het geval was is de woning meer waard en erft de andere zoon ook meer en nu is de zoon die het huis wil kopen in het voordeel omdat hij veel minder hoeft te betalen voor het huis dan als de woning getaxeerd zou worden voor de gewone verkoop aan andere.
Kan dit zomaar omdat de ene zoon door deze constructie wel wordt benadeelt in zijn erfenis? Reactie infoteur, 02-01-2014
Beste Jolanda,
1. Uw vader mag tijdens zijn leven met zijn bezit doen wat hij wil. De vraag is wel of de zoon wordt bevoordeeld en om welk bedrag het gaat. Een bevoordeling en een te lage verkoopwaarde is een schenking. Een schenking is fiscaal belast en kan terugkomen bij de vaststelling en verdeling van de erfenis.
2. Voor een dergelijke transactie moeten beiden naar de notaris.
3. Als vader daar blijft met vruchtgebruik is de waarde van het vruchtgebruik bij overlijden van vader, ook onderdeel van de erfenis:

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/vruchtgebruik-2014.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lou Heunen, 07-12-2013 10:52 #5
Accepteert de fiscus een lagere waarde dan de WOZ waarde? en werkt de notaris mee aan een dergelijke transactie (lager dan de WOZ waarde).
Wat moet een taxateur taxeren? De marktwaarde vrij van huur of in verhuurde staat?
Zijn er tabellen voor de bepaling van het percentage 60-80% voor de waarde in bewoonde staat die fiscaal geaccepteerd worden en waar kan ik die vinden? Reactie infoteur, 08-12-2013
Beste Lou Heunen,
1. Het mag ook een taxatie van een beëdigd makelaar van de economische waarde zijn. De WOZ-waarde loopt bovendien altijd een jaar achter.
2. Als een huis in verhuurde staat wordt verkocht, is mede de hoogte van de huur van belang voor het percentage waarmee u rekent. We noemen dit de leegwaarderatio:

http://financieel.infonu.nl/belasting/112933-tweede-woning-verhuren-en-de-leegwaarderatio-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans van Rosmalen, 03-12-2013 15:24 #4
U maakt een opmerking in de rubriek verkopen onder voorwaarden van een huurrecht. Met name het gebruik maken van de verhoogde vrijstelling van € 100.000. Ik kan deze opmerking niet plaatsen. Als ik mijn huis aan de twee kinderen verkoop, kan ik dan aan ieder een bedrag schenken van € 100.000 voor de aankoop van deze woning, zodat ze uiteindelijk ieder € 100.000 minder betalen. Ik dacht dat in de voorwaarden van deze vrijstelling was opgenomen dat ze de schenking moeten benutten voor de aankoop van een eigen woning of aflossing van hun hypotheek op de eigen woning. Maar zolang ik in de verkochte woning blijf wonen door middel van het betalen van een huursom wordt het voor de kinderen geen eigen woning en is m.i. de vrijstelling niet van toepassing. Mijn vraag is daarom wat u met deze opmerking bedoelt? Reactie infoteur, 03-12-2013
Beste Hans van Rosmalen,
Als u het huis volledig voor uzelf behoudt (100% huurrecht) zonder dat een ander er ook woont en een deel bezit, geldt de vrijstelling inderdaad niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 19-11-2013 18:32 #3
Wij als ouders willen graag het huis verkopen aan een van onze twee kinderen. Het is helaas echter te duur voor haar. Ons eigendom bestaat uit 2 percelen, met op 1 perceel het woonhuis en op het andere perceel een garage. Zouden wij de woning los mogen verkopen aan mijn dochter, en zelf de garage behouden. Dus een splitsing van ons eigendom?

groet,
Miranda Reactie infoteur, 20-11-2013
Beste Miranda,
Dat kan waarbij in de koopakte precies staat omschreven wat het eigendom van uw dochter wordt. Het is een stuk eenvoudiger als het geheel kadastraal wordt gesplitst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liebrand, 20-09-2013 11:27 #2
Ik wil mijn huis op papier verkopen aan mijn 3 kinderen. Dus blijven wonen vruchtgebruik.
Hoeveel moet ik aan belasting betalen? Verkoop woning 160.000. euro.
Hoeveel moeten de kinderen elk betalen?
vrgr. en bedankt. Reactie infoteur, 20-09-2013
Beste Liebrand,
1. Een huis kunt u alleen via de notaris verkopen.
2. U hoeft bij deze overdracht geen belasting te betalen, maar na de overdracht komt het verkregen geld wel in box 3 van de inkomstenbelasting met 1,2% belastingheffing vanaf 2014.
3. Als het een koop is en geen schenking, betalen uw kinderen 2% overdrachtsbelasting plus de notariskosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van de Ridder, 07-04-2013 13:38 #1
Wij willen ons huis op papier verkopen aan de kinderen en komen in aanmerking voor een huurflat.eind dit jaar is de bouw hiervan klaar en kunnen (met een cis )verlaring daar naar toe verhuizen, en dan kunnen de kinderen het huis verkopen.
Is dit te realiseren?
Vr. groet H.W. van de Ridder. Reactie infoteur, 07-04-2013
Beste Van de Ridder,
U kunt het blote eigendom van uw huis op papier schenken en het vruchtgebruik bewaren totdat u het huis daadwerkelijk hebt verlaten. Op papier verkopen kan niet, omdat de verkoop van een huis altijd via de notaris moet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vruchtgebruik 2014
Reacties: 18
Schrijf mee!