InfoNu.nl > Financieel > Belasting > Eigen huis aan kind of kinderen verkopen

Eigen huis aan kind of kinderen verkopen

Eigen huis aan kind of kinderen verkopen U wilt in 2016 of 2017 uw eigen huis aan een kind of uw kinderen verkopen, maar hoe doet u die overdracht fiscaal slim en hebt u daartoe het recht? Met de verkoop en overdracht van uw woning kunt u vermogen doorschuiven naar uw kinderen en zo belasting besparen. U kunt verkopen onder voorbehoud van huurrecht, onder voorbehoud van vruchtgebruik of het volledige eigendom verkopen. Maar dan wel voor een zacht prijsje graag. Wat vindt de belastingdienst hiervan, wat zijn de fiscale gevolgen? Gebruik de schenkingsvrijstelling van 100.000 euro in 2017.

Eigen huis verkopen omdat u kleiner wilt gaan wonen

Het eigen huis aan een kind verkopen wanneer u kleiner wilt gaan wonen, ligt voor de hand. Maar u kunt uw woning ook verkopen onder het beding dat u in het huis blijft als huurder of onder gebruikmaking van het recht tot vruchtgebruik. Als u huurder wordt, spreken we over verkoop onder voorbehoud van een huurrecht en bij vruchtgebruik over overdracht van het blote eigendom van de woning. Wat u ook doet, de fiscus kijk mee en stelt een aantal voorwaarden. Als de verkoop voor een te lage prijs is, zal een deel van de overdracht als schenking worden gezien waardoor schenkbelasting moet worden betaald. In alle gevallen is ook 2% overdrachtsbelasting verschuldigd en zult u naar een notaris moeten gaan om de overdracht van het huis te regelen. De overdrachtsbelasting kan wel worden verrekend.

Verkopen woning onder voorbehoud van huurrecht

In dit geval verkoopt u uw woning als eigenaar en wordt u de nieuwe huurder van het pand. Het voordeel van deze manier van overdracht van het huis is dat:
  • U bij de bepaling van de koopprijs mag uitgaan van de woning in bewoonde staat. Dat betekent een lagere koopprijs en daarmee een direct voordeel voor uw zoon of dochter. Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;
  • U niet hoeft te verhuizen, maar lekker in uw woning kunt blijven wonen;
  • U gebruik kunt maken van de jaarlijkse vrijstellingen om te schenken;
  • U niet meer het onderhoud van de woning te hoeft betalen noch de belastingen voor eigenaars van woningen.

Het voordeel van de lagere koopprijs is een voordeel voor uw kind. Wat een redelijke prijs is, laat u het beste via een taxatie bepalen. Vervolgens kunt u ervoor kiezen dat uw kind of kinderen de koopsom gedeeltelijk schuldig aan u blijven, waardoor ze via jaarlijkse schenkingen relatief goedkoop in het bezit van de woning kunnen komen. U kunt uw kinderen wel om een rentevergoeding vragen die u vervolgens weer kunt verrekenen met de huurprijs die u gaat betalen. Een renteloze lening is niet aan te raden, omdat de belastingdienst dat als schenking ziet. U blijft in de woning, maar als u de woning zou verlaten kan de woning door uw kind voor de leegwaarde worden verkocht. Als u komt te overlijden terwijl u nog in het door u gehuurde huis woont, maakt het verkregen deel van het huis geen deel uit van de erfenis. Dat is anders bij verkoop onder behoud van het vruchtgebruik.

Overdracht van het blote eigendom huis via vruchtgebruik

U kunt ook een deel van de woning aan uw kinderen overdragen, het zogenaamde blote eigendom. In dat geval behoudt u het vruchtgebruik van de woning. Ook hier zijn er mogelijkheden om vermogen over te dragen aan uw nageslacht en om een deel van de betaling schuldig te blijven. Met de vrijstellingen bij het schenken kunnen de kinderen relatief goedkoop het eigendom in bezit krijgen. Er is wel een belangrijk verschil met de casus van verkoop met behoud van het huurrecht. Als u komt te overlijden terwijl u in het huis woont, vervalt het vruchtgebruik. Over dit vruchtgebruik zijn de kinderen erfbelasting verschuldigd. Dit komt door de nieuwe fictiebepaling in de Successiewet zoals die sinds 2010 geldt. Zij moeten dus sinds 2010 belasting betalen over de aanwas tot het volledige eigendom. Verlaat u de woning en schenkt u het vruchtgebruik aan een kind of de kinderen, dan moeten zij over deze meerwaarde schenkbelasting betalen. Natuurlijk voor zover de waarde hiervan de geldende vrijstellingen overschrijdt. Hier is nog wel een mouw aan te passen door bij de overdracht van het blote eigendom te bepalen dat het recht van gebruik en bewoning eindigt bij uw overlijden of het moment dat u het huis eerder verlaat. Dat leidt er wel tot dat de fiscale waarde van het blote eigendom dan hoger wordt. De notaris kan u hierover verder inlichten.

Hypotheek aflossen, fiscale gevolgen

Als u uw huis verkoopt aan een kind, moet u met de opbrengst van de verkoop uw huis aflossen. U hebt dan geen hypotheek en natuurlijk geen hypotheekrenteaftrek meer. Voor uw kind of kinderen geldt dat als zij een hypotheek op het huis nemen de hypotheekrente voor hen alleen aftrekbaar kan zijn als zij ook in het huis gaan wonen. Voor u geldt dat de meerwaarde, dat is de verkoopprijs minus hypotheek, onderdeel wordt van uw vermogen in box 3 van de inkomstenbelasting.

Slot woning verkopen aan kind of kinderen

Uw woning aan een kind verkopen kan op meerdere manieren. In alle gevallen zult u langs de notaris moeten. Dit biedt de mogelijkheid om een woning relatief goedkoop aan het nageslacht over te dragen, terwijl u wel in het huis blijft wonen. Relatief goedkoop, want door de fiscus kunt u het ook weer niet te gek maken. Er zijn wel degelijk regels en voorwaarden waarmee u rekening moet houden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waardeHuis goedkoop aan kind verkopen onder de WOZ-waardeU wilt uw huis of tweede woning goedkoop verkopen aan uw kind, bijvoorbeeld een stuk lager dan de WOZ-waarde. Mag dat en…
Uw kind een schenking verstrekken om een huis te kopenDoor de hoge huizenprijzen hebben jonge starters moeite om een huis te kopen. Als ouder kunt u bijdragen door een verhoo…
Meer bijzondere vormen van vermogensoverdrachtMeer bijzondere vormen van vermogensoverdrachtNaast het schenken op papier vormt ook vaak de overdracht van de ouderlijke woning een bron van schenking. Zo bereik je…
Voorkom schenken aan de BelastingdienstVoor mensen die niet beschikken over grote vermogens, is het vaak niet nodig om belasting te betalen over schenkingen en…
Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat?Je huis verkopen op lijfrente: hoe werkt dat?Voor wie zijn huis wil verkopen en er toch nog in wil blijven wonen, is de verkoop op lijfrente een goede oplossing. Je…

Reageer op het artikel "Eigen huis aan kind of kinderen verkopen"

Reacties

Dieter van Raak, 22-11-2016 19:01 #84
Ik (42jaar) wil het huis van mijn moeder (70jaar) overkopen, mijn moeder blijft er wel in wonen. WOZ-waarde €267000,-
Voor welk bedrag kan ik de woning overkopen en wat zijn de bijkomende kosten?
Mvg Dieter. Reactie infoteur, 24-11-2016
Beste Dieter van Raak,
U kunt het hele huis kopen en aan uw moeder verhuren of het blote eigendom kopen (uw moeder behoudt dan het vruchtgebruik). Als u gaat verhuren geldt de WOZ-waarde, anders is de prijs afhankelijk van de leeftijd van uw moeder:

http://zeemeeuw.infoteur.nl/specials/vruchtgebruik-2016.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

E. Ran, 18-11-2016 12:32 #83
Mijn vrouw en bezitten een appartement. WOZ waarde 850.000.-. Wij zijn 85 resp. 84 jaar oud en wonen al 26 jaar in dit appartement. Wij hebben geen hypotheek op het huis.
Wij hebben drie kinderen. Wat is een voordelige actie om t.z.t. Erfbelasting te sparen.
Wij willen wel in het huis blijven wonen. Wij hebben een goede verhouding met onze kinderen.

Wat is een handige constructie om straks erfbelasting voor onze kinderen te beperken? Reactie infoteur, 20-11-2016
Beste E. Ran,
De erfbelasting beperken kan door zelf minder vermogen na te laten. Door een schenking of een papieren schenking. Een nadeel is wel dat u dan zelf ook minder overhoudt en u misschien niet meer eigen baas over uw woning bent:

http://financieel.infonu.nl/geld/77197-schenken-op-papier-voordelen-en-nadelen.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ronald, 29-10-2016 11:57 #82
Ik wil in 2017 het huis van mijn vader kopen samen met mijn zus. Mijn vader blijft in het huis wonen en hoeft geen huur te betalen. De WOZ waarde bedraagt 216.000,-. Is het mogelijk dat wij de woning overnemen voor dat bedrag en dat wij allebei een hypotheek nemen van 108.000,- en deze dan weer direct aflossen met de 100.000,- schenking die we terug ontvangen van mijn vader?

Gr. Ronald. Reactie infoteur, 01-11-2016
Beste Ronald,
Dat zou kunnen, maar die 100.000 euro is niet belastingvrij als u er niet zelf woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 17-10-2016 13:41 #81
Ik wil graag de woning van mijn ouders kopen. Ik kan helaas geen hypotheek krijgen voor het gehele bedrag. Verkoop van de woning 200.000 - hypotheek die ik kan krijgen 150.000 (geen schenkingsmogelijkheden). Ik zou dan het overige bedrag (50.000) in termijnen terugbetalen aan mijn ouders.

Ik heb bij meerdere banken/hyp verstrekkers geïnformeerd wat de mogelijkheden zijn. Zij geven echter allemaal aan dat ik geen hypotheek kan krijgen als het niet mijn woonverblijf wordt (mijn ouders willen het namelijk nog 10 jaar terug huren). Het wordt dan gezien als belegging en dus een maatwerk krediet (hogere rentes dan de huidige hyp rente).

Mijn ideale situatie zou zijn dat ik een hyp aanvraag voor 150.000, mijn ouders een hyp voor 50.000 die ik binnen 10 jaar terug betaal. Weet iemand wat de mogelijkheden zijn? Ik ben vast niet de enige in deze situatie mbt aankoop van het ouderlijk huis.

Groeten Jan Reactie infoteur, 20-10-2016
Beste Jan,
Als u niet zelf in de woning woont, is het een box 3 woning waarvoor in de regel minder hypotheek wordt gegeven, dan wel een hypotheek tegen een hogere rente. Wellicht kunt u een lagere hypotheek krijgen en de rest via een hypotheek bij uw ouders financieren tegen een langere looptijd.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Theo, 15-10-2016 16:21 #80
Even een vraag, wanneer onze zoon aanbiedt om onze woning gewoon tegen marktprijs te kopen, en er geen of weinig huur voor wil hebben omdat we hem in het verleden altijd moreel en financieel ondersteund hebben. Waar moeten we fiscaal rekening mee houden?

vriendelijke groet Theo

Julia, 10-10-2016 12:25 #79
In navolging van uw reactie op mijn eerdere vraag op 04-10-2016 18:27.
Wij willen geen vruchtgebruik/bloot eigendom situatie. Verandert de situatie indien wij (ouders) geen levenslange huurrecht bedingen bij dochter, maar dat er een zakelijke huurovereenkomst (wel voldaan aan 6% *WOZ) wordt afgesloten? Wij accepteren dan het risico dat dochter de huur kan beëindigen met alle risico's (verplichte uitzetting woning e.d.) van dien. Reactie infoteur, 11-10-2016
Beste Julia,
Dan verkoopt u de hele woning tegen WOZ-waarde en wordt u huurder. Dat is toegestaan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Erica, 08-10-2016 08:46 #78
Goedenmorgen,
Ik zou graag het huis van mijn vader overnemen (80). Zelf kan ik geen lening krijgen want woon in het buitenland, kan ik de rest van zijn hypotheek betalen en het huis op mijn naam krijgen? Ik ben nu enige kind na overlijden van mijn broer.
Alvast bedankt, Erica Reactie infoteur, 10-10-2016
Beste Erica,
Dat kan wel maar dan schenkt uw vader u de waarde van de woning minus hypotheek? Zo ja, dan zult u schenkbelasting moeten betalen boven de vrijstellingen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Julia, 04-10-2016 18:27 #77
Wij (ouders) willen de woning aan onze dochter verkopen, op de voorwaarde dat wij in de woning kunnen blijven wonen dmv een levenslang huurrecht. Volgens uw artikel kan bij de koopsom worden uitgegaan van de woning in bewoonde staat (en dus niet uitgaan van de woning in vrij opleverbare staat). Onze dochter wil eveneens in de woning gaan wonen om voor ons te zorgen. De woning wordt hierbij dusdanig verbouwd dat er gescheiden leefruimten tussen ons en dochter in de woning ontstaan).
Kan men bij de overname som nog steeds rekening worden gehouden met de bewoning in bewoonde staat? Mijn dochter kan naar alle waarschijnlijk de koopsom niet opbrengen. Is het mogelijk dat onze dochter de koopsom schuldig blijft en dat de koopsom gefaseerd wordt kwijtgescholden? Reactie infoteur, 05-10-2016
Beste Julia,
Als u het huis verkoopt met behoud van een eeuwig durend woonrecht, koopt u de woning eigenlijk met behoud van vruchtgebruik. Dat betekent dat uw dochter het blote eigendom koopt en het deel van vruchtgebruik uw eigendom blijft. De Belastingdienst heeft een speciale tabel om te berekenen hoeveel het blote eigendom waard is als percentage van de WOZ-waarde van de gehele woning:

http://financieel.infonu.nl/geld/38094-nieuw-erfrecht-nadelig-voor-huizenbezitters.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Claudia, 04-10-2016 10:29 #76
Kan mijn dochter mijn huis kopen? Zij kan met haar salaris nog geen (voldoende) hypotheek nemen, ik wil ook een huis kopen, kunnen we dan een regeling treffen i.v.m. de hypotheek? Reactie infoteur, 04-10-2016
Beste Claudia,
Voor zover uw dochter uw huis koopt zonder hypotheek of een financiering is dat een schenking van u aan uw dochter. Afhankelijk van uw hypotheek en bank kunt u een hypotheek meenemen en meeverhuizen naar een andere woning:

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/11540-hypotheek-hypotheek-meenemen-naar-nieuwe-woning.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bets van Hastenberg, 26-09-2016 22:17 #75
Wij willen ons huis gaan aanpassen tbv mantelzorgwoning. Wij kunnen een hypotheek krijgen voor de verbouwing, dat is geen probleem. Onze dochter wil ons huidige huis van ons kopen zodat zij met haar gezin de mantelzorg kan gaan verlenen.
Nu zegt de hypotheekverstrekker dat zij de hypotheek pas gaan verstrekken als er een kavelsplitsing heeft plaatsgevonden. De Gemeente wil hier niet aan mee werken, wel aan de vergunning voor mantelzorgwoning maar niet aan de kavelssplitsing. Dat is op zich begrijpelijk, maar wat nu?
Natuurlijk willen wij alles keurig bij de notaris laten beschrijven. De bedoeling is dat onze dochter ons maandelijks een hypotheekbedrag gaat betalen en een deel aflossing. Mag dat en zo ja hoe kunnen we dat het beste aanpakken? Alvast mijn hartelijke dank. Vriendelijke groet Bets van Hastenberg Reactie infoteur, 28-09-2016
Beste Bets van Hastenberg,
Niet elk geval zal gelijk zijn, maar in beginsel is een mantelzorgwoning in de tuin vergunningvrij:

http://financieel.infonu.nl/belasting/171663-mantelzorgwoning-in-de-tuin-en-de-woz-waarde.html

Onduidelijk is daarom waarom er een kavelsplitsing nodig zou zijn. Wellicht kan deze eis worden opgelost als u aangeeft dat de extra bebouwing in beginsel van tijdelijke aard is (15 jaar en daarna verlengbaar).

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nelly, 22-09-2016 17:05 #74
Goede avond,
2 jaar geleden hebben wij, de kinderen het huis van onze ouders gekocht. Wij (de kinderen en dus niet onze partners) stonden toen ook als enige kopers op koopakte. Inmiddels is het huis te koop gekomen en nu moeten volgens onze makelaar, onze partners ook mee tekenen anders kan het huis niet verkocht worden, klopt dat?

Alvast bedankt,
Nelly Reactie infoteur, 23-09-2016
Beste Nelly,
Als in het testament stond dat het huis niet in de gemeenschappelijke boedel mocht komen of als jullie onder (strenge) huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd, is de handtekening van de partner niet nodig. Anders wel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wil, 17-09-2016 20:24 #73
Ik wilde mijn huis aan mij zoon verkopen en in het huis blijven wonen. De gedachte was om zo de successiebelasting te sparen. De woz waarde is € 300.000. Wegens mijn leeftijd zou hij voor € 210.000 kunnen kopen. Hij zou € 50.000 direct betalen en voor € 160.000 zich schuldig aan mij verklaren. Maar ik ging berekenen wat wij, beiden, in box 3 zouden moeten betalen. Met nog de huidige 1,2% betalen wij samen per jaar € 3.400 (160.000 ik voor de vordering en 140.000 hij voor verschil tussen WOZ waarde en de lening). In tien jaar is de box 3 belasting € 34.000 met verkoop kosten daarbij wordt € 45.000.
Als hij van zijn schuld aflost of de woz waarde in de volgende jaren stijgt dan zou hij meer belasting in box 3 moeten betalen. En als hij schuldig blijft bij mijn overlijden betaalt hij over de schuld successie rechten. Als hij erft het huis zou hij € 45.000 successie betalen. Dus ik zou moeten zorgen dat ik niet nog 10 jaar leeft. Zonder grappen, ik denk dat verkopen van het huis aan de kinderen financieel voordelig is als dat op een hoge leeftijd van de ouderen gebeurt.

Met vriendelijke groet,
Wil Reactie infoteur, 19-09-2016
Beste Wil,
Het verkopen van een woning met behoud van vruchtgebruik is inderdaad onvoordeliger gemaakt, bovendien betaalt uw zoon nog overdrachtsbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Betty, 14-09-2016 13:40 #72
Ik wil het (hypotheekvrije) huis van mijn bejaarde ouders kopen, die er wel in willen blijven wonen als huurder. Volgens uw artikel mag bij de bepaling van de koopprijs uitgegaan worden van de woning in bewoonde staat. Volgens een leeftijdstabel zou dat neerkomen op 76% van de WOZ waarde. Ik heb hiervoor de middelen en ik realiseer mij dat het huis bij mij in box 3 belast gaat worden. Ik begrijp ook dat er 2% overdrachtsbelasting betaald moet worden.
Om verschillende redenen is het voor mijn ouders onwenselijk om een hoog box 3 vermogen te hebben. Daarom gaan mijn ouders een zakelijke huur van 6% van de WOZ waarde betalen (mag meer ook?).

Vraag 1) Na enkele jaren zullen de financiële reserves van mijn ouders opgedroogd zijn. Mag ik ze dan b.v. 2% huur laten betalen zonder dat hier fiscale consequenties aan vast zitten?

Vraag 2) Klopt het dat als mijn ouders de woning verlaten of komen te overlijden de woning geheel aan mij toekomt en buiten de erfenis valt?

Vraag 3) Ik zie de overeenkomst met mijn ouders gewoon als een zakelijke transactie. Ik heb echter nog twee zusters. Kunnen die bezwaar maken tegen dit plan, anders dan op morele en ethische gronden, of later nog iets opeisen?

Vraag 4) Ik heb ergens gelezen dat de overdrachtsbelasting onder voorwaarden vervalt als het kind bij de ouders een lening aangaat, die door de ouders geleidelijk wordt kwijt gescholden. Kunt u uitleggen hoe dit nu precies zit?

Met vriendelijke groet (en bedankt voor uw reactie),

Betty Reactie infoteur, 15-09-2016
Beste Betty,
1. Uw ouders mogen meer huur betalen dan 6%, indien dat een realistische huur is. Later zakken naar een huur van 2% is wel problematisch, omdat dat geen realistische huur zal zijn en het tekort als een schenking van uw kant kan worden gezien. Overigens is dat tot een bedrag van ruim 2100 euro per jaar nog geen probleem in verband met de geldende schenkingsvrijstelling.
2. De gevolgen bij vertrek zijn afhankelijk van de gemaakte afspraken, de gevolgen bij overlijden zijn afhankelijk van wie wanneer overlijdt en of u enig erfgename bent.
3. De overeenkomst zou hierop moeten worden bekeken, bijvoorbeeld de gevolgen van een te hoge huur en/of een schenking van de kant van uw ouders.
4. Als er van de kant van uw ouders sprake is van een schenking, kan ook de samenloopregeling van toepassing zijn:

http://financieel.infonu.nl/belasting/8368-schenkingsrecht-en-samenloopregeling.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peter, 09-09-2016 11:23 #71
Beste Zeemeeuw,
Ik en partner zouden graag het huis van mijn ouders willen kopen (en zij niets liever aan ons, blijkt recent), zodat zij kleiner kunnen wonen. Op het huis rust geen hypotheek, er zijn geen andere spelers/familieleden die aanspraak doen op het huis, echter de waarde is mogelijk x bedrag zoveel als dat ik aan hypotheek kan aanvragen (inschatting), maar wel voldoende om voor mijn ouders een kleiner huis te kopen. Het gat van ongeveer 350.000 kan uiteraard niet zomaar geschonken worden en een eenmalige schenking lost niets op gezien mijn leeftijd van 42 (wij wonen in een huurhuis). Mijn interesse ligt dan ook voornamelijk in het feit hoe deze schuld aan ouders opgepakt kan worden of kan dit als lening van ouders ingevuld kan worden met daarop een rentepercentage etc? uiteindelijk komt het me toe als ouders overlijden, maar dit is niet de insteek. We willen er al graag wonen, maar daar zijn we met z'n allen over eens niet met z'n vieren. Graag hoor ik dan ook al wat tips of het überhaupt mogelijk is.
Mvg, Peter Reactie infoteur, 10-09-2016
Beste Peter,
U kunt onderhands een lening afsluiten bij uw ouders om het gat (wat) te dichten en dan kunnen uw ouders elk jaar een klein deel belastingvrij aan u schenken (5.300 euro). Punt is wel dat de bank die uw hypotheek financiert, zal vragen of er meer leningen zijn en bij een ja tot de conclusie kan komen dat de hypotheek voor u niet betaalbaar is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Marion, 28-08-2016 23:47 #70
Mijn ouders, beide 80 jaar, kampen met gezondheidsproblemen en wonen te ver van mij vandaan om hun hierin voldoende bij te staan. Zorg en hulp van buitenaf willen ze niet. Ze bezitten een eigen woning met een waarde van circa 2 à 250.000,- euro met nog een minimale hypotheek van circa 20.000,- euro. Ik heb geen broers of zussen wel twee meerderjarige kinderen en ben zelf alleenstaand met een eigen woning. Nu hebben mijn ouders bedacht hun woning te verkopen en te verhuizen naar een kleinere (senioren)woning bij mij in de buurt zodat ik en mijn kinderen hun beter kunnen bijstaan. Hoe pakken we dit aan? Ik ga ervan uit dat zij op hun leeftijd geen hypotheek meer kunnen afsluiten. Is het verstandiger om hun huidige woning te verkopen aan een makelaar zodat zij direct een andere woning kunnen aankopen of juist niet en het gewoon te koop aanbieden en afwachten op een koper? Hoe zit dit fiscaal? Zou het fijn vinden hier iets meer duidelijkheid en/of uitleg over te krijgen. Alvast dank voor uw antwoord. Reactie infoteur, 30-08-2016
Beste Marion,
Op die leeftijd is het inderdaad niet eenvoudig om nog een hypotheek te vinden, maar met de overwaarde na verkoop kan waarschijnlijk nog wel een woning/appartement worden gekocht.
Als de woning realistisch geprijsd is, kan de verkoop snel gaan en meestal krijgt u de hoogste prijs als de woning op funda wordt gezet. Direct verkopen aan een makelaar gaat veel sneller maar zal minder opleveren.
Fiscaal zullen er weinig gevolgen zijn als uw ouders vrij snel na verkoop een nieuwe woning kopen. Als er op 1 januari van het jaar een bedrag op de rekening staat en er daarna een andere woning wordt gekocht, telt dat bedrag dat jaar mee voor de vermogensbelasting, anders niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anne, 22-07-2016 12:41 #69
Mijn moeder, weduwe 82 jaar, heeft een koophuis, woz waarde 148.000 met nog een hypotheek van 80.000.
Zij wil het huis aan mij verkopen en er zelf in blijven wonen. Haar plan is wel om binnen 1 a 2 jaar naar een huurhuis te verhuizen.
In het artikel staat geschreven dat de waarde van een woning in bewoonde staat 60 tot 80 procent is is ten opzichte van onbewoonde staat, en dat dit afhankelijk is van een leeftijd. Dit is mij niet helemaal duidelijk. Kun u hier iets meer uitleg over geven.

Als mijn moeder haar woning verkoopt met recht van huur, hoe wordt dan de huur bepaald? Indien wij "te weinig" zouden vragen aan haar, kan de belastingdienst dit weer als schenking aan haar zien…
Ik heb ergens eens gelegen dat het 6% van de woningwaarde zou zijn, maar is dit de waarde van de woning in bewoonde of onbewoonde staat?

Kan alles via de notaris of beter via een makelaar. Is een WOZ waarde van de gemeente voldoende, of dient er een taxatie rapport van de woning door een makelaar te worden opgemaakt om eventueel problemen in de toekomst te voorkomen.

Alvast vriendelijk dank voor uw antwoord
Anne Reactie infoteur, 23-07-2016
Beste Anne,
Uw moeder kan haar woning aan u verkopen en de woning terughuren, dan is de WOZ-waarde het uitgangspunt. Uw moeder kan de woning aan u verkopen met het recht van vruchtgebruik, en dan speelt haar leeftijd ook een rol. U koopt dan het blote eigendom:

http://financieel.infonu.nl/belasting/161850-vruchtgebruik-box-1.html

De overdracht van een huis of een gedeelte daarvan, verloopt altijd via een notaris.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cor de Waard, 03-07-2016 11:25 #68
Wij wonen nu nog in België, maar gaan terug naar Nederland en overwegen om dan ons nieuw te kopen woning op naam van onze dochter te zetten.
Wat zijn de voordelen en nadelen van deze mogelijkheid?
Welke kosten zijn er dan voor ons en voor haar?

Alvast vriendelijk dank voor uw antwoord,
Cor de Waard Reactie infoteur, 05-07-2016
Beste Cor de Waard,
Een woning op naam van uw dochter zal voor de waarde van de woning minus hypotheek of lening als een schenking aan uw dochter worden gezien en daarover betaalt zij boven de geldende vrijstellingen schenkbelasting. Voor de financiering zal een bank naar het inkomen van uw dochter kijken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Diana, 19-06-2016 12:11 #67
Hallo ik ben 48 jaar heb een woning samen met mijn man waarvan de hypotheek hoger is dan de waarde maar wij willen een andere woning kopen en deze verkopen en zolang hij niet is verkocht verhuren mijn moeder heeft een woning die verhuurd wordt en wil hem eventueel wel verkopen om de restwaarde aan ons te schenken voor die nieuwe woning voor ons wat kunnen we of mijn moeder het beste doen. Reactie infoteur, 20-06-2016
Hallo Diana,
Dat kan, maar u betaalt wel schenkingsbelasting over de schenking door uw moeder over het bedrag boven de vrijstelling van ruim 5.300 euro:

http://financieel.infonu.nl/belasting/159580-schenking-2016-vrijstellingen-en-tarieven-schenkbelasting.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tonny, 13-06-2016 15:16 #66
Ik ben 69 jaar en ben eigenaar van een woning met woz waarde van €198000. Ik heb 3 kinderen. Mijn zoon wil mijn huis kopen. De taxatiewaarde is 240000. Mag ik hem het huis verkopen voor 210000? En het verschil 30000 verrekenen met het kindsdeel na mijn overlijden en dit vastleggen bij de notaris? Reactie infoteur, 13-06-2016
Beste Tony,
Dat kan wel, maar dan betaalt uw zoon nu schenkbelasting. U kunt hem dit bedrag ook lenen en de lening (voor een deel) verrekenen met zijn erfdeel later. Of lenen en jaarlijks een deel schenken, waarbij de schenkingen moeten worden verrekend met zijn erfdeel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loes, 12-06-2016 11:09 #65
Ik ben 63 jaar en ben eigenaar van een woning met de woz-waarde 298000 In 2003 is mijn echtgenoot overleden. Ik heb 2 dochters, 34 en 31. Een van de dochters wil het huis kopen en op een gedeelte van de tuin willen we een huis bouwen voor mij zodat ik daar als nodig mantelzorg kan krijgen. Wat is de beste optie? Cochter neemt hypotheek voor 150000 zodat daar een huis van gebouwd kan worden Ik betaal huur of alleen vruchtgebruik? Of neem ik hypotheek om huis te bouwen? Hoe betaal ik aan de andere dochter het erfdeel? Kan dit met schenkingen, huur of is daar een andere manier voor? Reactie infoteur, 12-06-2016
Beste Loes,
1. Uw kinderen hebben nu nog geen recht op hun erfdeel. Als u eerder aan hen betaalt, zou dat een gunst zijn.
2. Een mantelzorgwoning kan worden gebouwd, maar wel als een tijdelijke voorziening. Daarom kan het lastig zijn om daarvoor een hypotheek te krijgen:

3. Het hangt ervan af hoeveel overwaarde uw woning heeft en hoeveel geld u dan aan de verkoop overhoudt, of u zelf voor een deel kunt investeren in de mantelzorgwoning en of uw andere dochter al iets van het erfdeel kunt geven. Dat bepaalt ook of u huur gaat betalen en hoeveel.

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gilis Dirk, 05-06-2016 17:39 #64
Mijn moeder verkoopt haar huis aan mijn zoon en wil de helft van het bedrag verdelen onder de 3 kinderen. Vader is gestorven in 98 en getrouwd met gemeenschap van goederen. Kan mijn zoon als alleenstaande een hypotheek nemen en wat kan er op fiscaal vlak? Moeten de kinderen belasting betalen op het bedrag wat ons ma verdeeld?Het huis moet verbouwd worden en bijgevolg enkele jaren onbewoond zijn? Reactie infoteur, 06-06-2016
Beste Gilis Dirk,
1. Moeder mag haar huis aan haar zoon verkopen, maar als de prijs erg laag is ten opzichte van de WOZ-waarde zal de fiscus daar voor een deel een schenking aan de zoon in zien. Als er veel onderhoud is, kan een lagere prijs worden bedongen maar het is altijd beter om de WOZ-waarde aan te vechten, want de fiscus kijkt vooral daarnaar.
2. Gaat het echt om een schenking of een uitbetaling van een deel van jullie erfdeel na het overlijden van vader. Bij een schenking zijn er vrijstellingen, maar moet daarboven belasting worden betaald.
3. Of de zoon een hypotheek kan krijgen, hangt af van zijn inkomen en de bank.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Cindy Dries, 01-06-2016 13:35 #63
Hallo,

Mijn ouders en mijn gezin willen ruilen van huis. omdat mijn ouders kleiner en wij groter willen wonen lijkt dit de beste oplossing. Mijn ouders willen de hypotheek van mij overnemen van 123.000 euro en hun huis verkopen aan ons voor 210.000 ze hebben nu een hypotheek van 105.000. Kunnen wij dit gewoon regelen via de notaris. Of zitten hier nog gevolgen aan?

Vriendelijke groet,

Cindy Dries Reactie infoteur, 02-06-2016
Hallo Cindy Dries,
Als het hier om redelijke bedragen gaat, dus niet fors onder de werkelijke waarde van de woningen, zijn er geen problemen. Aandachtspunt is wel de extra hypotheek: de bank moet daarmee natuurlijk akkoord gaan en de 18.000 euro extra zal op een of andere manier verrekend moeten worden om te voorkomen dat het een schenking is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Fabula, 25-05-2016 09:31 #62
Beste,

Mogen mijn ouders hun huis aan mijn zus verkopen via de Notaris zonder mijn toestemming.

mvg,
Fabula Reactie infoteur, 25-05-2016
Beste Fabula,
Als uw ouders de eigenaar zijn van de woning en u er geen beslag op hebt, mag dat.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rinus, 22-04-2016 15:00 #61
Hallo,
Ik ben 69 jaar en heb een woning waarvan de laatste aflossing in januari van 2017 is. De WOZ waard is 197000 euro. Ik wil de woning aan mijn twee kinderen verkopen en er zelf in blijven wonen. Hoe gaat dat in zijn werk én is het mogelijk dat ik dan geen huur ga betalen?
Alvast bedankt voor de moeite.

Gr Rinus Reactie infoteur, 23-04-2016
Beste Rinus,
U kunt uw huis met recht van vruchtgebruik verkopen. Dan betaalt u geen huur, en betalen uw kinderen een lagere prijs.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Maria, 20-04-2016 10:24 #60
Hallo, ik moet het huis van mijn ouders kopen omdat ze schulden hebben, de WOZ waarde is 320.000 euro ze willen het aan mij verkopen voor 230.000 euro om hun hypotheek en een lening af te lossen. Dan willen ze het vruchtgebruik van het huis. Ik hoef geen geld te lenen om het huis te kopen, hoeveel huur moet ik dan vragen en hoeveel belasting ga ik betalen? Mag ik het huis ter alle tijden verkopen? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 20-04-2016
Hallo Maria,
Als uw ouders u het huis verkopen met behoud van vruchtgebruik, hoeven ze u geen huur te betalen, maar hoeft u minder te betalen omdat ze het recht op bewoning houden. U kunt niet het huis verkopen zolang zij van het vruchtgebruik gebruik maken. Voor u is dit box 3 vermogen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Elisabeth, 16-04-2016 16:26 #59
Mijn ouders wonen in een koopwoning die ze al afbetaald hebben. Ik ben sinds kort alleenstaand, 38 jaar met 2 kinderen, en m'n ouders willen wel naar een bejaarden huurhuis. Ze willen wel dat ik hun huis koop. Als ik dat voor de meest recente WOZ waarde koop, zijn er dan problemen waar ik tegenaan kan lopen? En waar moeten mijn ouders dan rekening mee houden? Er zijn nog 4 andere kinderen, maar van hun mag ik het huis kopen. Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 17-04-2016
Beste Elisabeth,
U mag het huis gewoon kopen. Uw ouders krijgen dan geld voor hun woning en dat gaat in een jaar dat het bedrag op 1 januari op hun rekening staat, meetellen bij het vermogen in box 3. U wordt als gewone koper gezien, dus betaalt u overdrachtsbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

San, 15-04-2016 17:42 #58
Beste Zeemeeuw,
mijn ouders wonen in een huis met een marktwaarde van €500.000,- en hebben nog een hypotheek van €200.000,-. Zij willen kleiner gaan wonen door een kangoeroewoning/meergeneratiewoning aan te bouwen aan het huis en de rest aan mij te verkopen (ik ben 41 jaar). Maar, ik kan samen met mijn man maar een hypotheek krijgen van maximaal €275.000,-. Zijn er opties waardoor we dit toch kunnen realiseren binnen nu en 3 jaar? Reactie infoteur, 16-04-2016
Beste San,
Als u en uw man 40 jaar of ouders zijn, vervalt de hoge schenkingsvrijstelling (53.000 euro in 2016), maar zijn er nog wel de jaarlijkse vrijstellingen (driemaal 5.300 euro is toch bijna 16.000 euro). Verder kunt u bij uw ouders wellicht nog geld lenen, dan betaalt u ze de hypotheek die u van de bank krijgt en blijft u de rest schuldig wat in de vorm van een lening van uw ouders wordt gegoten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Loraine, 11-04-2016 17:50 #57
Hallo,

Als mijn ouders een huis willen kopen voor mij, tijdelijk, omdat ik mijn werkgeversverklaring pas over een aantal maanden krijg (en zij dus tijdelijk een 2e hypotheek nemen). Is dit dan gemakkelijk over te nemen als ik zelf de hypotheeklening aan kan vragen bij de bank? Of wat zijn hier de voorwaarden voor? Reactie infoteur, 12-04-2016
Hallo Loraine,
Een bestaande hypotheek overnemen van een ander dan je partner is vaak niet mogelijk. Bovendien moet de bank bekijken hoeveel hypotheek ze u wil geven en onder welke voorwaarden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Rolin, 08-04-2016 21:39 #56
Hallo,

Mijn vriend heeft een eigen huis in het buitenland, hier woont zijn moeder in en zij betaald ook alle lasten voor deze woning. Nu gaan wij binnenkort trouwen in gemeenschap van goederen en is zijn moeder bang voor de gevolgen die dit voor haar kan hebben, bij een eventuele scheiding of overlijden van mijn vriend.

Is er een mogelijkheid om notarieel vast te leggen dat zij in de woning mag blijven wonen zolang zij de kosten zelf kan betalen? En dat bij verkoop de winst voor haar is?

Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 10-04-2016
Halo Rolin,
Bij de notaris kunt u veel regelen, ook een vruchtgebruik voor de moeder en een eventuele winstdeling bij verkoop (als u dat echt wilt).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Danny, 23-03-2016 23:25 #55
Beste Zeemeeuw,
Mijn ouders heben een huis met een woz waarde van €170.000. Hier zit nog een spaarzekerhypotheek van €80.000 op bij de Rabobank voor nog 15 jaren. Kunnen mijn ouders het huis nu overdragen via de notaris en op mijn naam en of samen op mijn broertjes naam zetten en dat hen nog verder doorbetalen met de hypotheek?

Is het verstandiger als de hypotheek wordt overgeschreven op mijn naam en die van mijn broertjes en dat wij ook voor hen betalen? Is het dan wel mogelijk? Ik ben zelf nog een student met studiefinanciering en mijn broertje heeft ook nog geen inkomsten. Is er een verschil tussen of onze ouders gewoon bij ons wonen of dat zij teruggaan naar het buitenland en daar blijven wonen?

Bedankt voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,
Danny Reactie infoteur, 25-03-2016
Beste Danny,
De spaarzekerhypotheek is niet overdraagbaar en als uw ouders alleen de woning overdragen en de hypotheek behouden (kan alleen als de bank dat goed vindt), verliezen ze hun hypotheekrenteaftrek en verhuist de hypotheek als lening naar box 3. Bovendien raken ze dan hun vrijstelling voor de kapitaalverzekering kwijt. De belastingdienst zal dit bovendien als schenking zien. Kortom, lastig.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Neelie, 04-03-2016 10:50 #54
Geachte Zeemeeuw,
In 1982 hebben mijn ouders hun huis aan de kinderen verkocht (naast mij nog aan een zus en een broer). Er is een akte bij de notaris opgemaakt en er is overdrachtsbelasting betaald.
Tot begin 2015 hebben onze ouders in het huis gewoond, vrij van huur, zoals in het contract vermeld staat. Zij hebben in de periode tussen 1982 en 2015 alle onkosten voor het huis voor hun rekening genomen (verzekeringen, reparaties, onderhoud, belastingen enz.) Voorjaar 2015 is het huis verkocht en de opbrengst onder de kinderen verdeeld.

Hoe dient een en ander belastingtechnisch verwerkt te worden?

Met vriendelijke groet, Neelie Reactie infoteur, 04-03-2016
Geachte Neelie,
Omdat het huis na 1 januari 2015 is verkocht, heeft dit geen gevolgen voor uw belastingaangifte inkomstenbelasting over 2015. Het afstand doen van het vruchtgebruik is een schenking met schenkbelasting of bij overlijden een erfenis met erfbelasting.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 01-03-2016 18:23 #53
Beste Zeemeeuw,
De schuur staat los van de woning en heeft een eigen kadastraal nummer (is later aangekocht).
Het betreft een aankoop inclusief de grond. We willen wel graag het gas water en elektra via de woning van mijn ouders laten verlopen. Ik hoor graag wat eventuele valkuilen zijn. Reactie infoteur, 02-03-2016
Beste Pieter,
Dan is verkoop mogelijk waarbij als richtprijs zo veel mogelijk de WOZ-waarde moet worden aangehouden, omdat de Belastingdienst een te lage prijs als schenking kan zien. Voor u is het box 3 vermogen en u betaalt overdrachtsbelasting
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Pieter, 29-02-2016 21:55 #52
Hallo,
Mijn ouders hebben een verbouwde schuur in de tuin welke ze verhuren. Nu wil ik de schuur kopen, zodat mijn ouders extra geld hebben en ik ga hem dan verhuren. De bedoeling is dat als het huis verkocht wordt de schuur erbij wordt verkocht en ik mijn aankoop bedrag weer terug krijg.
Vraag:
Waar moet ik op letten bij deze transactie? Wat zijn eventuele valkuilen?
het verhuren wordt gedoogd wordt dit een 2e woning voor mij? Zo ja dan komt ook het recht van overpad om de hoek kijken. Hopelijk kan het simpeler? Reactie infoteur, 01-03-2016
Hallo Pieter,
Is de schuur kadastraal bekend of gewoon onderdeel van de woning, kan het met andere woorden apart verkocht worden en kunt u het dan ook inclusief grond kopen of huurt u de grond? Het aandeel in het huis van uw ouders is voor u vermogen in box 3 en zo mogelijk een tweede woning.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jasper, 03-02-2016 14:34 #51
Hallo,
Ouders leven beiden nog, maar gaan huis verkopen aan het middelste kind (zijn met ons drieën), huis heeft WOZ €315.000.
Nu willen ze het verkopen voor €290.000, leuk korting van €25.000, klopt het dat de andere 2 kinderen ook hun deel kunnen opvragen van €25.000? Immers de 1 kan goedkoop een woning kopen, mi. zouden de andere 2 kinderen de €25.000 in liquide moeten ontvangen? Is dit iets om te claimen, er staat nl. nog niets op papier. Reactie infoteur, 04-02-2016
Hallo Jasper,
Uw ouders mogen tijden hun leven met hun geld doen wat ze willen. Als ze bijvoorbeeld een kind extra geld schenken, mag dat, maar kan de claim later terugkomen bij de verdeling van de erfenis. De ouders kunnen ook bepalen dat de schenking juist niet hoeft te worden ingebracht bij de verdeling van de erfenis. Als u wordt onterfd, komt de claim in veel gevallen wel automatisch terug bij de berekening van de legitieme portie. Het geeft in ieder geval scheve gezichten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 17-01-2016 08:56 #50
Goedemorgen,
De waarde voor de WOZ is veel lager dan de verkoopwaarde. Mag dan het huis zonder in problemen te komen met de belastingdienst tegen de WOZ waarde worden verkocht. ` Reactie infoteur, 18-01-2016
Beste Gerrit,
Ja dat mag, de Belastingdienst kijkt naar de WOZ-waarde.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nilo, 07-01-2016 13:20 #49
Goedemiddag,
Mijn moeder heeft haar woning te koop staan, en ik heb besloten, na het eindigen van mijn relatie, om deze woning te kopen. In 2004 is mijn vader overleden, waardoor 1/6 van de woning al mijn 'eigendom' is. (Helft van vader verdeeld over moeder/zus/mij). Met mijn moeder ben ik een bedrag van 145.000 overeengekomen, wat marktconform is. Voor welk bedrag moet ik nu een hypotheek kunnen afsluiten, voor 145.000 of 5/6e deel van 145.000= 120.833? Reactie infoteur, 08-01-2016
Beste Nilo,
Als u uw moeder 145.000 euro moet betalen, kunt u daarvoor een hypotheek afsluiten. Dat vertegenwoordigt dan 2/3 van de waarde van de woning. U bezit dan 5/6, terwijl uw zus nog voor 1/6 eigenaresse is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jaap, 14-12-2015 00:19 #48
Beste,

Mijn ouders willen het huis aan mij verkopen voor 230.000 euro. Kunnen zij zodra zij dit geld hebben ontvangen een eenmalige schenking doen van 25.000 euro aan mij? Zodat ik mijn geld uit de hypotheek (met een omweg) kan gebruiken voor verbouwingen. Reactie infoteur, 14-12-2015
Beste Jaap,
Als u of uw partner jonger is dan 40 jaar kunnen uw ouders u 25.000 euro belastingvrij schenken als u dat geld gebruikt voor uw eigen woning (aankoop, verbetering). U krijgt een hogere hypotheek als niet meteen bij de aankoop wordt gesaldeerd, maar dan moet uw wel het geld van de schenking voor de verbetering gebruiken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nros, 08-12-2015 22:30 #47
We bezitten een unieke woning - omdat er geen vergelijkbare panden zijn, willen we de woning te koop zetten voor de hoogst biedende. Kunnen wij de woning voor dat bedrag + 1 euro doorschuiven naar een van de kinderen; ook als dit beduidend onder de WOZ taxatie ligt? Reactie infoteur, 09-12-2015
Beste Nros,
U loopt daarmee een risico. De Belastingdienst kan u vragen waarom de woning voor zo weinig is verkocht. Als de woning minder waard is dan de WOZ-waarde, kunt u immers ook bezwaar aantekenen bij de gemeente tegen de WOZ-beschikking.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gjm Huls, 07-12-2015 20:30 #46
Hallo,
Wij zijn 65 +ers en overwegen de helft van ons huis aan onze zoon te verhuren of te verhuren.
Wat is de consequentie i.v.m. voordeurdeling? Kunt u mij nadere informatie geven of aangeven waar deze te vinden is?
Dank u Reactie infoteur, 08-12-2015
Hallo Gjm Huls,
In geval van één huisnummer zijn jullie voordeurdelers. U merkt hier alleen wat van als er een hypotheek is. Het verhuurde of verkochte deel komt dan niet meer bij u voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking. U bent al fiscale partner met uw echtgenote, dus daar verandert het inwonen van uw zoon ook niets aan.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lucas, 04-12-2015 18:29 #45
Beste,

Ik kan het huis van mijn vader kopen. Dit zou ik graag doen. Ik woon op mijzelf en mijn vader wil kleiner wonen. Nu wil ik eerst mijn eigen huis verkopen voordat ik zijn huis overneem. Ik wil geen dubbele woonlasten hebben. Gezien het lage hypotheekbedrag kan mijn vader wel de dubbele lasten dragen. Hij wil het huis aan mij verkopen voor €10.000 onder de WOZ waarde.

Hoe kan ik dit financieel het beste regelen? En wat kan ik afspreken over een overname datum, gezien ik niet weet wanneer mijn huis wordt verkocht?
Bij voorbaat dank. Reactie infoteur, 07-12-2015
Beste Lucas,
U zou een voorlopig koopcontract kunnen opstellen met als voorwaarde dat u de woning koopt, als uw eigen huis verkocht is. Pas dan zal overdracht bij de notaris plaatsvinden.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bert, 03-11-2015 21:59 #44
Hallo,

Mijn ouders hebben een huis, waar tevens een ander huis tegenaan gebouwd is voor de vroegere ouders van mijn ouders. Eerst werd dit verhuurd aan derden, nu willen mijn ouders echter in dit huis gaan wonen en het totaal door verkopen aan mij of mijn broer, wie dan in het grote gedeelte gaan wonen en onze ouders ernaast. Onze ouders schenken ons beide de helft van de waarde van het huis totaal complete waarde dus, welke waarde dienen wij dan aan te houden bij een zo eerlijk mogelijke verdeling, 2 taxateurs laten komen, woz oid? Het is namelijk wel de bedoeling dat diegene van ons, de kinderen, wie in het huis gaat wonen de andere uit koopt tegen alle eerlijkheid, dus de helft van de waarde van het hele huis incl aanbouw waar onze ouders wonen, is namelijk zelfde kavel en dit behoort tot het hele object. Daarnaast ben ik erg benieuwd wat het voordeligst is belastingtechnisch dit te regelen. Verspreiden over meerdere jaren of hoe? Het huis heeft een geschatte waarde van 500.000 euro, is het dan zo dat beide 250 krijgen en over 150 belasting betalen of kun je dit beter verspreiden?

dank u wel. Reactie infoteur, 04-11-2015
Hallo Bert,
Als redelijke waarde wordt meestal de WOZ-waarde gezien of een lagere waarde als daar goede argumenten voor zijn zoals een achterstallig onderhoud. Uw ouders blijven een deel bewonen en zullen daarvoor een deel huur betalen. Hun deel van de woning is voor het kind dat er woont box 3 terwijl de rest van het eigendom box 1 wordt. De ouders mogen jaarlijks een deel schenken, maar als de aanstaande bewoner jonger is dan 40 jaar tot 52.752 euro belastingvrij eenmalig (vanaf 2017 waarschijnlijk 100.000 euro). Boven de vrijstelling wordt een tarief van 10% oplopend naar 20% gehanteerd:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/kopen-en-huren/131715-huis-goedkoop-aan-kind-verkopen-onder-de-woz-waarde.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Anouk, 28-10-2015 17:21 #43
Hallo,

Ik zou graag het huis van mijn ouders willen overnemen(enigst kind). Het huis bestaat uit 2 delen. Het plan is dan dat mijn ouders in het kleine deel gaan wonen met een evt aanbouw. Ik zelf ben bijna 25 jaar werk nu bijna 3,5 jaar.
Mijn ouders zouden het huis op zn goedkoop(beste) manier aan mij over willen doen.

Wat zou dan de best optie kunnen zijn? Reactie infoteur, 29-10-2015
Hallo Anouk,
De goedkoopste optie is schenken onder gebruikmaking van de vrijstellingen. Dat kan betekenen dat de schenking over een paar jaren wordt uitgesmeerd. Interessant is in dit opzicht dat als u er ook gaat wonen, vanaf 2017 waarschijnlijk een schenking van 100.000 euro belastingvrij mogelijk wordt:

http://financieel.infonu.nl/belasting/120291-schenking-2017-vrijstelling-eigen-woning-100000-euro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Getr, 20-10-2015 21:29 #42
Beste,
Ik zou graag het huis van mijn ouders willen kopen om er over 5-10-15 jaar er in te gaan wonen, mijn ouders zijn respectievelijk 73 en 75 jaar. Het huis was enige jaren geleden getaxeerd op € 300.000
Ik heb zelf een koophuis, wat zijn de mogelijkheden?
Kan ik een hypotheek krijgen? En de kosten die ik heb als huur laten betalen door mijn ouders… zodat ik dat afgedekt heb.
Waar moet ik heen om inzichtelijk te krijgen wat de cijfers echt gaan doen?
Graag uw reactie Reactie infoteur, 21-10-2015
Beste Getr,
Als u het huis van uw ouders koopt, zal dit voor u een tweede woning zijn zonder hypotheekrenteaftrek. Een hypotheek wordt voor een tweede woning minder snel verschaft en dan gaat het om kleinere bedragen dan voor een eerste woning. U moet ook 2% overdrachtsbelasting betalen. De huur die uw ouders betalen is voor u onbelast.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mrs E., 02-10-2015 11:16 #41
Goedendag,
Mijn moeder (weduwe) heeft een tweede huis en moet deze verkopen omdat ze deze niet meer kan onderhouden. Zij is langslevende en heeft volledig vruchtgebruik. Er zijn meerdere kinderen welke hun kindsdeel pas krijgen bij overlijden van moeder. In principe willen we het tweede huisje behouden maar moeder kan het geld bij verkoop goed gebruiken. Kinderen hebben geen middelen om het huis te kopen van moeder. Is er een constructie waarbij dit toch op één of andere manier kan bijvoorbeeld met een voorschot op de erfenis o.i.d.? Idee is om het vakantiehuis te gaan verhuren aan derden en er een soort bedrijf van te maken. Zo blijft het in de familie en kunnen we er zelf heen én moeder heeft extra liquide middelen? Reactie infoteur, 02-10-2015
Beste Mrs E,
Wat u moeder met de woning mag doen, is helemaal afhankelijk van wat er bij het verlenen van het vruchtgebruik is afgesproken. Toen zijn de rechten en plichten op papier gezet. Vaak is verhuur toegestaan, soms is een eis dat de vruchtgebruiker er ook zelf woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mrs S., 29-09-2015 20:31 #40
Ik heb een huis gekocht met hypotheek. Nu heb ik tegen mijn dochter gezegd dat zij in het huis mag wonen. Voor mij zou dit betekenen dat de woning in box 3 komt en geen recht bestaat op hypotheekrenteaftrek. Hoe kan ik if mijn dochter toch nog aanspraak maken of recht hebben op de hypotheekrenteaftrek? Reactie infoteur, 30-09-2015
Beste Mrs S.,
Als uw dochter het hele huis bewoont, is er voor u geen hypotheekrenteaftrek. Uw dochter kan deze ook niet aftrekken, omdat het uw hypotheek is.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ma, 17-07-2015 17:36 #39
Mijn zoon is sinds 1 jaar zzp'er. Hij wil eventueel mijn huis kopen. Kan hij n hypotheek krijgen? Reactie infoteur, 17-07-2015
Beste Ma,
Banken doen daar vaak moeilijk over. Hij zal dan ook bij meerdere banken langs moeten gaan en niet te snel moeten opgeven. Als hij dat jaar goed heeft gedraaid, helpt dat zeker.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Th T., 18-06-2015 14:02 #38
Wat is de formule voor huis verkopen aan kinderen, onder voorbehoud van huurrecht? Het percentage om de prijs te verlagen is afhankelijk van mijn leeftijd (74j).

Hoe bereken ik het percentage?

mvg,
th.t Reactie infoteur, 18-06-2015
Beste Th T,
Een tabel voor de waardering van het vruchtgebruik en de uitleg daarbij vindt u terug in onderstaand artikel. U draagt het blote eigendom over (=WOZ-waarde minus waarde vruchtgebruik):

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Bianca, 15-06-2015 18:12 #37
Hallo,

Mijn schoonmoeder wil graag haar huis verkopen aan mijn partner (haar zoon onder de 40 jr). De WOZ-waarde is € 226.000,-. De woning is recent getaxeerd op € 225.00,-. Zij wil de woning graag aan ons verkopen voor € 212.500,-.
Het verschil wat dan ontstaat van € 12.500,- wordt dit dan als schenking gezien? Zo ja, dient mijn partner hier dan nog belasting over te betalen?
Het is namelijk aan mijn schoonmoeder verteld, dat wij haar een bod mogen doen en dat zij dit dan mag accepteren.

Alvast hartelijk dank. Reactie infoteur, 16-06-2015
Hallo Bianca,
Taxatiewaarde en WOZ-waarde liggen dicht bij elkaar. Eigenlijk is er sprake van een schenking, maar als de zoon nog niet een eenmalige schenking van zijn moeder heeft ontvangen, is dat geld belastingvrij.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Huib, 31-05-2015 16:09 #36
Beste Zeemeeuw,

Het huis van mijn ouders heeft een WOZ van 575.000€ er is nog geen taxatie gedaan. Ik (42jaar) zou het graag willen kopen om er zelf te gaan wonen. Wat is de laagste prijs waarvoor ik het huis zou kunnen kopen, zonder schenkingsbelasting te hoeven betalen? Is er een bepaalde formule om dit te berekenen? Heeft u nog andere tips om de woning zo goedkoop mogelijk over te nemen?
Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Huib Reactie infoteur, 01-06-2015
Beste Huib,
1. Voor de Belastingdienst is de WOZ-waarde het uitgangspunt en voor zover er al vrijstellingen zijn bij een schenking is dat in uw geval de jaarlijkse vrijstelling van ruim 5.200 euro:

2. Het beste probeert u de WOZ-waarde omlaag te krijgen door binnen zes weken na afgifte van de WOZ-beschikking bezwaar te maken (slecht onderhoud, overlast in de buurt, te hoog in vergelijking met andere huizen, taxatie makelaar):

http://financieel.infonu.nl/belasting/3933-aanslag-onroerend-goed-woz-2015-en-ozb-maak-bezwaar.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mary, 22-05-2015 17:35 #35
Beste Zeemeeuw,

Mijn man overweegt om het huis van mijn schoonvader te kopen, met de bedoeling dat mijn schoonvader en zijn vriendin er kunnen blijven wonen en het huis dan van mijn man kunnen huren. Ook na het overlijden van mijn schoonvader wil mijn man het huis aan pa's vriendin verhuren. Er zit een hypotheek op van ongeveer €40.000,- en de overwaarde is ongeveer €150.000,-. Zelf hebben wij geen eigen geld. We hebben een hypotheek op ons eigen huis van €225.000,- en kunnen op basis van mijn mans inkomen maximaal €425.000 financieren. Zou een bank überhaupt overwegen dit te financieren of zijn er andere mogelijkheden? Met welke belastingissues moeten wij rekening houden? Bij voorbaat dank voor je reactie. Mijn man is overigens ouder dan 40. Reactie infoteur, 23-05-2015
Beste Mary,
Financieel zou het kunnen en dan is het een extra hypotheek op uw eigen woning. U hebt dan niet te maken met het feit dat de meeste banken die een hypotheek verstrekken verbieden dat de woning ook verhuurd wordt. De extra hypotheekrente is niet fiscaal aftrekbaar. De vraag is wel waarom hij de woning volledig zou kopen, wellicht kan hij mede-eigenaar worden. Zo krijgt de schoonvader toch extra geld in handen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 29-04-2015 21:29 #34
Een weduwe wil kleiner gaan huren. Zoon (gehuwd) en enig kind is ouder dan 40 jaar, schenken wordt dus kostbaar. Weduwe wil tegen zo laag mogelijke kosten het huis in volledige eigendom overdragen aan zoon. WOZ waarde 140.000 euro, hypotheek 90.000 euro.

Wat is handiger/voordeliger:
1. Koop/verkoop.
2. Zoon/echtpaar eerst medeschuldenaar maken en moeder later (?) ontslaan van hoofdelijke aansprakelijkheid. Deze constructie ken ik overigens niet. Kunt u die kort verduidelijken?
3. Andere, voordeligere optie?

Met kosten bedoel ik: belastingen en notariskosten (akten).

Dank voor uw tijd. Reactie infoteur, 30-04-2015
Beste Jan,
1. De eerste vraag is of de zoon wat aan het huis heeft voor eigen bewoning of verhuur. Als dat niet zo is, is verkoop aan een derde de goedkoopste oplossing. Het geld dat zo vrijkomt kan dan alsnog in delen worden geschonken als de weduwe dat wil. Bij overdracht aan de zoon, moet deze ook overdrachtsbelasting betalen.
2. Bij aankoop door de zoon of een gedeeltelijke overname van de hypotheek, moet de bank wel willen meewerken. Daarvoor moet het inkomen hoog genoeg zijn. Een bank hoeft ook niet mee te werken aan een ontslag uit de hoofdelijke aansprakelijkheid:

http://financieel.infonu.nl/lenen/42702-lenen-hoofdelijke-aansprakelijkheid-bij-lening-en-schulden.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wim, 28-04-2015 20:37 #33
Hallo, mijn zoon woont al vanaf zijn geboorte bij ons en is 33 jaar nu wil hij ons huis kopen voor 5.000 onder taxatie waarde, hij vindt het ook niet erg dat wij nog voorlopig bij hem blijven wonen, kan dat problemen geven bij de belastingdienst en zijn wij verplicht om huur aan hem te betalen, voor hem hoeft dat niet.
Waar moeten we opletten om later eventueel problemen te krijgen met de fiscus?
Vr.Gr.Wim Reactie infoteur, 29-04-2015
Hallo Wim,
De Belastingdienst kijkt voor naar de WOZ-waarde en een klein verschil (er zijn immers vrijstellingen) zal dan geen probleem zijn. Als jullie bij hem blijven wonen, hoeven jullie geen huur te betalen, maar vormen jullie gezamenlijk een huishouding en dat mag.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 27-04-2015 21:13 #32
Hallo, mijn ouders (76) hebben een appartement (woz waarde €250.000) en willen daar graag blijven wonen. Zij komen rond van alleen AOW en hebben leefgeld nodig. Er zit nog €90.000 hypotheek op hun huis dus hun 'leefgeld' zit vast in stenen. Ik zou graag hun woning willen kopen en dat zij van mij gaan huren maar ik krijg geen hypotheek voor €250.000. Wat zijn de opties? Ik heb zelf een eigen huis met zo'n 130.000 overwaarde.
Kunnen zij mij het huis verkopen voor 150.000?
Ik wil heel graag mijn ouders onbezorgd hun laatste jaren laten beleven!
Alvast dank Reactie infoteur, 28-04-2015
Hallo Miranda,
Dat begrijp ik heel goed, maar de Belastingdienst zal het verschil van €100.000 als schenking zien waarover u, even afgezien van mogelijke vrijstellingen, 10% schenkbelasting betaalt. Verder moet u 2% overdrachtsbelasting betalen en is de hypotheekrente niet aftrekbaar. Misschien is het mogelijk om een deel van het huis te kopen, waardoor u veel minder hoeft te betalen en uw ouders wel geld in handen krijgen. Als u ook zelf het geld moet lenen, moet u daar wel eerst goed over nadenken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Wendy, 26-04-2015 16:16 #31
Hallo, mijn ouders hebben een huis met een marktwaarde va ca 4,5 ton. Mijn zus heeft interesse om het huis te kopen alleen krijgen zij geen hypotheek van 4,5 ton. Dit zou betekenen, als dat kan, dat mijn zus het gaat kopen voor ca 3 ton en dat ze de rest geschonken krijgt. Op zich prima, alleen sta ik met lege handen, aangezien mijn ouders een appartement gaan kopen van rond de 3 ton, waardoor er niets voor mij overblijft. Nu gun ik mijn zus de hele wereld, maar ik gun mijzelf ook wel wat. Als ik dit niet wil dan loopt mijn zus een geweldig huis mis, maar als ik ja zeg krijg ik niets, ja als mijn ouders overleden zijn. Wat is jullie advies? Hoe of kan dit opgelost worden? Hoe gaat dit in dit soort gevallen? Reactie infoteur, 27-04-2015
Hallo Wendy,
De ouders zijn vrij om dit te doen en kunnen in de schenkingsakte inderdaad aangeven dat de schenking verrekend moet worden met het toekomstige erfdeel van uw zus (dat gebeurt niet automatisch). Over de schenking betaalt uw zus wel schenkbelasting. Uw zus kan het geld ook bij uw ouders lenen met het huis als onderpand.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tony, 09-04-2015 16:45 #30
Goededag, mijn vader is in 2013 overleden. Mijn moeder erft als langstlevende zijn deel. Zij is van plan om het oudelijk huis te verkopen aan haar favoriete kind. Wij zijn een gezin van 10 kinderen. Onze vraag is, kan dat zomaar? Wat voor effect heeft dit het deel wat wij als kind kunnen opeisen (wilsrecht)? Worden wij nu benadeeld en mijn broer (favoriet) extra beloond? Alvast bedankt voor uw reactie. Reactie infoteur, 09-04-2015
Beste Tony,
Als uw ouders in gemeenschap van goederen waren getrouwd, is de helft van het huis van haar en erft ze een kindsdeel. Elk kind heeft een vordering op de moeder ter grootte van een eigen kindsdeel en houdt die vordering tot het moment van overlijden. Als er een testament is, kunnen er door uw vader andere voorwaarden zijn gesteld.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jorik, 30-03-2015 18:03 #29
Goedendag,
Het volgende dient zich voor:
Mijn schoonouders (75 jaar) hebben een woning met een WOZ waarde van 378.000 euro.
Zij willen dit aan ons verkopen voor 200.000 euro, met de kanttekening dat zij er tot hun dood kunnen blijven wonen.
Zij betalen in die tijd geen huur omdat wij een lagere prijs betalen.
Mag dit?
Kunnen wij op papier een verkoop van 378.000 zetten en maar 200.000 betalen?
Of kunnen wij gewoon de officiële verkoopprijs van 200.000 op papier zetten, zonder problemen met de belastingdienst te krijgen.
Natuurlijk wordt alles bij de notaris vast gelegd.
Zij krijgen een eigen badkamer/slaapkamer/keuken en woonkamer (ruimte genoeg), maar er blijft maar één huisnummer.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Jorik Reactie infoteur, 31-03-2015
Goedendag Jorik,
Uw ouders kunnen u met 30% korting het huis verkopen en zelf het vruchtgebruik behouden. Dan kom ik uit op een bedrag van 265.000 euro en is de rest een schenking:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan, 25-03-2015 12:48 #28
Wij zijn voornemens om een gedeelte van onze woning te verhuren aan onze zoon en schoondochter, en er zelf ook in te blijven wonen. De vraag is: mogen wij de woning over ca 10 jaar tegen en getaxeerde prijs aan hen verkopen en de al betaalde huur dan verrekenen met de koopprijs? Reactie infoteur, 25-03-2015
Beste Jan,
Als de betaalde huur verrekenen betekent dat ze de huur terugkrijgen, zal dat tegen die tijd als een schenking worden gezien.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lies, 24-03-2015 12:26 #27
Mijn moeder is 84, woont alleen in haar vrijstaande woning van ongeveer 250.000,- deze woning is vrij van hypotheek. We zijn met 3 kinderen en onze vraag is, is het slim om de woning nu op papier aan de kinderen te verkopen. En welke vorm zou er dan het beste bij ons passen. Reactie infoteur, 24-03-2015
Beste Lies,
U bedoelt waarschijnlijk op papier schenken, maar ook dan moet u schenkbelasting betalen en moet uw moeder aan jullie rente gaan betalen:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Eric, 12-02-2015 15:27 #26
Beste `Zeemeeuw`

Mijn ouders, beiden 75 jaar oud, willen hun huis aan mij verkopen en er zelf in blijven wonen. Wel willen zij in de nabije toekomst naar een huurhuis.
De waarde van het huis in bewoonde staat is ± € 450.000.-
Ikzelf leg € 250.000.- in, neem een hypotheek bij de bank van € 100.000.-, en mijn ouders lenen mij € 100.000.- tegen een marktconforme rente die ze mij via de belastingvrije schenking elk jaar teruggeven.

Mijn vragen zijn:
- U stelt: "Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat". Bij welke leeftijd is dat 60- resp. 80%?
- Wordt de lening bij mijn ouders als zij overlijden als schenking gezien en moet ik daar dus erfbelasting over betalen?
- Als mijn ouders zeer snel (zeg binnen een maand) na mijn aankoop een huurhuis vinden en dus verhuizen, zou ik dan direct weer kunnen verkopen en zo de meerwaarde (belastingvrij) kunnen verwerven? (of bestaat er een minimum huurperiode voor de ouders?)

Vriendelijke groet en dank voor uw antwoord! Reactie infoteur, 23-02-2015
Beste Erik,
1. Bij een leeftijd van 75 jaar is de waarde van het vruchtgebruik 30% en de waarde van het blote eigendom 70%. U zou het dus voor 70% kunnen kopen. Zie voor de tabel waarop deze schatting berust het artikel:

2. De lening van uw ouders is bij hen vermogen waarover u erfbelasting betaalt.
3. Er bestaat geen minimum huurperiode voor de ouders.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Tony, 08-02-2015 09:13 #25
Ouders hebben een eigen huis met nog een bankschuld van 175.000. Het huis heeft een marktwaarde van ca. 200.000. Ouders willen er in blijven wonen. Kind kan/ wil het huis kopen waardoor ouders hun bankschuld kwijt zijn. Ouders betalen kind huur. Kan dit, mag dit en wat is fiscaal het beste huurrecht of vruchtgebruik. Reactie infoteur, 09-02-2015
Beste Tony,
Ja dat kan. Waar de Belastingdienst op let is dat het huis voor een redelijke prijs wordt gekocht en uw ouders ook daadwerkelijk huur gaan betalen. Als u er zelf niet woont, is het huis voor u vermogen in box 3.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

John, 26-01-2015 17:15 #24
Het volgende dient zich aan:
Mijn schoonouders zijn 76 en wonen in een groot huis uit 1924 (WOZ waarde €378.000)
Wij willen het huis overnemen zodat zij daar kunnen blijven wonen, mijn schoonvader is 76 jaar geleden in dit huis geboren en zal wegkwijnen in een appartement. Ons huis is vrij en vertegenwoordigt een waarde van 260.000. De bedoeling is om ons huis te verkopen en het huis van mijn schoonouders bewoonbaar te maken in 2 gescheiden delen met een tussendeur met een gezamenlijk huisnummer. Aangezien hun huis een behoorlijk grotere waarde heeft dan de onze vragen we ons af wat hier de mogelijkheden in zijn zonder last te krijgen met de belastingdienst. De waarde komt vooral door de grootte en het perceeloppervlak. Het huis zelf is grotendeels enkelsteens en voorzien van enkelglas en een ongeïsoleerd dak. Er zal dus veel aan verbouwd moeten worden. Zij willen dit graag voor een zo laag mogelijke prijs verkopen (en wij natuurlijk kopen). Hoe zit het met de vrijstelling van 100.000 uit 2014 en mag dit ook in 2015 toegepast worden en tegen welke regels. Mijn vrouw (hun dochter) is 44 en ik ben 47 jaar oud. De rest van de familie staat volledig achter dit idee omdat dit ook iets is wat de ouders graag willen. Reactie infoteur, 27-01-2015
Beste John,
1. Als u de WOZ-waarde te hoog vindt, is het binnenkort het moment om bezwaar aan te tekenen als de nieuwe WOZ-waarde 2015 bekend wordt gemaakt:

2. De vrijstelling van 100.000 euro bestaat in 2015 helaas niet meer.
3. Als u het huis opsplitst, kunt u misschien eerst de helft kopen in plaats van het geheel.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Martijn, 26-01-2015 15:08 #23
Ik heb een aantal vragen betreffende het gedeeltelijk “afkopen” van vruchtgebruik. Hieronder schets ik de situatie.

Schoonmoeder is een aantal maanden terug helaas overleden. Zij woonde samen met haar vriend, welke nu het vruchtgebruik heeft over de gezamenlijke woning (er zit geen hypotheek meer op het huis). De financiële situatie is bij benadering als volgt.

Waarde huis € 300.000
Vriend (leeftijd 72) € 150.000 (Heeft 2 kinderen uit vorig huwelijk)
Schoonmoeder € 150.000 (verdeeld over 2 erfgenamen, dochter en zoon)

Nu is het zo dat mijn zwager aan de vriend van mijn schoonmoeder heeft gevraagd of hij mee wilt werken om zijn gedeelte af te kopen. Dit aangezien hij momenteel in een wat mindere financiële situatie zit en de hypotheek op zijn huis opnieuw afgesloten moet worden. Dit betreft dus een bedrag van € 75.000,-. De vriend van mijn schoonmoeder wil hier wel over nadenken en zou het mooi vinden als hij hierin zou kunnen helpen, echter zitten hier wel kosten aan verbonden.

• Heeft dit verdere (financiële) gevolgen voor ons (mij en mijn vrouw)?
• Waar dient de vriend van mijn schoonmoeder rekening mee te houden, aangezien hij hier ook een hypotheek voor af zou moeten sluiten en hier de rest van zijn leven/vruchtgebruik kosten aan verbonden zijn. Deze kosten zullen ongetwijfeld in mindering gebracht moeten worden op het erfdeel? Spreek je anders ook over een gift? Zijn hier specifieke richtlijnen voor die gebruikt zouden kunnen worden voor de afkoopsom?
• Wanneer dit zou doorgaan is het wel zo dat, mochten ik en mijn vrouw financieel eens in de problemen komen, er geen mogelijkheid meer zou zijn voor het laten afkopen van het vruchtgebruik aangezien de vriend van mijn schoonmoeder voor zo’n zelfde bedrag nog een hypotheek zou moeten afsluiten. Dat zal geen optie zijn aangezien je het dan over een erg hoog bedrag hebt. Is dit dan fair ten op zichte van de andere erfgenaam?
• Is hiervoor toestemming benodigd van de andere erfgenaam (mijn vrouw in deze)?
• Hoe zit dit belastingtechnisch in elkaar? Welke gedeelten dienen afgedragen te worden aan de belasting bij het afkopen van het vruchtgebruik.

Alvast bedankt voor uw antwoorden. Reactie infoteur, 27-01-2015
Beste Martijn,
1. U erf uw aandeel in de blote waarde van de woning zoals die op het moment van overlijden is. Afkoop van het vruchtgebruik op een later moment verandert voor de erfbelasting de waarde niet. Voor de inkomstenbelasting kan de waarde van het blote eigendom en vruchtgebruik wel veranderen.
2. Het is belangrijk om te bekijken hoe het vruchtgebruik geregeld is. Wellicht geldt die alleen als de vriend er ook zelf woont, wellicht valt de waarde van het vruchtgebruik per testament aan alle erfgenamen toe en kunnen erfgenamen hun aandeel in het vruchtgebruik aan de andere erfgenaam overdoen.
3. Voor de waardering van de waarde van het vruchtgebruik verwijs ik u naar onderstaand artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hein, 24-01-2015 21:24 #22
Ik heb een 2e huis in Amsterdam. Dat is voor 1/3 verhuurd (beschermd dus). Een kind van mij wil het kopen. Er is geen bank (voor zover ik weet) die dit financiert, terwijl mijn zoon in alle opzichten dit huis makkelijk aan kan. Kan ik zelf voor bank gaan spelen? De WOZ is 520.000,-, de waarde in verhuurde staat is (in box 3) 322.000,-. Eigen geld zoon: 40.000,-. Stel: ik ben bank. Ik financier zijn aankoop met 280.000,-,met gesloten beurzen. Hij heeft dan die schuld en betaalt mij de normale marktrente, die controleerbaar moet zijn. Alles vastgelegd bij een notaris. Zijn rente is in box 1 is aftrekbaar. De controle ligt bij de Belastingdienst. De vraag is dus: wordt dit ergens NIET geaccepteerd? Reactie infoteur, 26-01-2015
Beste Hein,
U mag uw zoon een hypotheek verstrekken tegen een marktconforme rente, waarvan de rente voor uw zoon fiscaal aftrekbaar is als hij ook maandelijks aflost en als hij er zelf gaat wonen. De overdracht vindt bij de notaris plaats en daar kunt u meteen ook de lening regelen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Charles, 20-01-2015 15:43 #21
Beste Zeemeeuw, Mijn situatie is als volgt:
Mijn ouders hebben een huis dat afbetaald is. Dit jaar gaan ze verhuizen en elders iets huren. Hun huis gaan ze of verkopen of eventueel aan mij verkopen (als tweede huis om te verhuren) in vorm van een lening. Over de lening moet ik wel rente betalen. Verder is het de bedoeling dat de lening door de jaren verminderd wordt met de fiscaal vrijgesteld schenking van ouders aan kind (eenmalig rond 25.000 en jaarlijks circa 5000 zo uit mijn hoofd). Er komen bij mij toch wat vragen bij kijken:

- Is dit een manier gangbare?
- Wat is en marktconforme rente bij een dergelijke lening?
- Hoe wordt zo'n lening bijgehouden, er komt namelijk geen bank bij kijken. Een notaris zal wel noodzakelijk zijn voor het officieel opzetten, maar aflossingen worden zelf bijgehouden?
- Ik begrijp dat het niet "te" goedkoop verkocht mag worden aan mij, maar wat is een te lage prijs? Ik zal het wel laten taxeren, maar is 10% onder taxatie prijs bijvoorbeeld te laag?

Het huis is trouwens in een vrij slecht onderhouden staat, dus het zal waarschijnlijk een onder de gemiddeld huizenprijzen gewaardeerd worden. Ik moet zelf dus nog flink wat geld erin steken om het op te knappen.

Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 20-01-2015
Beste Charles,
1. Een marktconforme rente is de rente die u gemiddeld zou moeten betalen bij een andere bank. Door op het internet te vergelijken en daarvan een uitdraai te bewaren, kunt u straks als de Belastingdienst er om zou vragen aantonen dat u een marktconforme rente hebt gehanteerd. De Belastingdienst hoeft niets te vragen, maar kan dat -als daartoe een aanleiding is- op enig moment wel doen. De eenmalig verhoogde vrijstelling bij de schenking kan een reden zijn.
2. De Belastingdienst hanteert de WOZ-waarde als een redelijke waarde. Als die te waarde naar uw mening te hoog is, kan bij de gemeente bezwaar worden aangetekend. Overigens is de WOZ-waarde altijd een jaar vertraagd en kunt u daar nog een correctie op aanbrengen. Ook de staat van onderhoud kan een goede reden voor waardeaanpassing zijn. U kunt ook een taxateur om een taxatie vragen:

http://financieel.infonu.nl/belasting/3933-aanslag-onroerend-goed-woz-en-ozb-maak-bezwaar.html

http://financieel.infonu.nl/hypotheek/23239-daarom-hebt-u-een-taxatierapport-voor-uw-huis-nodig.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Peer, 18-01-2015 16:22 #20
Wij willen in ons huis blijven wonen te we dood gaan of niet meer willen, onze zoon wil het kopen en betalen in 20 jaarlijkse termijnen van 15000 euro zo dat wij kunnen blijven wonen! Wat zijn de mogelijkheden? Gr Peer Reactie infoteur, 19-01-2015
Beste Peer,
1. Uw zoon kan elk jaar een aandeel in uw huis kopen maar wordt pas eigenaar van dat deel als deze gedeeltelijke overdracht bij de notaris is vastgelegd. Om notariskosten uit te sparen kan het goedkoper zijn om een aantal jaardelen samen te nemen.
2. Bijvoorbeeld ik verkoop 25% van mijn huis aan mijn zoon en die betaalt hiervoor jaarlijks 15.000 euro in de periode 2015 tot en met 2020 plus 4% rente. De notaris kan u hierbij helpen.
3. Bedenk wel dat jullie straks dan huurders van het huis zullen worden. Wellicht moet u ook dat al vastleggen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Ed, 01-11-2014 18:02 #19
Beste Dhr/Mevr Zeemeeuw,

Mijn moeder is weduwe en ik ben haar enige zoon. Zij woont in een koophuis wat al lang geleden is afgelost. De waarde is nog niet bepaald door een taxateur. Zij wil voor mij en mijn vrouw later het erfrecht tot een minimum bepalen en wil gebruik maken van de nu nog geldende eenmalige vrijstelling van 100.000 Euro, om aan ons te geven, om een huis te kopen, maar heeft dat bedrag in haar huis zitten. Kan zij háár huis aan ons verkopen met mindering van die 100.000 Euro en er zelf blijven wonen (zonder dat wij daar wonen) zodat het huis al van ons is wanneer zij komt te overlijden en er geen hoge erfrechten over betaald moet worden. Indien mogelijk, hoe moet één en ander dan geregeld worden?
Mvg, Ed Reactie infoteur, 02-11-2014
Beste Ed,
De 100.000 euro verhoogde vrijstelling telt alleen als het geld wordt besteed aan uw eigen woning in box 1. Dat zou betekenen dat u er zelf ingeschreven moet staan (het moet uw hoofdwoning zijn).
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Willem, 29-10-2014 10:24 #18
Zijn er nog voorwaarden verbonden aan de minimale termijn dat een ouder in een huis met voorbehoud van huurrecht moet blijven wonen om niet alsnog door de Belastingdienst te worden " aangeslagen " voor de lagere koopprijs ten opzichte van leeg opgeleverd? Reactie infoteur, 29-10-2014
Beste Willem,
Termijnen zijn mij niet bekend, maar het moet duidelijk genoeg zijn dat het geen tijdelijk opzetje is. Als u het veilig wilt doen, kiest u voor een huurrecht voor onbepaalde tijd. De huurder kan op een later moment altijd nog verhuizen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

G., 17-09-2014 10:22 #17
Mag mijn vader het huis verkopen aan 1 zoon? En de andere eigenlijk met lege handen laten. En hoeveel onder marktwaarde mag de eigenaar het verkopen? Reactie infoteur, 17-09-2014
Beste G,
Een vader mag een huis aan zijn zoon verkopen. Als dit onder de marktwaarde is, is het verschil een schenking. In 2014 mag tot 100.000 euro belastingvrij worden geschonken als aan een aantal voorwaarden is voldaan:

http://financieel.infonu.nl/belasting/120291-schenking-vrijstelling-eigen-woning-100000-euro.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Thomas, 03-09-2014 18:48 #16
Mijn ouders willen de garage aan mij en mijn zus overdoen. Welke vorm is gunstiger schenken of kopen? Hoe en waar (notaris denk ik) kunnen we dit te de meest gunstige voorwaarden regelen?
Kan dit ook alleen op papier of zijn er weldegelijk geldtransacties voor nodig? Reactie infoteur, 04-09-2014
Beste Thomas,
Bij het kopen van de garage bent u notariskosten en 6% overdrachtsbelasting kwijt. Bij een schenking notariskosten, overdrachtsbelasting en 10% schenkbelasting boven de vrijstelling van 5.229 euro per kind.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerrit, 31-08-2014 17:13 #15
Kan in 2014 een eigen huis ook aan meerdere kinderen worden verkocht, onder voorbehoud van een huurrecht? De kinderen betalen niet, maar de schuld die ze daarmee hebben, zou dan kunnen worden kwijtgescholden door jaarlijks gebruik te maken van de schenkingsvrijstelling te beginnen met eenmalig € 100.000,- per kind (hun leeftijden zijn nog onder de 40). Dat zou meteen een flink deel van de schuld van de kinderen aflossen. Wat zijn de verder spelregels, indien deze optie reëel zou zijn? Reactie infoteur, 01-09-2014
Beste Gerrit,
1. Een kind kan alleen gebruik maken van de 100.000 euro vrijstelling als het huis ook het huis van hoofdbewoning is.
2. Er zijn hier allerlei mogelijkheden die u het beste met een notaris kunt bespreken. U kunt uw kinderen een onderhands lening verschaffen waarmee ze het huis kopen en u huurt voor een zakelijke huurprijs. U kunt het huis schenken op papier. U kunt het eigendom van een huis opsplitsen in het blote eigendom en het vruchtgebruik.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Mart, 12-07-2014 20:25 #14
Wat is acceptabel (welk percentage) voor de Belastingdienst, dat een woning ONDER de taxatiewaarde wordt verkocht i.v.m. de verkoop van een woning aan een kind. Dus hoeveel kun je (zonder opmerkingen van de Belastingdienst) onder de taxatiewaarde verkopen, zonder dat er sprake is van een schenking. Indien ik mijn woning door 3 taxateurs laat taxeren komt er mogelijk 3 x een ander bedrag naar voren. Daarom vraag ik me af wat het verschil hierin mag zijn. Reactie infoteur, 13-07-2014
Beste Mart,
De precieze prijs is ook niet aan te geven. De Belastingdienst gaat gemakshalve meestal van de WOZ-waarde uit en dan moet u desgevraagd motiveren waarom u lager bent uitgekomen. Overigens mag u in 2014 als het pand ook het hoofdverblijf wordt, tot 100.000 euro belastingvrij schenken:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Nick, 05-06-2014 11:53 #13
Hallo,
Dit is mijn vraag;
Mijn moeder heeft een huis, waarde rond de 150.000 euro. Ik woon in het huis en mijn moeder woont bij haar vriend maar niet op papier. Me moeder had het erover om het huis aan mij te schenken. Ik lees overal schenken tot een ton, lees dan wel dat het over een geldoverdracht gaat. Kan dit ook met een huis? Dat mijn moeder het huis aan mij kan schenken?

gr, nick Reactie infoteur, 05-06-2014
Beste Nick,
Uw moeder kan bij de notaris het huis aan u overdragen. Dan is tot 100.000 euro belastingvrij en moet over de rest van de waarde (voor zover ze die ook schenkt) wel schenkingsbelasting worden betaald.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Paul, 23-05-2014 16:24 #12
Ik hoorde onlangs dat een fiscaal gunstige mogelijkheid zou zijn om het blote eigendom van het eigen huis te verkopen aan een BV op te richten door zoon of dochter. Het vruchtgebruik blijft daarbij in eigen bezit en de hoogte van de waarde van het blote eigendom zou dan (heel) laag kunnen worden vastgesteld. Ik heb geen idee of dit een reële mogelijkheid is en wat de consequenties hiervan zijn. Zou u uw deskundig licht hier over kunnen laten schijnen? Reactie infoteur, 24-05-2014
Beste Paul,
U kunt in theorie onroerend goed inderdaad ook aan een op te richten bv verkopen, maar dan moet er wel voldoende geld in de bv aanwezig zijn en moet het ook voor de bv zakelijk een logische transactie zijn (geen schijnconstructie). Problemen kunnen ook ontstaan als men het onroerend goed weer aan de bv wil onttrekken.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Verbong, 19-05-2014 12:06 #11
Ik heb een vraagje de vader van een kennis van mij heeft zijn huis aan een zoon verkocht terwijl de andere 3 op vakantie waren, er niks van wisten en ver onder de prijs mag dat zo maar? er is nog een broer die het huis wilde hebben en bij dat huis heeft hij ook nog een stuk grond verkocht aan dezelfde zoon terwijl een andere zoon de grond wil hebben. graag een reactie Reactie infoteur, 19-05-2014
Beste Verbong,
1. Dat hangt er van af.
2. Uw vader mag wat hem is verkopen aan wie hij wil, maar als het ver onder de prijs is, is er ook sprake van een schenking. Van de fiscus mag dit in 2014 belastingvrij als het zijn woonhuis wordt (tot 100.000 euro), maar voor jullie kan het een rol gaan spelen bij de erfenis later. Dan kan deze schenking (deels) in mindering komen op het aandeel van de bevoorrechte zoon, als de schenking aantoonbaar is en niet onder de voorwaarde is gedaan dat het geen deel uitmaakt van de verdeling van nalatenschap.
3. Als de zoon die ook interesse had, afspraken met de vader had of in onderhandeling was over de verkoop, is de verkoop niet netjes en wellicht bij de rechter civielrechtelijk aanvechtbaar.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Sierd, 27-02-2014 11:36 #10
Ik wil mijn huis verkopen aan mijn dochter en daarna dit huis huren. Doordat haar echtgenoot in dienst is van de EG wonen zij altijd buiten Europa en staan hier niet ingeschreven bij GBA. Hij wordt vanuit Brussel uitgezonden voor steeds 4 jaar. Tz.t. zullen ze terugkeren naar Nederland. Zij hebben allebei de Nederlandse nationaliteit.
Betekent dit dat ik (en zij) met afwijkende regels rekening moet houden omdat zij niet in Nederland woonachtig is en hier niet staat ingeschreven? Reactie infoteur, 27-02-2014
Beste Sierd,
Als u een schenking doet aan uw dochter, gelden voor de schenking de Nederlandse regels als u Nederlander bent en in Nederland woont.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jan-Willem de Regt, 07-02-2014 22:07 #9
Mijn ouders zijn voornemens om hun huis aan mijn zus te verkopen, zij willen dit voor ca. € 5.000 onder de taxatiewaarde doen om zo een voordeel te geven aan mijn zus. Nu zei een collega van mij dat als mijn ouders dit doen, ik en mijn jongste zus ook recht hebben op € 5.000.

Eerlijk gezegd vond ik dit maar als klinkklare onzin klinken en ik weiger het eigenlijk te geloven. Is er iemand hier die mij uitsluitsel over dit geval kan geven? Reactie infoteur, 08-02-2014
Beste Jan-Willem de Regt,
Als uw ouders het huis onder de prijs verkopen aan uw zus, doen ze feitelijk een schenking. Die schenking kan later bij overlijden van uw ouders terugkomen bij de verdeling van de erfenis. Tijdens hun leven zijn de ouders nergens toe verplicht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

B&w, 02-02-2014 17:47 #8
We zijn voornemens het huis van mijn ouders over te nemen (koop) waarbij mijn ouders in een deel van de woning blijven wonen en daar recht op blijven houden, zij willen er nooit weg.

De constructie met huurrecht lijkt voor ons de beste oplossing, de woning wordt eigendom kind en de ouders betalen huur met een garantie dat zij kunnen blijven wonen, ook al zou er “worst case” iets mogen voorvallen waarbij het "kind" de woning niet kan aanhouden.

De regel wordt hier uitgelegd met alleen de ouders in de woning. Wat als de woning gezamenlijk wordt bewoond?

Vraag 1:
Deze woning (met hypotheek) is na de overdracht eigendom van het kind en tevens hoofdverblijf. Het lijkt ons voor de hand liggend dat deze woning als vermogen in Box 1 valt en de hypotheek rente aftrekbaar blijft, is dat zo?

Vraag 2:
In de reactie op Lou Heunen wordt aangegeven dat “Als een huis in verhuurde staat wordt verkocht, ” Dit is in ons geval nog niet aan de orde, het huis nog eigendom van ouders. Mag dit wel zo worden gebruikt als het huis wordt verkocht onder voorbehoud van huurrecht?

Vraag 3:
“Afhankelijk van uw leeftijd bedraagt de waarde in bewoonde staat 60% tot 80% van de leegwaarde in onbewoonde staat.;”

Wie bepaalt het percentage? Neemt de makelaar dit mee in het taxatierapport? Of kunnen we dat zelf bepalen aan de hand van de tabellen? Reactie infoteur, 03-02-2014
Beste B&W,
1. Als het huis uw hoofdverblijf is en de ouders ook in huis wonen, wordt het deel van het huis dat niet door uw ouders is bewoond fiscaal als uw eigen woning in box 1 gezien. Naar rato is ook de hypotheekrente aftrekbaar.
2. Het maakt voor de waarde van het huis verschil of het huis met behoud van vruchtgebruik wordt gekocht of dat u na aankoop van het geheel besluit om een deel van het huis te verhuren. Bij een constructie vruchtgebruik bepaalt de leeftijd van de vruchtgerechtigden de waarde van het vruchtgebruik en koopt u (deels) een bloot eigendom. De waardering gebeurt aan de hand van de door de Belastingdienst opgestelde tabellen.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Gerard Blom, 15-01-2014 14:32 #7
Interessant artikel, doch de zin "U de 100.000 euro vrijstelling kunt gebruiken die tot 1 januari 2015 geldt" vind ik misleidend.

Mede in reactie op Hans van Rosmalen, 03-12-2013 15:24 #4 en de reactie daarop van infoteur, 03-12-2013: U schrijft "Als u het huis volledig voor uzelf behoudt (100% huurrecht) zonder dat een ander er ook woont en een deel bezit, geldt de vrijstelling inderdaad niet." Daarmee suggereert u dat als de ouder de woning niet volledig voor zichzelf behoudt, er nog sprake kan zijn van recht op de 100K vrijstelling. Daar geloof ik niets van.

Of de 100K vrijstelling geldt dat ligt niet aan de "ouder-kant" (wel of geen 100% huurrecht), dit ligt aan de "kind-kant": of de woning al dan niet een Eigen Woning vormt voor het kind. Als de woning voor het kind een tweede woning is geldt de vrijstelling sowieso niet. Maar ook als het kind nog bij de ouders zou inwonen, en bijvoorbeeld een kamer heeft ter grootte van 10% van de woning, en de ouders dus 90% van het huurrecht voorbehouden hebben, dan geldt heus niet opeens wel de vrijstelling van een ton, zo lijkt mij.

Kijk je naar de situatie van eigen woning / hypotheekrenteaftrek, dan kan je te maken hebben met een percentage vd hypotheekrenteaftrek die aftrekbaar wordt, als de ontvangen huur boven de kamerverhuurvrijstelling valt. Volgens mij gaat percentuele verdeling etc. gewoon niet op bij de 100K eigen woning vrijstelling: die geldt, of die geldt niet. En om te gelden moet het gewoon een 100% eigen woning voor het kind zijn. Het is niet zo dat je met 50% eigen woning, 50% verhuurd nog aanspraak kunt maken op een halve ton schenkingsvrijstelling, zo dunkt mij. En daarmee is die vrijstelling dus van de baan bij een huurrecht, want een huurrecht impliceert uiteraard dat het NIET volledig de eigen woning van het kind is. Eerstgenoemde zin betreft dus eigenlijk een vergissing? Graag hoor ik of u een andere mening bent toegedaan. Reactie infoteur, 15-01-2014
Beste Gerard Blom,
1. De zin kan onder bepaalde omstandigheden wel, maar omdat die zo specifiek zijn, heb ik betreffende zin maar geschrapt.
2. De regels voor de 100k vrijstelling kunt u nu terugvinden in het artikel:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Jolanda, 02-01-2014 15:56 #6
Het ouderlijk huis wordt aan één zoon verkocht terwijl vader erbij gaat wonen(apart gedeelte wordt aan de garage gebouwd als woning) Het huis wordt minder waard omdat vader erbij blijft wonen zolang hij leeft(nu 70 jaar).Als dat niet het geval was is de woning meer waard en erft de andere zoon ook meer en nu is de zoon die het huis wil kopen in het voordeel omdat hij veel minder hoeft te betalen voor het huis dan als de woning getaxeerd zou worden voor de gewone verkoop aan andere.
Kan dit zomaar omdat de ene zoon door deze constructie wel wordt benadeelt in zijn erfenis? Reactie infoteur, 02-01-2014
Beste Jolanda,
1. Uw vader mag tijdens zijn leven met zijn bezit doen wat hij wil. De vraag is wel of de zoon wordt bevoordeeld en om welk bedrag het gaat. Een bevoordeling en een te lage verkoopwaarde is een schenking. Een schenking is fiscaal belast en kan terugkomen bij de vaststelling en verdeling van de erfenis.
2. Voor een dergelijke transactie moeten beiden naar de notaris.
3. Als vader daar blijft met vruchtgebruik is de waarde van het vruchtgebruik bij overlijden van vader, ook onderdeel van de erfenis:

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Lou Heunen, 07-12-2013 10:52 #5
Accepteert de fiscus een lagere waarde dan de WOZ waarde? en werkt de notaris mee aan een dergelijke transactie (lager dan de WOZ waarde).
Wat moet een taxateur taxeren? De marktwaarde vrij van huur of in verhuurde staat?
Zijn er tabellen voor de bepaling van het percentage 60-80% voor de waarde in bewoonde staat die fiscaal geaccepteerd worden en waar kan ik die vinden? Reactie infoteur, 08-12-2013
Beste Lou Heunen,
1. Het mag ook een taxatie van een beëdigd makelaar van de economische waarde zijn. De WOZ-waarde loopt bovendien altijd een jaar achter.
2. Als een huis in verhuurde staat wordt verkocht, is mede de hoogte van de huur van belang voor het percentage waarmee u rekent. We noemen dit de leegwaarderatio:

http://financieel.infonu.nl/belasting/112933-tweede-woning-verhuren-en-de-leegwaarderatio-2013.html

Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Hans van Rosmalen, 03-12-2013 15:24 #4
U maakt een opmerking in de rubriek verkopen onder voorwaarden van een huurrecht. Met name het gebruik maken van de verhoogde vrijstelling van € 100.000. Ik kan deze opmerking niet plaatsen. Als ik mijn huis aan de twee kinderen verkoop, kan ik dan aan ieder een bedrag schenken van € 100.000 voor de aankoop van deze woning, zodat ze uiteindelijk ieder € 100.000 minder betalen. Ik dacht dat in de voorwaarden van deze vrijstelling was opgenomen dat ze de schenking moeten benutten voor de aankoop van een eigen woning of aflossing van hun hypotheek op de eigen woning. Maar zolang ik in de verkochte woning blijf wonen door middel van het betalen van een huursom wordt het voor de kinderen geen eigen woning en is m.i. de vrijstelling niet van toepassing. Mijn vraag is daarom wat u met deze opmerking bedoelt? Reactie infoteur, 03-12-2013
Beste Hans van Rosmalen,
Als u het huis volledig voor uzelf behoudt (100% huurrecht) zonder dat een ander er ook woont en een deel bezit, geldt de vrijstelling inderdaad niet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Miranda, 19-11-2013 18:32 #3
Wij als ouders willen graag het huis verkopen aan een van onze twee kinderen. Het is helaas echter te duur voor haar. Ons eigendom bestaat uit 2 percelen, met op 1 perceel het woonhuis en op het andere perceel een garage. Zouden wij de woning los mogen verkopen aan mijn dochter, en zelf de garage behouden. Dus een splitsing van ons eigendom?

groet,
Miranda Reactie infoteur, 20-11-2013
Beste Miranda,
Dat kan waarbij in de koopakte precies staat omschreven wat het eigendom van uw dochter wordt. Het is een stuk eenvoudiger als het geheel kadastraal wordt gesplitst.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Liebrand, 20-09-2013 11:27 #2
Ik wil mijn huis op papier verkopen aan mijn 3 kinderen. Dus blijven wonen vruchtgebruik.
Hoeveel moet ik aan belasting betalen? Verkoop woning 160.000. euro.
Hoeveel moeten de kinderen elk betalen?
vrgr. en bedankt. Reactie infoteur, 20-09-2013
Beste Liebrand,
1. Een huis kunt u alleen via de notaris verkopen.
2. U hoeft bij deze overdracht geen belasting te betalen, maar na de overdracht komt het verkregen geld wel in box 3 van de inkomstenbelasting met 1,2% belastingheffing vanaf 2014.
3. Als het een koop is en geen schenking, betalen uw kinderen 2% overdrachtsbelasting plus de notariskosten.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Van de Ridder, 07-04-2013 13:38 #1
Wij willen ons huis op papier verkopen aan de kinderen en komen in aanmerking voor een huurflat.eind dit jaar is de bouw hiervan klaar en kunnen (met een cis )verlaring daar naar toe verhuizen, en dan kunnen de kinderen het huis verkopen.
Is dit te realiseren?
Vr. groet H.W. van de Ridder. Reactie infoteur, 07-04-2013
Beste Van de Ridder,
U kunt het blote eigendom van uw huis op papier schenken en het vruchtgebruik bewaren totdat u het huis daadwerkelijk hebt verlaten. Op papier verkopen kan niet, omdat de verkoop van een huis altijd via de notaris moet.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Belasting
Special: Vruchtgebruik 2016
Reacties: 84
Schrijf mee!