InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Op latere leeftijd een andere zorgverzekering sluiten

Op latere leeftijd een andere zorgverzekering sluiten

Op latere leeftijd een andere zorgverzekering sluiten Ouderen durven vaak niet over te stappen van de ene naar de andere zorgverzekeraar. De angst bestaat dat ze bij de nieuwe verzekeraar niet geaccepteerd gaan worden. De dekking van de basisverzekering is bij alle verzekeraars gelijk. U hoeft dus niet voor een betere dekking van de basisverzekering over te stappen naar een andere zorgverzekeraar. Het kan niet gebeuren dat een vergoeding wel door de ene verzekeraar wordt verstrekt, terwijl de andere verzekeraar het niet binnen de dekking aanbiedt. Er kunnen wel grote verschillen in dekking zitten in de aanvullende verzekeringen. Ook bestaan er grote verschillen in kwaliteit tussen de diverse verzekeraars.

Premie zorgverzekering

De dekking van de basisverzekering is gelijk, maar dat geldt zeker niet voor de premie. De verschillen in premies per maand kunnen oplopen tot ongeveer 20 per volwassene. Per jaar kan dit verschil dus oplopen tot 240, terwijl de dekking gelijk is. De aanvullende verzekeringen kunnen nog sterker in premie verschillen en zijn ook lastig met elkaar te vergelijken. De inhoud van de pakketen worden namelijk samengesteld door de verzekeraars zelf, en verschillen hierdoor sterk.

Welke verzekeraar biedt de beste dekking voor ouderen?

Volgens de verzekeraars zelf, bieden zij allemaal de beste aanvullende verzekeringen aan gericht op ouderen. De verzekeraars proberen een zo breed mogelijk pakket aan aanvullende dekkingen aan te bieden, om een zo breed mogelijk publiek aan zich te binden. U kunt onmogelijk zelf de polisvoorwaarden van de diverse verzekeraars opvragen om deze met elkaar te vergelijken. Op het internet kunt u hulp vinden. Enkele vergelijkingssites bieden u de mogelijkheid om de voorwaarden van de aanvullende verzekeringen met elkaar te vergelijken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen op de Verzekeringssite.nl en Independer.nl.

Overstappen kan jaarlijks per 1 januari

Iedereen heeft de mogelijkheid om jaarlijks over te stappen naar een andere verzekeraar. Dit geldt dus ook voor ouderen. Zelfs in het geval u jaarlijks hoge medische kosten moet maken. De verzekeraars hebben een acceptatieplicht voor de basisverzekering. Vaak bestaat de angst om tussen al en schip te belanden, maar het beëindigen van de ene verzekering, en het ingaan van de andere verzekering, sluiten op elkaar aan. Zodra de nieuwe verzekeraar u heeft geaccepteerd, vervalt de verzekering bij de oude verzekeraar.

Advies inwinnen bij de ouderenbond

In het geval u lid bent van een ouderenbond, kunt u via de bond ook nadere informatie inwinnen over de mogelijkheden om met korting een zorgverzekering af te sluiten. De ouderenbonden kunnen met verzekeraars collectieve afspraken maken, waardoor u kunt profiteren van aantrekkelijke kortingen. De ouderenbonden maken over het algemeen afspraken met verzekeraars die niet alleen een aantrekkelijke korting geven, maar die ook aanvullende dekkingen bieden, die goed aansluiten bij de behoeften van ouderen.

De beste keuze in het geval u lijdt aan een bepaalde ziekte of aandoening

Indien u lijdt aan een bepaalde ziekte, hebt u behoefte aan de beste dekking gericht op uw medische behoefte. In Nederland zijn voor veel kwalen en ziekten belangenorganisaties in het leven geroepen. U kunt zich aansluiten bij deze organisaties om meer informatie in te winnen over uw ziekte of kwaal. Deze organisaties hebben vaak ook een goede kijk op de dekking die het beste aansluit bij de lotgenoten. Zij hebben bijvoorbeeld informatie over welke verzekeraars een speciaal medicijn vergoeden.
Gerelateerde artikelen
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…
Compensatie eigen risico zorgverzekeringCompensatie eigen risico zorgverzekeringHet eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mensen een hoog bedrag dat ze niet kunnen op…
Bronnen en referenties
  • Independer.nl
  • Verzekeringssite.nl

Reageer op het artikel "Op latere leeftijd een andere zorgverzekering sluiten"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!