InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Leeftijdsdiscriminatie door verzekeraars

Leeftijdsdiscriminatie door verzekeraars

Ouderen en jongeren kunnen geconfronteerd worden met een hogere premie door de leeftijd. Is hier sprake van leeftijdsdiscriminatie of zijn het acceptabele acceptatienormen? Verzekeraars bieden dekking tegen bepaalde risico’s. In ruil daarvoor ontvangen ze een premie. Met de opbrengst uit de premies, moet zij hun kosten kunnen dekken, uitkeringen verrichten en willen ze het liefst ook nog een winst realiseren. Verzekeraars kunnen beperkingen stellen of een hogere premie vragen, als er sprake is van een verhoogd risico. Indien ze dit niet zouden doen, dan zouden de verzekerden gezamenlijk het verhoogde risico van een bepaalde groep verzekerden moeten opvangen. De leeftijd kan een verhoogd risico inhouden. De verzekeraar mag zelf inschatten dat er sprake is van een verhoogd risico.

Verzekeraars kunnen zich richten op een doelgroep

Door beperkingen of voorwaarden te hanteren, kunnen verzekeraars zich richten op een bepaalde doelgroep. Een verzekeraar kan zich wat de autoverzekering betreft bijvoorbeeld richten op het noorden van het land. In dit deel van Nederland is het minder druk in het verkeer, dus zullen er ook minder aanrijdingen plaatsvinden. Dit is eenvoudig te sturen door verzekerden die in het noorden wonen een extra korting te geven. Dit was de werkwijze van de vroegere verzekeraar OVVM.

Mensen die een verhoogd risico vormen gaan weren

De verzekeraars kunnen ook verzekerden weren uit hun bestand. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan verzekerden die in het verleden gefraudeerd hebben met verzekeringen, maar ook autoverzekerden die in het verleden veel autoschades hebben veroorzaakt. Deze mensen vormen een te groot risico voor de verzekeraar. Door verhoogde risico’s te weren, kunnen verzekeraars de overige verzekerden een scherpere premie aanbieden.

Mensen weigeren op basis van gezondheid

Mensen met een slechte gezondheid kunnen ook geweerd worden door verzekeraars. Dit zal bijvoorbeeld gelden voor iemand met een slechte rug, die een arbeidsongeschiktheidsverzekering aanvraagt. De verzekeraar zal het risico inschatten. Verwacht hij een grotere kans op arbeidsongeschiktheid, dan kan de verzekeraar extra voorwaarden stellen, een hogere premie vragen of de verzekerde weigeren.

Dit kan zich ook voordoen bij het aanvragen van een overlijdensrisicoverzekering. Als uit de gezondheidsverklaring blijkt dat er een verhoogd overlijdensrisico aanwezig is, kan de verzekeraar de verzekerde weigeren of een hogere premie vragen. Dit zal bijvoorbeeld kunnen gebeuren bij veel overgewicht.

Verzekerden achterstellen op basis van leeftijd

Leeftijd kan ook een reden zijn om verzekerden te weigeren of om extra premie te vragen. Een jeugdige autobestuurder kan extra voorwaarden opgelegd krijgen bij het afsluiten van een autoverzekering of een verhoogde premie. Oudere bestuurders kunnen geweigerd worden, omdat de verzekeraar verwacht dat de bestuurders minder zeker zijn in het verkeer, en meer ongevallen veroorzaken. Er zijn verzekeraars die geen verzekerden meer accepteren vanaf een leeftijd van 65 jaar. De verzekerden die al verzekerd zijn bij de betreffende verzekeraar, kunnen verzekerd blijven, maar nieuwe verzekerden vanaf 65 jaar worden niet meer geaccepteerd.

Mogen de verzekeraars verschil maken op basis van leeftijd?

Ja, verzekeraars mogen zelf hun voorwaarden vaststellen. Bij een overlijdensrisicoverzekering mogen ze voor rokers een hoger tarief in rekening brengen, in verband met de grotere kans op vroegtijdig overlijden. In het geval een hogere leeftijd een verhoogd risico met zich mee brengt, kunnen de verzekeraars op basis van leeftijd een hogere premie in rekening brengen. Een acceptatiegrens van 65 jaar voor het afsluiten van een autoverzekering lijkt echter overdreven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leeftijdsdiscriminatie door verzekeraars"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-11-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!