InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Zelfstandig: verzekering voor ZZP'ers

Zelfstandig: verzekering voor ZZP'ers

Zelfstandig: verzekering voor ZZP'ers Een ZZP'er moet verschillende verzekeringen afsluiten. Dit komt omdat hij niet in loondienst werkzaam is en daardoor ook bepaalde rechten niet heeft. De belangrijkste verzekering die een zelfstandige moet hebben is een arbeidsongeschiktheidsverzekering in het geval hij ziek wordt of een ongeluk krijgt. Andere verzekeringen zijn de juridische verzekering, de aansprakelijkheidsverzekering en de zorgverzekering. Er zijn een groot aantal verzekeringen beschikbaar voor ZZP’ers. ZZP staat voor de afkorting Zelfstandige Zonder Personeel. Dit is bedoeld voor particulieren die hun eigen bedrijf hebben. Soms werken zij zelfstandig, bijvoorbeeld omdat zij een internetwinkel hebben. In andere gevallen laten zij zich inhuren via een bedrijf. Soms is het voor hen voordeliger om zich te laten verhuren als ZZP'er in plaats van in loondienst te werken. Dit kan omdat het salaris op deze manier hoger ligt, maar het kan ook komen doordat zij zelf hun werkuren kunnen bepalen. Zij moeten er wel rekening mee houden dat ze hun eigen administratie moeten bijhouden. Ook moeten zij zichzelf verzekeren. Normaal doet de werkgever dat.

Zorgverzekering voor ZZP'ers

De meeste verzekeraars bieden verzekeringen aan voor ZZP’ers. Een verzekering die elke Nederlander verplicht moet hebben is de zorgverzekering, dus ook de ZZP’ers. Een bedrijf als Menzis biedt collectieve verzekeringen aan voor Zelfstandigen. Zij krijgen een korting van 7 procent op de basisverzekering en een korting van 9 procent op aanvullende verzekeringen wanneer zij zich via Menzis verzekeren. Ditzelfde geldt voor hun gezin. Het is alleen mogelijk om in de periode van november tot december over te stappen van zorgverzekeraar.

Aansprakelijkheidsverzekering voor ZZP'ers

Ook is het verstandig als de ZZP'ers een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hebben. Deze verzekering vergoedt eventuele schade aan personen en zaken die voortvloeien uit het werk. Het is zeker verstandig deze verzekering af te sluiten wanneer er veel mensen of goederen wordt gewerkt. Het is lastig te zeggen hoe hoog de kosten precies liggen, omdat dit ook afhankelijk is van het soort bedrijf dat iemand heeft.

Juridische verzekering voor ZZP'ers

Stichting ZZP Nederland biedt haar leden een juridisch abonnement aan. Hierdoor kunnen mensen juridische hulp inschakelen wanneer dat nodig mocht zijn. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat u met uw bedrijf in een juridisch conflict betrokken raakt. Het inschakelen van juristen kost veel geld, zeker als het gaat om juristen die gespecialiseerd zijn in ondernemingsrecht. Met deze verzekering bent u gedekt in het geval dat het misgaat.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ZZP'ers

De belangrijkste verzekering voor een ZZP is een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze moet u zeker afsluiten in het geval dat u ziek raakt of tijdelijk niet kan werken. Omdat u niet in loondienst bent heeft u geen baas die u tijdelijk doorbetaalt bij ziekte. U bent dan afhankelijk van een uitkering en dat is geen vetpot. Het kan voor veel ZZP’ers een groot inkomensverlies zijn wanneer zij arbeidsongeschikt raken. Het kan lastig zijn, zeker als u een gezin en hypotheek heeft. Zorg er dus voor dat u deze verzekering zeker afsluit. De kosten liggen overigens wel relatief hoog.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelfstandig: verzekering voor ZZP'ers"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zzp
Schrijf mee!