InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Wat kost een overlijdensrisicoverzekering?

Wat kost een overlijdensrisicoverzekering?

De premie voor de overlijdensrisicoverzekering is afhankelijk van factoren als het verzekerd bedrag, de leeftijd en het geslacht van de verzekerde. De premies voor de overlijdensrisicoverzekeringen verschillen sterk per verzekeraar, terwijl de dekking bij alle verzekeraars op details na gelijk is. De overlijdensrisicoverzekering is een verzekering die uitsluitend tot uitkering komt na overlijden van de verzekerde voor de einddatum. Indien de verzekerde leeft op de einddatum, komt de verzekering te vervallen zonder dat er een uitkering volgt. De betaalde premie wordt gebruikt om het risico van het overlijden af te dekken.

De leeftijd van de verzekerde en de hoogte van het verzekerd bedrag

Statistisch gezien heeft een verzekerde van 55 jaar een grotere kans om op korte termijn te overlijden in vergelijking met een verzekerde van 35 jaar. De leeftijd heeft een grote invloed op de hoogte van de premie. Het verzekerd bedrag is het bedrag dat de verzekeraar moet uitkeren bij overlijden van de verzekerde voor de einddatum. Statistisch gezien worden vrouwen ouder dan mannen. Hierdoor kunnen vrouwen zich goedkoper verzekeren tegen het overlijdensrisico.

Einddatum van de verzekering

U kunt een overlijdensrisicoverzekering maximaal laten doorlopen tot 75 jaar. De hoogte van de premie wordt gebaseerd om het gemiddelde risico gedurende de looptijd. De risicopremie voor de periode van 35 tot 45 jaar is lager dan de premie voor de periode van 65 tot 75 jaar van de verzekerde. De verzekeraar gaat een vaste premie afspreken die in eerste instantie te hoog is. Een deel van de ontvangen premie gaat de verzekeraar reserveren van de laatste jaren van de looptijd, want in deze periode is de te betalen premie te laag.

Looptijd van de overlijdensrisicoverzekering

De looptijd heeft een kostenverhogend effect en een kostenverlagend effect. Aan de ene kant kan de verzekeraar bij een lange looptijd meer premies incasseren (premieverlagend). Aan de andere kant is de kans dat de verzekerde komt te overlijden gedurende de looptijd van de verzekering ook groter (premieverhogend). U kunt zelf de looptijd van de verzekering kiezen, maar de verzekering moet een einddatum bevatten.

Eerst teveel premie

De verzekering is altijd op te zeggen door de verzekerde. De verzekeraar kan de premiebetaling niet afdwingen. De verzekeraar is voordelig uit bij tussentijds opzeggen van de overlijdensrisicoverzekering. Dit wordt veroorzaakt doordat de premie in eerste instantie te hoog is.

Gezondheid van de verzekerde

Bij het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering stelt de verzekeraar vragen over de gezondheidstoestand van de verzekerde. Als blijkt dat er sprake is van een verhoogd overlijdensrisico ten opzichte van leeftijdsgenoten, zal de verzekeraar de verzekering niet of niet onder dezelfde condities willen afsluiten. De verzekeraar kan de verzekering accepteren uitgaande van een hogere premie door de verzekerde voor de berekening ouder te maken.

De goedkoopste verzekering is de beste

Voordat u een verzekering afsluit, moet u de mogelijkheden op een rijtje zetten en vergelijken op voorwaarden en premie. Bij de overlijdensrisicoverzekering kunt u de vergelijking voornamelijk richten op de verschillen in de premie. De verschillen in de dekking zijn namelijk te verwaardelozen. Ze keren allemaal pas het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost een overlijdensrisicoverzekering?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-07-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!