InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > De opstalverzekering

De opstalverzekering

Voor de meeste mensen is het eigen huis het belangrijkste en meest waardevolle eigendom. Het is dan ook aan te raden dit goed te verzekeren. Het risico van beschadigingen aan het gebouw kan afgedekt worden door middel van een opstalverzekering.

Wat is een opstalverzekering?

Een opstalverzekering dekt schades aan het huis en alles wat daar aan vast zit, dus bijvoorbeeld ook de leidingen en de centrale verwarming. Een inbouwkoelkast valt bijvoorbeeld ook onder de opstalverzekering, omdat deze vast zit aan het gebouw. Bij schade aan een losse koelkast is het nodig de inboedelverzekering aan te spreken.

Wat wordt wel en niet gedekt?

Schades aan de opstal worden gedekt mits zij plotseling ontstaan. Een schade die gedurende een langere tijd ontstaat zoals schimmelschade of wegzakking van het huis wordt dus niet gedekt. In principe wordt glasschade niet gedekt, tenzij daarvoor een aanvullende verzekering wordt afgesloten. De fundering van het huis wordt over het algemeen niet meeverzekerd, omdat deze zelfs bij ernstige schades aan het huis vaak intact blijft. Bij een afgebrand huis is er inmiddels nog steeds een fundering waarop het huis herbouwd kan worden. Rampen zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen en schade als gevolg van oorlogshandelingen worden in de polis uitgesloten van dekking.

Een opstalverzekering bij een huurhuis

Bij huurhuizen is het gebruikelijk dat de verhuurder de opstalverzekering afsluit en betaalt, omdat hij degene is die een belang heeft bij het intact blijven van het pand. Huurders kunnen bij grote schade aan een gebouw ook schade leiden, omdat ze hun eigendommen in het huis hebben staan. Hiervoor is een opstalverzekering echter niet bedoeld, maar moet de inboedelverzekering worden aangesproken.

Een opstalverzekering bij een koophuis

Het is in principe niet verplicht om een opstalverzekering af te sluiten op een koophuis, maar het is wel aan te raden. Bovendien zullen mensen die een huis kopen met behulp van een hypothecaire lening, zich door de bank verplicht zien worden om een opstalverzekering af te sluiten. Het huis is dan namelijk het onderpand voor de lening. Bij een appartement wordt de opstalverzekering over het algemeen afgesloten door de Vereniging van Eigenaren, omdat deze het gehele gebouw dan in 1 keer kan verzekeren.

Verzekerde waarde

De herbouwwaarde van een woning stijgt over het algemeen met een paar procent per jaar. Om te voorkomen dat de verzekerde waarde op een bepaald moment veel lager dan de herbouwwaarde is, wordt door veel verzekeraars de mogelijkheid geboden om de verzekerde waarde met een paar procent per jaar te laten stijgen, waardoor onderverzekering vermeden wordt.

Lees verder

© 2013 - 2019 J1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/inboedel-en-opstal-verzekeringen/extra/wat-dekt-een-inboede-en-opstalverzekering/
  • http://www.homefinance.nl/opstalverzekering/informatie/wat-is-een-opstalverzekering.asp

Reageer op het artikel "De opstalverzekering"

Infoteur: J1989
Gepubliceerd: 29-12-2013
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Schrijf mee!