InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Overstappen naar een goedkopere autoverzekering?

Overstappen naar een goedkopere autoverzekering?

Overstappen naar een goedkopere autoverzekering? De autoverzekering oversluiten naar een andere verzekeringsmaatschappij kan u op jaarbasis veel geld besparen. De verschillen in dekking tussen de diverse maatschappijen zijn klein. Wij Nederlanders hebben vaak de neiging om vast te houden aan het oude vertrouwde. Indien de verzekeringsmaatschappij waar wij nu zitten goed bevalt, zullen wij niet gauw overstappen naar een andere verzekeraar. Zelfs als wij weten dat het een flinke besparing kan opleveren. In principe is dit ook goed, maar als de besparing in de honderden euro’s per jaar loopt ligt de situatie toch anders. De kwaliteit van de andere verzekeraars is over het algemeen vergelijkbaar met uw eigen verzekeraar.

Is mijn autoverzekering te duur?

U moet de premie die u voor de autoverzekering moet betalen, niet gaan vergelijken met mensen in uw omgeving. De verschillen in premie kunnen diverse oorzaken hebben. U kunt de premie het beste vergelijken door zelf de polis erbij te pakken en op het internet te gaan vergelijken. Er zijn diverse vergelijkingssites die u hierbij kunt gebruiken. U moet vooraf wel goed op de hoogte zijn van het aantal schadevrije jaren, want dat blijkt niet altijd duidelijk uit de polis.

Wanneer kan ik mijn oude verzekering opzeggen?

De autoverzekering is jaarlijks per contractvervaldatum opzegbaar. U kunt de polis zelf opzeggen, maar u kunt het beter laten doen door de nieuwe verzekeringsmaatschappij. Zij zijn graag bereid om de opzegging voor u te verzorgen. Indien de opzegging niet goed doorkomt, en u nog een jaar vastzit aan de polis, dan zal de nieuwe verzekeraar de ingangsdatum opschuiven naar de datum waarop de oude polis eindigt.

Waar is de autopremie van afhankelijk?

De tarieven die verzekeraars hanteren zijn afhankelijk van verschillende factoren. De nieuwwaarde van de auto speelt bijvoorbeeld een grote rol bij een WA/Casco (all risks) dekking. Het aantal jaren dat de regelmatige bestuurder schadevrij heeft gereden speelt een nog grotere betekenis. Een verzekerde die veel schades heeft veroorzaakt kan een opslag krijgen in plaats van een korting, hebt u al vele jaren geen schade veroorzaakt, dan kan de korting oplopen tot wel 75 procent (met zelfs een uitschieter naar 80 procent). Andere factoren die meetellen zijn bijvoorbeeld:
  • Gewicht van de auto
  • Woonplaats (Randstad is duurder)
  • Gewenste dekking
  • Leeftijd van de regelmatige bestuurder

Hoe moet ik de voorwaarden vergelijken?

Via vergelijkingssites kunt u naast de premie ook de voorwaarden met elkaar vergelijken, maar de verschillen zijn maar klein. De meeste verzekeraars hanteren vergelijkbare voorwaarden. Een klein verschil in voorwaarden kan echter wel een grote rol gaan spelen bij een schade. Bijvoorbeeld de nieuwwaarde regeling kan verschillen. De ene verzekeraar hanteert bij de schade de nieuwwaarde voor bijvoorbeeld twee jaar na aanschaf van een nieuwe auto, terwijl de andere verzekeraar uitgaat van drie jaar.

Hoe voorkom ik dubbele dekking?

In het geval de oude verzekering blijft lopen, ondanks dat deze is opgezegd, kunt u de nieuwe verzekering in ieder geval weer laten beëindigen. U kunt in eerste instantie contact opnemen met de oude verzekeraar om de polis toch te laten beëindigen. Mocht dit niet lukken, dan kunt u de nieuwe verzekeraar verzoeken om de polis weer te beëindigen per ingangsdatum.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Overstappen naar een goedkopere autoverzekering?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!