InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Als je je zorgverzekering niet meer betaalt: boete

Als je je zorgverzekering niet meer betaalt: boete

Als je je zorgverzekering niet meer betaalt: boete Als je je zorgverzekering niet meer betaalt krijg je een boete. En die kan fors oplopen. Voor de zorgverzekering moeten mensen maandelijks een premie betalen. Mensen met weinig inkomen kunnen ook in aanmerking komen voor zorgtoeslag. Toch komen sommige mensen in de problemen en betalen ze hun zorgpremie niet meer. Het niet betalen van de maandelijkse zorgpremie van de zorgverzekering heeft echter gevolgen, onder meer dat er een boete moet worden betaald. En betaal je langer dan 4 maanden niet, dan wordt het geld bij je werkgever of uitkerende instantie weggehaald.

Als je je premie voor de zorgverzekering niet meer betaalt: wanbetalersregeling van de zorgverzekeraar

Zorgverzekeraars hebben een wanbetalersregeling in het leven geroepen. Die moet voorkomen dat mensen een hele grote betalingsachterstand oplopen bij de verzekering. Mensen die moeten betalen, maar dat niet doen worden daarom na twee maanden niet betalen aangeschreven en krijgen een betalingsherinnering. In de brief wordt de persoon in kwestie gevraagd om een betalingsregeling te treffen of zich te melden bij een schuldhulpverleningstraject.

Zorgpremie van de zorgverzekering 6 maanden niet betaald: geld wordt geïnd bij werkgever of uitkerende instantie

Mensen die ondanks al die hulp al 4 maanden hun zorgpremie niet hebben betaald, krijgen vervolgens te horen dat zij worden aangemeld bij het College voor Zorgverzekeringen als ze een half jaar geen premie hebben betaald. Betaalt iemand echt 6 maanden lang geen zorgverzekeringspremie dan wordt hij niet alleen bestempeld als wanbetaler, maar dan wordt er ook een procedure gestart om het geld alsnog te innen.
Dit gebeurt dan door:
  • de achterstallige premie bij de werkgever te vorderen
  • De achterstallige premie bij de uitkeringsinstantie te vorderen.

Mensen die hun zorgpremie een half jaar lang niet betalen, krijgen een forse boete van 30 procent

Als er een invorderingsprocedure wordt gestart bij de werkgever of uitkeringsinstanties moet niet alleen het bedrag worden betaald dat iemand nog schuldig is, maar komt er ook nog een boete over dat bedrag heen. Dit is geen kleine boete, maar een flink percentage van maar liefst 30 procent van wat al betaald moet worden. Dit is overigens een bestuursrechtelijke boete.

Overstappen naar een andere zorgverzekering mag niet bij premieachterstand

Natuurlijk zijn er altijd mensen die bij schuld proberen om een andere weg te kiezen door over te stappen naar een andere verzekeraar. In de wet is echter vastgelegd dat dit niet mag. Er geldt bij een eerste aanmaning een opzegverbod voor de verzekerde tot dat de betaling daadwerkelijk is gedaan. Als de verzekeraar het overigens goed vindt dat een wanbetalende klant opzegt, kan hij wel overstappen naar een andere zorgverzekeraar.

Wanbetalersregeling niet altijd goed uitgevoerd

Volgens de Nationale Ombudsman wordt er overigens niet altijd goed omgegaan met de wanbetalersregeling. Bij mensen waarvan het loon wordt ingehouden is dit in sommige gevallen onterecht. Als dat is gebleken duurt het echter soms maanden voordat het College voor zorgverzekeringen (CVZ) dat geld en die boete pas weer terugbetaalt. Bovendien blijken mensen soms ook betaling achter te houden omdat zij vinden dat hun zorgverzekering niet aan de wettelijke verplichting heeft voldaan. Volgens de Nationale Ombudsman blijkt het College voor Zorgverzekeringen dit niet te controleren, maar wel het geld en de boete te innen. De ombudsman wil nu dat het College voor Zorgverzekeringen geld dat niet terecht is geïnd binnen 4 weken terug te betalen. Nu is dat minimaal 9 weken. Ook wil de Ombudsman dat het College voor Zorgverzekeringen een verklaring eist waarin staat dat de zorgverzekeraar aan zijn verplichtingen heeft voldaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geen zorgverzekeringEen zorgverzekering is in Nederland verplicht. Het gaat dan om de basisverzekering. Toch zijn er nog mensen die geen zor…
CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)CVZ premie 2019 omhoog (wanbetaler Zorginstituut Nederland)Is de premie zorgverzekering niet op tijd betaald en achterstand in betalen? Dan komt het Zorginstituut Nederland ZIN in…
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…
Compensatie eigen risico zorgverzekeringCompensatie eigen risico zorgverzekeringHet eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mensen een hoog bedrag dat ze niet kunnen op…
Nieuwe zorgverzekering 2018: waar moet je op letten?Nieuwe zorgverzekering 2018: waar moet je op letten?Een nieuw jaar, een nieuwe zorgverzekeraar? Tot 31 december heb je de mogelijkheid om je huidige zorgverzekering op te z…
Bronnen en referenties
  • Zorgvisie
  • Sociaal Raadsliedenwerk

Reageer op het artikel "Als je je zorgverzekering niet meer betaalt: boete"

Reacties

G. Maliangkay, 02-11-2013 13:34 #5
Weet je wat het is met die graaigrage zorg verzekeraars, zei zijn de baas! snapt u, wat nou, wanbetalers, tuurlijk klinkt leuk voor de medemens ja toch, want het is heel leuk om je zorgverzekering niet te kunnen betalen, als je een been breekt, heelt vanzelf, kies pijn tja is geen pijn, mega geld gaat er om in de zorg! maar er is altijd een tekort, heel apart, misschien de salarissen van de top-managers?! Iedereen weet net zo goed als ik dat een wanbetaler een kanniet betaler is! Tegenwoordig hebben ze daar een uitstekende remedie op gevonden, De CVZ, want als je een kannietbetaler bent, krijg je er maandelijks een boete van bijna 40euro bij, geweldig idee! En overstappen is geen optie, want je hebt een achterstand, super idee, dat verplicht verzekerd zijn, kun je in elk geval de mensen op kosten en in de schulden helpen, want denk niet dat zij ervoor ons zijn!, als schuldenaar houdt je namelijk ook mensen aan het werk en banen zijn in deze tijd schaars!

Nederlander, 16-04-2013 14:16 #4
Ik vond dat Ajax goed gespeeld heeft maar ik hoop echt dat Vitesse minimaal 2e wordt! had vorig jaar een aardige achterstand opgebouwd bij Ohra Z.V. maar als je maar netjes blijft communiceren en geen valse beloftes maakt moet je wel heel erg in de shit zitten wil je het tot een deurwaarden schoppen :) mvg, een Nederlander. Wat wel heel slim is (heb ik ook gedaan) van A Warmerdam om te switchen van Z.V.

H. V. Slooten, 04-07-2011 23:58 #3
Ik heb al een behoorlijk tijd mijn verzekering niet betaald omdat zij simpelweg niks vergoede. Maar als ik Unive nu bel over de kosten die ze mij tegoed zijn wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd en terug. Verder krijg ik ook geen acceptgiro meer over mijn premie. Ben ik nu nog verzekerd? En hoe kom ik er nou achter wat ik moet betalen om weer verzekerd te kunnen worden voor het geval er wel iets gebeurd? Reactie infoteur, 05-07-2011
Het is moeilijk in te schatten hoe het zit met dit individuele geval, maar dit lijkt me geen goed teken. Ook mag u niet zomaar stoppen met betalen, ondanks het feit dat u het er niet mee eens bent. Ik zou nu toch wel heel snel zien uit te vinden of u nog verzekerd bent of niet en wat er verder gaat gebeuren. U loopt het risico om met enorme kosten opgezadeld te worden als er wel iets gebeurt en u bent niet verzekerd.

K. van Werg, 13-04-2011 23:12 #2
Is er 1 of andere manier om een deel van maandelijkse bedrag terug te krijgen, ik bedoel ik betaal elke maand meer als 120 euro en ik zie daar niets van trug, ik heb al 10 jaar niet in het ziekenhuis gelegen dus ik vind wel dat ik daar wat van trug mag zien.
ben trouwens 23 dus mischien iets voor jongeren? Reactie infoteur, 14-04-2011
Mensen met een laag inkomen krijgen zorgtoeslag van de overheid. Daarmee wordt een deel gecompenseerd van wat zij aan hun zorgverzekering moeten betalen.

A. Warmerdam, 09-02-2011 03:24 #1
De deurwaarder van CZ heeft mij gedagvaard in december 2010 voor 3 maanden premie. Ik ben bij verstek veroordeeld.
De premie over de laatste 3 maanden van 2010 zijn ook niet betaald, deze vordering ligt nu eveneens bij dezelfde deurwaarder. Er is dus nu een achterstand van 6 maanden.
Eind november heb ik mij aangemeld bij een andere zorgverzekeraar, vanaf 1 januari 2011 betaal ik nu premie aan de nieuwe verzekeraar. Ben ik nu een boete verschuldigd over het afgelopen jaar, ook als ik vanaf 2011 de premie tijdig betaal Reactie infoteur, 09-02-2011
Ja die boete bent u nu wel verschuldgd. U betaalt dan nu wel aan een nieuwe verzekering, maar u heeft een half jaar lang natuurlijk geen premie betaalt. Tenzij er prangende redenen waren dat u niet heeft betaald (de verzekering heeft zijn werk niet goed gedaan) zult u die boete dus ook nog moeten betalen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 17-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Schulden
Reacties: 5
Schrijf mee!