InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Opzeggen & overstappen autoverzekering

Opzeggen & overstappen autoverzekering

Opzeggen & overstappen autoverzekering Welke stappen moet u ondernemen om over te stappen naar een goedkopere autoverzekering? En wat is de opzegtermijn voor de oude autoverzekering?

Overstappen naar goedkope autoverzekering

Het overstappen naar een andere (goedkopere) autoverzekering kan soms honderden euro’s voordeel opleveren op jaarbasis. De premies zijn de afgelopen drie jaar gedaald, dus loont het de moeite om te kijken of er een voordelige autoverzekering is.

Geen royemtensverklaring nodig

Het wisselen van autoverzekering was in het verleden omslachtig, maar is eenvoudiger geworden dankzij een aantal veranderingen. Zo is er tegenwoordig een online databank waar uw verzekeraar zelf gegevens kan opvragen. U ontvangt geen royementsverklaring meer, waarop staat hoeveel schadevrije jaren u heeft opgebouwd.

Bovendien is er een einde gekomen aan de stilzwijgende verlenging van autoverzekeringen. Daarom zal de verzekeraar u informeren als uw verzekering weer automatisch verlengd gaat worden, zodat u tijdig op zoek kunt gaan naar goedkope alternatieven voor uw huidige autoverzekering.

Opzegtermijn autoverzekering

De opzegtermijn is meestal twee maanden. U moet uw polis schriftelijk opzeggen, twee maanden voor de vervaldatum.

Tussentijds opzeggen van autoverzekering

In principe is het niet mogelijk om de autoverzekering tussentijds op te zeggen, tenzij de verzekeraar wijzigingen aanbrengt in de voorwaarden die in uw nadeel zijn. Bij verkoop van uw auto is het ook mogelijk om de autoverzekering tussentijds op te zeggen.

Overstappen autoverzekering: schadevrije jaren meenemen

Gedurende de looptijd van uw verzekering hebt u schadevrije jaren opgebouwd. Hierdoor stijgt u op de bonus/malus-ladder en stijgt de hoogte van de no-claim korting, zo betaalt u minder premie. U kunt de schadevrije jaren meenemen als u overstap naar een andere autoverzekering. Verzekeringsmaatschappijen hanteren echter wel verschillende bonus/malus-ladders.

No-claim beschermer

Een no-claim beschermer is een verzekering voor de (auto)verzekering. Met de no-claim beschermer voorkomt u dat de premie omhoog gaat als u schade claimt. Het aantal schadevrije jaren valt wel terug. Het is niet bij alle autoverzekeraars mogelijk om een no-claim beschermer af te sluiten, want sommige hebben deze verzekering uit het assortiment gehaald of de premies sterk verhoogd.

Schadevrije jaren aantonen

Sinds 1 september 2007 is er een landelijke online database voor verzekeraars. Zij registreren hoeveel schadevrije jaren u hebt opgebouwd. De nieuwe verzekeraar heeft dus eenvoudig inzage in uw gegevens. Het is dus niet meer nodig om de schadevrije jaren aan te tonen aan de hand van een roymentsverklaring van de vorige verzekeraar.
Hebt u een leaseauto? Verzekeraars accepteren meestal de leaseverklaring die u hebt ontvangen van uw leasemaatschappij.
Gerelateerde artikelen
Bonusbeschermer autoverzekering en no claim korting 2019Bonusbeschermer autoverzekering en no claim korting 2019Hebt u al een bonusbeschermer voor uw autoverzekering, een no claim korting in 2019? Met veel schadevrije jaren betaalt…
Bonus-/malusladder autoverzekeringBonus-/malusladder autoverzekeringAutoverzekeraars gebruiken een bepaald systeem om de premie voor de autoverzekering vast te stellen: de bonus-/malusladd…
Schadevrije jaren en de hoogte van de kortingSchadevrije jaren en de hoogte van de kortingSchadevrije jaren geven korting op de premie voor de autoverzekering. Ondanks het feit dat u schadevrije jaren hebt, kri…
Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2019?Autoverzekering opzeggen, wat is de opzegtermijn 2019?U wilt uw autoverzekering in 2019 opzeggen of uw schadeverzekering opzeggen? U kunt direct online overstappen en meteen…
Autoverzekering en overlijden in 2019Autoverzekering en overlijden in 2019Wat gebeurt er met de autoverzekering bij overlijden in 2018 en 2019, als de hoofdbestuurder van de auto komt te overlij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixransong, Pixabay
  • Verzekeringssite Consumentenbond

Reageer op het artikel "Opzeggen & overstappen autoverzekering"

Reactie

Ronald Blonk, 01-12-2013 18:45 #1
Ik heb het volgende probleem. Mijn verzekering liep af op 1 nov 2013 en word dan vlgs de polis stilzwijgend verlengd. Ik heb de premie dus voldaan toen ik 7 dagen voor 1 nov een rekening kreeg. Ik was in de veronderstelling dat ik toch maar een maand opzegtermijn had omdat dit nwe regels waren. Ik ben dus via een vergelijker geswitchd en heb mijn oude verzekering bij NA opgezegd. Nu geven ze aan dat het pas per 1 nov 2014 zal kunnen. Ik lees hier dat ze dus zeker een maand voordat de verzekering afliep mij een bericht hadden moeten sturen. Kan ik op grond van dat ze dit niet hebben gedaan, de verzekering toch beeindigen?
Belangrijke reden voor mij om over te stappen is de premie verhoging van 497 naar 547 euro. Dit zal wel komen door de btw verhoging maar ook daar hebben ze geen uitleg over gegeven. Is dit ook een mogelijkheid om eerder van ze af te komen?
Ronald

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 14-02-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!