Zuivere schadevrije jaren moeten vastgelegd worden
De term schadevrije jaren in de autoverzekering leidt vaak tot verwarring. Dit wordt veroorzaakt doordat sommige verzekeraars nieuwe klanten proberen over te halen om de verzekering over te sluiten door extra korting weg te geven. Dit gebeurt namelijk ook met extra treden op de zogenaamde bonus/malus ladder. Hierdoor kan er eenvoudig verwarring ontstaan. Verzekeraars hanteren ook verschillende manieren om met schadevrije jaren om te gaan. Vanaf 1 januari 2016 wordt er één uniforme methode gehanteerd.
Met vijf schadevrije jaren krijg je bij de ene verzekeraar 50% korting op de autoverzekering. Een andere verzekeraar komt niet verder dan 35% of is zelfs bereid om 65% korting te geven. Dit kan enerzijds veroorzaakt worden door het verstekken van extra (commerciële) kortingen. Anderzijds kan het ook veroorzaakt worden door een andere manier van inschalen. Hetzelfde zien we bij het terugvallen in korting doordat je een schade hebt veroorzaakt met je auto.
Bij sommige verzekeraars gaat je een schadeclaim drie schadevrije jaren kosten. Een andere verzekeraar straft de schade af met de terugval van vijf schadevrije jaren. Dit kan zorgen voor onredelijke praktijken. Door bij acceptatie van de autoverzekering hoog in te schalen en bij schade veel schadevrije jaren te verrekenen kan er sprake zijn van misleiding van de klant.
Vanaf 2016 geen trucjes meer met schadevrije jaren
Vanaf 2016 moeten de schadevrije jaren niet alleen op een uniforme wijze worden vastgelegd, verzekeraars moeten ook een gelijk aantal schadevrije jaren wegstrepen bij een schade. Maar let op! Dit geldt alleen voor nieuw gesloten of gewijzigde autoverzekeringen gerekend vanaf 1 januari 2016. Het opschorten en daarna weer activeren van de verzekering wordt ook als een wijziging gezien. Het blijft toegestaan om extra (commerciële) kortingen in de vorm van extra schadevrije jaren toe te kennen. Voorwaarde is wel dat de verzekeraar de klant jaarlijks moet informeren over het aantal zuivere schadevrije jaren.
De werkwijze van verzekeraars met schadevrije jaren blijft onbegrijpelijk
De maatregelen die zijn getroffen om het aantal opgebouwde schadevrije jaren inzichtelijk te maken is een stap voorwaarts, maar er zijn nog meer stappen te zetten. Het is niet uit te leggen dat verzekeraars schadevrije jaren die één jaar lang niet aan een autoverzekering waren gekoppeld laten vervallen. Stel, je hebt aantoonbaar twintig jaar schadevrij gereden. Je zegt de autoverzekering op en na twee jaar besluit je om weer een auto op naam te zetten. Doordat de twintig schadevrije jaren twee jaar lang niet gekoppeld waren aan een autoverzekering, zijn de opgebouwde jaren bij veel verzekeraars niet meer te gebruiken. Dit soort oneerlijke praktijken moet ook nog een stokje voor worden gestoken.
Ga shoppen met de zuivere schadevrije jaren
Verzekeraars zijn verplicht om het zuivere aantal schadevrije jaren op je polis te zetten. Je kunt veel geld besparen door je laatste polis op te zoeken en op het internet op zoek te gaan naar een goedkopere autoverzekering. Je hoeft de verzekering niet via het internet af te sluiten. Met een scherpe berekening kun je ook naar je tussenpersoon gaan. Aan de hand van de berekening kun je de adviseur verzoeken om op zoek te gaan naar een goedkopere autoverzekering. Ga je voor de laagste prijs? Houd er dan wel rekening mee dat je waarschijnlijk de verzekering niet meer kunt laten beheren door de tussenpersoon. Bij schade ben je hierdoor wel een stukje begeleiding kwijt.