InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hoe moet ik een schadeformulier invullen?

Hoe moet ik een schadeformulier invullen?

Hoe moet ik een schadeformulier invullen? Na een schade moet u een schadeformulier invullen om de verzekeraar een indruk te geven van de toedracht en de situatie waarin de schade is ontstaan. Bij een autoschade waarbij meerdere partijen betrokken zijn, is het schadeformulier belangrijk om de schuld te bepalen. Voor vrijwel alle schadeverzekeringen hanteren verzekeraars schadeformulieren. Bij een correcte manier van invullen kan de verzekeraar aan de hand van het formulier de schade afwikkelen. In de auto zou u altijd een schadeformulier beschikbaar moeten hebben. Indien deze ontbreekt kunt u het formulier ook later invullen, maar dan ontbreekt de handtekening van de tegenpartij.

Waarom gelijk een schadeformulier invullen na een autoschade?

Ieder zou zijn eigen formulier in kunnen vullen, maar de verhalen blijken dan vaak van elkaar af te wijken. Het gaat bij een auto om grote financiele belangen, dus moet u niet vertrouwen op de andere partij en zorgen voor een handtekening van hem of haar. In veel gevallen blijkt dat de situatie en toedracht bij het later invullen van het formulier anders te worden omschreven, namelijk in het voordeel van diegene die het invult.

Moet de politie worden ingeschakeld?

Bij geringe blikschade en geen slachtoffers, is het niet noodzakelijk om politie in te schakelen. Zij zijn er namelijk niet bij geweest, en zij zullen u adviseren om samen een schadeformulier in te vullen. Bij onenigheid over de toedracht kan alsnog de politie worden ingeschakeld.

Onenigheid over de toedracht van de schade

U kunt van mening over de toedracht verschillen en toch samen een schadeformulier invullen. De achterkant van het formulier moet ieder voor zichzelf invullen, en daar kan de situatie verduidelijkt worden. Op de voorkant moet wel een schets worden gemaakt van de ontstane situatie.

In dit soort gevallen doet u er verstandig aan om foto’s te maken van de situatie van het ongeval. Indien mogelijk, kunt u ook nog getuigen aanspreken en vragen om hun telefoonnummer. Zij kunnen ingeschakeld worden om uw verhaal aan te tonen.

Moeten de auto’s blijven staan om de situatie aan te tonen?

Nee, het advies is om een veilig plekje te zoeken en om daar het formulier samen in te vullen. U kunt de situatie ook aantonen door vanuit verschillende hoeken foto’s te maken.

De veroorzaker van de schade rijdt door

In dat geval is het van groot belang om het kenteken op te schrijven en getuigen aan te spreken. Daarna moet u zo snel mogelijk contact opnemen met de politie om aan te geven wat er gebeurd is.

Wie betaalt de schade?

De veroorzaker van de schade moet de tegenpartij schadeloos stellen. Alle auto’s die zich op de openbare weg begeven, zijn verplicht verzekerd voor de wettelijke aansprakelijkheid. Niet in alle gevallen ligt de schuldvraag duidelijk. De verzekeraars onderling zorgen voor de verdere afwikkeling van de schade. Het is ook mogelijk dat beide partijen gedeeltelijk schuldig zijn.

Wat moet ik invullen bij een autoschade?

De voorkant moet u samen met de tegenpartij invullen. De vragen zijn gericht om de gegevens van de bestuurder, eigenaar en de verzekeraar van de auto. Op de voorkant moet ook een schetsje worden gemaakt van de situatie van de schade, en de partijen geven hierop aan waar de zichtbare schade aan de auto zich bevind. De achterkant moet ieder voor zich invullen. De vragen zijn hier gericht op randzaken om een nadere omschrijving van de toedracht te krijgen. Dit kan de verzekeraar nodig hebben om het geheel helder te krijgen.
Gerelateerde artikelen
Aansprakelijkheid bij autoschadeAansprakelijkheid bij autoschadeBij autoschade’s maakt het een groot verschil wie aansprakelijk is. De betrokken partijen proberen om de schade op elkaa…
Wie betaalt de autoschade?Bij een autoverzekering heeft het claimen van een autoschade vaak gevolgen voor de hoogte van de premie. De verzekerings…
Hoe te handelen bij een aanrijding?Hoe te handelen bij een aanrijding?Een aanrijding kan veroorzaakt worden door een klein stuurfoutje, of een kleine onoplettendheid. Achteraf moet u de zake…
Autoschade claimen of niet claimen?Autoschade claimen of niet claimen?Als uw auto schade heeft opgelopen, heeft het claimen van de schade gevolgen voor de premie en het aantal schadevrije ja…
Wie betaalt mijn schade?U kunt zichzelf zeer goed verzekeren, maar in sommige gevallen moet u iemand anders aanspreken om uw schade te verhalen.

Reageer op het artikel "Hoe moet ik een schadeformulier invullen?"

Reactie

Wineke de Vries, 23-02-2016 16:52 #1
Vraag: ik word van achteren aangereden terwijl ik stilsta voor rood verkeerslicht, schiet hierdoor tegen auto van rechts aan wat te doen?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-01-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!