InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hoe te handelen bij een aanrijding?

Hoe te handelen bij een aanrijding?

Hoe te handelen bij een aanrijding? Een aanrijding kan veroorzaakt worden door een klein stuurfoutje, of een kleine onoplettendheid. Achteraf moet u de zaken goed op orde krijgen om te voorkomen dat er later problemen optreden. Door eigen toedoen of door toedoen van een ander kunt u eenvoudig verwikkeld raken in een aanrijding. Alle auto’s die zich op de Nederlandse wegen begeven zijn verplicht verzekerd. Indien u schuldig wordt geacht voor de schade, dan wordt de aansprakelijkheidsverzekeraar van de auto hiervoor aangesproken (WA dekking). In het geval u WA Casco verzekerd bent (all risks dekking) wordt ook de schade aan uw eigen auto verzekerd door uw eigen verzekeringsmaatschappij.

Hoe te handelen?

Het is na een aanrijding verstandig om samen een schade-aangifteformulier in te vullen. Dit voorkomt latere geschillen over de toedracht van de aanrijding. Bij geringe blikschade en een duidelijke toedracht is het vaak niet nodig om politie in te schakelen. U doet er verstandig aan om met uw mobiele telefoon foto’s te maken van de situatie gelijk na het ongeval. Dit kan later namelijk dienen als bewijsmateriaal.

U moet nooit aansprakelijkheid aanvaarden na een ongeval. U brengt de verzekeraar namelijk in een moeilijke positie indien later blijkt dat de andere bestuurder aansprakelijk blijkt te zijn. De aansprakelijkheidskwestie moeten de verzekeraars onderling uitvechten.

Schade door toedoen van de tegenpartij

Indien u van mening bent dat de tegenpartij aansprakelijk is, dan moet u voorzichtig te werk gaan. Vul een schadeformulier in, ook als de tegenpartij zegt dat hij schuld heeft en het administratief later wel af gaat handelen. Het gebeurt namelijk vaak dat de veroorzakers later inzien dat het financieel erg aantrekkelijk is om de schuld toch in uw schoenen te schuiven. Indien de tegenpartij niet mee wil werken moet u altijd de politie inschakelen en getuigen aanspreken die ooggetuige zijn geweest. Op het schadeformulier moet u een duidelijke schets maken van de situatie. U moet ervoor zorgen dat de tegenpartij de voorkant mede-ondertekend. Beide partijen geven met de handtekening aan dat ze het eens zijn met de toedracht, zoals deze is omschreven.

Schade veroorzaakt door iemand anders in uw auto

Indien u uw auto uitleent, bent u verantwoordelijk voor de gedragingen van de bestuurder van uw auto. Bij een schade veroorzaakt door iemand anders, gaat de schade gewoon verhaald worden op uw autoverzekering. In dat geval moeten de betrokkenen in de ongeval een schadeformulier samen invullen. De eigenaar van de auto moet de voorkant van het formulier niet invullen, maar de bestuurder. Vervolgens maakt het voor de verdere afwikkeling van de schade geen verschil, dat de betrokkenen in de schade niet de eigenaar zelf was.

Nog enkele tips:

  • Onderteken het schadeformulier uitsluitend indien u het volledig eens bent met de geschetste situatie
  • Neem eerst contact op met uw verzekeraar voordat u de auto ergens naar toe laat slepen. De verzekeraars hebben namelijk soms afspraken met bepaalde garages waardoor het u geld kan besparen (eigen risico vervalt namelijk in sommige gevallen).
  • Probeer naamgegevens en adresgegevens van de getuigen te krijgen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe te handelen bij een aanrijding?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!