InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aanvullende zorgverzekering 2019

Aanvullende zorgverzekering 2019

Aanvullende zorgverzekering 2019 Een aanvullende zorgverzekering is in 2018 en 2019 niet verplicht, maar kan zeker de moeite waard zijn. Vergelijk voordat u afsluit; voldoet de goedkoopste aanvullende zorgverzekering 2019 aan uw wensen? Bepaal welke zorg u extra wilt hebben bovenop uw basisverzekering. De premie voor de ziektekostenverzekering 2019 komt naar alle waarschijnlijkheid hoger uit dan in 2018. Het verplicht eigen risico blijft in 2019 gelijk (385 euro in 2018 en 2019). Een aanvullende zorgverzekering verandert elk jaar wel op een aantal punten. Weet dus wat de voorwaarden zijn, welke behandelingen zijn gedekt en welke niet, hoeveel behandelingen zijn maximaal toegestaan? Kortom, wel of niet een aanvullende zorgverzekering 2019 afsluiten?

Welke aanvullende zorgverzekering in 2018 afsluiten?

Overstappen naar andere ziektekostenverzekering 2019 loont, doe dit wel op tijd

Zodra bekend is welke zorgpakketten er door de verschillende aanbieders worden aangeboden en natuurlijk zodra de zorgpremies bekend zijn, hebt u een relatief korte tijd om een keuze te maken. Voor de basispakketten zal dat niet zo een punt zijn, want het basispakket is bij iedere aanbieder gelijk, maar bij de aanvullende zorgverzekering kunnen er grote verschillen optreden. De verzekering kan anders zijn dan in 2018 het geval was en de verschillende verzekeraars hebben zelf allerlei pakketten die verschillen. Het kan dus geen kwaad om op tijd te bepalen wat u precies nodig hebt. Als u weet wat u zoekt zal het vergelijken van de zorgverzekeringen relatief eenvoudig zijn. Het kan zeker geen kwaad om tijdig op internet na te gaan bij welke verzekeraar u goedkoper uit bent. Goed vergelijken van een goedkope basisverzekering, de aanvullende zorgverzekering en tandartsverzekering loont.

Welke verzekeraar kiezen?

Welke verzekeraar geeft u een goede basiszorg tegen een zo laag mogelijke premie. Als u een dergelijke zorgverzekeraar hebt gevonden, zegt u uw huidige verzekering voor eind december op om te voorkomen dat u bij twee verzekeraars bent verzekerd. Kijk daarbij of het mogelijk is om een collectieve zorgverzekering af te sluiten, want dat kan u veel geld schelen. Een verzekeraar is wettelijk verplicht u aan te nemen voor de basisverzekering. Voor een aanvullende verzekering bestaat geen acceptatieplicht. Maar daarvoor kunt u ook elders shoppen.

Verplicht eigen risico 2019

In 2019 is het verplicht eigen risico gelijk aan 385 euro. Natuurlijk staat het u vrij om ook een vrijwillig eigen risico voor de ziektekosten te nemen. De zorgpremie gaat dan een beetje omlaag. Overigens gaan niet alle ziektekosten gaan ten laste van uw verplichte of vrijwillige eigen risico. De volgende kosten komen niet voor uw rekening:
  • Uw huisarts;
  • Alle zorg voor kinderen jonger dan 18 jaar;
  • De verloskundige zorg en kraamzorg;
  • Gratis bevolkingsonderzoek, zoals een borstkankeronderzoek;
  • De griepprik voor risicogroepen;
  • Alle zorg die door de aanvullende verzekering wordt vergoed.

Bekijk altijd wat uw zorgverzekering dekt en wat niet. Kiezen voor de budgetpolis is niet altijd de beste keuze, ook al is de zorgpremie dan wel lager.

Welke aanvullende verzekering kiezen?

Meestal wordt er een pakket aangeboden exclusief tandzorg. Een aanvullende tandartsverzekering kunt u dan extra afsluiten bovenop de basisverzekering en het aanvullende zorgpakket. Een stappenplan zou er als volgt uit kunnen zien:
  • Bepaal welke extra zorg u nodig hebt.
  • Bepaal de hoogte van het vrijwillig eigen risico.
  • vergelijk de aanbieders onderling.
  • Kies voor de aanvullende zorgverzekering die u qua zorg en zorgpremie het beste bevalt.

Zorgpremie 2019, welke verzekeraars

De belangrijkste zorgverzekeraars zijn in 2019:
  • VGZ;
  • Agis;
  • Amersfoortse;
  • Anderzorg;
  • Avero;
  • Azivo;
  • CZ;
  • De Friesland;
  • De Goudse;
  • Delta Lloyd;
  • DSW;
  • DVZ;
  • FBTO;
  • Interpolis;
  • IZA;
  • IZZ.
  • Menzis;
  • ONVZ;
  • OZF;
  • PWZ Achmea;
  • Promovendum;
  • Salland;
  • Stad Holland;
  • Trias;
  • Unive;
  • VGZ;
  • Zilveren Kruis Achmea.

Tandartsverzekering afsluiten

Het hangt van uw persoonlijke situatie af of een tandartsverzekering wat voor u is. In de meeste gevallen zijn normale behandelingen bij de tandarts niet zo duur dat een dure tandartsverzekering nodig is, maar wellicht weet u nu al dat er een aantal extra behandelingen aankomen die een goede tandartsverzekering rechtvaardigen. Bij de tandartsverzekering worden meestal meerdere pakketten aangeboden. Hoe duurder het pakket hoe hoger de vergoeding. Bij Zekur zit de extra tandzorg in het pakket Extra Zekur zorg en is de premie niet afzonderlijk zichtbaar.

Kwijtschelding eigen risico

Betrekkelijk nieuw is dat bepaalde verzekeraars een vrijstelling van een deel van het verplicht eigen risico kunnen geven, wanneer u uw zorg krijgt van een aantal van te voren aangewezen aanbieders van zorg. Dan kunt u dus niet naar elk ziekenhuis, maar wel naar bepaalde ziekenhuizen die vooraf bekend zijn gemaakt. Als die ziekenhuizen in uw buurt liggen kan dat een prima oplossing zijn. Ook wordt gezonder leven, zoals niet meer roken en meer bewegen, door allerlei zorgverzekeraars extra beloond.

Aanvullende ziektekostenverzekering afsluiten

Iedereen in ons land is verplicht om zich minimaal te verzekeren voor het basispakket. U mag ook een aanvullende verzekering afsluiten, maar bent daartoe niet verplicht. Aanvullende verzekeringen zijn meestal duurder. U hoeft niet bij de verzekeraar waar u een basisverzekering hebt afgesloten ook de aanvullende verzekering te nemen, misschien bent u bij een ander goedkoper uit. U kunt dus op zoek naar een goedkope aanbieding. Verder moet u zich wel afvragen of u de aanvullende verzekering wel nodig hebt en welke behandelingen in het pakket zitten. Als u vaak een fysiotherapeut nodig denkt te hebben bijvoorbeeld, moet u vooral naar een specifieke verzekering op zoek gaan dit dit goed dekt en niet naar een hele brede aanvullende verzekering waarin ook allerlei behandelingen zitten waarop u waarschijnlijk geen beroep hoeft te doen.

Slot zorgverzekering 2019 afsluiten en vergelijken

Omdat alles duurder wordt, loont het des te meer om de verschillende aanbiedingen goed te vergelijken. Let ook er ook op welke aanvullende verzekering goed bij u past. Vergelijk zo vroeg mogelijk de aanbiedingen, zodat u zo snel mogelijk de juiste zorgverzekering vindt, waarna u uw oude ziektekostenverzekering aangetekend kunt opzeggen. Het vergelijken van de ziektekostenverzekeringen in 2018 loont. Bekijk wat er vergoed wordt en wat u dat gaat kosten. De ene aanvullende verzekering heeft meer beperkingen dan andere, beperkingen in behandeling of het gaat gepaard met meer eigen bijdrage voor een behandeling. De basisverzekering is wel overal gelijk qua pakket, maar is niet bij elke verzekeraar even duur. Anderzorg heeft regelmatig de laagste zorgpremie en is samen met de low budget basisverzekering Zekur van Unive relatief voordelig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanvullende zorgverzekering 2018Aanvullende zorgverzekering 2018Een aanvullende zorgverzekering dekt de kosten van zorg die niet in het basispakket zijn opgenomen. Iedereen die in Nede…
De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012De ziektekosten in 2012, uw zorgverzekering opzeggen in 2012U kunt nog opzeggen voor een andere zorgverzekering 2012. Wat brengt 2012 en wanneer moet u uiterlijk zijn overgestapt n…
Overstappen zorgverzekering in 2018Overstappen zorgverzekering in 2018Als de premie zorgverzekering 2018 of 2019 omlaag gaat door het overstappen naar een andere verzekering, zult u dan ook…
Hoogte eigen risico zorgverzekering 2018 - 2019Hoogte eigen risico zorgverzekering 2018 - 2019De hoogte van het verplicht eigen risico voor een zorgverzekering wordt in 2018 en 2019 gelijk aan 385 euro, terwijl de…

Reageer op het artikel "Aanvullende zorgverzekering 2019"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 17-07-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Ziektekosten
Schrijf mee!