InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Een pensioenverzekering afsluiten

Een pensioenverzekering afsluiten

Een pensioenverzekering afsluiten Iedereen in Nederland ontvang na zijn 65e een AOW-pensioen. Dit is niet heel hoog. Daardoor hebben veel mensen via hun werkgever een eigen pensioenregeling lopen. Het is ook mogelijk om daarnaast een (extra) pensioenverzekering af te sluiten. Er zijn wel een aantal zaken waar u op moet letten, zoals hoe het geregeld is in het geval dat u voortijdig mocht overlijden. Iedereen in Nederland krijgt vanaf zijn 65e, misschien later 67e, een AOW-pensioen. Dit pensioen is niet heel hoog. Het ligt op zeventig procent van het minimumloon. Het gaat om iets meer dan 800 euro per maand. Omdat dit pensioen vrij laag is sluiten veel mensen een extra pensioenverzekering af. Als u een pensioenverzekering afsluit spaart u als het ware elk jaar een bepaald bedrag dat u tijdens uw pensioen krijgt uitgekeerd. De verzekeraar belegt dit bedrag en belooft u een bepaald rendement op deze inleg. U krijgt jaarlijks een brief waarin u uitgenodigd wordt om een bepaald geldbedrag over te maken. U kunt er voor kiezen om die brief naast u neer te leggen, omdat u niet verplicht bent om geld over te maken.

Pensioenverzekering afsluiten

Als u een pensioenverzekering afsluit doet er goed aan de verschillende verzekeraars met elkaar te vergelijken. Zelf bij een vast verzekerd rendement kunnen de gegarandeerde eindkapitalen toch verschillen. Dat heeft te maken met de kosten die verzekeraar in rekening brengt. Sommige brengen namelijk hogere kosten in rekening dan andere banken. Sommige fondsen brengen 3 procent van uw inleg in rekening als instapkosten. Ook rekenen de meeste banken beheerskosten. Dit zijn kosten die ze maken voor het beheren van uw geld en de kosten die gemaakt worden bij de beleggingen. Deze kosten vallen vaak niet direct op, omdat ze worden ingehouden op uw tegoed. U hoeft er dus niet apart voor te betalen. De rekening is wel terug te vinden op de nota, maar de meeste mensen nemen niet de moeite om deze uitgebreid door te pluizen.

Pensioenverzekering voor zelfstandige ondernemers

Vooral zelfstandige ondernemers sluiten een pensioenverzekering af. Deze verzekering is voor hen het meest aantrekkelijk, omdat de minste rompslomp geeft. De meeste werknemers hebben hun pensioen lopen via hun werkgever. Daar hoeven zij zich dus weinig druk om te maken. Voor zelfstandigen is dat niet het geval. Als die er dus niet opletten kan het zomaar gebeuren dat ze een aantal jaren pensioen mislopen. Wanneer iemand in eigen dienst wil gaan werken is het dus wel belangrijk om daarbij ook rekening te houden met de kosten van de pensioenverzekering.

Aandachtspunten bij het afsluiten van een pensioenverzekering

Er zijn ook verschillende punten waar u op moet letten bij het afsluiten van een pensioenverzekering. Zij kunnen namelijk grote gevolgen hebben. Een belangrijke vraag is bijvoorbeeld wat er met uw pensioeninleg gebeurt op het moment van overlijden? In de meeste gevallen zal het geld aan uw nabestaanden worden uitbetaald. Dat is echter niet altijd standaard. Soms moet u daarvoor een aparte verzekering voor afsluiten. Ook moet u rekening houden in het geval u een relatie heeft en gaat trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaat. In dat geval kunnen er voor u weer andere regelingen gelden, zoals bijvoorbeeld een regeling voor een gemeenschappelijk pensioen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een pensioenverzekering afsluiten"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 02-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!