InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Auto uitgeleend en een aanrijding: betaalt de verzekering?

Auto uitgeleend en een aanrijding: betaalt de verzekering?

Auto uitgeleend en een aanrijding: betaalt de verzekering? Je hebt je auto uitgeleend en die persoon krijgt een ongeluk. Betaalt de verzekering dan wel? De meeste mensen in Nederland hebben natuurlijk gewoon een autoverzekering voor hun wagen. (Dit is ook verplicht) Maar wat gebeurt er als je die auto hebt uitgeleend en de persoon in kwestie krijgt een botsing? Wordt de schade wel vergoed als je je auto hebt uitgeleend?

WA autoverzekering, de auto uitlenen, een botsing en dan?

De bezitter van een auto en een WA (Wettelijk Aansprakelijkheid, is verplicht) verzekering die zijn wagen heeft uitgeleend aan iemand anders kan bij een ongeval gewoon een beroep doen op de eigen WA autoverzekering. Als de eigen wagen ook beschadigd is, wordt het wat dat betreft een heel ander verhaal. Die schade kan niet verhaald worden op de eigen verzekering, maar op de persoon die in de auto reed. Datzelfde geldt eigenlijk voor de no-claim korting. Vaak gaan mensen een of meerdere trappen achteruit als ze een ongeval hebben veroorzaakt en dat betekent dat de autoverzekering dus duurder wordt. Dat kan ook het geval zijn als iemand anders in de wagen reed. Het bedrag dat dan meer aan de verzekering moet worden betaald kan in dat geval alleen op degene die de auto heeft geleend worden verhaald. Bovendien kan de persoon in kwestie deze schade niet claimen bij zijn eigen WA verzekering particulieren. Dergelijke claims zijn namelijk uitgesloten van dekking.

Bespreek met de persoon aan wie u de auto uitleent wat de gevolgen kunnen zijn bij schade

Mensen die dus een auto uitlenen aan een ander doen er goed aan om vooraf te bespreken wat de gevolgen zijn als er een ongeval plaatsvindt. Op die manier komt niemand voor verrassingen te staan die veel geld kunnen kosten.

Voortdurend een auto uitlenen

Iemand die lange tijd zijn auto uitleent aan een ander moet daarvan melding doen bij zijn verzekering. De verzekeringsmaatschappij wil in dat geval namelijk de premie afstemmen op het aantal schadevrije jaren dat degene die de auto meestal bestuurt heeft. Dat betekent dus wel dat de premie hoger of lager kan uitvallen. Iemand die zijn auto lange tijd uitleent moet dat op papier zetten en het vervolgens aan de verzekeringsmaatschappij melden.

WA autoverzekering en Beperkt Casco

Een autoverzekering met WA + Beperkt Casco dekking heeft niet alleen een verplichte WA-dekking, maar ook schade aan de eigen auto wordt vergoed. Er zijn echter altijd wel veel voorwaarden en die verschillen per maatschappij. Ook is er vaak een eigen risico. Dit betekent dat een deel van de schade voor rekening van de autobezitter komt. Bij schade en uitkering van een WA en Beperkt Casco komt ook weer de no-claim premie om de hoek kijken.

WA + volledig casco: All Risk autoverzekering

Een all risk autoverzekering wordt al bijna niet meer verkocht, tegenwoordig heet dat vaak WA + volledige casco. Bij deze verzekering wordt veel meer vergoed dan bij de andere varianten. Zo is schade aan de eigen auto in heel veel gevallen (maar nog steeds niet in alle gevallen) gedekt. Ook hier zijn weer regels aan verbonden. Mensen die drinken of verdovende middelen gebruiken zijn altijd uitgesloten van uitkering van schade overigens. Maar ook als iemand opzettelijk schade heeft veroorzaakt of de auto zo is versleten dat een ongeval onontkoombaar was, wordt niets vergoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Auto uitlenen, en beschadigd terug krijgenDe veroorzaker van een ongeval moet de schade dragen. Beter kunt u zeggen dat de schade moet worden betaald door de verz…
Uw auto uitlenen: Hoe zit het met schade en uw verzekering?Uw auto uitlenen: Hoe zit het met schade en uw verzekering?Uw auto uitlenen aan een familielid in nood of een aardige buurvrouw die even zonder auto zit, is een vriendelijk gebaar…
Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in geleende auto! Wat nu?Het maakt voor de te betalen premie voor de autoverzekering een groot verschil wie de schuld van het ongeval krijgt toeg…
Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Schade veroorzaakt in een geleende auto! Wat nu?Stel, jij leent de auto van een vriend. Door jouw schuld wordt er een schade veroorzaakt. Wie draait op voor deze schade…
Bronnen en referenties
  • Jouster Courant
  • Sociaal Raadslieden
  • ING Bank
  • InfoYo

Reageer op het artikel "Auto uitgeleend en een aanrijding: betaalt de verzekering?"

Reacties

Steef, 20-07-2012 07:54 #2
Wat gebeurt als je auto uitleent en diegene maakt een ongeval en bleek dat die auto niet is verzeker is is het de bestuurde fout of de eigenaar van de auto?

Stefan, 17-01-2012 14:39 #1
Wat gebeurt er als de auto van een overleden persoon bereden wordt door een ander, en er wordt schade of letsel gemaakt? Wordt alles dan betaald door de bestuurder of door de kinderen van de overleden autoeigenaar? De bestuurder heeft zelf wel een verzekering op haar eigen auto. Bedankt voor uw reactie.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 15-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Auto
Reacties: 2
Schrijf mee!