InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet alles

Aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet alles

Aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet alles Een aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet alles terwijl mensen daar wel van uitgaan. Overigens is een aansprakelijkheidsverzekering niet verplicht, maar wel heel handig. Allerlei schades aangebracht aan eigendommen van anderen worden door een aansprakelijkheidsverzekering betaald. Maar er zijn ook zaken die niet worden vergoed. Schade die door leden van het eigen gezin zijn veroorzaakt bijvoorbeeld. Of de ravage die een kind kan aanbrengen bij een ander ergens anders wonend familielid vallen niet onder de voorwaarden.

Aansprakelijkheidsverzekering: niet verplicht, maar wel handig

Bij de buurvrouw op bezoek en daar per ongeluk een heel duur erfstuk laten vallen? In zon geval is een aansprakelijkheidsverzekering wel erg aan te bevelen, want anders komen de kosten voor eigen rekening. Verplicht is hij niet, de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Voor eigenaren van een auto, caravan of vaartuig ligt dat anders. Zij moeten wel een WA verzekering hebben.

Wat is een aansprakelijkheidsverzekering?

Een aansprakelijkheidsverzekering vergoedt de schade die een verzekerde heeft gemaakt zonder dat er opzet in het spel was. Daaronder vallen materiele schadegevallen, maar ook letsel. Iemand die met de fiets iemand anders onderste boven rijdt kan bijvoorbeeld rekenen op een forse schade. Die wordt gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering. Overigens wordt niet alles gedekt.

Premie en dekking aansprakelijkheidsverzekering

De premie van een aansprakelijkheidsverzekering is tussen de 20 en 60 euro per jaar, afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij waarbij de verzekering is ondergebracht. In de meeste gevallen zijn mensen dan verzekerd voor een bedrag van 1 miljoen tot 2,5 miljoen euro. Wel geldt soms een eigen risico. Vaak wordt de keuze geboden voor een enkele persoon of voor een heel gezin. Ook huisdieren zijn meeverzekerd.

Letselschade en zaakschade bij aansprakelijkheidsverzekering

Een aansprakelijkheidsverzekering vergoed zowel letselschade (dat is schade aan mensen) als zaakschade (dat is schade aan objecten). Bij letselschade kan de verzekering betalen voor het geleden letsel, gezondheidsklachten of voor daaruit voortvloeiende schade.

Met opzet zaken vernielen: aansprakelijkheidsverzekering geldt niet

Wie met opzet zaken van een ander vernielt kan geen beroep doen op zn aansprakelijkheidsverzekering. Iemand die onder invloed van alcohol of drugs zorgt voor ongemakken kan zich ook niet bij zn verzekeraar melden.

Wat ook niet wordt vergoed door de aansprakelijkheidsverzekering

Er zijn echter meer zaken die niet onder de aansprakelijkheidsverzekering vallen.
  • Bezittingen van een familielid die ook onder dezelfde polis vallen, worden bijvoorbeeld ook niet vergoed. De mobiele telefoon van een kind per ongeluk mee wassen in de wasmachine kan dus niet verhaald worden op de verzekering. Wordt de mobiele telefoon van een vriendin per ongeluk in datzelfde apparaat gestopt dan wordt dat wel vergoed.
  • Een kind dat iets kapot maakt bij vrienden of familie kan ook niet rekenen op een vergoeding van de aansprakelijkheidsverzekering. De verzekeringen vinden dat de mensen dat risico zelf willens en wetens nemen en dus ook voor de eventuele schade moeten opdraaien. Wel kan een aansprakelijkheidsverzekering met een logeer- en oppasclausule worden afgesloten. Dan wordt dit probleem wel ondervangen. De premie is dan vanzelfsprekend ook hoger.
  • Wie vrienden helpt bij een bepaalde klus (verhuizen, verven, behangen of iets dergelijks) en daarbij een kostbaar stuk laat vallen (tv of stereo) kan ook geen gebruik maken van de verzekering. Wettelijk gezien ligt het risico dan bij de vrienden, omdat degenen die geholpen hebben een onbetaalde dienst leverden. Tegenwoordig hebben bijna alle verzekeringen echter een vriendendienstclausule opgenomen. De hoogte van wat er uitgekeerd kan worden loopt echter van 1000 euro tot vele duizenden euros. Bij het afsluiten van het bedrag is het goed om te weten welk bedrag er daarvoor staat, zeker als iemand regelmatig anderen helpt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De aansprakelijkheidsverzekeringDe aansprakelijkheidsverzekeringDe meeste mensen in Nederland hebben een aansprakelijkheidsverzekering. Een aansprakelijkheidsverzekering is niet standa…
Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Aansprakelijkheidsverzekering, ja of nee?Een aansprakelijkheidsverzekering is een verzekering die u bescherming biedt tegen schade die door u of door een van uw…
AansprakelijkheidsverzekeringAansprakelijkheidsverzekeringDe meeste mensen in Nederlad hebben wel een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Dit is in ieder geval zeker aan te…
Afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?Een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren beschermd u tegen claims van derden indien u schade hebt aangebrach…
Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Waar ben ik nu eigenlijk wel voor verzekerd?Welke schades zijn verzekerd op de inboedelverzekering en welke zijn uitgesloten? Vooral wat betreft de aansprakelijkhei…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Verzekeringssites

Reageer op het artikel "Aansprakelijkheidsverzekering vergoedt niet alles"

Reacties

Anita Bijl, 21-09-2017 08:27 #18
Goedemorgen, mijn mijn heeft zijn bouwstofzuiger uitgeleend aan vriend van onze dochter. Kreeg hem stuk terug. Is dit te verhalen op zijn verzekering.?
Vriendelijke groet,
Anita Bijl Reactie infoteur, 16-10-2017
Dat zou ik zeker proberen.

Martine, 20-04-2017 19:42 #17
Hallo,
ik heb de telefoon van mijn dochter per ongeluk laten vallen, wordt dat ook vergoed?

Piet, 12-03-2017 16:42 #16
Hallo,

Ik heb per ongeluk de hoverboard van een vriend van mij stuk gemaakt. Wordt dit gedekt door de verzekering?

Djeck, 20-02-2017 01:12 #15
Mijn zoon van 16 jaar heeft per ongeluk een leerling van zijn school omver gereden met de fiets, hij had een laptop in zijn handen maar die is nu kapot gegaan. Kan ik hiervoor een vergoeding aanvragen? Reactie infoteur, 22-02-2017
Als u daarvoor een verzekering heeft afgesloten jazeker. Daar is zo'n verzekering ten slotte voor.

Lisa, 01-12-2016 20:02 #14
Op school in de klas werd tipex express gegooid en het zit op mijn schoenen en die schoenen waren 250 euro. Wordt nu het hele bedrag vergoed of een deel want ik kan die schoenen wel dragen maar het is niet zo mooi. Reactie infoteur, 16-02-2017
Ik zou de procedure opstarten en dan ziet u wel hoeveel ze betalen.

Tina van Dalen, 04-11-2016 22:43 #13
Onze dochter heeft van een privépersoon in Curacao een auto gehuurd. Nu blijkt dat er krassen zijn op de auto. Kan onze dochter de kosten van het repareren hiervan verhalen op de WA-verzekering?

Met vriendelijke groet
Tina van Dalen-Haar. Reactie infoteur, 07-11-2016
Ik zou het in ieder geval proberen.

Patrick, 19-10-2016 11:37 #12
Iemand heeft mijn paraplu tegen een muur aangegooid nu doet hij het niet meer, moet ik dit op zijn verzekering laten zetten of bij mijn eigen aangeven?

Ayoub, 12-09-2016 23:35 #11
Ik heb per ongeluk een glas water over mijn vriend zijn telefoon laten vallen en nu doet zijn telefoon het niet meer en ik vroeg me af of ik daar verzekerd voor ben? Reactie infoteur, 13-09-2016
Gewoon een aanvraag doen bij je verzekering, dan hoor je het vanzelf. Dat is nooit van tevoren in te schatten.

Merve, 02-08-2016 18:59 #10
Hallo,
Vorige week heeft iemand een emmer water over me heen gegooid terwijl mijn mobiel in mijn zak zat. Mijn mobiel was nat geworden en kon niet meer aangezet worden. Ik heb hem toen meteen in een bakje met rijst gedaan en een week laten staan, op hoop dat de schade beperkt zou blijven. Gister heb ik hem geprobeerd aan te zetten, maar het scherm begon erg raar te flikkeren, maar nu is hij eindelijk aan gegaan. Er is wel schade aan de telefoon, omdat deze niet meer functioneert zoals hij eerst functioneerde. Krijg ik het complete bedrag dan terug als de man van de emmer het via zijn aansprakelijkheidsverzekering regelt? Of is dat alleen als je mobiel het compleet niet meer doet?
Het was namelijk een gloednieuwe mobiel en ik heb niet echt iets aan een incomplete vergoeding aangezien ik daarvan niet opnieuw dezelfde mobiel van kan kopen zonder zelf een bijdrage te leveren.
Weet iemand hoe dit zit? Reactie infoteur, 09-08-2016
Gewoon aanvragen en dan zal het wel blijken. Of vraag de expert.

Lowie, 26-07-2016 19:52 #9
Hallo ik heb zojuist per ongeluk met een bal de telefoon van mijn buurjongetje uit zijn handen geschopt waarna de telefoon uit zijn handen viel en vervolgens het hele scherm aan gort is. Ik ben zelf 18 jaar, kan dit worden vergoed of niet? Het toestel zelf is gewoon los zonder abonnement. Reactie infoteur, 12-08-2016
Gewoon aanvragen, dan hoor je vanzelf of dat kan.

Seppenwoolde, 19-07-2016 06:49 #8
Ik wilde wat vragen. Mijn zoon heeft een nacht met vrienden in een tent geslapen. Nu is er iemand op zijn telefoon gaan staan. Hij weet niet wie het gedaan heeft. Kan ik in deze situatie gebruik maken van de verzekering?
Groetjes linda Reactie infoteur, 20-07-2016
Zou ik de verzekering vragen. Meestal moet je wel iemand aanwijzen als 'de dader'. Is er niet iemand die dat wil doen?

Rox, 01-07-2016 13:52 #7
Ik heb per ongeluk bij een kennis de wasmachine kapot gemaakt. We hebben al gekeken of we hem zelf konden maken maar kunnen de oorzaak niet vinden. Ik ben al jaren WA verzekerd, kan ik dit opgeven bij de verzekering? Reactie infoteur, 11-07-2016
Ja natuurlijk dat kun je doen. Zij zullen dan kijken wat er precies aan de hand is.

Marjo, 22-06-2016 08:16 #6
Heb een vraagje, mijn kleinzoontje van 5 heeft een autoruit bij zijn oom ingegooid met een steen, wordt dat vergoed? Reactie infoteur, 11-07-2016
Altijd proberen. Het is altijd aan de maatschappij of ze het honoreren, maar altijd een verzoek indienen.

Eli, 13-05-2016 10:43 #5
Goedemorgen,
Mijn 3 fietsen die voor mijn huis tegen de gevel geparkeerd stonden, zijn verwoest omdat zij naast een aantal scooters (van mijn buurman) stonden, die - door onbekende oorzaak - vannacht in vlammen zijn opgegaan.
Bij wie of wat kan ik de schade verhalen? Mijn fietsen waren niet verzekerd.
Groet,
Eli Reactie infoteur, 14-06-2016
Als ik het goed begrijp dan zijn de scooters van uw buurman door vuur verwoest en vervolgens uw fietsen? U zou in dat geval uw buurman aansprakelijk kunnen stellen voor de schade. Als hij een verzekering heeft, zou het kunnen dat het daaruit betaald kan worden. Maar dat bepaalt een expert altijd.

Victor Post, 16-11-2015 14:08 #4
Goedemiddag,

Ik heb mijn zwager zijn racefiets geleend alleen ben ik tegen hoek van een hek aangereden. Uitkomst deuk in de wiel band kapot en in beide wielen hebben dikke slingers.

Dekt mijn aansprakelijkheidsverzekering dit?

Gr. Victor Reactie infoteur, 21-07-2016
Gewoon aanvragen.

Jan, 05-03-2015 14:01 #3
Tijdens oudejaarsavond ben ik met 2 vrienden tijdens het inluiden van het nieuwe jaar in de lokale kroeg tegen een glas-in-lood deur aangevallen. Hierdoor was een klein raampje kapot in deze deur, gevolg: het hele glas-in-lood moest vervangen worden. Dekt onze aansprakelijkheidsverzekering dit? Van opzet was geen sprake. Reactie infoteur, 21-03-2015
Dat zou je moeten navragen bij je verzekering. Het lijkt me wel dat dit in aanmerking komt, maar dat hangt van de inspecteur af die het beoordeelt.

Rosalinde, 13-10-2014 12:54 #2
Een heel belangrijke! Schade toegebracht met of door motorvoertuigen is ook niet verzekerd op de AVP, een bijna door elke maatschappij uitsluiting! Geeft heel veel teleurstelling soms

Simon, 22-04-2011 13:27 #1
Bij het barbucuen met mooi weer stootte een maat perongeluk zijn biertje om. dit bier kwam echter over mijn iphone heen en nou doet ie niks meer.
Kan ik dit verhalen op zijn WA verzekering?

Infoteur: Singalees
Laatste update: 08-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeringen
Reacties: 18
Schrijf mee!