InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Een goedkopere zorgverzekering zoeken kan geld besparen

Een goedkopere zorgverzekering zoeken kan geld besparen

Een goedkopere zorgverzekering zoeken kan geld besparen De verschillen in premies voor zorgverzekeringen zijn vaak groot. Een goedkope zorgverzekering uitzoeken loont dus zeker. Maar bij het kijken naar een goedkope zorgverzekering is het ook van belang om de aanvullende verzekering er bij te betrekken. Vallen ze samen hoger uit, dan is er weer niet sprake van een goedkope zorgverzekering. Het is even uitpluizen geblazen, maar het kan jaarlijks toch enkele honderden euro's schelen dat zoeken naar een goedkope zorgverzekering.

Zorgverzekering moet opgezegd voor 1 januari

Mensen die willen veranderen van zorgverzekeraar moeten dat doen voor 1 januari. Voor die datum moet de oude polis worden opgezegd en wie dat niet heeft gedaan moet nog een jaar met die verzekeraar door. Een nieuwe zorgverzekeraar moet voor 1 februari worden gekozen. De verschillen in premie maken wel duidelijk dat er geld te behalen valt door te switchen. Maar pas dan wel op de voorwaarden.

De basisverzekering wel dezelfde dekking, niet alles zelf uit te kiezen

Hoewel de basisverzekering verplicht is voor alle mensen in Nederland en de dekking dus ook hetzelfde is, zijn er toch verschillen waar iemand naar moet kijken bij een eventuele verandering.

De verschillen in basiszorgverzekering

Sommige zorgverzekeraars laten hun klanten zelf kiezen bij wie ze behandeld willen worden. Zij kunnen zelf kiezen naar welk ziekenhuis ze bijvoorbeeld gaan. Andere verzekeraars hebben contracten gesloten en dat betekent dat de verzekerden daarnaar toe moeten bij een behandeling. Van groot belang, want een al dan niet vrije keuze kan ook wisseling van een ziekenhuis betekenen.

De manier van declareren is bij de één ook anders dan bij de ander. Bij sommige verzekeraars gaat de rekening direct naar de verzekeraar en ziet de klant hem niet eens. In andere gevallen moet de verzekerde het bedrag eerst voorschieten en het later terugvragen.

Aanvullende zorgverzekering

Een ziektekostenverzekering kan ook nog worden uitgebreid met een aanvullende verzekering. Daarin zijn ondermeer opgenomen:
  • Alternatieve zorg zoals homeopathie of antroposofische hulp
  • Meer behandelingen voor fysiotherapie
  • Gedeeltelijke vergoeding voor brillen en contactlenzen
  • Diabetes testmaterialen
  • Huidbehandelingen bij onder andere acné of overbeharing
  • Ooglaserbehandeling
  • Meer dan 8 consulten voor psychologische zorg (de eerste 8 zitten in het basispakket)
  • Vergoeding voor kosten voor verblijf in een hospice

Voorwaarden zorgverzekeringen naast elkaar leggen

Het is goed om alle verzekeringen naast elkaar te leggen om te kijken wat voor iemands specifieke geval het beste is. Bovendien is het dan ook nog goed om te kijken wat het kost als iemand meer hulp nodig heeft en daarvoor een aanvullende verzekering voor nodig is. Berekening kan ook uitwijzen dat het zelf betalen voordeliger is, maar dat hangt helemaal af van de situatie. Op Independer kan een vergelijking worden gemaakt. De premies voor een aanvullende verzekering lopen uiteen van enkele tientjes tot wel honderd euro per maand.

Aanvullende verzekering bij een andere verzekeraar

Het kan en het mag, maar het wordt bijna niet gedaan. Bij een andere dan de basisverzekeraar een aanvullende verzekering afsluiten. Omdat die betere voorwaarden heeft of meer biedt voor hetzelfde of minder geld. Toch is wel gebleken dat verzekerden dan vaak meer moeten betalen dan als ze een totaalpakket afneme, vaak zelfs wel 5- procent meer. Dat mag niet volgens de Zorgverzekeringswet, maar het gebeurt dus wel.

Extra verzekering voor de tandarts - de duurste is niet altijd nodig en soms is helemaal geen nodig

Ook bieden veel ziektekostenverzekeraars een aparte aanvullende verzekering aan voor de tandarts. In de meeste gevallen wordt niet alles vergoed, maar ook dat staat in de voorwaarden. Sommige verzekeraars bieden ook pakketten aan waarin alle aanvullende zaken zijn opgenomen. Ook de tarieven voor de aanvullende tandartsverzekering lopen behoorlijk uiteen en zijn het vergelijken waard. Bovendien is het soms helemaal niet nodig om een aparte verzekering te nemen. Iemand met een goed gebit betaalt soms meer aan de verzekering, dan als hij die kleine consulten uit eigen zak had betaald. Onvoorziene zaken daarin niet meegenomen. Als iemand valt of een ongeval krijgt en een tand breekt of de helft van zijn gebit moet er natuurlijk flink wat gerepareerd worden en dat loopt aardig in de kosten. Mensen moeten zelf inschatten of ze dat in zon geval willen en kunnen betalen.

Vergelijken en besparen

Vergelijken en besparen op een zorgverzekering kan via vergelijkingssites als Independer en FX. Wie echt wil overstappen doet er goed aan om de voorwaarden en premies wel echt naast elkaar te leggen, want die verschillen soms behoorlijk. Alleen door belangrijke zaken naast elkaar te zetten, premies te vergelijken en te kijken of er wel hulp gezocht kan worden bij aanbieders in de buurt of aanbieders naar wie de voorkeur uitgaat, is de beste verzekering te vinden.

Goedkope zorgverzekeringen

Goedkope zorgverzekeringen (kijk wel eerst naar de voorwaarden) worden onder meer geleverd door AnderZorg (totaal premie van 110,50 voor basisverzekering, aanvullende verzekering en een tandverzekering) en United Consumers. De laatste is een collectieve verzekering omdat veel mensen zich daarbij hebben aangesloten. Voor zelfstandigen off mensen die niet mee kunnen draaien in een goedkopere verzekering een mooi alternatief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?Opzegging zorgverzekering: hoe zeg je je zorgverzekering op?In 2012 stijgen de premies van de zorgverzekering en de aanvullende verzekering weer behoorlijk. Ook gaat het eigen risi…
Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren?Wat is de beste zorgverzekering voor jongeren? Wanneer je net achttien bent, moet je een eigen zorgverzekering afsluiten…
Compensatie eigen risico zorgverzekeringCompensatie eigen risico zorgverzekeringHet eigen risico van 170 euro per jaar voor de zorgverzekering is voor veel mensen een hoog bedrag dat ze niet kunnen op…
Geen zorgverzekeringEen zorgverzekering is in Nederland verplicht. Het gaat dan om de basisverzekering. Toch zijn er nog mensen die geen zor…

Reageer op het artikel "Een goedkopere zorgverzekering zoeken kan geld besparen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 24-11-2010
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Zorgverzekeringen
Schrijf mee!