InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering: Zorgverzekering in het buitenland

Verzekering: Zorgverzekering in het buitenland

Verzekering: Zorgverzekering in het buitenland Veel mensen vragen zich af hun zorgverzekering ook geldig is in het buitenland. Wanneer u op reis gaat of op vakantie bent in het buitenland is dit inderdaad het geval. Ook als u een korte tijd in het buitenland gaat wonen, minder dan een jaar, kunt u uw zorgverzekering afsluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. U doet er wel goed aan om de Europese zorgpas aan te vragen. Vanaf 1 mei 2006 is er in Nederland een nieuw zorgstelsel ingevoerd. Dit betekent dat iedereen verplicht een zorgverzekering moet afsluiten. De personen die dit niet doen moeten een boete betalen. Deze regel is ingevoerd om te voorkomen dat mensen met enorm hoge ziektekosten te maken krijgen die ze niet kunnen betalen omdat ze niet verzekerd zijn. Deze maatregel is dus bedoeld om te zorgen dat ziekenhuizen en artsen hun geld krijgen, maar is ook bedoeld om er voor te zorgen dat patiënten zelf niet in de financiële problemen raken. Het mes snijdt dus aan twee kanten.

Met zorgverzekering op reis of op vakantie naar het buitenland

Met uw zorgverzekering bent u ook verzekert als u op reis gaat of op vakantie bent in het buitenland. De verzekerde heeft namelijk overal recht op dezelfde zorg als hij of zij in Nederland zou krijgen. In Nederland is er vaak sprake van dat een verzekeraar gecontracteerde zorg aanbiedt. Dat betekent dat de verzekeraar mogelijk met een aantal ziekenhuizen een contact afsluit waar u dan terecht kunt. Wanneer dit soort afspraken er niet zijn vloeit daar het recht op niet-gecontracteerde zorg uit voort. Dit is vooral relevant als u in het buitenland bent en op dat moment zorg nodig heeft. Het is niet zo dat wanneer u in Nederland bent en een bepaalde behandeling hebt, dat u zomaar naar het buitenland kan gaan om u te laten behandelen. Overleg dit altijd eerst met uw verzekeraar, want het kan zijn dat deze niet akkoord gaat, en de kosten dus niet vergoed. Een reden daarvoor kan zijn dat de behandeling in Nederland veel goedkoper kan zijn.

Europese zorgpas

Wanneer u op reis gaat doet u er goed aan om bij een zorgverzekeraar een Europese Zorgpas (EHIC) aan te vragen. Deze kunt u gratis krijgen. Op deze manier hoeft u niet zelf de kosten voor te schieten als u medische zorg nodig heeft. Veel artsen in het buitenland zullen in eerste instantie terughoudend zijn met u te behandelen wanneer u geen spoedeisende hulp nodig heeft. Dit is omdat ze bang zijn dat ze hun geld niet krijgen. De Europese Zorgpas geeft hun de duidelijkheid dat zij inderdaad de kosten vergoed krijgen.

Reisverzekering afsluiten

Waar u niet voor verzekert bent zijn de reiskosten. Als u bijvoorbeeld op wintersport gaat en u uw been breekt, dan dient u toch echt zelf zorg te dragen voor de kosten van een zogeheten gipsvlucht. In deze gevallen is het dus altijd aan te raden om ook een reisverzekering af te sluiten. Ook als u gaat doen aan extreme sporten als kajakken of bergbeklimmen, is een reisverzekering onontbeerlijk. Ditzelfde geldt voor een land met dure gezondheidszorg, zoals Zwitserland en de Verenigde Staten. Een ziekenhuisopname kan zo vijfduizend euro per dag kosten. Sluit dus ook in deze gevallen altijd een zorgverzekering af.

Zorgverzekering en wonen in het buitenland

Ook als u in het buitenland gaat wonen kunt een zorgverzekering afsluiten bij een Nederlandse verzekeraar. Dit is alleen mogelijk in landen die lid zijn van de Europese Unie of landen waar Nederland een verdrag mee heeft gesloten zoals Australië. En het kan alleen als u daar tijdelijk verblijft. Onder tijdelijk wordt een periode van minder dan een jaar verstaan.
Gerelateerde artikelen
Verzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaartVerzekeringen: aansprakelijkheid, rechtsbijstand en uitvaartWaar kan je jezelf niet voor verzekeren? Nederland is een land waar je veel verschillende verzekeringen hebt en ze ook b…
Is een reisverzekering noodzakelijk?Is een reisverzekering noodzakelijk?Bij een vakantie in eigen land, is het niet altijd noodzakelijk om een reisverzekering af te sluiten. U kunt besparen do…
Medische kosten in het buitenland: welke verzekeringAls je naar het buitenland gaat voor zaken of vakantie kan het zijn dat je tegen vervelende gebeurtenissen oploopt. Bijv…
Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Heb ik een aanvullende zorgverzekering nodig?Veel Nederlanders denken een aanvullende zorgverzekering nodig te hebben. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn. Het k…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering: Zorgverzekering in het buitenland"

Reacties

Femia Cools, 15-01-2011 21:36 #2
Mijn vraag: wordt door de basisverzekering een beperking verbonden aan de duur van het op reis zijn buiten het woonland? Of kan men, bijvoorbeeld, 6 maanden achtereen met vakantie zijn?

Jeannine Narinx, 26-08-2010 10:49 #1
Ik ga voor 4 maanden naar Thailand op vakantie. Heb uiteraard een zorgverzekering VGZ. En een reisverzekering (geen medische zorg) Moet ik me nu appart laten verzekeren voor medische zorg of in mijn VGZ voldoende?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 2
Schrijf mee!