Autoverzekering is duur voor jongeren
Verzekeraars zitten niet te springen om de auto’s van jonge bestuurders te verzekeren. Het ontbreekt deze bestuurders aan ervaring en ze rijden vaak ruiger dan oudere automobilisten. Hierdoor betalen ze meer premie dan de ervaren chauffeurs.
De verzekeraars belonen de bestuurders die jaren achtereen zonder schade rijden. Jongere autobezitters tot ongeveer 24 jaar hebben hun rijbewijs nog maar kort, en hebben nog niet de mogelijkheid gehad om aan te tonen dat ze schadevrij kunnen rijden. In de praktijk blijkt ook dat jonge bestuurders veel duurder uit zijn. De verzekeraar gebruikt de hoogte van de premie ook om grip te krijgen op de doelgroep waar zij zich op richten. Indien de verzekeraar vooral mensen uit Noord Nederland in de boeken wil, dan geeft hij deze een lagere premie door een andere premietabel te koppelen aan de postcode. Zo kunnen zij dit ook doen met jongeren, maar ook met ouderen. Het komt zelfs voor dat autobezitters van 70 jaar of ouder niet meer over kunnen stappen.
Hoe maken de verzekeraars de polissen voor jongeren duurder?
Hier hebben ze verschillende middelen voor. Indien de regelmatige bestuurder nog geen 24 jaar is, kunnen er hogere eigen risico’s gelden bij een schade. Een methode die vrijwel alle verzekeraars toepassen is het systeem van de schadevrije jaren. Autobezitters zonder schadevrije jaren zullen een hogere premie moeten betalen in vergelijking met chauffeurs met schadevrije jaren. Eén schadevrij jaar staat voor een bepaalde korting op de premie. Verzekerden met 10 schadevrije jaren hebben bijvoorbeeld recht op 65 procent korting op de premie. Bij een andere verzekeraar geeft hetzelfde aantal schadevrije jaren mogelijk recht op meer of juist minder korting.
Niet te verzekeren auto’s
De verzekeraars zijn vooral bang voor jongere bestuurders in combinatie met bepaalde auto’s. Ze zijn huiverig om bepaalde auto’s te verzekeren, omdat deze vaak bestuurd wordt door bestuurders die voor snelheid gaan. In het verleden is namelijk gebleken dat dit geen goede combinatie is. Bepaalde merken of type auto’s willen ze vaak zelfs niet verzekeren. Ook logisch want een 20 jarige jongen die zijn rijbewijs pas heeft en die kiest voor een “GTI” uitvoering, heeft een grotere kans op een schade. De kans op schade is niet alleen groter, maar de omvang van de schade zal ook groot zijn. Iemand die vaak snel en ruig rijdt, heeft een grotere kans op een schade van grote omvang.
Auto op naam van de ouders zetten
Om hoge autopremies te voorkomen wordt er vaak gekozen om de auto te verzekeren op naam van de ouders. Dit is toegestaan, maar verzekeraar zal bij acceptatie wel willen weten wie de regelmatige bestuurder van de auto is. Blijkt dit niet de eigenaar zelf te zijn, dan wordt er voor de premiebepaling toch rekening gehouden met de gegevens van de regelmatige bestuurder.
Auto opvoeren als tweede auto
Een methode die bij sommige verzekeraars werkt, is om de auto bij dezelfde verzekeraar te verzekeren waar de auto van de ouders ook is verzekerd. De tussenpersonen of verzekeraars hebben vaak nog wel mogelijkheden om extra korting weg te geven. Sommige verzekeraars zijn in dat geval bereid om een soort relatiekorting te geven, in verband met het feit dat de ouders de auto daar ook verzekerd hebben. Het blijft echter altijd belangrijk om wel eerlijk te zijn.
Vergelijken
Op het internet is het tegenwoordig zeer eenvoudig om de
autoverzekering te vergelijken. U voert een kenteken en een paar gegevens over uzelf in en binnen 5 minuten hebt u de premie op uw scherm. Ga dus niet blind voor de eerste de beste verzekeraar, maar vergelijk de mogelijkheden.
Lees verder