InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Collectieve zorgverzekering afsluiten

Collectieve zorgverzekering afsluiten

Collectieve zorgverzekering afsluiten Er zijn steeds meer mensen die een collectieve verzekering afsluiten. De belangrijkste reden daarvoor is dat ze dan aanspraak kunnen maken op een bepaalde korting. Ook kan het te maken hebben met de samenstelling van het pakket voor de aanvullende verzekering. De collectieve zorgverzekering is af te sluiten via de werkgever, vereniging of belangenorganisatie.

Collectieve zorgverzekering voor doelgroepen

De collectieve zorgverzekering is de laatste paar jaar steeds populairder geworden. Er zijn veel verschillende soorten collectieve zorgverzekeringen. Zo zijn er aparte verzekeringen voor niet-rokers, studenten en andere doelgroepen. Het verschil tussen een collectieve zorgverzekering en een 'gewone' zorgverzekering is dat u in het eerste geval als een collectief verzekert bent. Dat betekent meestal ook dat u niet rechtstreeks via een verzekeraar de zorgverzekering afsluit, maar dit doet via een werkgever, belangenorganisatie of vereniging. Tegelijkertijd heeft u wel dezelfde rechten en plichten bij beide soorten verzekeringen, dus ze verschillen maar tot een bepaalde hoogte.

Samenstelling zorgpakket

Het grootste voordeel van een collectieve zorgverzekering is misschien wel de korting die u krijgt op de zorgpremie. Dit is een collectieve korting. In sommige gevallen kan een collectieve zorgverzekering ook voordelig zijn als u tot een bepaalde doelgroep behoort. Verschillende verzekeraars bieden via hun aanvullende pakket soms bepaalde producten met korting aan. Op andere posten wordt dan weer bezuinigd. In een pakket voor senioren zit dan bijvoorbeeld geen dekking voor de orthodontist, maar wordt het wel vergoed als een nieuwe bril aanschaft. Of sporters krijgen een ruime vergoeding voor fysiotherapie. Op deze manier kan het dus aantrekkelijk zijn om een collectieve verzekering af te sluiten.

Korting bij collectieve zorgverzekering

Gemiddeld kan de persoon die kiest voor een collectieve basiszorgverzekering rekenen op 7 procent korting. Dit kan iets verschillen per basiszorgverzekering en kan oplopen tot ongeveer maximaal 11 a 12 procent. Op jaarbasis gaat het dan om een bedrag van ongeveer honderd euro. In het geval van een aanvullende zorgverzekering kan de korting nog een stuk hoger zijn en kunt u letterlijk honderden euro's per jaar besparen. Voor gezinnen is dit nog aantrekkelijker.

Collectieve zorgverzekering bij werk

In de meeste gevallen is het mogelijk om een collectieve zorgverzekering via uw werkgever of bijvoorbeeld bank af te sluiten. Ook de meeste grote belangenorganisaties bieden wel een collectieve zorgverzekering aan. Daar is bijna altijd wel de voorwaarde aan verbonden dat u lid moet zijn. U kunt er ook voor kiezen om uzelf aan te sluiten bij een zogeheten open collectief. Dit zijn collectieven die speciaal zijn opgezet met het doel om korting af te dwingen bij verzekeringen. Verzekeraars gaan vaak graag met een collectief in zee, omdat het een makkelijke manier is om klanten binnen te krijgen. Anders zouden ze aan wervingskosten ook een behoorlijk bedrag kwijt zijn. Het bekendste voorbeeld van een collectieve 'open' verzekering is PMA.

Overstappen van verzekeraar

Het is in principe elk jaar mogelijk om over te stappen naar een ander collectief. Dat is zo sinds het nieuwe zorgstelsel in 2005 werd ingevoerd. U kunt in de periode van 1 december tot 1 februari overstappen. Het kan aantrekkelijk zijn om elk jaar te kijken welk collectief de hoogste korting biedt. Het is ook mogelijk de zorgverzekering aan te houden bij dezelfde zorgverzekeraar, maar toch lid te worden van een collectief waardoor u alsnog aanspraak kunt maken op de korting. Als u collectief bent verzekert via uw werkgever en u stapt over naar een andere baan, dan wordt uw zorgverzekering omgezet naar een individuele polis. Houdt dit wel goed in de gaten, want anders loopt u korting mis.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Collectieve zorgverzekering afsluiten"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!