InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Autoverzekering voor ouderen

Autoverzekering voor ouderen

Veel verzekeraars blijken een hogere premie te vragen aan de ouderen, indien de regelmatige bestuurder een man of vrouw van 65 jaar of ouder is. Jarenlang woedde er een prijzenslag tussen de verzekeraars als het gaat om de autoverzekering. Deze verzekering is namelijk bij uitstek een prijsproduct waar consumenten vaak voor overstappen. Het is de truc van de verzekeraars om consumenten met de autoverzekering als klant te krijgen om vervolgens te gaan “cross sellen” op andere verzekeringen. De autoverzekering is ook de polis bij uitstek waar tussen verzekeraars grote premieverschillen ontstaan. Het kan zeer de moeite waard zijn om een autoverzekering die al jarenlang bij dezelfde verzekeraar loopt, te vergelijken met concurrenten. Echter voor 65 plussers geldt dit vaak niet meer.

Prijzenslag

De tijden van de dalende premies ligt achter de rug. Verzekeraars verhogen de autopremie in een poging om het verzekeren van auto’s niet verliesgevend te laten zijn. Zij weten dat consumenten overstappen als zij de premie gaan verhogen. Zij moeten dus op een andere manier trachten om meer premies binnen te krijgen zonder dat het klanten kost. De beste methode is om de hogere premies te gaan rekenen voor doelgroepen die naar hun mening meer schade veroorzaken en minder interessant voor hun portefeuille zijn. driekwart van de verzekeraars, blijkt uit een onderzoek van Independer, rekent voor de autoverzekering een hogere premie voor senioren.

Ouderen en verzekeren

Verzekeraars rekenen massaal een hogere premie voor ouderen, die op hogere leeftijd willen overstappen naar een andere verzekeraar. De ouderen die trouw blijven aan de huidige verzekeraar zullen dit niet merken, maar overstappen is soms zelfs niet mogelijk. Slechts bij een kwart van de verzekeraars kunnen ouderen een nieuwe autoverzekering sluiten zonder een hogere premie voor de kiezen te krijgen. Tweederde van de verzekeraars weigeren zelfs autoverzekerden boven een bepaalde leeftijd. De leeftijdsgrens die zij stellen verschilt weer per verzekeraar. Slechts elf van de zesenveertig onderzochte verzekeraars accepteren senioren zonder een premie-opslag. Het betreft hier de autoverzekering van:
  • ANWB
  • Bruns ten Brink
  • RVS
  • ASR
  • De Nationale Autoverzekering
  • Kruidvat
  • Delta Lloyd
  • Onna-onna
  • Unigarant
  • OHRA
  • Polis Direct

Ouderen en verzekeren

Het is toegestaan om voor bepaalde groepen verzekerden een afwijkende premie te vragen. De verzekeraars zijn namelijk vrij om zelf de premie te gaan bepalen. Ouderen zijn een minder interessante groep voor verzekeraars. De meeste verzekeraars richten zich liever op de jongeren. Bij deze verzekerden kunnen ze namelijk meer producten verkopen en dus zijn ze aantrekkelijker om in de boeken te hebben. Voor andere vormen van schadeverzekeringen wordt er nauwelijks premiediscriminatie toegepast.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Autoverzekering voor ouderen"

Reactie

A. Scheepstra, 02-12-2011 00:23 #1
U noemt de ANWB als autoverzekeraar, die niet aan leeftijds-discriminatie doet, maar dat is onjuist. Uitgerekend vandaag (1 december 2011) heb ik als 83-jarige automobilist, die jaarlijks pakweg 12000 km optimaal schadevrij rijd, voornamelijk in een landelijk gebied, bericht gekregen dat ik rond 15 procent meer moet gaan betalen voor mijn verzekering.
De ANWB, die zichzelf graag etaleert als een soort consumentenbond legt hiermee dus mensen die zich moeilijk verweren kunnen, forse boetes op voor overtredingen/misdrijven, die zij zeer waarschijnlijk nooit zullen begaan. De jeugd, die heel wat roekelozer rijdt en meer ongelukken maakt, wordt graag ontzien, want daar kan langer en meer van worden geplukt, dat is natuurlijk de ware reden. Waarmee de ANWB volledig door de mand valt. Alle bla bla ten spijt gaat het hier om een organisatie die net zo commercieel is als vrijwel alle banken en verzekeringsmaatschappijen. Voor een club met leden is dat natuurlijk volkomen van de gekke. Ja, ik ben echt boos, mag ik misschien?
A. Scheepstra, Epse.

Infoteur: Juul
Laatste update: 04-07-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!