InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Hoeveel provisie verdient een adviseur?

Hoeveel provisie verdient een adviseur?

Hoeveel provisie verdient een adviseur? De verdiensten van adviseurs in verzekeringen staan vaak ter discussie. Over sommige verzekeringen en hypotheken krijgen de adviseurs zeer hoge provisies. De verdiensten van de adviseur zijn vaak opgesplitst in afsluitprovisie en doorlopende provisie. Tot in de jaren 90 waren de verdiensten van tussenpersonen vastgelegd. Vanaf dat moment is het zelfregulerend geworden. De branche moest het onderling maar uit zien vechten en de wettelijke regelingen kwamen te vervallen. Dit vanuit de gedachte dat hoge provisies het nadeel met zich meebrengt dat de verzekeraar te duur is ten opzichte van de concurrentie. De werkelijkheid is anders gebleken. Vlak vóór het omvallen van de DSB Bank werd openbaar gemaakt dat de bank op bepaalde koopsompolissen maar liefst 80 procent verdiende. In eerste instantie werd de DSB Bank daarop aangesproken, maar later bleek dat meer banken en verzekeraars er hoge percentages aan verdienen.

Hoeveel verdient de adviseur aan een verzekeringspolis?

De verdiensten per gesloten verzekering verschillen sterk en zijn ook niet duidelijk inzichtelijk. Tegenwoordig is het voor ingewikkelde financiële producten verplicht om aan te geven hoeveel de adviseur er aan verdient. Dit betreft vrijwel allemaal producten die te maken hebben met hypotheken, beleggingen en levensverzekeringen. Voor de overige verzekeringen is het voor de adviseur niet verplicht om aan te geven hoeveel hij aan het product verdient.

Verdiensten op ingewikkelde financiële producten

De verdiensten op hypotheken worden uitgedrukt in een percentage van het hypotheekbedrag. Hierbij speelt het soort hypotheek ook een rol. Op een aflossingsvrije hypotheek zal hij minder verdienen dan bijvoorbeeld op een spaarhypotheek. De verdiensten van een tussenpersoon op een aflossingsvrije hypotheek liggen ongeveer tussen de 0,5 en 1,5 procent van het hypotheekbedrag. Uitgaande van een hypotheek van 200.000, verdient de adviseur tussen de 1.000 en de 3.000. Sluit hij een spaarhypotheek af dan verdient hij ongeveer tussen de 1 en de 3,5 procent. Bij een hypotheek van 200.000 kan de provisie dus oplopen tot 7.000,=. De provisie voor een levensverzekering is van veel factoren afhankelijk. Voor langlopende contracten met een hoge maandpremie krijgen ze de meeste provisie.

Verdiensten op niet ingewikkelde financiële producten

Op de eenvoudige schadeverzekeringen verdienen de adviseurs een percentage van de jaarpremie. In het verleden hebben de adviseurs zich vooral op de ingewikkelde producten als levensverzekeringen en hypotheken gericht omdat daar meer geld aan te verdienen was. Op bijvoorbeeld schadeverzekeringen kunnen ze ook goed verdienen, maar ze kregen minder aandacht omdat het lucratiever was om voor de producten met de hoge provisie te gaan. Enig speurwerk op het internet levert onderstaande afsluitprovisies op:

Hoeveel provisie voor een zorgverzekering: 3 - 5 procent op de basis / 9 - 10 op aanvullingen
Hoeveel provisie voor een autoverzekering: 20 - 25 procent
Hoeveel provisie voor een inboedelverzekering: 25 - 30 procent
Hoeveel provisie voor een opstalverzekering: 25 - 30 procent
Hoeveel provisie voor een reisverzekering: 20 - 30 procent
Hoeveel provisie voor een lijfrenteverzekering: 1,5 - 2,5 procent
Hoeveel provisie voor een uitvaartverzekering: 7 - 10 procent

Adviseert de tussenpersoon het beste product of gaat hij voor eigen belang?

De provisies die adviseurs ontvangen verschillend sterk. De ene verzekeraar geeft soms wel twee keer zoveel als een andere verzekeraar voor hetzelfde product. In dat geval sluit de adviseur het liefst de verzekering bij de verzekeringsmaatschappij waar hij het meeste verdient. Is het hierdoor nog mogelijk om een eerlijk advies te krijgen? Krijgt u echt een eerlijk advies of kiest de adviseur voor zijn portemonnee? Dit zijn moeilijke vragen. De bemiddelaar moet het beste product voor uw situatie kiezen, maar het kan niet anders dat de adviseur wel blijft denken aan zijn eigen belang.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoeveel provisie verdient een adviseur?"

Reactie

Dirk, 23-01-2011 16:48 #1
Ik vind deze weergave van provisies echt schandalig. Geen wonder dat ik als tussenpersoon met de nek wordt aangekeken. Ik ben al vanaf 2004 tussenpersoon en heb nog nooit 7% provisie op een uitvaartverzekering ontvangen en ook geen 25% op een autoverzekering. Voor dat soort hoge provisie moet je of bij de verzkeraar zelf afsluiten of naar soortgenoten van de DSB bank.

Het plaatje van verdiensten is ook op een zeer gemene manier neergezet zonder uitleg over die verdiensten. Verdientermijnen etc. wordt gemakshalve maar weggelaten. Voor degene die werkelijk geinteresseerd zijn in de verdiensten van een gewone tussenpersoon reageer dan dan nodig ik u uit en geef u alle inzage, dan hoort u het ook eens van een andere kant dan die van sensatiezoekers en lieden die goedkoop willen scoren!

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 24-10-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Reacties: 1
Schrijf mee!