Diefstal en inbraak in uw woning en uw inboedelverzekering
Het komt helaas genoeg maar al te vaak voor in Nederland, u komt tot de ontdekking dat er is ingebroken in uw woning of dat er een insluiper is geweest. De goederen die gestolen zijn zult u doorgaans niet terugkrijgen, slechts de financiele waarde hiervan kan door uw verzekeraar worden vergoed. Wat mag u in dat geval verwachten van uw inboedelverzekeraar.Wat valt er onder de dekking van uw inboedelverzekering?
Vrijwel alle verzekeringen in Nederland dekken het risico van inbraak in uw woning. Deze dekking gaat over het algemeen nog een stapje verder aangezien de meeste polissen spreken over diefstal uit de woning, doorgaans wordt er in de polisvoorwaarden niet gesproken van het feit dat deze diefstal vooraf moet zijn gegaan door braak. Dit wil dus ook zeggen dat insluiping of zelfs diefstal door mensen welke u uitnodigde in uw woning onder de dekking van uw inboedelverzekering valt. Uitzondering hierop is als u bijvoorbeeld een kamer huurt, in dit geval is er op de polis of in de polisvoorwaarden uitdrukkelijk opgenomen dat er sprake moet zijn van braakschade aan de woning voordat diefstal onder de dekking van uw inboedelverzekering valt.Wat moet u doen indien er sprake is van een diefstal uit uw woning?
In eerste instantie zult u zo spoedig mogelijk aangifte moeten doen bij de politie van de vermissing van goederen uit uw woning. In sommige gevallen zal de politie een onderzoek in willen stellen en uw woning verder onderzoeken, in andere gevallen volstaat het indien u op het bureau aangifte doet.Hierna zult u zo spoedig mogelijk na ontdekking uw verzekeraar op de hoogte moeten stellen van de inbraak in de woning. Indien u de verzekering sloot via een tussenpersoon kunt u ermee volstaan de tussenpersoon te informeren. Na deze melding zult u in de meeste gevallen een schadeaangifteformulier ontvangen welke u ingevuld en ondertekend dient te retourneren aan uw verzekeraar of tussenpersoon. Hierbij zult u de kennisgeving van aangifte bij de politie moeten bijsluiten alsmede originele aankoopnota’s van de gestolen goederen voor zover aanwezig. Bij sommige verzekeraars en tussenpersonen is het inmiddels ook mogelijk de schade online te melden en het schadeformulier online in te vullen. Het is echter ook mogelijk dat u verzocht wordt naast de online aangifte alsnog een schriftelijke aangifte te doen.
Bij de eerste melding aan uw verzekeraar zal er tevens geïnformeerd worden naar de omvang van de schade. Indien de geschatte omvang van de schade boven de expertisegrens van de verzekeraar komt te liggen (doorgaans rond de € 1500,00) zal de verzekeraar ervoor kiezen een expert in te schakelen om de schade vast te stellen. De expert zal telefonisch contact met u opnemen voor het maken van een afspraak. In dit geval zal uw verzekeraar niet eerder tot afwikkeling van de schade overgaan voor zij het expertiserapport in haar bezit heeft.
Hoe wordt de uitkering bepaald?
Indien uw verzekeraar in het bezit is van alle stukken zal zij tot afwikkeling van de schade kunnen overgaan. In eerste instantie zal er worden gekeken of alle goederen die u als vermist heeft aangegeven op het schadeformulier ook zijn opgenomen in de kennisgeving van aangifte bij de politie. Is dit niet het geval dan kan uw verzekeraar u verzoeken alsnog aanvullende aangifte te doen bij de politie voor de goederen die nog niet eerder werden opgenomen.Vervolgens zal uw verzekeraar aan de hand van de polisvoorwaarden nagaan of u recht heeft op een uitkering op basis van nieuwwaarde of dagwaarde. Meer informatie hierover treft u aan in het artikel Inboedelverzekering, uitkering voor nieuw- of dagwaarde?
Uw verzekeraar kan tenslotte de gehele uitkering berekenen en deze aan u betaalbaar stellen, eventueel onder aftrek van een van toepassing eigen risico. Hiervan is meestal sprake in de grote steden als bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam. Dit is natuurlijk alleen het geval als er verder geen onduidelijkheden meer zijn, soms kan een schade aanleiding geven tot het stellen van nadere vragen. Dit lijkt soms overbodig omdat de situatie voor u volledig duidelijk is, een schadecorrespondent kan echter alleen de schade vanaf de papieren stukken welke hij van u ontving beoordelen. Deze papieren kunnen vaak een ander beeld geven dan dat u heeft, het beantwoorden van de vragen zal er doorgaans toe leiden dat de schade alsnog betaalbaar wordt gesteld.