Je huisdier verzekeren

Je huisdier verzekeren Het huisdier is voor veel mensen een volwaardig gezinslid. Wanneer je kat, hond of ander geliefd huisdier ziek wordt of een ongeluk krijgt wil je dat je dier de best mogelijke zorg krijgt. Medische zorg is echter behoorlijk aan de prijs. Een dierenverzekering kan dan een uitkomst bieden. Door je huisdier te verzekeren dek je de kosten van een dierenartsbezoek flink.

Dierenverzekering

Een dierenverzekering kan je als het ware vergelijken met een ziektekostenverzekering voor de mens. Wanneer je huisdier ziek wordt kan je een groot deel van de kosten (de precieze gedekte kosten zijn afhankelijk van de instelling waar je de verzekering voor je dier afsluit) verhalen op de verzekering. Hiermee voorkom je dat je je geliefde huisdier in moet laten slapen omdat je te weinig geld op je spaarrekening hebt staan om de soms zeer hoge dierenartskosten te dekken.

Voorwaarden dierenverzekering

Wanneer je besluit je huisdier te verzekeren is het verstandig je te oriënteren op verschillende soorten verzekeringen en verschillende verzekeringsmaatschappijen te vergelijken. Net als bij de zorgverzekering voor de mens kunnen aanbieders van verzekeringen sterk uiteenlopen wat betreft gedekte kosten.

Wanneer je je dier op vrij jonge leeftijd laat verzekeren betaal je over het algemeen een lagere verzekeringspremie dan wanneer je op latere leeftijd een verzekering af wilt sluiten. Een jong dier heeft immers statistisch gezien een kleinere kans op veel ziekten, in tegenstelling tot een ouder dier.

Ook de grootte van je huisdier kan een rol spelen in de hoogte van de premie. Want hoe groter het dier, hoe meer hulpmiddelen er dikwijls nodig zijn, zoals medicatie, verdovingen, hechtdraad en dergelijke.

Welke medische kosten worden gedekt?

Wanneer je besluit een verzekering af te sluiten is het aan te raden de voorwaarden zeer nauwkeurig door te lezen. Bepaalde medische kosten zullen namelijk wel vergoed worden en andere niet. Welke kosten wel vergoed worden kan je na lezen in de voorwaarden. Deze voorwaarden kunnen sterk verschillen van verzekeraar tot verzekeraar. Het is daarom slim je huisdier eens kritisch te bekijken en na te gaan welke medische ingrepen het meest voor de hand liggen. Wanneer je een buitenkat hebt is het bijvoorbeeld verstandig een ruimere dekking voor botbreuken en dergelijke te kiezen. De kans op een botbreuk op straat is immers groter dan een botbreuk binnenshuis bij een binnenkat.

Aanvullende verzekeringen

Sommige dierverzekeraars bieden keuzepakketten of aanvullende verzekeringen aan. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan castratie, sterilisatie, tandheelkunde, reizen, overlijden en dergelijke.

Wel of geen dierenverzekering?

Een dierenverzekering is sterk aan te raden voor mensen met een wat lager budget of een onzekere financiële situatie. Een ongeval zit in een klein hoekje en vindt meestal plaats op die momenten waarop het echt niet uitkomt. Met een huisdierenverzekering is je huisdier altijd verzekerd van de beste medische zorg en is de kwaliteit en kwantiteit van deze zorg niet afhankelijk van je huidige financiële situatie. Wanneer je echter altijd beschikking hebt over voldoende geld voor eventuele medische ingrepen en andere ziektekosten kan je er ook voor kiezen dit geld zelf op te sparen en te gebruiken indien nodig. Het is immers altijd mogelijk dat je een dier treft dat zelden tot nooit ziek is waardoor je de ziektekostenverzekering als het ware onnodig afgesloten hebt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Je huisdier verzekeren"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: Oktober 2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!