InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenland

Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenland

Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenland Het is mogelijk om een verzekering af te sluiten tegen werkloosheid wanneer u in het buitenland woonachtig bent. U kunt zich tegen een aantal verschillende scenario's verzekeren, bijvoorbeeld tegen ziekte of tegen ontslag. Dit kan bij uitkeringsinstantie UWV. Het is niet met alle verzekeringen mogelijk om deze uitgekeerd te krijgen wanneer u nog in het buitenland woonachtig bent. Let dus wel goed op. Het is in sommige gevallen mogelijk om een verzekering af te sluiten wanneer u in het buitenland gaat werken. Deze verzekering kunt u afsluiten bij het UVW. De uitkeringsinstantie biedt verschillende soorten verzekeringen aan. U kunt alleen de verzekering afsluiten als het UWV een handhavingscontract heeft met een bepaald land. Dit maakt het voor het UWV mogelijk om na te gaan of er terecht een beroep wordt gedaan op adres. Het UWV heeft met bijna alle Europese landen een handhavingscontract. Ook heeft zij met een groot aantal landen buiten Europa een handhavingscontract. Het UWV heeft vier verschillende verzekeringen die zij aanbiedt in het buitenland. Niet alle verzekeringen kunnen altijd worden afgesloten. In sommige landen kunnen bepaalde verzekeringen niet worden afgesloten. Dit exacte overzicht per land is terug te vinden op de site van het UWV.

Verzekering voor de Ziektewet

Als u in een land van buiten de Europese Unie (of Zwitserland) gaat wonen kunt u een vrijwillige verzekering voor de Ziektewet afsluiten. In dat geval bent u verzekerd tegen verlies van inkomen bij ziekte of zwangerschap. U krijgt dan een uitkering van 70 procent van het gegarandeerde dagloon. U heeft maximaal 104 weken recht op deze uitkering.

WIA-verzekering voor het buitenland afsluiten

Met een WIA-verzekering bent u verzekerd tegen verlies van inkomsten door arbeidsongeschiktheid. Deze uitkering kunt alleen aanvragen wanneer u langer dan 104 weken ziek bent. De WIA-verzekering is gebaseerd op het gegarandeerde dagloon. Door de ziekte moet u niet meer (volledig) kunnen werken. Als u voor een deel nog wel kunt werken, dan krijgt u mogelijk maar een bepaald percentage uitgekeerd. Dit gaat allemaal in overleg met de arts die u keurt.

WW-verzekering afsluiten

Ook is het mogelijk om een WW-verzekering af te sluiten. Let wel op dat u daar geen recht op hebt als u in het buitenland woonachtig bent. Deze verzekering biedt bescherming tegen werkloosheid. In de eerste 2 maanden ontvangt u 75 procent van het gegarandeerde dagloon. In de periode daarna gaat het nog om 70 procent. Hoe lang u recht heeft op een WW-uitkering hangt af van uw arbeidsverleden. U heeft minimaal 3 maanden recht op een WW-uitkering en per arbeidsjaar komt daar één maand extra bij. Dit kan oplopen tot maximaal 36 maanden.

Uitzonderingen

Er zijn een tweetal algemene uitzonderingen waar op u (bijna nooit) aanspraak kan maken. Bij een Wajong-uitkering moet de jonggehandicapte zwaarwegende redenen hebben om in het buitenland te gaan wonen. Anders verliest hij het recht op een uitkering. In de meeste gevallen keert het UWV niet uit. Ook heeft u alleen recht op WW wanneer u woonachtig bent in een land binnen de Europese Unie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico'sKredietverzekering: je lening verzekeren tegen risico'sAls je een lening aangaat, is het de bedoeling om na een tijd het geleende geld terug te betalen. Toch ben je nooit hele…
Snel geld lenen  risico afdekken met een verzekeringSnel geld lenen risico afdekken met een verzekeringWie een lening aangaat, weet van tevoren niet altijd of dit later tot problemen gaat leiden. Niemand kan immers voorspel…
Verzekeren tegen werkloosheidVerzekeren tegen werkloosheidDe werkloosheid loopt sinds 2008 flink op in Nederland. Wie een eigen woning heeft kan in de problemen raken bij ontslag…
Verzekering afsluiten voor juridische bijstand bij ontslagVerzekering afsluiten voor juridische bijstand bij ontslagSteeds meer mensen worden ontslagen als gevolg van de kredietcrisis. Daarbij is het aan te raden om een verzekering af t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Verzekering tegen werkloosheid afsluiten in het buitenland"

Reactie

B. de Rooy, 03-01-2013 21:13 #1
Het artikel is erg kernachtigopgeschreven. Zo is bijv. niet duidelijk wat er bedoeld met een "handhavingscontract"dat het UWV moet hebben met het land waar de werknemer zijn werk doet. Kan er geen link worden gevoegd waar bepaalde onderwerpen verder worden uitgediept?
Zo s ook niet helemaal duidelijk dat als je werkloos wordt omdat je werk in het buitenland ophoudt, of er voor de berekening van de duur van de ww-uitkering ook rekening wordt gheouden met je arbeidsvrleden voordat je naar het buitenland ging.
om daar te werken.
Alvast dank voor evt reactie.B. de Rooy

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Special: Verzekeren tegen ontslag
Reacties: 1
Schrijf mee!