InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeraars – verschillende schadeverzekeringen

Verzekeraars – verschillende schadeverzekeringen

In de huidige maatschappij kan er natuurlijk van alles misgaan. Soms kan dit behoorlijke kosten tot gevolg hebben. Om die reden zijn er in de loop der tijd tal van verzekeringen bedacht. Door die verzekeringen aan te gaan zullen de kosten niet op jou verhaald worden, wanneer je ergens schade hebt veroorzaakt. Hieronder volgt een overzicht van verschillende schadeverzekeringen.

Aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het kan zomaar gebeuren dat je betrokken bent bij een aanrijding, een bal door een ruit trapt of onbedoeld een brand veroorzaakt. De kosten van zo’n akkefietje kunnen helaas hoog oplopen. Met die gedachte is de aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren – ook wel afgekort naar AVP – opgezet. Deze verzekering dekt de schade die je onopzettelijk toebrengt, maar waar je wel aansprakelijk voor bent.

Opstalverzekering

Brand kan zo ontstaan. Meestal breidt het zich in no time uit en voor je het weet heb je te kampen met flinke schade aan je huis. De opstalverzekering wordt ook wel gezien als een brandverzekering of een woonhuisverzekering, omdat het schade bij brand of aan het woonhuis, dekt. De premie van deze verzekering is gebaseerd op de herbouwwaarde van het huis, ofwel de kosten om het huis opnieuw te laten bouwen. Een opstalverzekering dekt de schade aan het huis die ontstaan is door brand, blikseminslag, rook- en roetschade, ontploffing, storm, diefstal en inbraak. Maar ook schade die ontstaan is door vandalisme, een aanrijding of waterschade. Tevens worden garages, schuren en schuttingen verzekerd.

Glasverzekering

Zoals gezegd, een bal is zo door een ruit en de schade kan behoorlijk groot zijn. De glasverzekering dekt de kosten die het breken van glas met zich meebrengt en is gericht op het glas dat deel uitmaakt van een bepaald gebouw. Het verzekerde glas moet bedoeld zijn om licht door te laten. Niet gedekt wordt schade die ontstaan naar aanleiding van een aardbeving, overstroming of oorlog. Ook het glas van spiegels of een aquarium wordt niet door de glasverzekering bedekt.

Inboedelverzekering

Wanneer er schade is ontstaan aan een woning, zal de inboedelverzekering deze schade dekken. Het gaat dan onder andere om brand-, inbraak-, water- en stormschade. Een verzekering als deze is in feite onmisbaar. De premie is een percentage van het verzekerde bedrag geld. Let er wel op dat deze som niet te hoog of te laag wordt vastgesteld, anders betaald u ofwel teveel premie ofwel wordt er minder uitgekeerd.

Auto- en motorverzekering

Wie een auto of motor berijdt, is minimaal verplicht op de WA-verzekering af te sluiten. De Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering houdt in dat de verzekeraar de schade die je met een auto of motor toebrengt aan anderen, vergoedt.

Zorgverzekering

De zorgverzekering is een wettelijke verzekering, vastgelegd in de Zorgverzekeringswet, en bedoeld voor iedereen. Afhankelijk van je inkomen kan je een tegemoetkoming in de premiekosten krijgen, de zogenaamde zorgtoeslag.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeraars – verschillende schadeverzekeringen"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 05-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!