InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Frauderen met levensverzekeringen

Frauderen met levensverzekeringen

Frauderen met levensverzekeringen Met verzekeringen wordt vaak gefraudeerd. Dit geldt voor reisverzekeringen, maar ook bij bijvoorbeeld aansprakelijkheidsverzekeringen. Ook met levensverzekeringen blijkt fraude plaats te vinden. Mogelijke fraudezaken met levensverzekeringen kunnen door verzekeraars worden voorgelegd aan de Toetsingscommissie Gezondheidsgegevens. Bij het claimen van schade’s wordt gefraudeerd. De exacte omvang van de fraude is niet bekend, omdat fraude vaak moeilijk te achterhalen is. Vooral met bepaalde schadeverzekering vindt vaak fraude plaats. Hierbij moet u denken aan verloren zonnebrillen op vakantie die geclaimd gaan worden op de reisverzekering. In de meeste gevallen gaat het hierbij om dure merkbrillen. Op vakantie doen ze aangifte bij de plaatselijke politie en bij thuiskomst wordt de schade geclaimd. Ook op de aansprakelijkheidsverzekering komen er geregeld schadeclaims binnen van de meest toevallige claims. Meestal kloppen de claims, maar er zitten waarschijnlijk fraudezaken tussen die niet bewezen kunnen worden voor de verzekeraar. Bij vrijwel alle verzekeringsvormen kan er gefraudeerd worden.

Levensverzekeringen

Ook bij levensverzekeringen vindt fraude plaats. Mensen sluiten verzekeringen en zijn bij het beantwoorden van de vragen niet eerlijk. Hierdoor kan de verzekeraar het risico niet goed inschatten. Dit is vooral een gevoelig onderwerp bij overlijdensrisicoverzekeringen. Bij het claimen wordt er namelijk een bedrag uitgekeerd doordat de verzekerde komt te overlijden. Indien fraude bewezen is houdt dit dus in, dat de nabestaanden onterecht een uitkering in verband met het overlijden hebben ontvangen. Dit is voor een verzekeraar vermoedelijk de moeilijkste vorm van fraude om te onderzoeken, in verband met de gevoeligheid van het overlijden van een dierbare.

Levensverzekeringen en fraude

Fraude met levensverzekeringen vindt vaak plaats met overlijdensrisicoverzekeringen. Deze polissen keren het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde. Tegenwoordig is er een onafhankelijke commissie die zich buigt over vermoedelijke fraudezaken, namelijk de Toetsingscommissie Gezondheidsgegevens. Zij kunnen ingeschakeld worden bij vermoeden van fraude. Hierbij moet u denken aan verzekerden die binnen één jaar na het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering komen te overlijden. Dit wil nog niet zeggen dat er sprake is van fraude, maar de commissie gaat aan de hand met medische gegevens toetsen in hoeverre de verzekerden onjuiste gegevens hebben ingevuld bij het aanvragen van de polis. Indien de verzekerde namelijk weet dat de levensverwachting kort is, moet de vragen beantwoord worden met die wetenschap. Aan de hand van deze gegevens gaat de verzekeraar namelijk beoordelen in hoeverre het een acceptabel risico is.

Toetsingscommissie Gezondheidsgegevens

Deze commissie is sinds 2006 actief. In 2008 hebben zij 45 gevallen van fraude weten op te sporen. Dit is het resultaat uit 160 meldingen van verzekeraars. In 2007 waren het nog 25 gevallen van fraude van de 99 ingediende gevallen. De stijging in fraudezaken is dus deels veroorzaakt doordat er meer zaken aan de commissie werden voorgelegd. In de praktijk blijken de meeste verzekeraars vermoedens van fraude niet voor te leggen aan de toetsingscommissie.

Omvang van fraude

De omvang van de fraude is niet bekend. Jaarlijks worden er miljarden euro’s uitgekeerd uit overlijdensrisicoverzekeringen. In 2008 is er voor 1½ miljoen euro’s aan fraude opgespoord, in 2007 was dit nog een paar honderd duizend euro. In de toekomst zullen vermoedelijk meer verzekeraars zaken indienen bij de commissie. Hierdoor zullen er in 2009 weer meer fraudezaken aan het licht te komen in vergelijking met voorgaande jaren.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Frauderen met levensverzekeringen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 10-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!