InfoNu.nl > Financieel > Verzekering > Verzekeringen levensverzekering en lijfrente

Verzekeringen levensverzekering en lijfrente

De levensverzekering is vaak een enigszins morbide verzekering, omdat je rekening gaat houden met je eigen overlijden. Mensen die een levensverzekering afsluiten doen dat vaak om ervoor te zorgen dat familie en nabestaanden na het overlijden beschikking krijgen over een bepaald geldbedrag.

Levensverzekering

Er is een verschil tussen de levensverzekering en de uitvaartverzekering, want de uitvaartverzekering dekt de kosten van een uitvaart en geeft de nabestaanden niet de beschikking over een vastgelegd geldbedrag. In feite is de levensverzekering de overkoepelende factor van tal van andere verzekeringen, waaronder de uitvaartverzekering.

Lijfrente

De lijfrente is ook een onderdeel van de levensverzekering. Bij lijfrente wordt een kapitaal opgebouwd door maandelijks een bepaalde premie te betalen aan de verzekering. Als de lijfrentepolis de einddatum aan het naderen is, zullen er uitkeringen plaatsvinden. Je kunt er ook voor kiezen om de uitkering uit te stellen of de polis van de lijfrente af te kopen, zodat je direct beschikking krijgt over je kapitaal. De manier waarop lijfrente wordt uitgekeerd kan verschillen. Eigenlijk is lijfrente zowel een levensverzekering als een spaarsysteem. Je kunt er zowel zelf baat bij hebben, als iemand anders bij overlijden.

De lijfrente is een levensverzekering waarbij periodiek een premie wordt betaald. Hiermee ben je verzekerd van een extra inkomen vanaf een bepaald moment. Heel veel Nederlanders gebruiken deze rente als aanvulling op het pensioen, waar het ook prima voor geschikt is.

Opbouw en afbouw

De lijfrente bestaat uit de opbouwfase en de afbouwfase. De opbouwfase is de fase waarin het bedrag wordt opgebouwd. Op het moment dat de einddatum voorbij is, is ook de opbouwfase voorbij. In dat geval is een bepaald geldbedrag opgespaard, die dan weer wordt uitgekeerd. Dat noemen we de afbouwfase. Deze uitbetalingen vinden doorgaans per drie maanden plaats. Zoals de naam al zegt, is een lijfrente afgesloten op een lijf. Als degene die de rente heeft afgesloten overlijdt, stopt ook de uitbetaling.

Afgelopen lijfrente

Als de lijfrente is afgelopen, zijn er drie mogelijkheden. De lijfrente kan uitgekeerd worden, de uitkering kan nog even uitgesteld worden of de polis kan worden afgekocht zodat het gehele vermogen in één keer wordt uitgekeerd.

Uitkeren van lijfrente

Er zijn verschillende mogelijkheden, omdat er ook verschillende polissen zijn. Oudere polissen bieden een vrije keuze in de hoogte, duur en start van de uitkering. Ook is het mogelijk om iemand aan te wijzen aan wie het geld betaald moet worden. Nieuwe polissen bieden echter andere mogelijkheden, waaronder de overbruggingslijfrente wat inhoudt dat het kapitaal wordt uitgekeerd tot de leeftijd van 65 jaar, tijdelijke oudedagslijfrente waarbij het geld wordt uitbetaald vanaf 65 jaar met een minimale looptijd van vijf jaar, levenslange oudedagslijfrente een levenslange uitkering met een zelf te kiezen datum van ingang.

Vergelijken

Het kan geen kwaad om van tevoren, voor het afsluiten van een lijfrente, de verschillende mogelijkheden te vergelijken. Er zijn verschillende instanties en banken die lijfrentes aanbieden. Hieronder vallen banken als de Rabobank, maar ook verzekeraars als Zwitserleven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verzekeringen levensverzekering en lijfrente"

Infoteur: Paulsmiezen
Gepubliceerd: 02-06-2009
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Verzekering
Schrijf mee!